Overstappen op andere buslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Milco »

Ik heb een vraagje.
Ik was op de wiki net even bezig om bij stadslijn 1 van Almere een opsomming te maken van bushaltes die (kunnen) dienen als overstaphaltes op andere buslijnen.
Uiteindelijk ziet deze pagina er zo uit:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _De_Marken

Ik heb dit uiteraard als "proef" gedaan, want wat vinden jullie van dit idee?
Ik zal uiteraard de pagina's zelf bijhouden en bij dienstregelingswijzigingen ook zelf wijzigen. Dat is gewoon mijn pakkie-an.
Ik zou het wel bij meerdere buslijnen willen toevoegen (vooral rond Almere), het is handig en niet van iedere overstaphalte is er een aparte pagina.

Maar nogmaals: wat vinden jullie hiervan?

En als jullie het niks vinden, haal ik het weer weg.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Jef400 »

Zelf denk ik dat het in de concessie waterland heel veel werk oplevert omdat bijna alle haltes hier door meerdere bussen worden bedient
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Etienne »

Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van, hoewel het wel handig is. Maar je kan bijvoorbeeld wel vermelden voor de belangrijkste halten (Treinstations etc.).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Milco »

Zoals je ook kunt zien als je op de link klikt, heb ik ook niet iedere halte genomen. Slechts een deel van de haltes, die (kunnen) dienen om over te stappen op andere lijnen.
Maar als jullie het echt niks vinden, haal ik het gewoon weer weg. :wink:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Suus »

Praktisch maar ontzettend lastig om bij te houden, het bijhouden van de wiki is nu al bijna een dagtaak voor sommigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door fogeltje »

Als iemand dat voor "zijn lijntje" wil doen, dan moet hij dan dat zelf weten, maar dan moet hij het wel zelf bij houden. Wat dat betreft denk ik hier hetzelfde over als aparte artikelen voor elke stoeptegel die een bushalte heeft: liever niet omdat het bijna dweilen met de kraan open wordt om het allemaal bij te houden. Als iemand dat wil doen en bijhouden, prima. Wat ik me wel zou kunnen indenken is het opnoemen van logische overstapplekken, waaronder busstations en treinstations, maar zonder een opsomming van lijnen erachter. De gebruiker kan dan in de routestrip zelf klikken. Wellicht dat belangrijke overstaphaltes in de routestrip op een of andere manier gemarkeerd kunnen worden. Maar dan krijg je weer discussie, wat is nu een belangrijke overstaphalte, omdat zoals gezegd er wel genoeg haltes te verzinnen zijn die door meerdere lijnen bediend worden, maar niet echt overstaphaltes zijn maar gewoon haltes waar toevallig twee buslijnen komen.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Chauf21 »

Je moet doen wat je leuk vindt, maar het lijkt mij een behoorlijke klus om alles bij te houden. Houd in je achterhoofd dat de Wiki ook pas iets toevoegt als de informatie actueel is.

Een link plaatsen naar belangrijke haltes/busstations is ook een goed alternatief en wordt nu ook al grotendeels gedaan. Wellicht dat je een paar extra haltepagina's kunt aanmaken, maar zelf zou ik daarmee terughoudend zijn om te voorkomen dat je jezelf een boel werk bezorgt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:Je moet doen wat je leuk vindt, maar het lijkt mij een behoorlijke klus om alles bij te houden. Houd in je achterhoofd dat de Wiki ook pas iets toevoegt als de informatie actueel is.

Een link plaatsen naar belangrijke haltes/busstations is ook een goed alternatief en wordt nu ook al grotendeels gedaan. Wellicht dat je een paar extra haltepagina's kunt aanmaken, maar zelf zou ik daarmee terughoudend zijn om te voorkomen dat je jezelf een boel werk bezorgt.
Eens, want er zijn ook pagina's voor haltes gemaakt waarbij ik toch mijn vraagtekens stel of dat nu zo nodig is. Maar nogmaals, als iemand die up-to-date wil en kan houden, dan moet hij dat vooral doen. Ik ga er in ieder geval geen rekening mee houden als ik dingen update, omdat ik nu al het overzicht vaak verlies en ik besloten heb minder te wiki'en, minder te gamen en meer te studeren.
"Een touringcar is geen bus"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Milco »

Ja, pagina's van overstaphaltes is natuurlijk ook een idee.
Maar zoals ik het nu gedaan heb, vind ik ook wel goed.
En over het bewerken hoeven jullie net na te denken hoor. Dat is gewoon mijn taak.
En ik vind het niet erg om het telkens bij te houden. Ik kies niet voor niets de buslijnen in Almere om overstaphaltes aan te geven, omdat ik in Almere woon.:wink:
Maar ja, wat nu? Overstappen op buslijnpagina's of aparte pagina's van overstaphaltes.
Mijn voorkeur gaat juist niet naar de laatste (aparte pagina's) omdat je dan pagina's krijgt met enkele regeltjes.
Mijn voorkeur gaat dus naar overstappen vermelden op de buslijnpagina's.
En als jullie het niet erg vinden, ga ik dat bij meer (Almeerse) buslijnen toepassen.

En nogmaals: het bijhouden doe ik gewoon zelf!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door fogeltje »

Milco1995 schreef:Ja, pagina's van overstaphaltes is natuurlijk ook een idee.
Maar zoals ik het nu gedaan heb, vind ik ook wel goed.
En over het bewerken hoeven jullie net na te denken hoor. Dat is gewoon mijn taak.
En ik vind het niet erg om het telkens bij te houden. Ik kies niet voor niets de buslijnen in Almere om overstaphaltes aan te geven, omdat ik in Almere woon.:wink:
Maar ja, wat nu? Overstappen op buslijnpagina's of aparte pagina's van overstaphaltes.
Mijn voorkeur gaat juist niet naar de laatste (aparte pagina's) omdat je dan pagina's krijgt met enkele regeltjes.
Mijn voorkeur gaat dus naar overstappen vermelden op de buslijnpagina's.
En als jullie het niet erg vinden, ga ik dat bij meer (Almeerse) buslijnen toepassen.

En nogmaals: het bijhouden doe ik gewoon zelf!
Ga vooral je gang hoor :) Ik hou je in ieder geval niet tegen en als je het allemaal zelf wilt bijhouden, prima. Zorg alleen niet dat je in werk om gaat komen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef:Een link plaatsen naar belangrijke haltes/busstations is ook een goed alternatief en wordt nu ook al grotendeels gedaan. Wellicht dat je een paar extra haltepagina's kunt aanmaken, maar zelf zou ik daarmee terughoudend zijn om te voorkomen dat je jezelf een boel werk bezorgt.
Daar ben ik eigenlijk ook een voorstander voor.
Zoiets als dit voldoet prima in mijn ogen.
Dat voorkomt ook dat er een enorme opsomming aan haltes komt, waardoor het overzicht verloren gaat.
Bovendien lijkt het me handiger met aanpassen, omdat je dan alleen die haltes hoeft aan te passen, zodat makkelijker gezien kan worden wat er dan nog aangepast moet worden (namelijk alle overstaphaltes bij de lijnen die wijzigen). :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Milco »

Ik ga toch denk ik voor de opsomming.
Ik vind het zelf duidelijk (per buslijn is het duidelijk waar men kan overstappen en op welke buslijnen dat kan). En ik zal het alleen bij de Almeerse lijnen toevoegen. Ik weet van Almere precies wanneer er wat wijzigt, zodat ik dat kan aanpassen (dat wijzigen hoeven jullie niet te doen, is gewoon mijn "taak"). En dat ik meer werk heb, vind ik niet zo erg.

Misschien ga ik in een later stadium over op aparte pagina's van overstaphaltes.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Chauf21 »

De afgelopen dagen zijn er bij een aantal lijnen weer overstapmogelijkheden geplaatst. Bijvoorbeeld bij Lijn 10 Amsterdam, Van Hallstraat - Azartplein. De manier waarop het is gedaan, is echter nogal bewerkelijk.
Ik zou daarom nogmaals willen vragen om enkel te verwijzen naar de belangrijkste overstaphaltes en desgewenst een aparte pagina voor de betreffende halte aan te maken. Hierdoor blijft wel duidelijk waar kan worden overgestapt, maar voorkomt het een hoop werk bij en verouderde informatie door wijzigingen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Milco »

Als degene die de overstappen plaatst dat zelf ook bijhoudt, is het toch geen probleem?
Ik ben zelf ook bezig om bij o.a. Almeerse buslijnen overstappen te tonen, maar ik houd dat uiteraard zelf bij, zodat anderen niet meer werk doen omdat ik iets wil.
En mocht er oude troep staan, dan mag je me uiteraard op de vingers tikken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door fogeltje »

Bij die lijn 10 is het wel erg excessief. Ik zelf ben sowieso tegen teveel info van dit soort, net zoals hoe bussen keren, dat is te onderhevig aan verandering. "Zolang degene die het toevoegt het zelf bijhoudt" is in mijn ook niet verkeerd, maar je moet je afvragen hoe lang die mensen nog op de wiki actief blijven.

Overigens moet ik nu bekennen dat ik me ook wel eens schuldig heb gemaakt aan overstapinfo, maar dat heb ik op beperkte schaal gedaan. Bij oude buslijnen (jaren 60/70) heb ik overstappen vermeldt op knoppunten (bijvoorbeeld bij Lijn 2 mogelijke aansluitingen in Grave). Maar dan zou ik eerder zeggen, dat ook weg.

Ik ben er meer voor om eventueel tekstueel in het verhaaltje te verwerken dat er op bepaalde knooppunten op andere lijnen overgestapt kan worden, zonder daar in detail te treden (de specifieke lijnen). Dan kan er natuurlijk ruzie ontstaan wat je dan een relevant knooppunt vindt om genoemd te worden. Ook daar zouden we iets van kunnen zeggen, bijvoorbeeld "minimaal 5 bus/tramlijnen op die halte" of haltes die duidelijk als "Busstation" gekenmerkt zijn (ook al stoppen er misschien minder dan 5 bussen). Dan filter je al elke halte uit die een bepaalde lijn toevallig met een andere lijn deelt.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Chauf21 »

Milco1995 schreef:Als degene die de overstappen plaatst dat zelf ook bijhoudt, is het toch geen probleem?
Ik ben zelf ook bezig om bij o.a. Almeerse buslijnen overstappen te tonen, maar ik houd dat uiteraard zelf bij, zodat anderen niet meer werk doen omdat ik iets wil.
En mocht er oude troep staan, dan mag je me uiteraard op de vingers tikken.
Ik vind het prima als mensen de pagina's zelf bijhouden, maar op het moment dat pagina's erg veel onderhoudsgevoelige informatie gaan bevatten, wordt het lastig om dat bij te houden. Bovendien wordt het voor anderen lastig om te controleren, laat staan om bij te houden wanneer de 'initiatiefnemer' dat om wat voor reden niet doet. Het is nu al lastig om dienstregelingswijzgingen op tijd door te voeren. Als je voor al die pagina's ook nog overstapinformatie moet gaan bijwerken, is dat onbegonnen werk. Er zit een grens aan wat nog haalbaar is.
Bedenk daarbij dat een beperkte hoeveelheid betrouwbare informatie nuttiger is dan heel veel onbetrouwbare informatie.

Je moet je dus afvragen of de getoonde informatie in verhouding tot het benodigde onderhoud staat. In het geval van complete overstapmogelijkheden trek ik dat in twijfel (te meer omdat er geschikte alternatieven zijn). Niet voor niets heb ik deze discussie omhoog gehaald, waardoor ook de meningen van anderen al worden weergegeven.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Etienne »

Het begint mij wel een beetje te storen met die overstapmogelijkheden. Maak dan een aparte pagina aan voor de desbetreffende halte (wat Chauf21 als voorstelde). Zeker bij stadslijnen (om maar even Almere als voorbeeld te nemen) kun je op zowat elke halte onderling wel overstappen op andere lijnen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door fogeltje »

Maar over haltes hebben we het ook gehad, je gaat hetzelfde probleem krijgen als je voor elke halte waar meer dan één buslijn komt een pagina gaat aanmaken. Dat moet ook allemaal bijgehouden worden en dan kun je dezelfde argumenten aanvoeren. En wat doe je als haltes hernoemd worden? Pagina hernoemen? Nieuwe pagina aanmaken en de oude halte een voormalige halte maken? Als de halte compleet verdwijnt, voormalige halte maken of compleet verwijderen?

Voor busstations is het misschien nog nuttig. Maar dan gaat er weer geruzied worden als bepaalde haltes met veel lijnen niet worden opgenomen omdat ze geen "formeel busstation" zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Overstappen op andere buslijnen

Bericht door Chauf21 »

fogeltje schreef:Voor busstations is het misschien nog nuttig. Maar dan gaat er weer geruzied worden als bepaalde haltes met veel lijnen niet worden opgenomen omdat ze geen "formeel busstation" zijn.
Er zit juist ook een meerwaarde in de Wiki dat mensen informatie kunnen toevoegen die vervoerders niet geven. Het kan dus best waardevol zijn om de overstapmogelijkheden bij een bepaalde halte te noemen, ookal is die halte 'officieel' geen busstation. Ik denk echter niet dat we op de Wiki moeten proberen om daarvoor richtlijnen op te stellen. Er hoeft echt niet voor elke halte een pagina aangemaakt te worden, maar wanneer iemand dat wel wil doen, vind ik het vooralsnog prima.

Uiteraard heb je dan nog steeds het punt dat ook die pagina's moeten worden bijgehouden. Het voordeel van een aparte haltepagina is echter wel dat je die apart kan categoriseren en dus kan meenemen in de dienstregelingswijzigingen. Bovendien verwijzen er naar een dergelijke pagina meerdere lijnen of pagina's, waardoor foutieve informatie sneller opvalt en gewijzigd wordt (alhoewel dat is een voorzichtige veronderstelling is).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten