Onbeveiligd en zonder papieren

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Klaasje »

Onbeveiligd en zonder papieren

De informatie van vervoerders over gevaarlijke chemische stoffen schiet tekort. Hierdoor is niet alleen de veiligheid van de vervoerders in gevaar, maar ook de omgeving.

Bij vervoer van brandbare chemicaliën wordt de wet overtreden. Gevaarlijke stoffen worden ’s nachts onbeheerd op het spoor achtergelaten. Vervoerders slagen er niet op tijd in om de gegevens van chemicaliën boven water te krijgen en ‘gevaarsetiketten’ zijn niet goed zichtbaar. Soms zijn vervoersdocumenten überhaupt niet aanwezig, blijkt uit stukken die De Pers kreeg na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.
Bron en meer: DePers.nl
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Michael 1988 »

Dit past eigenlijk mooi onder de kop "Missers in Reisinformatie". Ik krijg meteen een deja vu van Chemiepack. Maar ik vind het maar bizar laag wat de consequenties zijn van de overtredingen. Het gaat hier om mensenlevens als er iets fouts gaat. Van mijn part mag er wel een of twee nullen extra achter de boetebedrag en na 2 overtredingen een celstraf van x-aantal maanden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Dit past eigenlijk mooi onder de kop "Missers in Reisinformatie". Ik krijg meteen een deja vu van Chemiepack. Maar ik vind het maar bizar laag wat de consequenties zijn van de overtredingen. Het gaat hier om mensenlevens als er iets fouts gaat. Van mijn part mag er wel een of twee nullen extra achter de boetebedrag en na 2 overtredingen een celstraf van x-aantal maanden.
De vraag is of dan ook echt diegene de cel in gaat die er hoofdverantwoordelijk voor is en dat zal toch wel niet. Er zal dan weer iemand laag in de voedselketen geslachtofferd worden.

Overigens ben ik het wel met je eens. En verder is het heel erg verontrustend.
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Klaasje »

Michael 1988 schreef:Dit past eigenlijk mooi onder de kop "Missers in Reisinformatie". Ik krijg meteen een deja vu van Chemiepack. Maar ik vind het maar bizar laag wat de consequenties zijn van de overtredingen. Het gaat hier om mensenlevens als er iets fouts gaat. Van mijn part mag er wel een of twee nullen extra achter de boetebedrag en na 2 overtredingen een celstraf van x-aantal maanden.
-o- Waarom heb je het altijd over hard straffen... Dat de zaken niet op orde zijn is duidelijk maar misschien is de bedrijfsstructuur niet ingericht op het snel tevoorschijn toveren van gegevens. Moet er wat veranderen: Ja. Moet de organisatie bestraft worden bij nalatigheid: Ja. Moet er iemand gestraft worden als de organisatie er niet op ingericht lijkt te zijn: Nee, dan moet de organisatie aangepast worden. Je gaat véééél te kort door de bocht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door webguy »

Maar je weet zelf dat goederenvervoerders inmiddels allemaal enorm commercieel zijn, en aandeelhouders hebben die winst willen zien... Zonder dwang komt het er echt niet, en soms zal dat persoonlijke dwang gaan betekenen. Het kan allemaal wel, maar als je in je eentje 20 tankwagons moet nalopen, je pad is klaar (en het kan uren duren voor je een nieuw pad krijgt van Prorail), dan zou ik het op den duur ook wel weten...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Klaasje »

Uiteraard, maar er is in principe de laatste tijd voldoende aandacht om te zorgen dat iedereen gewaarschuwd is voordat er bestraft gaat worden. Alleen het betoog van Micheal over hoge celstraffen en dergelijke vind ik eigenlijk helemaal nergens over gaan. Het gaat in de eerste plaats niet over een individu die het ook nog eens niet met opzet zal doen maar om een organisatie die de zaakjes niet op orde heeft. Daarbij is strak toezicht gepast maar is ook zeker de mogelijkheid om te verbeteren voordat er ingegrepen wordt ook gepast. Dit ook omdat een nieuwe documentenbeheersstructuur nou eenmaal niet van de ene op de andere dag bedacht en ingevoerd is. Als dat niet snel genoeg gaat mag een vervoerder wat mij betreft best een tijdje van het spoor geweerd worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Suus »

In dit geval lijken hoge financiële straffen mij beter gepast dan celstraffen. Het zou goed zijn dit soort overtredingen te classificeren als economische delicten omdat de beunhaas oneerlijke concurrentie vormt voor de vervoerders die het wel goed doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Klaasje »

Economisch delict.. Goed idee. :pos:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door webguy »

Wie laat het de politiek even weten?

Overigens lijkt me ook dat ze gewoon moeten investeren in technische hulpmiddelen. Als je elke wagon een tag geeft, elke mcn, rangeerder en hulpdiensten een NFC telefoon, en je leest de chip uit als je wil weten wat er in zit.
Oh, en de trdl moet dat in een derde scherm even kunnen openen, koppelen die hap...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Klaasje »

Het moet idd aan de ICT van de treindienstleiding gekoppeld zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Vinny »

Wat heel erg helpt is wanneer mensen gewoon weten wat ze aan het doen zijn. Heel erg flauw allemaal, maar één cursus maakt soms meer duidelijk dan 100 regeltjes kunnen voorschrijven. Dat vereist toch wel een cultuuromslag in de hele spoorwegbranche, die van richtlijnen, regelgeving en voorschriften aan elkaar hangt, maar waarbij de witte olifanten over het hoofd gezien worden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Wat heel erg helpt is wanneer mensen gewoon weten wat ze aan het doen zijn. Heel erg flauw allemaal, maar één cursus maakt soms meer duidelijk dan 100 regeltjes kunnen voorschrijven. Dat vereist toch wel een cultuuromslag in de hele spoorwegbranche, die van richtlijnen, regelgeving en voorschriften aan elkaar hangt, maar waarbij de witte olifanten over het hoofd gezien worden...

Wat stel je voor? betrokken personeel onaangekondigd met een ramp confronteren en achteraf zeggen dat het een oefening was? "En, iets opgestoken van vandaag?" :?:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door Vinny »

Mensen die gevaarlijke stoffen onbeheerd achterlaten, die weten niet waar ze mee bezig zijn. Als ze dat wel weten dan is dat misdadig, dus daar ga ik maar even niet van uit. Is het nou zo moeilijk om ze bewust te maken van veiligheid? Ik weet niet of een rampenoefening daar nou specifiek toe gaat bijdragen, maar een analyse van de afgelopen rampen en vooral wat er is mis gegaan kan wel helpen dat dit soort regels beter wordt nageleefd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onbeveiligd en zonder papieren

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:In dit geval lijken hoge financiële straffen mij beter gepast dan celstraffen. Het zou goed zijn dit soort overtredingen te classificeren als economische delicten omdat de beunhaas oneerlijke concurrentie vormt voor de vervoerders die het wel goed doen.
Voor zover ik weet zijn dit soort gedragingen al gecategoriseerd als economische delicten (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten