Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Chauf21 »

hm00 schreef:Een intercity is er voor snelle verbindingen tussen belangrijke steden. Nu ze de Fyra tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam hebben, maken ze van de bestaande intercity Vlissingen – Amsterdam een “Boemel”city met onnodige stopplaatsen.
iljitsch schreef:Voor ieder van de 17 is wel wat te zeggen (Schiedam is een middelgrote gemeente, Blaak geeft overstap op de metro enzovoort) maar het totaal aantal stops is veel te hoog. Je kan het de lange-afstandsreizigers niet aandoen om een uur door Zuid-Holland te boemelen om de regionale reiziger te bedienen, daar zouden aparte sneltreinen voor moeten zijn.
Echt snelle treinen tussen de belangrijkste steden zijn er (straks) ook. Dat zijn namelijk de Fyra- en andere internationale treinen. Het is niet meer dan logisch dat de overige steden dan worden bediend door regionale treinen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ennes »

1e dagje nieuwe dienstregeling overleefd!

Het RIS systeem in de SLT was voor de nieuwe dienstregeling geupda.. uhhh gedowndate, in geen enkele SLT waren de treinnummers in te voeren.

Verder ook heel erg handig om op de 1e dag van de nieuwe dienstregeling gelijk allemaal werkzaamheden te plannen, ooit is ingevoerd om op zondag te starten, zodat eventuele hiaten gelijk ontdekt konden worden, en men daar op een werkdag minder last van zou hebben.
Daarnaast op Asd heel veel spoorwijzigingen i.v.m. werkzaamheden

Ik ben benieuwd morgen.
Justin schreef: * Verder was de s900 naar Bd redelijk goed gevuld!
Niet zo heel vreemd met een toeslagvrije Fyra ivm werkzaamheden tussen Zlw en Bd / Rsd, en een vertrek van de s9200 vanaf Bd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ennes »

hm00 schreef:Een intercity is er voor snelle verbindingen tussen belangrijke steden. Nu ze de Fyra tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam hebben, maken ze van de bestaande intercity Vlissingen – Amsterdam een “Boemel”city met onnodige stopplaatsen.

Laan van NOI mag dan wel meer reizigers hebben, maar ook nu nog stoppen niet alle intercity’s op dit station. Laat de de intercity Vlissingen – Amsterdam beter niet op dat station stoppen. Een alternatief is om in plaats daarvan de intercity Den Haag CS – Leiden – Schiphol – Amsterdam op Laan van NOI te laten stoppen. Dan houdt Zeeland, Roosendaal en Dordrecht tenminste ook een snelle verbinding. Want die verbinding met drie stopplaatsen in de Rotterdamse regio, twee stopplaatsen in Den Haag HS en NOI en ook nog Heemstede-Aerdenhout is de naam intercity niet waardig. Handhaaf dan voor 2200 de naam Sneltrein met de voorgestelde stopplaatsen en laat 2100 op minder plekken stoppen, zodat die verbinding nog sneller kan worden.
Gelukkig hebben we voorlopig nog de s9200 en de nieuwe 600 zodat er nog 2x per uur tussen Rtd en Asd, die onderweg alleen nog stopt te Gv en Shl.
Laatst gewijzigd door Ennes op zo 11 dec 2011, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:Daarnaast op Asd heel veel spoorwijzigingen i.v.m. werkzaamheden
Zeg dat wel ja. Ik zag daar een AV scherm waarvan zowat de hele laatste kolom geel knipperde: "Dit is een gewijzigd vertrekspoor" :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Er was vandaag zelfs een moment waarop waarop de hele sporenkolom roodkleurig was bij de actuele vertrektijden op de website.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:Echt snelle treinen tussen de belangrijkste steden zijn er (straks) ook. Dat zijn namelijk de Fyra- en andere internationale treinen. Het is niet meer dan logisch dat de overige steden dan worden bediend door regionale treinen.
Dat is echt onzin. Ik ben niet supergoed op de hoogte van de internationale treinen, maar voor zover ik weet zijn de meeste ervan niet voor binnenlandse reizen te gebruiken vanwege extra toeslag en moeten reserveren. Bovendien zijn er zat grote steden waar die niet komen en zijn de frequenties veel te laag.

De fyra is leuk tussen Amsterdam en Rotterdam en schiphol en Rotterdam, maar dan hebben we ook nog Den Haag en Utrecht als grote steden. En middelgrote steden op lange afstand van de randstad, zoals met name Groningen, Eindhoven en Maastricht, hebben ook een snelle verbinding nodig, en voor de iets kleinere steden ver weg is een redelijke verbinding toch ook niet te veel gevraagd.

Ik heb het idee dat de NS zich teveel laat leiden door de forens, die natuurlijk geen lange afstanden aflegt. Misschien zou het handig zijn de dienstregelingen voor de spits en de rest van de dag verder uit elkaar te trekken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

De grote wijzigingen zitten vooral in de Noord-Zuidrichting tussen Amsterdam en Dordrecht. Middelgrote steden op lange afstand hebben daar vrij weinig mee te maken net als Utrecht. Dan hebben we Den Haag nog maar omdat die stad midden in het gebied ligt en er op meer stations IC's stoppen is Den Haag netto misschien nog wel beter af ook doordat de voor- en natransportafstanden kleiner worden. Dan blijft er vooral een zure appel over voor Dordrecht richting Amsterdam en in mindere mate voor Leiden richting Rotterdam. Al met al valt het allemaal wel mee. Daarbij blijft natuurlijk wel staan dat de voor de snelste NZ-verbinding een toeslag vereist is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

D'r is toch ook wel een redelijk zure appel voor Zeeland zolang er niet meer Fyra's rijden... snelste verbinding naar Schiphol is nu de IC naar Rotterdam waar vervolgens een half uur overstaptijd op Fyra is. Het andere halfuur mag je 19 minuten op Roosendaal wachten en nog eens 12 op Rotterdam Centraal.
Van Zeeland naar Amsterdam Centraal is de rechtstreekse IC trouwens net zo snel als stoptrein + Benelux + Fyra...

Voor Dordrecht - Amsterdam is de situatie nog nieteens zo beroerd aangezien de s1900 heel mooi aansluiting geeft op Fyra (en ook ri. Utrecht én tevens de enige non-stop IC tussen Dordrecht en Rotterdam... wordt nog druk in die trein :mrgreen: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Alsof zoveel mensen van Zeeland naar Schiphol/Amsterdam moeten. Al is een half uur overstaptijd wel erg veel...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Tja, er werd toch aardig geprotesteerd in Zeeland tegen het verliezen van de rechtstreekse verbinding naar Schiphol... Overigens valt het voor Roosendaal ook wel mee, al zal het wellicht een beetje tegen het gevoel van de reiziger in gaan dat de snelste verbinding Roosendaal - Schiphol via Breda is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Klaasje »

Een protest zegt helemaal niets over het aantal reizigers dat gebruik maakt van de verbinding. Wat dat betreft verwacht ik de komende week nog wel iets te horen over de afgeknipte s3900 te Asd omdat Alm-Ass nog best een populaire verbinding is. Dat is een beetje verzwegen in al het nieuws rond de DRGL 2012.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ennes »

Tja protesten blijven er altijd, iedereen wil een non-stop verbinding van zijn eigen station naar zijn bestemming, in een zo kort mogelijke tijd, en elk station waar hij zelf niet moet zijn zou overgeslagen moeten worden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:D'r is toch ook wel een redelijk zure appel voor Zeeland zolang er niet meer Fyra's rijden... snelste verbinding naar Schiphol is nu de IC naar Rotterdam waar vervolgens een half uur overstaptijd op Fyra is. Het andere halfuur mag je 19 minuten op Roosendaal wachten en nog eens 12 op Rotterdam Centraal.
Van Zeeland naar Amsterdam Centraal is de rechtstreekse IC trouwens net zo snel als stoptrein + Benelux + Fyra...

Voor Dordrecht - Amsterdam is de situatie nog nieteens zo beroerd aangezien de s1900 heel mooi aansluiting geeft op Fyra (en ook ri. Utrecht én tevens de enige non-stop IC tussen Dordrecht en Rotterdam... wordt nog druk in die trein :mrgreen: )
Vs - Shl kan je toch gewoon de s2100 nemen naar Ledn en daar overstappen (reistijd 2.32 uur) slechts 4 min langer als met de Fyra.

In de oude dienstregeling was de reisduur tussen de 2.24 uur, en 2.36 uur (met 0 tot 2x overstappen) en in de nieuwe dienstregeling tussen de 2.28 en 2.46 uur reistijd (met 1 of 2x overstappen) Dus per saldo vind ik het best meevallen
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:D'r is toch ook wel een redelijk zure appel voor Zeeland zolang er niet meer Fyra's rijden... snelste verbinding naar Schiphol is nu de IC naar Rotterdam waar vervolgens een half uur overstaptijd op Fyra is. Het andere halfuur mag je 19 minuten op Roosendaal wachten en nog eens 12 op Rotterdam Centraal.
Het klinkt erger dan het is. Van Goes naar schiphol was 2.05 rechtstreeks, nu met een overstap van 5 minuten op de sprinter in Leiden 2.13, 8 minuten trager dus.

Maar als je even een sprintje trekt en de overstap op de intercity van 1 minuut haalt (zou te doen moeten zijn van spoor 5 of 5a naar 4a) dan ben je er zelfs in 1.59. Wel bizar dat die overstap dus blijkbaar niet officieel aangeboden wordt.

Zelf reis ik rond nieuwjaar van/naar Rilland naar schiphol, wat voorheen een overstap van 16 minuten in Roosendaal van de s12000 op de s9200 inhield met een reistijd van 1.58, maar de s12000 vertrekt nu twee minuten eerder en de s9200 doet er 7 minuten langer over dus nu is het 2.07. De andere kant op is het 6 minuten eerder weg uit schiphol en de s12000 rijdt ook twee minuten later dus van 1.56 naar 2.05.

Ik snap hier de logica totaal niet van, hadden ze niet juist die lange overstap in Roosendaal wat kunnen inkorten in plaats van het omgekeerde? Ondanks de slechte reputatie van de benelux voor op tijd rijden heb ik die aansluiting zo lang ik me kan herinneren nooit gemist. (En dan ben je wel zuur wat dit alles rijdt maar één keer per uur.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Verbaasde me inderdaad ook wel dat die overstap tussen de s12100 en s9200 in Roosendaal zo ontzettend lang is... vond 'm al erg ruim in de oude situatie.
Maargoed, Zeeland had een flinke winst in reistijd kunnen hebben als de aansluiting op de Fyra wat beter was geweest, da's wel een gemiste kans. Nu heb je een aansluiting vanuit de s1900 op de Fyra in Rotterdam, maar die is op zich niet heel relevant: vanuit West-Brabant is s3600 + Fyra sneller, vanuit Eindhoven e.v. kan je net zo goed in Breda al overstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Maik »

Bart schreef:Heeft iemand een idee of er al DDZ rondrijdt? Dacht dat het de bedoeling was dat die per drgl 2012 tussen Den Haag en Amsterdam zouden rijden.
Dat wás inderdaad de bedoeling, maar voorlopig rijden er nog gewoon DDAR'en.
Pommes.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Als ik de discussie zo lees krijg ik de indruk dat een aantal mens zich flink lopen te ergeren aan het aantal stops dat de intercities maken sinds vandaag, terwijl de reistijd in veel gevallen niet veel langer dan een paar minuten is geworden (met misschien reizigers uit Zeeland als uitzondering). Heel veel reizigers op 'regionale' stations als Blaak, Schiedam, DH Laan van NOI, enz. profiteren echter wel mee van deze extra stops en de reistijd vanaf deze stations is in bijna alle gevallen juist behoorlijk korter geworden. Moet NS deze reizigers dan maar laten wachten op een stoptrein omdat een paar lange-afstandsreizigers niet 5 minuten langer onderweg willen zijn?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

En betalen voor een snellere verbinding willen reizigers ook niet, zie de bezettingsgraad van de Fyra. 80% van de Nederlanders wil ook niet 130 rijden op de snelweg als de wegenbelasting daardoor omhoog gaat. Gewoon ook een toeslag vragen voor de IC's op de oude lijn, en alle zeikerds gaan dan in de niet-zeiktrein (a.k.a. sprinter) zitten... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Fyra is tegenwoordig (in de spits) redelijk goed bezet (als in: zitvol). Blijkbaar willen forensen dan toch betalen voor die snellere verbinding, alleen was in het begin de verhouding tussen prijs en het aanbod niet goed. Prijs is nu lager, aanbod is beter (frequenter) en de treinen zitten voller.

Overigens heb ik vanavond al geprofiteerd van de nieuwe dienstregeling, Vlaardingen Oost -> Den Haag Laan v NOI is nu een stuk sneller met de nieuwe s2100 en een goede aansluiting in Schiedam :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door iljitsch »

Zoals ik al aangaf, het is niet één en al kommer en kwel. Toch vind ik dat de kleine voordeeltjes de grotere nadelen (voor kleinere groepen misschien) niet goedmaken, vooral ook omdat het niet duidelijk is waarom het niet gewoon beter kan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Niet de feestvreugde van Delft en Schiedam verstoren hoor iljitsch, die zijn nu blij dat ze eindelijk echte intercitysteden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door hm00 »

De nieuwe dienstregeling is ook een verslechtering voor reizigers die van bijvoorbeeld Voorschoten naar Rijswijk willen. Dat kan nu niet meer direct. Herstel de sprinter voor het locale vervoer tussen leiden en Rotterdam, en laat 2100 alleen stoppen in grotere plaatsen Rotterdam, Delft, Den Haag HS, Leiden, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk en CS.

Voordelen:
- Verbinding Laan van NOI met HS blijft dan even goed.
- De locale reiziger heeft meer directe reismogelijkheden (bijv. relatie Voorschoten, Rijswijk, Delft Zuid)
- De lange afstandreiziger heeft niet het gevoel in een intercity te zitten dat zich als een boemeltje gedraagt.

Overigens vind ik Laan van NOI niet zo erg belangrijk. Weliswaar kunnen reizigers vanuit Zoetermeer hier eenvoudig overstappen in de richting Leiden, Haarlem en Amsterdam. Maar ze zouden net zo goed met de snelbus Connexxion 206 naar Leiden kunnen reizen (12x per uur in de ochtendspits). En voor de richting Rotterdam, kunnen ze binnenkort gebruikmaken van een nieuwe snelbus Zoetermeer-Rotterdam. Zi j hoeven niet om te reizen via Laan van NOI (is ook duurder).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

hm00 schreef:De nieuwe dienstregeling is ook een verslechtering voor reizigers die van bijvoorbeeld Voorschoten naar Rijswijk willen. Dat kan nu niet meer direct. Herstel de sprinter voor het locale vervoer tussen leiden en Rotterdam, en laat 2100 alleen stoppen in grotere plaatsen Rotterdam, Delft, Den Haag HS, Leiden, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk en CS.
Hoeveel reizigers Voorschoten - Rijswijk v.v. zouden er zijn? Is dat echt zo'n groot aantal?
Voordelen:
- Verbinding Laan van NOI met HS blijft dan even goed.
- De locale reiziger heeft meer directe reismogelijkheden (bijv. relatie Voorschoten, Rijswijk, Delft Zuid)
- De lange afstandreiziger heeft niet het gevoel in een intercity te zitten dat zich als een boemeltje gedraagt.
De langeafstandsreiziger heeft misschien het gevoel om in een boemeltje te zitten, maar de vraag is of dat gevoel terecht is als de reis niet eens heel veel langzamer is geworden. Bovendien wordt het aandeel langeafstandsreizigers volgens mij flink overschat, zeker in de Randstad.
Overigens vind ik Laan van NOI niet zo erg belangrijk. Weliswaar kunnen reizigers vanuit Zoetermeer hier eenvoudig overstappen in de richting Leiden, Haarlem en Amsterdam. Maar ze zouden net zo goed met de snelbus Connexxion 206 naar Leiden kunnen reizen (12x per uur in de ochtendspits). En voor de richting Rotterdam, kunnen ze binnenkort gebruikmaken van een nieuwe snelbus Zoetermeer-Rotterdam. Zi j hoeven niet om te reizen via Laan van NOI (is ook duurder).
Het gaat niet alleen om reizigers uit Zoetermeer, maar ook om reizigers uit plaatsen als Leidschendam, Nootdorp of Pijnacker, om er maar een paar te noemen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Zoals ik al aangaf, het is niet één en al kommer en kwel. Toch vind ik dat de kleine voordeeltjes de grotere nadelen (voor kleinere groepen misschien) niet goedmaken, vooral ook omdat het niet duidelijk is waarom het niet gewoon beter kan.
De vraag is of die nadelen wel zo groot zijn. Vijf minuten langere reistijd vind ik niet echt een groot nadeel als grotere groepen reizigers op regionale stations daar 5 tot 10 minuten sneller mee reizen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door iljitsch »

Ik had nog nieteens door dat er geen stoptreinen meer rijden tussen HS en LvNOI. De NS is echt van god los, ik kan hier niet bij. Of gaan die intercity's in de volgende dienstregeling maar gewoon op alle stations tussen Rotterdam en Leiden stoppen? Wel zo handig, en het kwartier extra reistijd voor de sukkels uit Zeeland die naar Amsterdam willen weegt toch niet op tegen het voordeel dat de NS heeft om de gemeente Den Haag op kosten te jagen voor een netkous voor de Rotterdamse metro om die twee sporen op CS terug te krijgen zodat alle stoptreinen die 't westen van 't land aandoen op dat station kunnen keren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten