Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Aanstaande maandag begint er alweer een nieuwe ronde van verbouwingen op Amsterdam Centraal. *O*

Er wordt begonnen met het uitgraven van twee extra tunnels in het station, gelegen tussen de nu al bestaande tunnels. Deze tunnels krijgen geen rechtstreekse toegangen tot de perrons en zullen in de toekomst ook zonder OV-Chipkaart te bezoeken zijn en worden voorzien van winkels waar je langer de tijd voor uitrekt dan de winkels in de overige drie stationstunnels.

In de tweede westpassage komen voornamelijk luxewinkels voor kleding en beauty, in de nieuwe oostpassage komen vooral winkels voor verse koopwaar.

Om deze tunnels uit te kunnen graven moet af en toe het treinverkeer op de bovenliggende sporen stilgelegd worden en daarmee zullen er regelmatig perronwijzigingen zijn. In totaal zullen er in 8 fasen zijn tijdens het uitgraven die samen ongeveer een jaar gaan duren. In december 2013 gaan de tunnels open voor de shoppers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door willy84 »

Luxe winkels in het CS?? Is dit weer iets nieuws of wat? Kom je nu op het station om te winkelen of om de trein te pakken. Wat een onzin.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Straks ook om te winkelen. Tunnel 1, 3 en 5 zijn voor reizigers en hebben snelle winkels, tunnel 2 en 4 hebben langzamere winkels en zijn ook zonder ov-chipkaart bereikbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door hauptbahnhof »

Een beetje als Berlin Hbf dus... :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Ik denk dat je niet een vergelijking met Berlijn kan maken omdat dat station een heel andere indeling heeft.

Een vergelijking met Keulen lijkt mij al voor de hand liggender, waar de dwarstunnels van het station veel winkels bevatten maar geen toegangen tot de perrons.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

In veel andere steden zijn treinstations winkelparadijzen geworden. Zelfs Warchau heeft een ondergronds shopping center.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:In veel andere steden zijn treinstations winkelparadijzen geworden. Zelfs Warchau heeft een ondergronds shopping center.
Hannover Hbf is twee verdiepingen shopping mall geloof ik?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Ik denk dat je niet een vergelijking met Berlijn kan maken omdat dat station een heel andere indeling heeft.

Een vergelijking met Keulen lijkt mij al voor de hand liggender, waar de dwarstunnels van het station veel winkels bevatten maar geen toegangen tot de perrons.
Het ging me ook niet om de indeling maar meer dat je daar gewoon kunt gaan winkelen ipv met de trein te moeten...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

willy84 schreef:Luxe winkels in het CS?? Is dit weer iets nieuws of wat? Kom je nu op het station om te winkelen of om de trein te pakken. Wat een onzin.
Vanwaar die kortzichtigheid?

Het Centraal Station verwerkt iets van 250.000 reizigers per dag (die vaak wachten en dus tijd te doden hebben) en is daarmee het drukst bezochte station van Nederland. Daarnaast is het Centraal Station een prachtig monumentaal pand, bevindt het zich op een prime lokatie tussen Noord en het centrum in en daardoor een zeer belangrijke verbindingsroute en toeristische trekpleister. We hebben straks gewoon een straat door het gebouw heenlopen die losstaat van de treinen erboven. Bij uitstek een intelligente plek om winkels te vestigen lijkt mij...

Ik heb liever een bruisend station in het hart van Amsterdam i.p.v. een uitgestorven Brussel-Centraal-achtige situatie waar je 's avonds niet eens meer een burger kan kopen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Yoepie! Alsof het CS nog niet druk genoeg is, plempen ze ook een paar nieuwe winkels neer. *O*. En ja, als je het over 'luxewinkels' hebt: zit daat niet iets voor om de hoek dat het 'centrum van Amsterdam' heet?

Overigens: wat zit er nu onder al die perrons en sporen wat ze uitgraven? Beton? Aarde?

En was het niet een beter alternatief om eerst iets met winkels te doen in passages 3 en 5 (en die te verbreden)?

Nog een suggestie: aangezien we in de loop der tijd diverse topics over de verbouwing van Amsterdam Centraal hebben, misschien is het een idee om ze in één topic samen te voegen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

De oosttunnel wordt ook verbreed, wanneer dat is weet ik niet precies. Daar komen ook winkels inderdaad.

De middentunnel wordt komend jaar ook helemaal opgeknapt, die was in bouwmodus omdat er een bak voor de tunnel werd aangelegd, nu ligt dat erin en dan kan de boel weer netjes gemaakt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Yoepie! Alsof het CS nog niet druk genoeg is, plempen ze ook een paar nieuwe winkels neer. *O*.
Kleine kans dat er meer mensen naar het Centraal komen om daar specifiek te gaan winkelen...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Ardan »

Klinkt mij idd nog een beetje vreemd 'Kom, ga je mee, lekker winkelen in het station' :lol:
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door iljitsch »

Als forens is het natuurlijk best handig om even wat boodschappen mee te pikken op het station. Wel moet er dan een fatsoenlijke supermarkt komen, niet zo'n laffe AH om mee te nemen.

Naast Den Haag CS was lang een groot winkelcentrum, maar ook daar hebben de verbouwingen toegeslagen...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Klinkt mij idd nog een beetje vreemd 'Kom, ga je mee, lekker winkelen in het station' :lol:
Daarom. Als je daar al afspreekt voor een cappuccino is het omdat je sowieso bij het CS moest zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Stel nu dat een populaire winkelketen zich inkoopt die bovendien ook nog kan profiteren van de veel langere openingstijden in het station, dan kan het best uitgroeien tot een station waar je ook naartoe gaat als je niet met de trein gaat.

Ik ken in Duitsland meerdere stations met een Saturn of een supermarkt (bijvoorbeeld een echte Albert Heijn ipv een AH to Go, misschien als alternatief voor de Albert Heijn op de Prins Hendrikkade) of wat populaire kledingwinkels of wat winkels met accessoires of een mooie grote boekenwinkel met een uitgebreide collectie tijdschriften (mooie plek voor een grote AKO/Free Record Shop zoals in Leiden!). Die kruidenzaak kan je dan van tunnel 1 naar tunnel 4 verhuizen, wellicht heb je ook ergens plek voor wat stoelen en tafels zoals die in Leiden in het midden van de stationstunnel staan.

Oeh, en een winkel met verse fruitsalades en een chinees eettentje en een Sushibar en een Oesters met champagneclub en en en.

Ik kan zoveel winkels bedenken die je zo in het Centraal Station zou kunnen plaatsen *O*
Laatst gewijzigd door Suus op za 10 dec 2011, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Stel nu dat een populaire winkelketen zich inkoopt die bovendien ook nog kan profiteren van de veel langere openingstijden in het station, dan kan het best uitgroeien toch een station waar je ook naartoe gaat als je niet met de trein gaat.
Natuurlijk het heeft ook potentie, maar dat zal niet binnen paar jaar gebeuren. Zoiets moet groeien.

Maar goed, ik zie het probleem dan ook helemaal niet. Vind het alleen maar leuk als het Centraal Station een multifunctionele taak krijgt. Het is een prachtig gebouw en zie zeker de potentie ervan. Daarnaast wordt de oppervlakte van het station vergroot door (zoals je zelf ook al aangaf) bredere tunnels en een hele extra boog aan de achterkant.

Die extra hoeveelheid mensen kan makkelijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Ardan »

Ik loop trouwens vaak genoeg als ik in Utrecht even tijd heb of niet ergens op een tijd hoef te zijn even Hoog Catherijne in om even naar de bank te gaan, of om bij de Appie échte boodschappen te doen tegen normále prijzen :) In Amsterdam loop ik daarvoor naar de Ap op de Hendrikkade..
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:In Amsterdam loop ik daarvoor naar de Ap op de Hendrikkade..
Ik raakte laatst nogal in de war toen er aan het einde van de winkel opeens weer kassa's waren... :D
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door robert55 »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Die Apple Store daar is gewoon dom, in die stationshal is het echt een kabaal van jewelste, even rustig informeren naar een Mac zit er dan niet bij :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door webguy »

Hij is groter dan je denkt: hij zit niet alleen op het "balkon", maar ook gewoon daaronder, waar eerst een restaurant zat, met "normale" winkelruimte.

Het is _nu al_ de best verkopende winkelketen winkel in de VS...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Die Apple Store daar is gewoon dom, in die stationshal is het echt een kabaal van jewelste, even rustig informeren naar een Mac zit er dan niet bij :')
Ja wat denkt Apple nou, beetje een winkel openen op een plek waar dagelijks 750.000 mensen langskomen! Niet normaal dom inderdaad...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Opzich is de locatie zelf niet dom, maar de winkel zit daar op zo'n manier dat het geluid uit die rumoerige stationshal ook de winkel inkomt. Die hal is zo rumoerig als een zwembad, daar ga je niet even rustig wat vragen stellen aan een verkoper. Overigens gaat het in New York bij die Apple Stores toch minstens voor 75% om ervaring en is het meer een veredeld internetcafé dan een winkel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe ronde verbouwingen Amsterdam Centraal

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Opzich is de locatie zelf niet dom, maar de winkel zit daar op zo'n manier dat het geluid uit die rumoerige stationshal ook de winkel inkomt. Die hal is zo rumoerig als een zwembad, daar ga je niet even rustig wat vragen stellen aan een verkoper. Overigens gaat het in New York bij die Apple Stores toch minstens voor 75% om ervaring en is het meer een veredeld internetcafé dan een winkel.
Dan kan je de meeste winkels wel weghalen daar toch? Daarnaast is die winkel vooral een live Apple reclame, dus wat maakt het bedrijf nou uit of het rumoerig is in die stationshal?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten