EBS is er helemaal klaar voor

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Suus »

In Boskoop staan er nog steeds oranje voorrangsbordjes hoor (maar die gemeente plaatst ook nog steeds borden van het type kinderlokker bij voetpaden).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door fred1954 »

Vandaag maar eens een ritje Amsterdam CS-Purmerend Tramplein v.v. gemaakt met EBS. Met lijn 301. Heen een gelede bus, terug een standaardbus. Mijn ervaringen: inchecken is onduidelijk. Ik kwam uit een CXX bus en stapte dus over. Bij CXX zie je bij een overstap een melding "overstap ok", bij EBS staat er "goede reis". Net alsof je weer aan een nieuwe reis begint. Achteraf klopte het bedrag wat er afgeschreven werd wel. Er wordt dus wel een overstap geregistreerd door EBS, maar de apparaten geven het blijkbaar niet aan.

De bussen waren zowel heen als terug vrijwel leeg. Het 2x omroepen is even wennen. De bus reed veel haltes snel voorbij, dus dan wordt er veel achter elkaar omgeroepen. En dat 2 x per halte.

De stoelen zitten goed, maar het uitzicht is niks. De ramen zitten te hoog bij de lagevloer stoelen, veel op- en afstapjes in de bus. Voorin ook hoge stoelen, dus je kunt niets zien wat er voor de bus gebeurt, terwijl je toch bijna vooraan zit. De 301 is uiteraard een R-net bus, dus ook in die kleurstelling. De kleur geel van de gewone lijnen is een mooie kleur. Persoonlijk mooier als het grijs/rood van R-net.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door R-Flow »

Heb afgelopen drie dagen in Rotterdam doorgebracht en vindt dat dubbelomroepen daar ook iets te veel van het goede. Na 7x met de metro lichtelijk lyrisch van dat "Station Leuvenhaven, Station Leuvenhaven, Station Stadhuis, Station Stadhuis". Het wordt zo druk op die manier... Vooral als de haltes/stations nogal dicht op elkaar zitten. Wat meer rust is geen overbodige luxe wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Suus »

Ik vind het juist heel fijn in Rotterdam, alle extra informatie plaatsen ze er tussenin, dus als herinnering kan het geen kwaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik vind het juist heel fijn in Rotterdam, alle extra informatie plaatsen ze er tussenin, dus als herinnering kan het geen kwaad.
En bij haltes zonder tusseninformatie ben je het natuurlijk ook alweer direct vergeten waar je was. :wink:

Maar goed, vind het bij de metro al op het randje zitten van overdrevenheid. Bij een bus al helemaal.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 14 dec 2011, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Suus »

Wat zei die mevrouw nu waar we waren, oja, Leuvehaven :D

Arriva riep toch ook twee keer om in Waterland, of ben ik nu gek? Ilpendam werd ook al op de Prins Hendrikkade omgeroepen volgens mij...
Laatst gewijzigd door Suus op wo 14 dec 2011, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door hauptbahnhof »

Als er een gong wordt gebruikt om te attenderen dat er een halte wordt omgeroepen, hoeft het dubbel omroepen niet zo.

In Parijs wordt in de metro uit het niets een stationsnaam omgeroepen. Dan is het ook handig als ie herhaald word... Maar anders... :N
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Wat zei die mevrouw nu waar we waren, oja, Leuvehaven :D
Ze is wel heel erg opgewekt in ieder geval, helemaal blij dat ze de haltes mag afroepen. :D
hauptbahnhof schreef:Als er een gong wordt gebruikt om te attenderen dat er een halte wordt omgeroepen, hoeft het dubbel omroepen niet zo.
Ja! Helemaal mee eens. Je wordt door zo'n toon haast instinctief op scherp gezet dat er een omroepbericht langskomt. Vind bij overige vervoerders toch dat de halte/stations afroep een beetje in het luchtledige hangt daardoor.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 14 dec 2011, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef:Als er een gong wordt gebruikt om te attenderen dat er een halte wordt omgeroepen, hoeft het dubbel omroepen niet zo.

In Parijs wordt in de metro uit het niets een stationsnaam omgeroepen. Dan is het ook handig als ie herhaald word... Maar anders... :N
Inderdaad, dat wilde ik er eigenlijk aan toevoegen. In veel Duitse steden hoor je in de bus of tram eerst een "ping" en dan wordt de volgende halte omgeroepen. Op deze manier zijn de mensen meer gefocused op hetgeen er omgeroepen wordt lijkt mij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Suus »

In Oost-Duitsland is dat pingeltje zelfs enigszins gestandaardiseerd. Daarentegen is juist weer opvallend dat grote steden als München en Stuttgart juist geen pingeltje hebben in hun metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door R-Flow »

Volgens mij is GVB de enige in Nederland die gebruik maakt van een dergelijke gong? Ja en de drietoon van de NS natuurlijk die je ook in de Sprinter hoort.
Dale
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 23 nov 2011, 13:17

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Dale »

Iemand enig idee hoe die lampjes boven je hoofd werken in de EBS R-net bussen? Der is een blauwachtige knopje in het midden maar het lampje gaat niet aan.

Lijkt trouwens net of je in een touringcar zit.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Klaasje »

Liever "Volgende Halte" of de GVB-gong dan de NS Ding-Dang-Dong -o-
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:Liever "Volgende Halte" of de GVB-gong dan de NS Ding-Dang-Dong -o-
Je gaat zo'n drietoon ook niet in een tram, bus of metro gebruiken...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Chauf21 »

Veolia gebruikt ook aankondigingstoontjes. Ik meen me te herinneren dat ik het ook wel eens in een HTM-bus heb gehoord, maar de laatste keer dat ik erin zat is het me niet opgevallen.
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door TLP »

Cygnum schreef:
TLP schreef:
Dale schreef:Geen geluid meer bij stop knopjes.
Bij andere vervoerders zijn die al zo vaak stuk, het heeft toch nauwelijks zin. Dat wordt gewoon ff kijken of je goed gedrukt hebt. :shock: Bovendien: als de knopjes in de MAN's van CXX het goed doen, ontstaat er een keihard en vervelend geluid... :X
Volgens mij kunnen die geluiden worden uitgezet (of zeg ik nu iets heel doms :oops: ).
Dat denk ik wel, vandaag maakten de stopknoppen een geluid alsof ze ziek waren geworden. :oops: Daar is dus echt wel iets mis mee.
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door TLP »

R-Flow schreef:Het valt me op dat EBS niet weet hoe "NS" correct gespeld wordt.
Cs is ook een voorbeeld hoor. Het is echt heel apart.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Jef400 »

TLP schreef:
R-Flow schreef:Het valt me op dat EBS niet weet hoe "NS" correct gespeld wordt.
Cs is ook een voorbeeld hoor. Het is echt heel apart.
Nee hoor, Laatste maanden van Arriva stond er ook Purmer Noord. Terwijl dat een wijk is en er eigenlijk boven zou moeten staan Purmerend Purmer Noord
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Cs is ook een voorbeeld hoor. Het is echt heel apart.
Staat slordig, dom en lelijk. Snap niet helemaal goed hoe het mogelijk is dat je dat soort fouten maakt.

GVB ook hoor: Ze hebben ALTIJD "Van Baerlestraat" correct gespeld op zowel de haltes als in de trams. Nu ineens na de laatste aanpassing staat er "van Baerlestraat" met lower-case "v" in de displays. Waarom echt?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door fred1954 »

TLP schreef:
Cygnum schreef:
TLP schreef:
Dale schreef:Geen geluid meer bij stop knopjes.
Bij andere vervoerders zijn die al zo vaak stuk, het heeft toch nauwelijks zin. Dat wordt gewoon ff kijken of je goed gedrukt hebt. :shock: Bovendien: als de knopjes in de MAN's van CXX het goed doen, ontstaat er een keihard en vervelend geluid... :X
Volgens mij kunnen die geluiden worden uitgezet (of zeg ik nu iets heel doms :oops: ).
Dat denk ik wel, vandaag maakten de stopknoppen een geluid alsof ze ziek waren geworden. :oops: Daar is dus echt wel iets mis mee.
Soms veroorzaakt het indrukken van die knoppen inderdaad een heel raar geluid. Maar ook hoor ik regelmatig op de CXX lijn 170-172 helemaal geen geluid na het indrukken van de stopknop. Dus óf het geluid kan wel uitgezet worden óf het geluid is defekt bij een aantal bussen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door marvinkok »

Ik weet dat in ieder geval bij de Amba's het geluid uitgezet kan worden. Het geluid verschilt trouwens ook weer per serie, de 88xx en 89xx hier hebben redelijk harde geluiden, terwijl bijvoorbeeld de 81xx die hier rijden een heel zacht piepje hebben, die voornamelijk voor de chauffeur bedoeld is.
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door TLP »

fred1954 schreef:Soms veroorzaakt het indrukken van die knoppen inderdaad een heel raar geluid. Maar ook hoor ik regelmatig op de CXX lijn 170-172 helemaal geen geluid na het indrukken van de stopknop. Dus óf het geluid kan wel uitgezet worden óf het geluid is defekt bij een aantal bussen.
Precies. Dat zeg ik. (GAMMA)
Laatst gewijzigd door TLP op wo 14 dec 2011, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
TLP
Berichten: 1558
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door TLP »

JeffreyMeijer schreef:
TLP schreef:
R-Flow schreef:Het valt me op dat EBS niet weet hoe "NS" correct gespeld wordt.
Cs is ook een voorbeeld hoor. Het is echt heel apart.
Nee hoor, Laatste maanden van Arriva stond er ook Purmer Noord. Terwijl dat een wijk is en er eigenlijk boven zou moeten staan Purmerend Purmer Noord
Je maakt niet de juiste associatie. Zie hier maar eens:
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... =998&pos=5
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door R-Flow »

Ik denk al, waar reageert JeffreyMeijer nou op... :?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS is er helemaal klaar voor

Bericht door Jef400 »

R-Flow schreef:Ik denk al, waar reageert JeffreyMeijer nou op... :?
Zelfs ik check de links eerst voor dat ik reageer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten