Busroutes in Google Maps

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Busroutes in Google Maps

Bericht door Xanland »

Dag OVinNL'ers,

Laatst kwam ik op het idee om iets ouds weer een beetje leven in te blazen.
Sinds kort heb ik zo'n smartphone met Android. Daar zit onder andere een App (My Tracks) op waarbij je precies m.b.v. GPS bij kan houden van waar je bent, maar ook hoe de route wordt gereden met een afwijking van 2/3 meter (aardig nauwkeurig dus).

Nu was het mijn idee om bijvoorbeeld zo'n kaartje op een pagina te laten zien en eventueel uit te kunnen klappen (er is evt plek onder infobox/infobox+afbeelding). Het is (voor diegenen die zo'n App hebben, zal vast ook wel voor iOS en WP/WM kunnen) ook handig om nog eventueel aan te passen, maar ook leuk om bijvoorbeeld te kijken hoe zo'n route vroeger was en gewoon tegenwoordig is.
Het punt is om nog meer duidelijk informatie te geven die niet elke vervoerder geeft.

Groet,
Xanland.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door microshit »

Misschien even andersom denken?

Je wilt busroutes gaan weergeven op een Google Maps kaart. Waarom zou je dan niet gewoon de kaart pakken (hier staan bushaltes al op), en daarop gaan tekenen? Is nauwkeuriger, sneller en goedkoper :P Want zelfs met een nauwkeurigheid van 3 meter kun je nog niet op rijbaan-niveau nauwkeurig werken.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door WSM »

Precies, voor een aantal buslijnen in (voornamelijk) Haaglanden is dat al gedaan. Er staat dan een link onderaan de pagina naar de busroute.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door iljitsch »

GPS op mijn iPhone is echt niet nauwkeurig genoeg voor zoiets. Met name in smalle straten gaat de nauwkeurigheid flink omlaag (lijk je door de bebouwing te rijden) en hij registreert maar eens per 2 seconden ofzo een locatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door Suus »

Ik heb met het betreffende programma wel eens wat lijnen getracked als proef, maar de lijnen zijn heel rommelig. Zoom maar eens in op de lijnen op deze kaart die ik getekend heb met My Tracks: http://g.co/maps/ny576
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door fogeltje »

iljitsch schreef:GPS op mijn iPhone is echt niet nauwkeurig genoeg voor zoiets. Met name in smalle straten gaat de nauwkeurigheid flink omlaag (lijk je door de bebouwing te rijden) en hij registreert maar eens per 2 seconden ofzo een locatie.
Niet alleen op de iPhone. Ik heb een Android telefoon en liep een maand geleden door een buitenwijk van Utrecht, geen idee hoe het heet, ik kwam er met lijn 8. Ik moest vanaf de bushalte nog enkele minuten lopen en had de navigatie voor looproute ingesteld. Toen ik tussen bebouwing liep werd de GPS opeens heel onnauwkeurig en bevond ik me volgens dat ding opeens ruim 20 meten ten oosten van mijn werkelijke positie (volgens dat ding ben ik dwars door muren heen gelopen :mrgreen: )
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door Chauf21 »

Eerder is zoiets ook ter sprake gekomen. Lees het gerust eens door: Busroute in Google Earth. Wellicht kan je er wat tips uithalen :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door webguy »

Ik zou overigens hier niet al te veel tijd in steken omdat er hard wordt gewerkt om dit soort data openbaar te maken. Het is anno 2011 natuurlijk beetje raar om met je eigen GPS busroutes in te gaan meten... Dat is bijna hetzelfde als een eigen busboekje maken door te kijken wanneer de bus aankomt en vertrekt.

Voor Syntus kan ik bijvoorbeeld al aan het grootste deel van de data komen, dat staat namelijk al op een soort Google Map, zie hier: http://www.syntus.nl/reisinfo/sim/simdefault.aspx (al zie ik dat die site het momenteel niet meer doet, ik krijg iig geen lijnen te zien).

Een voorbeeld van die open data is hier: http://openov.nl/haltes/ Dat is het grootste deel van alle haltes in Nederland (misschien niet helemaal actueel sinds vandaag). Voor Qbuzz in GD mist, die willen (nog?) niet echt meewerken, voor de rest staat Vlaanderen er bij en de meeste Nederlandse concessies.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Dat is bijna hetzelfde als een eigen busboekje maken door te kijken wanneer de bus aankomt en vertrekt.
Nou, daar zeg je wat. Ik denk dat het in sommige gevallen op zijn zachts gezegd interessant zou kunnen zijn om de dienstregeling van de vervoerder naast de werkelijke "dienstregeling" te leggen. Soms lijkt het dat bepaalde ritten standaard vertraging hebben (ruim twee jaar had bijvoorbeeld een bepaalde 121 rit pertinent vertraging en dat kon ik beamen omdat het mijn standaard rit was en hij misschien 1 op de 10 keer op tijd kwam).
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door webguy »

Actuele reisinfo is er al voor Amsterdam, meer volgt binnenkort waarschijnlijk. Ik zal tijdens de feestdagen eens een demotje maken voor mogelijke wiki integratie...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door Meltrain »

Sinds vandaag heeft de RET ook al haar lijnen (m.u.v. lijn 74) ingetekend in Google Maps: http://www.ret.nl/lijnenplattegrond/kaarten.html
Ook staat bij elke halte de overstapmogelijkheden op andere lijnen van de RET aangegeven. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door math1985 »

http://www.openstreetmap.org/ heeft buslijnen in Nederland al (onder creative commons).
Klik rechts op de plus en dan op Transport Map.

Ziet iemand lijnen of haltes die niet op openstreetmap staan?

Misschien een goed idee om samen te werken?
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door Etienne »

Hoewel ik me af vraag of die wel actueel is. Ik zit er eens naar te kijken, maar een buslijn die vorig jaar december nieuw is begonnen staat er nog steeds niet in en verder in Haaglanden zitten er nog wel een aantal missertjes in. :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door Etienne »

Ook interessant:

Bij de (inmiddels opgeheven) halte Gemeentekantoor in Pijnacker staat als bron: wiki.ovinnederland.nl :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door Suus »

Af en toe is hij niet actueel, een andere keer juist weer wel. Tramlijnen/metrolijnen staan overigens niet met nummer ingetekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door Geert »

math1985 schreef:http://www.openstreetmap.org/ heeft buslijnen in Nederland al (onder creative commons).
Klik rechts op de plus en dan op Transport Map.

Ziet iemand lijnen of haltes die niet op openstreetmap staan?

Misschien een goed idee om samen te werken?
In welke vorm zou je een samenwerking willen zien? :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door fogeltje »

Zij gaan voor ons werken :twisted:
"Een touringcar is geen bus"
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door math1985 »

Geert schreef:In welke vorm zou je een samenwerking willen zien? :)
Ik bedoelde voornamelijk tussen openov en openstreetmap. Maar ik zie nu dat die samenwerking al bestaat. Het is mij overigens niet duidelijk of openov de vervoerders vraagt om open data, of de data verkrijgt door zelf busroutes te gps'en.

Maar wat betreft ovinnl/openstreetmap-samenwerking, we zouden bijvoorbeeld hier op het forum een lijst van fouten kunnen maken, en die vervolgens corrigeren of aan openstreetmap doorgeven.

Als we tevreden zijn over de openov/openstreetmap-data, kunnen we misschien vanuit onze wiki-pagina's over haltes linken naar de halte in openstreetmap? In de toekomst zouden we ook speciaal voor ons gegenereerde plaatjes met alleen een bepaalde route in de wiki op kunnen nemen (want daar startte dit topic mee), maar dat vraagt meer programmeerwerk.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door Skinkie »

math1985 schreef:
Geert schreef:In welke vorm zou je een samenwerking willen zien? :)
Ik bedoelde voornamelijk tussen openov en openstreetmap.
Alle data naar OpenStreetMap is een richtingverkeer. Met de huidige licentie zaken daar binnen focus ik me volledig op dingen doen en niet meer op praten over wie wat waar hoe. Op openOV.nl is alle gegenereerde data CC-0. Daarom kunnen we dus ook geen data van de wiki hier gebruiken. De boel is erg pragmatisch, want ik wil later geen gezeur hebben over het al dan niet gelicenseerd zijn van data. Dit is feitelijke data, en dat moet gewoon beschikbaar zijn, klaar uit.
Maar ik zie nu dat die samenwerking al bestaat. Het is mij overigens niet duidelijk of openov de vervoerders vraagt om open data, of de data verkrijgt door zelf busroutes te gps'en.
Beide, we halen de data bij vervoerders en vragen er ook om. Zowel bij de vervoerders als bij de aanbestedende decentrale overheden. Arriva Brabant is volledig in de gangbare OV standaard bij ons. RET, Syntus en Veolia via website naar GTFS omgezet. Connexxion wordt aan gewerkt om in gangbare standaarden te krijgen.

Arriva, Connexxion, GVB en EBS in de Stadsregio Amsterdam, Bestuursregio Utrecht en Provincie Utrecht zijn via GOVI beschikbaar. Als Haaglanden en Provincie Noord-Brabant formeel een aanvraag honereert hebben we voor al die haltes 'realtime' data. Dat zijn vooralsnog locaties en geen 'routes'.
Maar wat betreft ovinnl/openstreetmap-samenwerking, we zouden bijvoorbeeld hier op het forum een lijst van fouten kunnen maken, en die vervolgens corrigeren of aan openstreetmap doorgeven.
Ik denk dat OpenStreetMap is de huidige vorm niet geschikt is om als Openbaar Vervoer grabbelton te fungeren. Het grootste probleem is de relatie structuur die vereist dat de data die je er instopt altijd gesynchroniseerd blijft. Veel slimmer is het om de busroutes gewoon als busroutes op te slaan, en een manier te hebben om dat in zijn geheel in OpenStreetMap te krijgen en die twee databases met elkaar te synchroniseren zodat het ook voor Google, TomTom, Navteq, NWB, etc. werkt.
Als we tevreden zijn over de openov/openstreetmap-data, kunnen we misschien vanuit onze wiki-pagina's over haltes linken naar de halte in openstreetmap? In de toekomst zouden we ook speciaal voor ons gegenereerde plaatjes met alleen een bepaalde route in de wiki op kunnen nemen (want daar startte dit topic mee), maar dat vraagt meer programmeerwerk.
Ik zou vooral de TimingPointCode code op de wiki gebruiken. Dat wordt de (inter)nationale aanduiding, en is iets stabieler dan een OSMID ;)
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door math1985 »

Ok, bedankt voor je toelichting! Mee eens met je punten over de licentiekwestie en TimingPointCode. Je commentaar m.b.t. de osm relatiestructuur snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met data die gesynchroniseerd moet blijven?

De site is nog wel een beetje onoverzichtelijk. Is er bijvoorbeeld al een manier om de ruwe data achter http://openov.nl/haltes/ te downloaden?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door webguy »

Deze site is interessant wat dit onderwerp betreft:

http://www.gisdro.nl/TRAM/
CeesW
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 23:02

Re: Busroutes in Google Maps

Bericht door CeesW »

Etienne schreef:Hoewel ik me af vraag of die wel actueel is. Ik zit er eens naar te kijken, maar een buslijn die vorig jaar december nieuw is begonnen staat er nog steeds niet in en verder in Haaglanden zitten er nog wel een aantal missertjes in. :|
Ik heb sinds kort de busroutes van Haaglanden in OSM bijgewerkt. Misschien zijn die missertjes eruit. Laat me maar weten als er iets niet goed is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten