Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Klaasje »

Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn
ASSEN - De provincies Friesland en Groningen doen een nieuwe poging om de Zuiderzeelijn aangelegd te krijgen van Groningen naar Amsterdam. Dat meldt de Leeuwarder Courant.

Er dreigen forse exploitatietekorten voor een spoorlijn van Groningen naar Heerenveen en daarom wordt toch weer naar het oorspronkelijke plan gekeken, dat vier jaar geleden door het rijk is afgeschoten. Drenthe steunde destijds de aanleg, maar het nieuwe initiatief gaat buiten Drenthe om. Gedeputeerde Henk Brink vindt het wel goed dat alles nog eens opnieuw wordt bekeken.
Bron: RTV Drenthe
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door webguy »

Volgens mij zou het 4 jaar geleden een hoop rooskleuriger zijn geweest...
Toen had je economie in een dipje, maar wel een kabinet dat achter OV stond en had Prorail nog wel potjes.
Nu 4 jaar later wordt er alleen meer asfalt neergelegd hier en daar, en is er geen geld meer voor grote projecten, etc etc.

Toch maar de snelwegbussen van Ockels?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Klaasje »

Dit kabinet wil best investeren als de KostenBaten-verhouding goed is en het goed is voor de economische motor. Laat die zuiderzeelijn nou een vrij waardeloze KB-verhouding hebben. Zo zie je dat ze doorgaan met OV-SAAL en zelfs durven te kijken naar die IJmeerverbinding. De Zuiderzeelijn zal wel een forse stap te ver zijn.

Overigens is het plan van Ockels ook niet helemaal je-van-het omdat daar een vrij prijzige busbaan met een erg ruim alignement voor nodig is.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door R-Flow »

Dus omdat een nieuw project wederom niet rendabel blijkt te zijn grijpen ze maar weer terug naar een ander onrendabel project? Verbaast me niks als ze in Groningen al lang dat knullige tramlijntje hadden kunnen aanleggen als ze al die onderzoekskosten daarin gestoken hadden. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Suus »

In Groningen zijn ze nog altijd verder met hun tramproject dan in Utrecht, waar al meer dan 20 jaar over het ontwerp wordt gediscussieerd. In Groningen loopt de aanbesteding al.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Klaasje »

R-Flow schreef:Dus omdat een nieuw project wederom niet rendabel blijkt te zijn grijpen ze maar weer terug naar een ander onrendabel project? Verbaast me niks als ze in Groningen al lang dat knullige tramlijntje hadden kunnen aanleggen als ze al die onderzoekskosten daarin gestoken hadden. :P
Het is een politieke truc uit het Noorden. De mechanismen die ik beschreef zijn van toepassing op het ministerie van I&M. Omdat ze in het noorden graag een spoorlijn tussen Heerenveen en groningen via Drachten wilden zijn ze daaraan begonnen, niet wetende dat die wat duurder wordt dan verwacht. (Los van de rendabiliteit van de investering)

Het nare is alleen dat nu blijkt dat de exploitatie (dus het rijden na de aanleg) al niet eens bijna rendabel is maar dat het behoorlijk onrendabel is. Om de exploitatie rendabel te maken zou de spoorlijn doorgetrokken moeten worden naar Lelystad zodat er een doorgaande reizigersstroom komt die de boel rendabel zou moeten maken. Het probleem is alleen dat de investering in een volledige Zuiderzeelijn maatschappelijk gezien onrendabel is omdat er te weinig mensen zijn met voldoende reistijdwinst om zo'n enorme investering te rechtvaardigen.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door NintendoC »

Ik denk dat het verstandiger is, om met het geld de huidige spoorverbinding te verbeteren. Met het geld zou men bijvoorbeeld meer passeersporen kunnen aanleggen zodat er meer treinen kunnen rijden, en het traject geschikt maken voor 200 km/u. Samen met de hanzelijn (die voorbereid is op 200 km/u) ontstaat er dan een snelle verbinding met de randstad.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:In Groningen zijn ze nog altijd verder met hun tramproject dan in Utrecht, waar al meer dan 20 jaar over het ontwerp wordt gediscussieerd. In Groningen loopt de aanbesteding al.
Wat heeft Utrecht ermee te maken?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door iljitsch »

Rechtstreeks tussen Groningen en Heerenveen zou zo'n 55 km zijn, tegen zo'n 85 via Leeuwarden. Daarvoor spoor aanleggen is natuurlijk volstrekt irreëel, als er al reizigers zouden zijn bedien je die veel efficiënter met een rechtstreekse verbinding over bestaand spoor.

Vergeet ook niet dat Heerenveen nog geen 30000 inwoners heeft en voor zover mij bekend niet op Groningen georienteerd is. Drachten is anderhalf keer zo groot en heeft geen spoor, maar dat zou je op kunnen lossen door 20 km richting Leeuwarden aan te leggen.

Overigens is het oneindig zonde dat vroeger op al deze plaatsen wel spoor lag maar dat is allemaal opgebroken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Klaasje »

Als je kijkt hoe groot deze plaatsen nou eigenlijk zijn dan is het ook niet raar dat het spoor is opgeruimd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door iljitsch »

Ze hadden het beter kunnen laten liggen, dan was het veel makkelijker geweest om nu weer treinen of trams te laten rijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door fogeltje »

iljitsch schreef:Ze hadden het beter kunnen laten liggen, dan was het veel makkelijker geweest om nu weer treinen of trams te laten rijden.
Wanneer zijn die sporen opgeruimd? Waren er toen concrete plannen om het spoor weer te gaan gebruiken? Zo niet, dan vind ik het een logische keuze om ze toen op te ruimen. Het ligt immers alleen maar in de weg als je daar wat anders wilt gaan doen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Suus »

De lijn tussen Groningen en Drachten was een tramlijn en liep in sommige plaatsen dwars door de dorpsstraat heen. Een spoorlijn had dus op verschillende plekken een heel nieuw tracé moeten krijgen maar door de sterke daling van het gebruik van het OV in de jaren 50 tot 70 was het niet rendabel om de lijn nog nieuw leven in te blazen. Toen zijn de laatste plannen om spoorlijnen nog opnieuw in gebruik te nemen ook van tafel verdwenen

(Zoals een sprinterlijn Arnhem - Dieren - Apeldoorn - Zwolle of de spoorlijn vanaf Leeuwarden naar Stiens en verder)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door webguy »

Ach, Rijkswaterstaat denkt dat die laatste lijn er nog ligt, dus wie weet...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door iljitsch »

Tja, het kan verkeren. Het probleem met een spoorlijn is dat-ie een ononderbroken redelijk recht stuk grond nodig heeft. Als je dat hebt, is het zonde om dat te laten schieten omdat je het niet makkelijk meer terug krijgt als je het volbouwt. Aan de andere kant kan je natuurlijk ook niet eeuwig dingen vrij houden voor het geval dat je er in de toekomst nog wat mee wilt.

Het bizarre is dat er in IJmuiden nog steeds min of meer spoor ligt, en dit ondanks het feit dat het over een stad met 48000 inwoners gaat, gelegen aan zee, het blijkbaar niet rendabel geacht wordt er een trein of tram naartoe te laten rijden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door webguy »

Overigens is ruimte denk ik niet het probleem. Kunstwerken moet je bijvoorbeeld altijd opknappen, verbreden of grondig verbouwen. Per saldo is het dus goedkoper om nieuw spoor aan te leggen dan oud spoor te slopen en nieuw te leggen... Helemaal in dit geval omdat de spoorlijn dwars door een winkelstraat liep. Anno 2011 kan dat niet meer...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door iljitsch »

Nee, een bejaarde tramlijn ombouwen naar treinspoor kan natuurlijk niet.

Roestige rails op verrotte houten bielzen heb je natuurlijk niks aan, maar dat weghalen lijkt me toch een stuk makkelijker dan een stel woningen of bedrijfspanden onteigenen en afbreken.

Stel je voor dat je zonder acht te slaan op de bestaande bebouwing nieuwe tram/metro/treinlijnen aan kon leggen in heel Nederland, inclusief de steden. Moet je eens bedenken hoeveel beter het OV dan kon worden. Bijvoorbeeld een spoor rechtstreeks van schiphol via het centrum van Amsterdam naar Purmerend. Of de treinen richting Alexander rechtstreeks in plaats van via de westkant van Rotterdam CS. Enzovoort.

Maar de kosten van nieuw spoor binnen bestaande bebouwing zijn zo hoog dat we liever 100 jaar elke dag opnieuw omrijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Ze hadden het beter kunnen laten liggen, dan was het veel makkelijker geweest om nu weer treinen of trams te laten rijden.
Die infrastructuur blijft natuurlijk ook oneindig lang goed en geschikt hè... We doeken in 1930 het hele tramnet op, maar weet je wat? We laten de rails liggen en de bovenleidingen gewoon hangen, dan kan kunnen we in 2018 zo weer trams op de baan zetten mochten we ons tegen die tijd weer bedacht hebben!

Yeap, lijkt me erg realistisch. :Y


:N
iljitsch schreef:Stel je voor dat je zonder acht te slaan op de bestaande bebouwing nieuwe tram/metro/treinlijnen aan kon leggen in heel Nederland, inclusief de steden. Moet je eens bedenken hoeveel beter het OV dan kon worden. Bijvoorbeeld een spoor rechtstreeks van schiphol via het centrum van Amsterdam naar Purmerend. Of de treinen richting Alexander rechtstreeks in plaats van via de westkant van Rotterdam CS. Enzovoort.
Zo'n beetje wat ze in België doen bedoel je? En toch is het OV daar echt niet beter te noemen dan hier in Nederland. Verre van zelfs. Lach me nog steeds iedere keer helemaal verrot als ik de grens overga, net alsof je 50 jaar terug in de tijd gaat. We zouden eigenlijk van België een soort openluchtmuseum moeten maken.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 14 dec 2011, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door menno47 »

iljitsch schreef:Roestige rails op verrotte houten bielzen heb je natuurlijk niks aan, maar dat weghalen lijkt me toch een stuk makkelijker dan een stel woningen of bedrijfspanden onteigenen en afbreken.
Dan heb jij dus nog nooit de bovenbouw van de goederenlijn naar Drachten zelf bekeken. Deze is destijds nog geheel gerenoveerd met betonnen bielzen !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door TLP »

Nou, je bent volgens mij toch wel wat sneller via zo'n nieuwe Zuiderzeelijn. Maar dan wel rechtstreekse IC's tussen Lelystad en Groningen en tussen beide stations ook een sprinter die dan op tussengelegen stations stopt. Je zou dan de hele lijn vol kunnen bouwen met stations. Zo hebben zoveel mogelijk plaatsen een treinverbinding. De IC's over de Hanzelijn zou je dan via Zwolle rechtstreeks naar Emmen kunnen laten rijden. Die gezamenlijke stop- en sneltreinen op dat traject zijn volgens mij onzin. Verder zou er dan denk ik een nieuwe sprinter moeten rijden tussen Lelystad en Emmen. :idea:

Dat is op lange termijn denk ik toch beter dan een treinverbinding die een zwiep maakt en hierdoor zo'n 20 kilometer omrijdt :Y .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Suus »

De oude tramlijn van Groningen naar Drachten splitste vlak ten westen van het station van Groningen af ten hoogte van de huidige Koeriersterweg, rechtdoor tot op de Peizerweg. Daarna volgt het de huidige N372 naar het zuiden richting Peize, dwars door dat dorp, daar een scherpe bocht richting het westen, de oude spoorbrug naast de N372 zie je nog liggen op Google Maps. Daarna volgde de tram de huidige Oosteinde, in het centrum van Roden ging de lijn richting Noordwesten, ongeveer op de route van de Leeksterweg, volgt op een gegeven moment weer de N372 tot het de J.P. Santeeweg in Nietap gaat volgen. Tolberterstraat, Oldebertweg, ongeveer dwars door Tolbert. Daarna loopt de route via De Holm, Molenweg, Nieuweweg, Tolhuisstraat, Spoorstraat, Kerkpad, Noorderringweg, Natuurpad, De Oude Trambaan, Folgerster Loane. Die weg maakt op een gegeven moment een knik, dat deed de trambaan niet, die liep loodrecht door tot een zeer scherpe bocht bij het Noorderend. Waar de N31 deze weg kruist gaat de trambaan weer snel richting het westen, dwars over het sportveld tot het de Fennereed volgt in Drachten, precies de scheiding tussen Stationsweg en Het Noord.

Op een kaart ziet dat er ongeveer zo uit: http://g.co/maps/gwc8n

Dat tracé was dus al heel lang geleden niet echt geschikt voor snelle treinen, het was meer een boerentram zoals ze in België nog heel lang hadden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door R-Flow »

"Boerentram" wat een term hahaha... Ze hadden voor de grap RandstadRail als "BoerenLightrail" moeten promoten, kijken hoeveel mensen er dan van gebruik hadden gemaakt. Metrolijn B i.p.v. E en B3/B4 voor de trams. Alle voertuigen wit met grote zwarte of bruine vlekken, idem stoelbekleeding binnenin. :D Lol...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Klaasje »

Een trekker als locomotief met een boerenkar voor de passagiers erachter bedoel je? :mrgreen:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door iljitsch »

Paardentram?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Een trekker als locomotief met een boerenkar voor de passagiers erachter bedoel je? :mrgreen:
Jemig, sinds groep 8 heb ik niet meer een dergelijke prachtig innovatief OV concept kunnen uitproberen... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten