Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Het is weldegelijk onderzocht of ze de tunnel beter konden boren of graven. Dat het complete onderzoek niet online staat betekent niet dat het niet gedaan is. Zeker als je beseft dat de keuze al rond 1997 is gemaakt. Deze verwijzing in officiele documenten heb ik wel kunnen vinden. Daarin wordt duidelijk gesteld dat het onderzocht is, maar het te duur en te diep zou worden:
http://www.spoorzonedelft.nl/Upload/not ... 202005.pdf
Pagina 86.
http://www.spoorzonedelft.nl/Upload/not ... 202005.pdf
Pagina 86.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
In andere landen zijn ondergrondse stations ook schering en inslag. Zie bijvoorbeeld Brussel Centraal, om er maar één te noemen.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Ik had niet bedoeld dat de boortunnel niet is onderzocht, maar dat niet voor een boortunnel is gekozen. Verkeerd geformuleerd dus. Ik geloof vast wel dat er onderzoek is gedaan.
Maar waar ik eerder op het gedoeld is dat er al zeer lang plannen zijn gemaakt voor een treintunnel. En als de reactie op de inspraak is gebaseerd op een onderzoeksrapport uit 1997, dan kan ik me voorstellen dat het onderzoek enigszins is achterhaald. Want technieken zijn verbeterd en sindsdien is er in Nederland veel meer ervaring opgedaan met boren in de Nederlandse bodem. Bijvoorbeeld de boortunnel in Rotterdam Noord voor Randstadrail. De bouw inclusief ondergronds metrostation Blijdorp is best wel snel afgerond en de overlast boven de grond is beperkt gebleven tot enkele plekken. En de situatie in Amsterdam is ook doorgezet en die is complexer.
Maar waar ik eerder op het gedoeld is dat er al zeer lang plannen zijn gemaakt voor een treintunnel. En als de reactie op de inspraak is gebaseerd op een onderzoeksrapport uit 1997, dan kan ik me voorstellen dat het onderzoek enigszins is achterhaald. Want technieken zijn verbeterd en sindsdien is er in Nederland veel meer ervaring opgedaan met boren in de Nederlandse bodem. Bijvoorbeeld de boortunnel in Rotterdam Noord voor Randstadrail. De bouw inclusief ondergronds metrostation Blijdorp is best wel snel afgerond en de overlast boven de grond is beperkt gebleven tot enkele plekken. En de situatie in Amsterdam is ook doorgezet en die is complexer.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Er is in Delft een afweging gemaakt.
- Het was niet nodig om de tunnel heel erg diep aan te leggen, want hij gaat amper onder bebouwing door en er is ook geen rivier/kanaal waar men onderdoor hoeft.
- Bij hele diepe stations is het comfort voor de reiziger minder prettig. Het is er koud en donker en je bent lang bezig voordat je op het perron bent.
- De kosten voor een boortunnel liggen vele malen hoger dan een open tunnelconstructie. Voor elk spoor zou dan een buis geboord moeten worden, voor vier sporen moet je dan 4x die boormachine in en uit elkaar halen.
- Een geboorde tunnel is vanwege de diepte niet praktisch voor goederentreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Wat ik alleen niet snap is waarom zoiets een half decennium moet duren. Ook die verbouwing van stations lijkt al sinds mensenheugenis aan de gang.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Een voorbeeld dat volgens mij goed is gegaan is de tunnel in Rotterdam voor Randstadrail. Een voorbeeld waarbij alles flink tegenviel, is de tramtunnel in het centrum van ’s-Gravenhage. En destijds in Amsterdam met die verzakkingen. Volgens mij is er in Delft ook al sprake van zeker een jaar vertraging. Heeft geloof ik mede te maken dat men bij het graven op leidingen is gestuit die men niet had verwacht.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Die tunnel gaat onder een grote hoeveelheid bebouwing en onder het Noorderkanaal door.hm00 schreef:Een voorbeeld dat volgens mij goed is gegaan is de tunnel in Rotterdam voor Randstadrail.
Hier zaten lekken in de laag grout. Bij boortunnels kunnen er ook problemen bij de bouw ontstaan, dat is niet exclusief weggelegd voor tunnels met een open bouw.hm00 schreef:Een voorbeeld waarbij alles flink tegenviel, is de tramtunnel in het centrum van ’s-Gravenhage.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
de Wibaut werd altijd wat spottend ''de Stalinallee' van Ams genoemd-typische jaren 50 ideeen van de socialisten. Inmiddels zijn ook die oude belastingkantoren aan de kant langs de Amstel al weer gesloopt. Ook daar werden-o zo Amsterdams- enorme grappen&grollen over gemaakt toen het nog als zodanig in functie was.
Lijn 5 heeft nooit over de Wibaut gereden-dat was de 7, die vanaf Weesperplein aftakte en via die Wibaut reed-lang voor de metro. De NBM had een busstation, genaamd Musschenbroekstraat, vlak achter en wat verstoken achter dat belastingkantoor-tot 6/8 busen per uur naar lommerrijke plaatsen als Bussum, Naarden en Laren. Van Almere en de polder nog geen spoor te zien! Al die bussen reden ook over de Wibaut. Later heeft de enige overblijvende lijn-de 136, nog een tijdlang vanaf Weesperpelin zelf vertrokken.
in DELFT-waar zijn toch al die roepers die altijd zo goed hier weten over vooruit plannen- kan ik me nog zeer goed herinneren dat het spoor van grondnivo naar viaduct ging-met vergelijkbare problems als nu. Dat leek toen de oplossing voor altijd en afdoende. Daarna kon de dienst van 2 treinen/uur naar 3. En de Calve werkte nog en de gist en spiritus er vlak naast-en stinken. Mijn moeder heeft nog in dat ziekenhuis Hyppolitus gelegen dat nu feestzaal is-uitzicht op het spoor.
Lijn 5 heeft nooit over de Wibaut gereden-dat was de 7, die vanaf Weesperplein aftakte en via die Wibaut reed-lang voor de metro. De NBM had een busstation, genaamd Musschenbroekstraat, vlak achter en wat verstoken achter dat belastingkantoor-tot 6/8 busen per uur naar lommerrijke plaatsen als Bussum, Naarden en Laren. Van Almere en de polder nog geen spoor te zien! Al die bussen reden ook over de Wibaut. Later heeft de enige overblijvende lijn-de 136, nog een tijdlang vanaf Weesperpelin zelf vertrokken.
in DELFT-waar zijn toch al die roepers die altijd zo goed hier weten over vooruit plannen- kan ik me nog zeer goed herinneren dat het spoor van grondnivo naar viaduct ging-met vergelijkbare problems als nu. Dat leek toen de oplossing voor altijd en afdoende. Daarna kon de dienst van 2 treinen/uur naar 3. En de Calve werkte nog en de gist en spiritus er vlak naast-en stinken. Mijn moeder heeft nog in dat ziekenhuis Hyppolitus gelegen dat nu feestzaal is-uitzicht op het spoor.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Lijn 5 heeft in Amsterdam wel degelijk over de Wibautstraat gereden, met onderbreking door de wereldoorlog tussen 1939 en 1961. Daarna nog 4 jaar als spitslijn tot de lijn in 1965 werd verbust.
Het gebouw van de Centrale Belastingdienst op de Wibautstraat wordt nog steeds gebruikt, dat gebouw, beter bekend als het Kohnstammhuis (KSH), is sinds deze zomer weer in gebruik genomen door de Hogeschool van Amsterdam, Domein Onderwijs en Opvoeding. Het gebouw wat voor het busstation stond was het Wibauthuis, dat werd gebruikt door de Dienst Publieke werken. Het Singelgrachtgebouw wat er nog steeds staat tegenover het Kohnstammhuis wordt ook gebruikt door de HvA en was vroeger het gebouw van de Sociale Verzekeringsbank.
Dan is er nog een vierde gebouw waar vroeger ambtenaren in zaten op de Wibautstraat, het Jan Bommerhuis, beter bekend van de supermarkt die al sinds 1974 in het gebouw gevestigd is, eerst Jac Hermans, daarna A&P, vervolgens C1000 en nu Albert Heijn. De rest van het gebouw wordt tijdelijk gebruikt door de HvA. Persoonlijk vind ik dat gebouw van buiten best mooi. De kozijnen vormen mooie strakke lijnen en de luifel van de Albert Heijn is een leuk detail. Ook van binnen is het een aangenaam gebouw.
Tot zover Amsterdam, nu echt terug naar Delft.
Het gebouw van de Centrale Belastingdienst op de Wibautstraat wordt nog steeds gebruikt, dat gebouw, beter bekend als het Kohnstammhuis (KSH), is sinds deze zomer weer in gebruik genomen door de Hogeschool van Amsterdam, Domein Onderwijs en Opvoeding. Het gebouw wat voor het busstation stond was het Wibauthuis, dat werd gebruikt door de Dienst Publieke werken. Het Singelgrachtgebouw wat er nog steeds staat tegenover het Kohnstammhuis wordt ook gebruikt door de HvA en was vroeger het gebouw van de Sociale Verzekeringsbank.
Dan is er nog een vierde gebouw waar vroeger ambtenaren in zaten op de Wibautstraat, het Jan Bommerhuis, beter bekend van de supermarkt die al sinds 1974 in het gebouw gevestigd is, eerst Jac Hermans, daarna A&P, vervolgens C1000 en nu Albert Heijn. De rest van het gebouw wordt tijdelijk gebruikt door de HvA. Persoonlijk vind ik dat gebouw van buiten best mooi. De kozijnen vormen mooie strakke lijnen en de luifel van de Albert Heijn is een leuk detail. Ook van binnen is het een aangenaam gebouw.
Tot zover Amsterdam, nu echt terug naar Delft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Tram 1 en 19 rijden weer tot voorbij station Delft. De route is nu over de bouwplaats van de spoortunnel. Later wordt ook de tramhalte bij station Delft verplaatst naar het bouwterrein. Dat geeft eeen leuk uitzicht op de bedrijvigheid i.v.m. de bouw.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Ehm, toch wel...midnet schreef:Lijn 5 heeft nooit over de Wibaut gereden [...]
Dat is ook weer voor het eerst sinds April of zo?hm00 schreef:Tram 1 en 19 rijden weer tot voorbij station Delft. De route is nu over de bouwplaats van de spoortunnel. Later wordt ook de tramhalte bij station Delft verplaatst naar het bouwterrein. Dat geeft eeen leuk uitzicht op de bedrijvigheid i.v.m. de bouw.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
De trams rijden weer naar hun oorspronkelijk eindpunt sinds 12 december 2012 (nieuwe dienstregeling). En ik krijg de indruk dat meer gebruik wordt gemaakt van de verbinding met trams, dan de afgelopen maanden toen vervangende bussen werden ingezet.
Re: Eerste deel spoortunnel Delft gereed
Vrij logisch toch? Zelf vermijd ik die pendelbussen tussen Amstel-CS ook als 's zomers de metrotunnel dicht is, tenzij het echt niet anders kan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten