Dienstregeling GVB 2012 #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door willy84 »

Afgesplitst van Dienstregeling GVB 2012.

De nieuwe dienstregeling is door het GVB bekendgemaakt en de folders worden verspreid. We hebben een topic over de nieuwe dienstregeling en het gaat hier over verschillende type lijnenkaarten. -o-
immer kwaliteits posts
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Nieuw Sloten tweede nachtbus, zo zo! Vond het toch wel een erg zwarte dag toen 358 ingekort werd tot Badhoevedorp...

PS Nog effe en ze mogen voor tram 26 wel eens gaan nadenken over langere trams. Is op termijn goedkoper dan die frequentieverhogingen en de infrastructuur heb je al mee.
willy84 schreef:De nieuwe dienstregeling is door het GVB bekendgemaakt en de folders worden verspreid. We hebben een topic over de nieuwe dienstregeling en het gaat hier over verschillende type lijnenkaarten. -o-
Die nieuwe lijnenkaart hoort toch bij de nieuwe dienstregeling van 2012? Snap je probleem niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Over die lijnennetkaart, heb toch twee puntjes van kritiek
- Waarom staan bij de eindpunten van buslijnen de namen er niet bij. Bij de tram staan die er wel bij.
- Lijn 149 klopt niet in Amstelveen Waardhuizen. De korte ritten rijden naar dezelfde halte als waar de 354 eindigt, maar dat staat niet op de kaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:- Waarom staan bij de eindpunten van buslijnen de namen er niet bij. Bij de tram staan die er wel bij
Zal ongetwijfeld een grafische overweging geweest zijn.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door willy84 »

R-Flow schreef: Die nieuwe lijnenkaart hoort toch bij de nieuwe dienstregeling van 2012? Snap je probleem niet.
Het probleem is dat het niet over de inhoud maar over de vorm gaat. :wink:
immer kwaliteits posts
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

willy84 schreef:Het probleem is dat het niet over de inhoud maar over de vorm gaat. :wink:
Die nieuwe vorm maakt ook deel uit van wat er in 2012 veranderd bij GVB.
Alargule schreef:Bovendien, met de opkomst van apps op smartphones waarmee je snel je OV-reis vanaf je huidige positie kunt berekenen, is zo'n gedetailleerde plattegrond als deze eigenlijk al een beetje overbodig.
Heel wat mensen die eind 2011 nog steeds geen smartphone hebben, om maar van toeristen die veelal zonder dataplan zitten in het buitenland te zwijgen.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Sleutelwoorden in mijn zin zijn dan ook 'opkomst' en 'een beetje'...;) Dit is natuurlijk technologie die nog in de kinderschoenen staat, zowel qua verspreiding als qua vanzelfsprekendheid in gebruik. Met de snelle opkomst van autonavigatie zijn de wegwijzers ook nog niet verdwenen. Ook voor plattegronden op haltes zal altijd een behoefte blijven bestaan - apps op smartphones zullen bovenop die informatievoorziening komen ipv als vervanging ervan.
Met de komst van dergelijke extra navigatiemogelijkheden kun je je echter afvragen wat de meerwaarde van zo'n overgedetailleerde plattegrond op den duur nog is. Ben benieuwd hoe GVB - of zijn opvolger - hier anno 2020 over denkt :)
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:
Alargule schreef:...
Eerder kom je zelf met het argument [...] wanneer ik deze conclusie trek.
Alargule schreef:...
Ik verwijs je door naar een internationaal vooraanstaand bureau [...] te gaan herhalen wat daar te lezen valt.
Ja hoor, lieve jongen...je hebt helemaal gelijk...maar je krijgt het toch niet van me, lekker puh! :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Daniel »

R-Flow schreef:
Alargule schreef:Bovendien, met de opkomst van apps op smartphones waarmee je snel je OV-reis vanaf je huidige positie kunt berekenen, is zo'n gedetailleerde plattegrond als deze eigenlijk al een beetje overbodig.
Heel wat mensen die eind 2011 nog steeds geen smartphone hebben, om maar van toeristen die veelal zonder dataplan zitten in het buitenland te zwijgen.
Daarnaast is het soms zelfs sneller op de kaart te kijken... die 9292 app is me toch langzaam in het ophalen van tijden. En 't kost soms aardig wat moeite om 'm door te laten krijgen dat ik inmiddels op een andere locatie sta.

Wanneer ik zelf in een plaats ben waar ik niet bekend ben maak ik trouwens vaak gebruik van de lijnennetkaart gedownload op m'n telefoon, dat werkt op zich ook best praktisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Dat laatste zie je inderdaad ook veel opkomen. Ik kan me over een jaar of tien echter ook wel voorstellen dat smartphones zó 'smart' zijn geworden dat ze vanzelf herkennen dat je op een halte of een metrostation staat en je een bericht sturen met de vraag of je een reis wilt plannen. Enige wat jij hoeft te doen is aan te geven waar je heen wilt, bijvoorbeeld door je eindhalte of -station door te geven, of door een bekende bestemming op te geven of een locatie op de plattegrond op je smartphone aan te wijzen (die tegen die tijd over een uitvouwbaar scherm beschikt zodat je niet hoeft te turen en te scrollen). De vervanger van de chipkaart zit dan ook al in je telefoon: je reis wordt automatisch (nadat je toestemming hebt gegeven, natuurlijk) afgerekend met diezelfde smartphone zodra je het voertuig/station hebt verlaten.

Maar goed, ik droom graag over dit soort ontwikkelingen...is ook leuk zolang we nog niet zover zijn :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Thom91 »

Bij de 9292 app krijg je gelijk de dichstbijzijnde halte's te zien, dus zo toekomst is dat niet hoor..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Daniel »

Mits het ding zichzelf weet te actualiseren... dat zou je gezien de soms enorm lange laadtijd van de vertrektijden wel verwachten, maar soms heeft 'ie dan niet gecontroleerd of je locatie toevallig veranderd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

Maar een papieren kaart of een gedownloade kaart, het is in prinicpe hetzelfde: Gewoon een vlak met wat lijntjes, rondjes en naampjes. Juist op (kleine) mobiele schermpjes is een overdaad aan informatie erg onwenselijk, terwijl je daar op een uitgevouwen stadsplattegrond genoeg ruimte voor hebt :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Remco 12345 schreef:ben nog steeds niet te spreken over het afschaffen van bus 42 , maar hoorde wel dat ze geleed gaan rijden met bus 48. volgens de eerdere plannen was het dat ze bus 42 gingen doortrekken naar sloterdijk en bus 48 afschaffen maar ze hebben het nu dus omgedraaid.
48 gaat niet geleed rijden, iig niet doordeweeks want zoveel gelede bussen zijn er nu ook weer niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Ja hoor, lieve jongen...je hebt helemaal gelijk...maar je krijgt het toch niet van me, lekker puh! :P
No worries, met je laatste twee reacties heb je me al lang gelijk gegeven... :wink:
Daniel schreef:Daarnaast is het soms zelfs sneller op de kaart te kijken... die 9292 app is me toch langzaam in het ophalen van tijden. En 't kost soms aardig wat moeite om 'm door te laten krijgen dat ik inmiddels op een andere locatie sta.

Wanneer ik zelf in een plaats ben waar ik niet bekend ben maak ik trouwens vaak gebruik van de lijnennetkaart gedownload op m'n telefoon, dat werkt op zich ook best praktisch.
Precies. Er zijn talloze redenen te bedenken waarom je reizigers niet van een app afhankelijk moet maken. Maar goed vind wel dat er ook schematische kaarten in de haltes mogen verschijnen. Detailkaart + Tramkaart (die je ook in de Combini's hebt) bijvoorbeeld. Vind dit (zie foto) persoonlijk perfect i.c.m. gedetailleerde kaart. Desnoods doe je die detailkaart alleen op drukke haltes waar veel toeristen en dagjesmensen komen.

Afbeelding
Thom91 schreef:Bij de 9292 app krijg je gelijk de dichstbijzijnde halte's te zien, dus zo toekomst is dat niet hoor..
Mits alles goed werkt en je überhaupt een ondersteunde telefoon hebt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Ik vroeg me trouwens af of anno 2012 je bij GVB ook als student eens normaal te zien krijgt hoeveel geld er van je OV-studentenkaart wordt afgeschreven en er nog opstaat? Bij de RET, Connexxion, GVU etc. wordt deze info keurig netjes weergegeven alleen GVB wil het maar niet lukken.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Reken er maar niet op...

Ik zou zeggen, check in, maak er een foto van, Check uit, maak er een foto van en stuur het naar de klantenservice.

Dit probleem speelt ook bij sterabonnementen en dat is ook nooit veranderd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Heb er al meerdere malen een klacht over opgestuurd en zelfs keer over opgebeld. Sch***irritant is het namelijk.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Ik kan me herinneren dat toen ik bij T&I werkte de klacht heb doorgezet naar de support-afdeling. Die kwamen met: dat klopt niet. Ze kunnen we degelijk hun gereisde bedrag zien.

Heb er daarna maar niks meer mee gedaan.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Dan loop ik al sinds de invoering van de OV-chipkaart dagelijks zwaar te ijlen, goed om te weten. :pos:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Klaasje »

In de RAR schijnt het een notoir terugkerend onderwerp te zijn...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door webguy »

Ik snap eigenlijk niet wat het probleem is? Waarom wordt het niet uitgevoerd?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Thom91 »

R-Flow schreef:
Thom91 schreef:Bij de 9292 app krijg je gelijk de dichstbijzijnde halte's te zien, dus zo toekomst is dat niet hoor..
Mits alles goed werkt en je überhaupt een ondersteunde telefoon hebt.
Die ik overigens niet heb :')
Komt wel goed schatje.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

webguy schreef:Ik snap eigenlijk niet wat het probleem is? Waarom wordt het niet uitgevoerd?
Dat hoor je toch net? Volgens de IT-afdeling is er geen probleem en worden die afgeschreven bedragen van studenten OV-jaarkaarten wel degelijk weergegeven. Nou dan is het dus gewoon zo, de reiziger loopt te ijlen.

Lol... :D
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

Zojuist gespot: de BN sneltrams 45, 49, 51, 63 met de nieuwe GVB-logo's (op stel 56 na droegen die nog altijd de oude emblemen) en op de kop boven de middelste koplamp een 9292ov embleem. Combino 2049 schijnt hier ook mee rond te rijden maar die heb ik zelf nog niet gespot.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten