OVer je OV-Chipkaart #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Handig als je transacties wilt controleren... van m'n reizen met EBS gisteren zijn de haltenamen niet doorgekomen in het transactieoverzicht. Denk ik het vervolgens op prijs te checken, kent 9292 nog geen tarieven van EBS :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door MdJ »

Syntus heeft iig (reizigers)schermen van Init :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Handig als je transacties wilt controleren... van m'n reizen met EBS gisteren zijn de haltenamen niet doorgekomen in het transactieoverzicht. Denk ik het vervolgens op prijs te checken, kent 9292 nog geen tarieven van EBS :roll:
:') Dat is gewoon de nieuwste truc om je meer geld dan het hoort afhandig te maken zonder dat je gaat klagen en het op de cent terugeist. Nu zou ik dat bedrijf nog de voordeel van de twijfel willen gunnen...tot woensdag. Anders gewoon de klantenservice plat gaan bellen en vragen naar tarieven en ritprijzen?
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

On-board computer en dergelijke komen van Init, OVC software komt van ProData zie:
http://www.prodatamobility.com/index.ph ... etherlands
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

@Fogeltje: Ik zal inderdaad de komende dagen wel nogmaals kijken. Had ook een zooi incomplete transacties bij HTM die een dag later wel bijgewerkt waren.
Eentje daarvan was trouwens wel heel apart: de checkin was een dag eerder te zien dan de checkout :?

HTM heeft op z'n claimformulier trouwens wel heel erg goed een vinkje verstopt om aan te geven dat je overstapt. Verder hebben ze daar een bijzonder fraai online claimformulier waarbij je eerst een lijn kiest wat dan weer de haltekeuzes beïnvloed. Kies je vervolgens een instaphalte dan krijg je daarna bij de uitstaphaltekeuze alleen haltes tussen je instaphalte en het eindpunt te zien. En hij kende ook keurig het tijdelijk eindpunt wegens werkzaamheden van tram 1 afgelopen weekend.
Ook praktisch dat het formulier zelf uitrekend wat de ritprijs had moeten zijn, al moet je dus wel bovengenoemd vinkje opgevallen zijn om de 79 cent instaptarief van dat bedrag af te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Eentje daarvan was trouwens wel heel apart: de checkin was een dag eerder te zien dan de checkout :?
Dat heb ik wel vaker (bij andere vervoerders overigens). Als je dan een paar dagen later kijkt, is het wel netjes bijgewerkt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Klopt ja, was bij mij ook het geval. En het uitcheckprobleempje wat ik had bij EBS is ook goedgekomen, zag al een rit van 0 euro op m'n transactieoverzicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Ow, en het formulier van HTM is wel mooi maar aan hun mailtjes mogen ze nog wel wat doen...
<p>Geachte reiziger,</p>
<p>Uw gegevens zijn ontvangen. U ontvangt&nbsp;binnen 6 weken&nbsp;een&nbsp;antwoord van ons.</p>
<p>Hieronder volgt een opsomming van de door u ingevulde gegevens.</p>
<p>U kunt via deze mail niet corresponderen met HTM. Hebt u een vraag of opmerking? Vul dan het <a href=http://www.htm.net/smartsite.dws?id=669 ... rmulier</a> in op de website.</p>
<p>Met vriendelijke groeten,</p>
<p>HTM</p><br>
<br>
Uw ingevulde gegevens:<br>
<br>
Onder de mail met alle HTML-code staat trouwens ook nog een gewoon opgemaakte versie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:
Daniel schreef:Eentje daarvan was trouwens wel heel apart: de checkin was een dag eerder te zien dan de checkout :?
Dat heb ik wel vaker (bij andere vervoerders overigens). Als je dan een paar dagen later kijkt, is het wel netjes bijgewerkt.
Ik ook. Mijn ouders zijn ooit van Helmond naar Beek en Donk gegaan en twee dagen later bekeek ik hun transactieoverzicht. Er stond alleen een check-in dus ik dacht dat met uitchecken iets verkeerd was gegaan. Mam zei alleen "volgens mij ben ik goed uitgecheckt", maar met "volgens mij" heb je het al.

Twee claims opgestuurd, meteen de volgende ochtend bericht dat er niets aan de hand was (viel me op dat ze bij claimafwijzigingen heel snel kunnen reageren, bij toekennen of klachten niet). Ik zag toen nog steeds geen checkout maar de de ochtend erop wel. Die checkout zal wel wat vertraging door de openstaande brug hebben opgelopen. :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Thom91 »

Chauf21 schreef:Met het automatisch opladen wordt de kaart opgeladen als het saldo onder de €5 komt. In de praktijk wordt er dus geld bijgeschreven als je incheckt met €8,99 (want bij het inchecken wordt eerst €4 afgeschreven). In jouw geval zal er dus alleen in de weekenden iets worden bijgeschreven omdat je doordeweeks met het weekproduct reist. Je hoeft met automatisch opladen overigens in principe niet bij te laden, dat regelt dat ding zelf.
Hij laad ook op als mijn Week OV geldig is, kwam ik achter woensdag ;)
Komt wel goed schatje.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Raymond »

Daniel schreef:<p>Uw gegevens zijn ontvangen. U ontvangt&nbsp;binnen 6 weken&nbsp;een&nbsp;antwoord van ons.</p>
Aan die reactietermijn mogen ze ook nog wel wat doen..
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Thom91 schreef:Hij laad ook op als mijn Week OV geldig is, kwam ik achter woensdag ;)
Precies wat ik gezegd heb. Als op het moment van inchecken het saldo €8,99 of lager is, dan zal ie worden opgeladen. Ongeacht of je op dat moment op saldo reist of niet.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door VIRM »

Wow! Niet dat ik daar in- en uit heb gecheckt, maar het viel mij gisteren op dat zelfs Amsterdam Holendrecht is voorzien van poortjes bij het treingedeelte!
Leuke is natuurlijk dat er gewoon nog een CiCo-paal op het perron staat...
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Deden ze het ook al? tot vorige week vrijdag waren ze nog in plastic en stonden op hun zelf (dus de trap is niet afgesloten).
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Deden ze het ook al? tot vorige week vrijdag waren ze nog in plastic en stonden op hun zelf (dus de trap is niet afgesloten).
Goed punt. Ik heb daar niet echt op gelet, aangezien ik (gelukkig!) nog niet hoef in te checken bij de NS. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Geert »

Meer stations hebben de laatste tijd poortjes gekregen die nog aangezet moeten worden. Woerden heeft nu ook een maand van die poortjes staan, maar in- en uitchecken moet nog steeds bij de CICO's op de loopbrug. Ik denk eigenlijk dat die poortjes in de loop van volgend jaar aangezet worden?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Michael »

Ik weet niet of het bekend is bij jullie. Station Breda-Prinsenbeek heeft ook poortjes
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door midnet »

fogeltje schreef:(viel me op dat ze bij claimafwijzigingen heel snel kunnen reageren, bij toekennen of klachten niet).
je bent redelijk zat en dit heeft ook wel een reden: bij toekennen moet een hogere pief fiat geven-want anders zou zo maar gratis geld te veel kunnen worden weggegeven-en vermoedelijk dubbele controle. Bij een terchte afwijzing zijn de verdere stappen niet nodig.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door find_your_spot »

midnet schreef: je bent redelijk zat
Drinkt fogeltje zoveel alcohol dan?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

midnet schreef:
fogeltje schreef:(viel me op dat ze bij claimafwijzigingen heel snel kunnen reageren, bij toekennen of klachten niet).
je bent redelijk zat en dit heeft ook wel een reden: bij toekennen moet een hogere pief fiat geven-want anders zou zo maar gratis geld te veel kunnen worden weggegeven-en vermoedelijk dubbele controle. Bij een terchte afwijzing zijn de verdere stappen niet nodig.
Het gebeurt ook bij onterechte afwijzingen overigens :') Zelfde met klachtenafhandelingen. Ze zijn heel snel om de vinger naar een ander te wijzen. Als ik daarop weer reageer en nog eens heel duidelijk aangeef dat het HUN schuld was, dan hoor je een maand niks meer tot ze erachter komen dat het inderdaad hun fout was. Soms zijn ze gewoon te snel in hun reacties, maar bij het lezen van bepaalde dingen gaat men daar schijnbaar automatisch in de afwijzing/niet onze schuld modus.
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

Gister in Overtreders (SBS 6) had een student een bedrag van -0,20ct waardoor hij de foutmelding error code kreeg. Deze foutmelding kreeg hij omdat hij met een negatief saldo had maar wel met zijn studentreisproduct reisde. Maar je kan toch in je reisvrijperiode met een negatief saldo reizen? Of zou deze persoon mogelijk in zijn niet-reisvrije periode hebben gereisd? Of is het omdat de GVU (dat was het OV-bedrijf in kwestie) geen negatieve saldo-reizigers tolereert?
Tevens kreeg de man een keuze, direct €25,- betalen (pinnen) of een proces verbaal van €39,- en de mogelijkheid hebben om in beroep te gaan. Is dat niet vreemd. Iemand proberen af te kopen met €25,- terwijl hij of zij mogelijk wel gelijk had en niet in beroep kan gaan.

Andere vraag hier op aansluitend.
Vorige week maandag red de 322 als 157 door Almere. Er werd toen telkens een halte in Almere-Haven omgeroepen. Moet je verplicht inchecken wanneer het systeem de verkeerde halte aangeeft/omroept etc. of mag je dat dan weigeren?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Zowiezo krijg je bij te weinig saldo normaal toch geen foutcode te zien maar simpelweg een melding "Saldo te laag, opladen a.u.b."?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

Ik snapte er ook weinig van. Zie hier de uitzending: http://www.sbs6.nl/programmas/overtrede ... evering-12. Meerdere malen stukjes van het GVU, laatste stukje met bovengenoemd voorval vanaf 22:03. KIjk ook nog evne bij 38:03 waar 2 Belgische dames in beeld komen die pas een kaartje willen kopen bij het uitstappen. Is dit normaal in België? De controleur denkt van niet...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Ik vond 't ook al raar, volgens mij koop je in België ook gewoon een kaartje bij het instappen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Als je met een studentenkaart wilt inchecken moet het saldo op je kaart positief zijn. Heb je dat niet, krijg je een foutmelding. In je vrij-reizenperiode kan je dan ook een errorcode krijgen.

De meeste chauffeurs kunnen zien op welke halte het systeem staat ingesteld. Als je het niet vertrouwt, kan je altijd aan de chauffeur vragen wat er is of wat je moet doen. Mocht je een reactie krijgen als 'ik weet het niet', 'ik kan er niets aan doen', 'je moet gewoon in- en uitchecken', neem dan achteraf contact op met de klantenservice als je twijfelt aan de juistheid van gegevens. Een tip: ga niet op je eigen houtje bepalen of je wel of niet (of eerder of later) gaat in- of uitchecken, want je reist dan zonder ingecheckt te zijn en daarvoor kan je gewoon beboet worden.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten