Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door mb90 »

De busdienstregelingen staan eindelijk op de RET-site. Nog niet als pdf-folder, maar wel al bij het gewone overzicht met de dienstregelingen. Wat nog niet helemaal duidelijk werd uit de info was dat alle frequentlijnen tijdens de stille uren niet meer elke 30 minuten rijden, maar elke 20 minuten. Daar tegenover staat dat ook in de vroege avonduren er elke 20 minuten gereden wordt, dit was eerst elk kwartier.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Stefan »

Ik zit even naar lijn 44 te kijken.. In de avondspits krijgt de bus tussen de Markerstraat en Zuidplein 11 (!!) minuten rijtijd.. Tsja, zo kan ik ook op tijd arriveren. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Oud forumgebruiker

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

mb90 schreef:De busdienstregelingen staan eindelijk op de RET-site. Nog niet als pdf-folder, maar wel al bij het gewone overzicht met de dienstregelingen. Wat nog niet helemaal duidelijk werd uit de info was dat alle frequentlijnen tijdens de stille uren niet meer elke 30 minuten rijden, maar elke 20 minuten. Daar tegenover staat dat ook in de vroege avonduren er elke 20 minuten gereden wordt, dit was eerst elk kwartier.
http://www.ret.nl/over-ret/nieuws-en-pe ... 9EC93.ashx
in dit bestand staat toch wel duidelijk welke lijnen 's avonds om de 20 minuten rijden...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door mb90 »

Met de stille uren bedoelde ik ook de zondagmorgen en de vroege zaterdagochtend (tot 8 uur). Dan wordt er vanaf zondag ook elke 20 minuten gereden.

Verder zag ik na een sms van meltrain dat er nog een nieuwe buslijn bij komt, namelijk lijn 74. Die rijdt doordeweeks van 10 tot 17:30 uur een rondje Zuidplein - Schulpplein - Sonneburgh - Zorghotel - Zuidplein in deze richting. Alsnog een gedeeltelijke vervanging van lijn 63/64 hiermee dus.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door hm00 »

Delftse Chauff schreef: Lijn 40 wordt behalve op zaterdag ook op werkdagen na 19:00uur geschrapt.
Het delftse deel valt niet onder de concessie en is dus niet belangrijk. Als Delft (Haaglanden) vind dat er 's avonds en in het weekend een bus naar de zuidkant van de TU moet dan moeten zij Veolia daar opdracht toe geven. Voor Rijnmond telt alleen de bezetting van Rotterdam Centraal tot/over De Zweth en die zal waarschijnlijk 's avonds nog net zo laag zijn als toen wij (Cxx) daar nog reden met lijn 129. De aftakeling van de zaterdag is volgens mij gekomen, omdat Rijnmond vond dat 1x per uur voor lijn 40 genoeg was waar wij met de 129 nog elke 30 minuten reden.
Op een enkele passagier na voor de haltes "De Tempel", "Hofwijck" en "De Zweth" worden de haltes tussen "De Lugt" in Overschie en Delft niet gebruikt. Alle haltes tussen Centraal en De Lugt zijn bereikbaar met lijn 33 (+stukje lopen voor de 2 haltes in Overschie-Oost).
Jammer, de RET 40 (voorheen 129) bood jarenlang een volledige dienst tussen Rotterdam, Overschie, Delft en het strand van Kjikduin. In het verleden werd op een mooie zondag wel eens met gelede bussen gereden waarmee mensen vanuit Overschie direct naar het strand in Kijkduin kunnen. Jammer dat de lijn is opgeknipt in stukjes. Het zorgt voor minder aantrekkelijke OV-verbindingen als men vaak moet overstappen. Ik denk dat het herstellen van de langere rechtstreekse verbinding Rotterdam – Delft – Kijkduin ook zal kunnen bijdragen aan passagiersgroei en dus aan inkomstengroei. Verantwoordelijkheid voor streekvervoer zou eigenlijk weer naar de provincie moeten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Ik vraag mij af of dat iets oplost. Een lijn Rotterdam - Kijkduin is niet echt flexibel, die zou ik ook knippen op station Delft, hij is lang, vertragingsgevoelig en de behoeftes zijn heel verschillend op de trajectdelen.

De stadsregio's hadden overigens een aanzienlijk groter budget voor het OV dan de provincie, dus wellicht is het wel beter dat de stadsregio's het OV in de regio bepalen in plaats van de provincie (die nog veel meer gebieden in de gaten moet houden). De Stadsregio Rotterdam kan volgens mij beter toezicht houden op een relatief klein gebied dan dat de provincie al het vervoer van Noordwijk tot Gorinchem en van Nieuwveen tot Ouddorp in de gaten moet houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Stefan »

Ik heb gisteren even lijn 39 gedaan omdat ik toevallig in Crooswijk moest zijn, maar wat een baggerlijn is dát geworden zeg. :') Ik zou persoonlijk helemaal gestoord worden als ik dat heel de dag zou moeten rijden....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door hm00 »

Ja, Ik denk ook dat het niet direct iets oplost. Maar het gaat om aantrekkelijk OV, directe verbindingen die aantrekkelijk zijn en niet leiden tot groot verval in reizigersaantallen.

De oude lijn 129 Rotterdam – Delft – Kijkduin (nu RET 40) is een voorbeeld hoe sinds de decentralisatie naar de stadsregio’s dienstverlening is achteruitgegaan. Vroeger was het best een redelijke lijn, met een volledige dienstregeling ook in het weekend en in de avonduren. Nu kun je als inwoner van Overschie niet meer voor de kortste OV-route kiezen als je naar Leiden moet reizen.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door 010jongen »

lijn 39 maakt een grote kans om er volgend jaar echt uit te vliegen. snap eigenlijk niet waarom de lijn nu niet verdwenen is. zeker nu tram 7 de route grotendeels gelijk rijdt. alleen dat laatste stukje in crooswijk zit dan zonder ov maar men kan lopen naar de tram
Oud forumgebruiker

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Stefan schreef:Ik heb gisteren even lijn 39 gedaan omdat ik toevallig in Crooswijk moest zijn, maar wat een baggerlijn is dát geworden zeg. :') Ik zou persoonlijk helemaal gestoord worden als ik dat heel de dag zou moeten rijden....
ben in de dienst op doordeweekse dagen slechts 3 diensten tegengekomen, waarin alleen maar ritten met lijn 39 zitten.
de rest van de ritten worden verdeeld over diensten, die ook andere lijnen in de dienst hebben zitten...
Oud forumgebruiker

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

hm00 schreef:Ja, Ik denk ook dat het niet direct iets oplost. Maar het gaat om aantrekkelijk OV, directe verbindingen die aantrekkelijk zijn en niet leiden tot groot verval in reizigersaantallen.

De oude lijn 129 Rotterdam – Delft – Kijkduin (nu RET 40) is een voorbeeld hoe sinds de decentralisatie naar de stadsregio’s dienstverlening is achteruitgegaan. Vroeger was het best een redelijke lijn, met een volledige dienstregeling ook in het weekend en in de avonduren. Nu kun je als inwoner van Overschie niet meer voor de kortste OV-route kiezen als je naar Leiden moet reizen.
tja als een lijn te weinig bezet is, dan wordt deze tegenwoordig geschrapt.
hoewel met een omweg, kunnen mensen vaak met een bus naar Rotterdam Centraal en dan met de trein alle kanten weer op.
op weekdagen overdag is er een goede verbinding en waarschijnlijk zijn dat dan ook de enige ritten die rendabel genoeg zijn om te blijven rijden...

een doorgaande verbinding verder dan Delft zal er waarschijnlijk niet meer komen, omdat je sowieso met 2 overheden te maken hebt (2 concessies) en men wil mensen in Delft door laten reizen met de meer rendabele tram...
Ovgek
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 28 jun 2010, 18:20

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Ovgek »

Desondanks rijdt lijn 39 parallel aan de lijn 7 'Vooral' ,is het toch nog steeds een drukke buslijn hoor . Deze week nog ik kon niet eens een normaal zit plek vinden :o zo overvol voor klein stuk traject.....
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Edwin »

Weet iemand hoe de QBuzz 245 vergaat en dan vooral de ochtendritten van Kralingse Zoom naar de HES en weer terug. Is dat 1 bus die telkens dat kleine stukje rijdt? Keert de bus dan gelijk na halte HES: http://g.co/maps/e7d28 of rijdt de bus nog een stuk door? Lijkt mij lastig in de ochtendspits om daar te keren, of valt dat wel mee qua verkeershinder?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Oud forumgebruiker

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

de 245 is eigenlijk de oude 143/145 voor het gedeelte Ridderkerk - Rotterdam Kralingse Zoom en rijdt dus gewoon van/naar Kralingse Zoom.
de 245 rijdt echter alleen in de spits, terwijl de nieuwe 145 wel overdag blijft rijden, maar dan nu dus via de Keizerswaard.

in de oude dienstregeling had je ook extra ritten van lijn 143/145 Ridderkerk-Kralingse Zoom v.v. zodat er een kwartiersdienst in de spitsrichting van/naar Ridderkerk gereden werd.
nu gebeurt dit dus ook, maar dan met een ander lijnnummer...

die ritten terug tot de HES zijn eigenlijk een paar inrukkers, die dan tot de HES mensen mee kunnen nemen om daarna verder leeg te rijden...
Oud forumgebruiker

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Afbeelding

Heb eens gekeken naar het aantal ritten van de Qbuzz-dienstregelingen van 2011 en van 2012.
Valt op, dat in de ma-vr spits het aantal ritten gestegen is, maar daar buiten is er behoorlijk gesneden...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Edwin »

Er is ook een 245 die als versterkingsrit in de ochtend rijdt: http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=182398#p182398. Die keert na halte HES terug naar KZ, denk ik.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Oud forumgebruiker

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Oud forumgebruiker »

mijn tabel is inderdaad gebaseerd op het aantal ritten, dat in de dienstregeling vermeld staat.
als een inrukkende bus op een stukje nog reizigers vervoerd, heb je inderdaad een aantal ritten erbij...

dit heeft Arriva DAV enkele jaren geleden al ingevoerd.
daar zijn toen de meeste mat-ritten richting Rotterdam veranderd in ritten van de sneldiensten, waardoor ze niet meer als mat-rit te boek stonden en dus konden ze dan tegen de provincie en tegen de reizigers zeggen, dat er meer vervoer aangeboden werd (of mensen er wat aan hadden, is maar de vraag, want die bussen rijden over het algemeen bijna leeg, terwijl er 's avonds verbindingen zijn waarbij je soms wel 55 minuten moet wachten op de aansluitende bus)...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten