OVer je OV-Chipkaart #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

Met het risico dat ik FYS op m'n dak krijg vanwege de onzin die ik uitkraam, maar het schijnt zo te zijn dat gemiste uitchecks in je vrij reizenperiode niet mee tellen in het aantal dat de kaart doet blokkeren.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Ook een interessante kwestie: een HC wijst iemand op Twitter er op dat je met korting nog steeds niet voor 9 uur mag reizien, ook al krijg je de korting vanaf 8:55, maar de klantenservice kon het ook niet vinden in de productvoorwaarden dat dat wel mag. Zal ook wel spelen voor andere dal/spits tijdstippen... Waat een faal gedoe allemaal...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Klaasje »

Leuk als je om 8:56 het station inloopt om de trein van 8:58 te pakken. Dat kan dus niet. :')
Als dat niet kan dan roept NS alleen maar problemen over zichzelf af.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

Wie kijkt de productvoorwaarden na, moet toch gewoon instaan dat het moment van inchecken bepalend is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Ik kan alleen het volgende vinden in de Productvoorwaarden Nieuwe Abonnementen
Voorwaarden schreef: 9.2 U krijgt alleen korting als u incheckt tijdens de uren waarop u korting
geniet en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor
u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van het betreffende
vervoermiddel niet mogelijk is.
De Voorwaarden van Reizen op Saldo verwijzen weer naar dat document. Ik zie nergens iets over 5 minuten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:Ik kan alleen het volgende vinden in de Productvoorwaarden Nieuwe Abonnementen
Voorwaarden schreef: 9.2 U krijgt alleen korting als u incheckt tijdens de uren waarop u korting
geniet
Lijkt me duidelijk.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

En in de voorwaarden voor de oude Voordeelurenabonnementen staat:
Als een trein volgens dienstre­
geling vóór 09.00 uur vertrekt,
is een met een Voordeeluren­
abonnement aangeschaft ver­
voerbewijs slechts geldig vanaf
het eerste station waar die
trein vertrekt vanaf 09.00 uur.
Als een trein volgens dienstre­
geling vertrekt vóór 09.00 uur
maar door vertraging na 09.00
uur vertrekt, dan is dit vervoer­
bewijs geldig in die trein. Bij
reizen op saldo zijn de Voor­
waarden Reizen op Saldo bij
NS van toepassing.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Thijs »

Als je met een nieuw abonnement om 08:55 incheckt, krijg je korting. Zelfde geldt om 18:25.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Ronald »

webguy schreef:Ook een interessante kwestie: een HC wijst iemand op Twitter er op dat je met korting nog steeds niet voor 9 uur mag reizien, ook al krijg je de korting vanaf 8:55, maar de klantenservice kon het ook niet vinden in de productvoorwaarden dat dat wel mag. Zal ook wel spelen voor andere dal/spits tijdstippen... Waat een faal gedoe allemaal...
Dan moet je dus als je de trein van 8:58 wilt nemen (tegen vol tarief) dus uiterlijk om 8:54 inchecken. Als je om 8:55 incheckt heb je dus onterecht korting en moet je (bijvoorbeeld) tot 9:28 wachten. Wat een onzin. :neg:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Die situatie was ik inderdaad vergeten, maar dat zou vrij dom zijn als dat inderdaad het geval zou zijn. Klantenservice zei van niet, nu wachten tot over een jaar dat de voorwaarden zijn aangevuld...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Thijs »

Ronald schreef:[Dan moet je dus als je de trein van 8:58 wilt nemen (tegen vol tarief) dus uiterlijk om 8:54 inchecken. Als je om 8:55 incheckt heb je dus onterecht korting en moet je (bijvoorbeeld) tot 9:28 wachten. Wat een onzin. :neg:
Je hebt altijd een geldige check-in, soms met en soms zonder korting. De HC controleert bij de nieuwe abonnementen of je een geldige check in hebt, niet of je dan onterecht tussen 08:55-09:00 korting hebt gekregen. Verder kun je het ook wel moeilijker maken dan het is zeg. Wees blij dat NS die 5-minuten marge hanteert.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Ja, maar die marge staan dus niet in de voorwaarden, daar gaat het om. Daardoor wordt het een erg grijs gebied...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Ronald »

Thijs schreef:Verder kun je het ook wel moeilijker maken dan het is zeg. Wees blij dat NS die 5-minuten marge hanteert.
Ik verzin het niet hoor, ik reageer alleen maar hierop:
webguy schreef:Ook een interessante kwestie: een HC wijst iemand op Twitter er op dat je met korting nog steeds niet voor 9 uur mag reizien, ook al krijg je de korting vanaf 8:55, maar de klantenservice kon het ook niet vinden in de productvoorwaarden dat dat wel mag. Zal ook wel spelen voor andere dal/spits tijdstippen... Waat een faal gedoe allemaal...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Meltrain »

webguy schreef:Dat noemen ze nou van een mug een olifant maken...

Zolang je er geen tien hebt komt het echt niet op je strafblad.
Dit is niet de eerste keer dat ik ben vergeten uit te checken. :wink: :oops:
Ik wil gewoon niet aan die 10 (de RET-medewerker zei overigens 12) komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tochjo »

Ik kan het nu nergens meer vinden, maar een jaar geleden, toen de nieuwe abonnementen er nog niet waren, heb ik weleens gelezen dat je bij reizen op saldo met een voordeelurenabonnement met korting kunt inchecken vanaf 8:55 en vervolgens ook met korting mag reizen, ook als die trein om 8:56 vertrekt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Iets dergelijks staat ook op de website van de NS (bij de veelgestelde vragen), maar in de voorwaarden wordt nergens gesproken over die marge van vijf minuten. Strikt genomen is dat dan dus niet toegestaan, maar in de praktijk zal niemand er een probleem van maken (of wordt het door de klantenservice verder afgehandeld).

In de voorwaarden van Reizen op Saldo staat overigens dit:
Voordeeluren: De uren waarin korting wordt berekend, zoals bepaald in de productvoorwaarden
van het desbetreffende Product waarmee met korting kan worden gereisd.
4.5 Indien u voldoet aan de onder 4.4 genoemde bepalingen dan zal de ritprijs met korting worden berekend, als ingecheckt wordt tijdens de Voordeeluren.
4.6 Voor de tariefberekening is het tijdstip van inchecken bepalend, zoals aangegeven door de NS-kaartlezer.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Maar het blijft voor de oude VDU een beetje een cirkel redenatie omdat er bij ROS staat
de uren zoals bepaald in de productvoorwaarden van het desbetreffende Product
, terwijl in de VDU voorwaarden dus staat
[hele rits voorwaarden] Bij reizen op saldo zijn de Voor­ waarden Reizen op Saldo bij NS van toepassing.
. Dus ze verwijzen allebei naar elkaar.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Je moet dan kijken naar de definitie van Voordeeluren bij het Vdu-abonnement. Daar staat 00.00-04.00 en 09.00-04.00 uur en dan heb je geen cirkeltje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers: EBS heeft weer een andere variant cico's in z'n bussen zitten, van Prodata dit keer en op de kleur na heel vergelijkbaar met de afhaalautomaten die her en der in het land in de bussen zitten.
Zijn overigens net zo gevoelig als de exemplaren die Arriva en Veolia in de bussen hebben zitten, maar wel net wat sneller en ze maken geen geluid. Gevolg was bij mijn eerste uitcheckpoging in een EBS-bus dat ik uitcheckte, meteen weer incheckte en vervolgens weer uitcheckte :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Gekko123 »

Inderdaad, vind het zelf best wel een faal dat ze geen geluid maken. Zo noem ik het OV in Waterland niet bepaald toegankelijk voor iedereen. Voor iedereen behalve mensen die een visuele beperking hebben.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Voor de liefhebbers: EBS heeft weer een andere variant cico's in z'n bussen zitten, van Prodata dit keer en op de kleur na heel vergelijkbaar met de afhaalautomaten die her en der in het land in de bussen zitten.
Zijn overigens net zo gevoelig als de exemplaren die Arriva en Veolia in de bussen hebben zitten, maar wel net wat sneller en ze maken geen geluid. Gevolg was bij mijn eerste uitcheckpoging in een EBS-bus dat ik uitcheckte, meteen weer incheckte en vervolgens weer uitcheckte :P
Het systeem wat erachter zit, is dat ook vergelijkbaar met Arriva/Veolia of meer met Connexxion? Vooral, hoe gaat het EBS systeem om met verschillende producten voor verschillende regio's op 1 kaart?
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

Het systeem dat er achter zit, ProData, is inderdaad hetzelfde als bij Veolia, Arriva en Syntus. Werking zal dan ook wel hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Syntus heeft geen Prodata he, die hebben iets van Init (volgens mij heeft HTM iets soortgelijks trouwens)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Geert »

HTM en RET hebben inderdaad Init, ze noemen het zelf EBS (Exploitatie Beheer Systeem).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

Daniel schreef:Syntus heeft geen Prodata he, die hebben iets van Init (volgens mij heeft HTM iets soortgelijks trouwens)
Syntus heeft wel ProData, misschien in het begin niet, maar nu wel.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten