OVer je reiservaringen in december 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Caspar »

Vandaag een reisje Hoorn-Brussel- Hoorn gemaakt; heen Thalys, terug met de s9200.

De s4500 in de vroege ochtendspits van Hn naar Asd reed met 2x Ddar, iedereen kon dus mee en zitten. Zag ook op Asd op spoor 10a een lege DDM1 staan, die rond xx.50 werd weggereden naar de Zaanstraat. Rijdt die in de s14500? In Amsterdam centraal viel me op dat er gratis koffie/thee werd uitgedeeld op spoor 15 aan iedereen die zich daar bevond. Helaas had ik net een bakkie bij de Kiosk gehaald. Tevens stonden er een paar mannen in ''vrijetijds-kleding'' met een Hispeed-hesje aan koffers de trappen op de slepen voor reizigers. Ik vraag me af hoe lang die koffer service blijft bestaan daar... 1 dag? :lol:
De trainmananager van de Thalys zei dat de directeur van Thalys ook kwam kijken en mee ging rijden met de rit omdat ie wilde kijken of de nieuwe dienstregeling goed liep. Thalys had 10 minuten vertraging, en in Rotterdam werd ie 'Live' omgeroepen als Thalys naar Marseille St. Charles, weliswaar keurig in 3 talen, inclusief de vermelding van 10 minuten vertraging en het spoor, maar toch. Vlak voor vertrek werd het flapje op de CTA doorgedraaid en stond er wèl Paris Nord.
Ik hoop dat de directeur van de Thalys ook een plasje moest maken, want de afvoer van de wasbak zat verstopt; het water klotste over de rand van de wasbaak heen, en kwam tot in het gangpad gestroomd. :?

Terugweg was de s9200 die ik wilde nemen ''afgeschaft'' in België, dus dat werd een uur langer de stad in gaan. Vervolgens kwam er een man tegenover me zitten in een 6 persoonscabine in de 1e klas, die reisde met een Keuzedag 60+. De Belgische conducteur wist niet of dit nu wel of niet geldig was. De reiziger zei natuurlijk van wel, maar ik dacht van niet. Heb mijn mond er maar over gehouden. We kwamen voor Delft voor een rood sein, hebben bij Den Haag Moerwijk 3 minuten stil gestaan, en waren alsnog ruim 2 minuten voor vetrektijd in Den Haag HS. Ook op Schiphol was de s9200 al om 17.55u langs het perron terwijl de vertrektijd 18.00u was. We trokken gelijk op met de s3100 die ook om 18.00u zijn vertrektijd had, dat is natuurlijk vragen om een conflict bij de Asra. Weer 2 minuten wachten daar... En alsnog kwam de s9200 optijd aan op Asd.

Dat ding wordt naar mijn idee kunstmatig opgerekt op een of andere manier in zijn rijtijd tussen Rtd en Asd.
De t4562 kwam in Hoorn al binnen om 19.07u ipv 19.12u. Sportieve rijstijl, of ruime marge? Afgelopen maanden kwam de s4500 bijna nooit dermate vroeg aan in Hoorn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Klaasje »

Wat je omschrijft voor de s9200 klopt in principe ook voor de s3700. Daar is niets kunstmatigs aan. De Benelux is gewoon niet meer van belang in de dienstregeling en wordt overal tussengefrot als het ware. Dan krijg je een trein die niet past en dus stop je maar wat extra minuten in de dienstregeling voor de plekken waar je voor de rooie loopt. De s4500 is ook ruimer ingelegd dan strikt noodzakelijk maar dat komt omdat die in Hoorn een aansluiting overneemt van de s3400, er rekening gehouden moet worden met de enkelsporigheid richting Enkhuizen en men aan een bepaalde volgorde in de Hemtunnel vastzit. Omdat de trein toch niet eerder weg kan uit Hoorn zit er wat meer tijd in. (Dan denk ik.. gun de reizigers die toch niet verder dan Hn gaan nou een kortere reistijd...)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:De Benelux is gewoon niet meer van belang in de dienstregeling en wordt overal tussengefrot als het ware. Dan krijg je een trein die niet past en dus stop je maar wat extra minuten in de dienstregeling voor de plekken waar je voor de rooie loopt.
Op zich ook niet zo gek als het de bedoeling is dat de Benelux naar de HSL verhuist, dit zou je als een tijdelijke situatie kunnen zien.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Maik »

Ik reisde vanavond met de t3067 van Zaandam naar Arnhem. I.v.m een aanrijding bij Elst reden er geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen, dus Arnhem was de einbestemming voor de t3067. In Ede-Wageningen zag ik dat de TBP's netjes waren aangepast:

19:17 Arnhem Intercity

Rijdt niet verder dan Arnhem
Volgende trein: 19:32 Intercity Arnhem.

In Dieren waren de TBS's niet aangepast en stond er gewoon "20:07 Roosendaal Intercity". Gebeurt dat aanpassen tijdens verstoringen vaker?
Pommes.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Klaasje »

Geert schreef:
Klaasje schreef:De Benelux is gewoon niet meer van belang in de dienstregeling en wordt overal tussengefrot als het ware. Dan krijg je een trein die niet past en dus stop je maar wat extra minuten in de dienstregeling voor de plekken waar je voor de rooie loopt.
Op zich ook niet zo gek als het de bedoeling is dat de Benelux naar de HSL verhuist, dit zou je als een tijdelijke situatie kunnen zien.
Dat is dan ook precies wat ik bedoel.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Caspar »

Maik schreef:Gebeurt dat aanpassen tijdens verstoringen vaker?
Ja maar dat mag niet van de NS-directie. De omroeper kan de bestemming aanpassen op een CTA/TBP, echter, het mag niet bij een verstoring. Er zou moeten staan: Intercity Nijmegen. Rijdt niet verder dan Arnhem. Men wil de bestemmingen op de CTA's en TBP altijd overeen laten komen met die van de vertrekstaten etc.
Geloof me, met deze vraag heb ik bij iedere verstoring als omroeper wel een keer of 5 een service medewerker aan de lijn gehad met dezelfde vraag. Pas je het aan, belt er boos iemand op van hoger hand en komt er een teamleider zich mee bemoeien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Daniel »

Wa''s dat nou weer voor onzin -o- Daar komt het dan zeker ook vandaan dat bij geplande werkzaamheden de meest bizarre combi's van wel aangepaste via's met een niet aangepaste eindbestemming vandaan? Hoewel de TBPs juist dan dus afwijken van de blauwe vertrekstaten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Klaasje »

Behoorlijke onzin.. Want als ik een reisadvies Alm - Gvc uit de planner haal, stuurt die me met de trein "richting Schiphol" mee.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Bart »

Caspar schreef:Dat ding wordt naar mijn idee kunstmatig opgerekt op een of andere manier in zijn rijtijd tussen Rtd en Asd.
De t4562 kwam in Hoorn al binnen om 19.07u ipv 19.12u. Sportieve rijstijl, of ruime marge? Afgelopen maanden kwam de s4500 bijna nooit dermate vroeg aan in Hoorn.
Het lijkt met elke dienstregeling erger te worden hoeveel speling wordt ingebouwd. Ik las ook ergens dat machinisten niet meer mogen remmen, maar moeten laten uitrollen. Wat mij het beste lijkt is een vrij krappe planning; dan neem je voor lief dat je in de ochtendspits een minuutje achter het schema loopt. Als je dat niet doet, moet je de andere 160 uur van de week namelijk minutenlang stilstaan op ieder knooppunt (zie s2100 van de vorige drgl in Rtd, Gv en Ledn).

Zo is de s2200 weer wat vertraagd tussen Leiden en Rotterdam. :neg:

En nu is het voor elkaar dat tussen Den Haag en Rotterdam alleen nog maar SLT in de sprinters rijdt. Als het DDAR weg is, zou je verwachten dat de rijtijden iets verkort kunnen worden. Maar nee, ook nu mogen we weer een paar minuten op oorden als Delft Zuid en Rijswijk gaan wachten. :neg:

En wat is dat voor geklungel met de s600 en de s1900 die allebei om :57 uit Den Haag vertrekken? Ik heb het zelf nog niet gezien. Het komt er volgens mij op neer dat je de twee treinen naast elkaar laat rijden tot Rijswijk en dan de langzame trein (s1900), eerst doorlaat naar Delft. :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Suus »

De s2100 in Leiden had in de vorige dienstregeling absoluut niet te veel tijd in Leiden, in de ochtendspits kwam die trein nog te kort en in de avondspits was het al helemaal huilen met de pet op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Reiziger Delft »

Bart schreef:Zo is de s2200 weer wat vertraagd tussen Leiden en Rotterdam. :neg:
1 minuut, niet heel schokkend toch?
En nu is het voor elkaar dat tussen Den Haag en Rotterdam alleen nog maar SLT in de sprinters rijdt. Als het DDAR weg is, zou je verwachten dat de rijtijden iets verkort kunnen worden. Maar nee, ook nu mogen we weer een paar minuten op oorden als Delft Zuid en Rijswijk gaan wachten. :neg:
Reistijd s5000 en s5100: 2011: 26 minuten
Reistijd s5000 en s5100: 2012: 25 minuten = sneller
En wat is dat voor geklungel met de s600 en de s1900 die allebei om :57 uit Den Haag vertrekken? Ik heb het zelf nog niet gezien. Het komt er volgens mij op neer dat je de twee treinen naast elkaar laat rijden tot Rijswijk en dan de langzame trein (s1900), eerst doorlaat naar Delft. :neg:
Klopt. De s600 en s9200 (Benelux) horen eigenlijk niet in dit ontwerp thuis, maar rijden tot de hele geplande FYRA-dienst rijdt. Daarom hebben ze inderdaad een vrij bijzondere tijdligging.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Bart »

Buiten de spits met de s2100 ri Asd (drgl 2011): voor Rtd wachten tot de Fyra vertrokken is, daarna wachten tot vertrektijd om :58; in Dt achter de s5000, die in Rsw inhalen; op Gv om :12 aankomen en wachten tot :18; op Ledn aankomen om :26 met een vertrektijd van :30. In de spits lukte het allemaal net of net niet. Maar je zou de dienstregeling beter aan kunnen passen op de rijtijden buiten de spits en dan accepteren dat het soms iets achter loopt binnen de spits.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Bart »

Reiziger Delft schreef:
Bart schreef:Zo is de s2200 weer wat vertraagd tussen Leiden en Rotterdam. :neg:
1 minuut, niet heel schokkend toch?
Het grootste deel van de week betekent het een minuut extra wachten op een tussenstation.
Reiziger Delft schreef:
En nu is het voor elkaar dat tussen Den Haag en Rotterdam alleen nog maar SLT in de sprinters rijdt. Als het DDAR weg is, zou je verwachten dat de rijtijden iets verkort kunnen worden. Maar nee, ook nu mogen we weer een paar minuten op oorden als Delft Zuid en Rijswijk gaan wachten. :neg:
Reistijd s5000 en s5100: 2011: 26 minuten
Reistijd s5000 en s5100: 2012: 25 minuten = sneller
Dat is te traag, als je bedenkt dat SLT die afstand in 23 minuten kan afleggen; het broertje in Duitsland doet dat ook.
Reiziger Delft schreef:
En wat is dat voor geklungel met de s600 en de s1900 die allebei om :57 uit Den Haag vertrekken? Ik heb het zelf nog niet gezien. Het komt er volgens mij op neer dat je de twee treinen naast elkaar laat rijden tot Rijswijk en dan de langzame trein (s1900), eerst doorlaat naar Delft. :neg:
Klopt. De s600 en s9200 (Benelux) horen eigenlijk niet in dit ontwerp thuis, maar rijden tot de hele geplande FYRA-dienst rijdt. Daarom hebben ze inderdaad een vrij bijzondere tijdligging.
Waarom zou de s600 dan niet bijvoorbeeld om :24 uit Gv kunnen vertrekken? Dan zitten de treinen elkaar niet meer in de weg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Klaasje »

Iets bij Schiphol en op de Westtak...? Verder is het algemeen bekend dat sprinters wat ruimer ingeplant zijn dan strikt noodzakelijk is. De sprinters op Weesp van en naar Flevoland staan allemaal voor 2 minuut haltering in de planning, in de praktijk sta je 4 tot soms 5 minuten stil. Of er met SGMm, DDAR of SLT rijdt maakt alleen het verschil tussen 4,5 en 5 minuten. (En vervolgens rijdt de s4300 in de avondspits altijd te laat naar Alm doordat het altijd fout gaat met de s5800 op Asd)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Mark »

Wel spannend die nieuwe dienstregeling, ik zag net op Rotterdam nog een sprinter naar Den Helder vertrekken... wtf _O-
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:De s2100 in Leiden had in de vorige dienstregeling absoluut niet te veel tijd in Leiden, in de ochtendspits kwam die trein nog te kort en in de avondspits was het al helemaal huilen met de pet op.
Bij de vorige dienstregeling gebeurde het best vaak dat de s2100 richting Rotterdam zo'n vijf minuten stilstond op Leiden. Als je de pech had dat het op en rond Schiphol druk was, redde je dat niet, maar vaak genoeg wel.
Richting Amsterdam stond de s2100 soms nog wel eens met +5 aangekondigd, maar kwam de trein alsnog om .59 binnenrijden en reden we om .01 weer weg (geplande vertrektijd .00). Ook in de spitsen.
Ik ben daarom ook wel blij dat er nu niet meer halstarrig wordt vastgehouden aan vaste overstappen. Dat scheelt een hoop aan buffertijden waardoor de totale rijtijd weer daalt.
Mark schreef:Wel spannend die nieuwe dienstregeling, ik zag net op Rotterdam nog een sprinter naar Den Helder vertrekken... wtf _O-
Een s4000 rijdt 's avonds door naar Alkmaar/Den Helder :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Vinny »

Den Helder? :o :shock:
De IC Nijmegen-Den Helder rijdt 's avonds niet meer ofzo...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Suus »

De t4082 rijdt inderdaad Rotterdam Centraal - Den Helder in 2:40 :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Caspar »

Voor de liefhebbers, het betreft slechts de t4082 als ik me niet vergis? De stoppert Amsterdam- Haarlem- Uitgeest rijdt na 20u door naar Alkmaar en Hoorn ipv de huidige s4000 en s3400.
Overigens is de t7484 Rhenen- Heerhugowaard ook wel een mooie als je graag naar de wc zou willen. :lol:

@Bart: Ik zag de s1900 na de s600 rijden bij Moerwijk richting Rotterdam. Of bedoelde je wat anders?
Laatst gewijzigd door Caspar op ma 12 dec 2011, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door JWM »

Ik neem aan dat die trein dan niet met SLT rijdt maar met VIRM?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Caspar »

Rhenen- Heerhugowaard is gewoon SLT of soms een SGM.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Voor de liefhebbers, het betreft slechts de t4082 als ik me niet vergis? De stoppert Amsterdam- Haarlem- Uitgeest rijdt na 20u door naar Alkmaar en Hoorn ipv de huidige s4000 en s3400.
Overigens is de t7484 Rhenen- Heerhugowaard ook wel een mooie als je graag naar de wc zou willen. :lol:

@Bart: Ik zag de s1900 na de s600 rijden bij Moerwijk richting Rotterdam. Of bedoelde je wat anders?
Nachtnet Noord-Holland begint vorm te krijgen. What's next? Sprinter Vlissingen-Enkhuizen :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door JWM »

Ik bedoelde die doorgetrokken 4000 naar Den Helder. Daar hebben ze denk ik niet zoveel aan SLT.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Reiziger Delft »

Bart schreef:Waarom zou de s600 dan niet bijvoorbeeld om :24 uit Gv kunnen vertrekken? Dan zitten de treinen elkaar niet meer in de weg.
De s600 ligt in een halfuursligging met de Benelux. Nog eerder uit Den Haag HS vertrekken betekent nog langer stilstaan in Rotterdam.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door iljitsch »

En dan te bedenken dat er ooit een plan lag om de HSL over de bestaande route te laten lopen, dat zou helemaal een mooie opstopping tussen Den Haag en Rotterdam geworden zijn, tenzij ze de hele handel zessporig gemaakt hadden.

In elk geval is de tijd die voor Gv - Shl staat niet omhoog gegaan...

De s9200 en s600 zouden in elk geval vanaf Den Haag naar schiphol gewoon door kunnen karren zonder verder stil te staan, voor die anderhalve paardekop die van plan was 'm te nemen van schiphol naar Amsterdam CS is dat dan pech gehad als-ie daar te vroeg aankomt en dus ook weer vertrekt, zat andere treinen die wel netjes volgens de dienstregeling rijden. Helaas werkt dat de andere kant op niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten