Metro en regiotrein in en om Madrid

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door iljitsch »

Het leek me aardig om eens op een rijtje te zetten hoe het railvervoer in de Madridse regio geregeld is, ter lering en vermaak. Madrid is een stad van meer dan 3 miljoen inwoners met stadjes van ca 200.000 in kleiner op afstanden van 5 tot 40 km. Madrid zelf heeft rond een dozijn treinstations, veel ervan ondergronds. Het belangrijkste is Atocha, waar nagenoeg alles bij elkaar komt en waar ook het station voor de AVE (hogesnelheidstrein) zich bevindt, hoewel het gescheiden is van het ondergrondse station waar de 8 van de 10 lijnen van de Cercanías (forenzentreinen) en nog een enkele interregiotrein stoppen. De overige 2 lijnen komen niet in Madrid, en een paar van de 8 zijn gesplitst in a en b, die gedeeltelijk samen optrekken maar ergens buiten de stad splitsen.

Afbeelding

Na Atocha aan de zuidkant van het centrum is Chamartín aan de noordkant het belangrijkste station. Ik meen gelezen te hebben dat hier ook AVE-lijnen of in elk geval treinen naar Frankrijk stoppen. Er loopt een oude tunnel tussen Atocha en Chamartín met onderweg het vrij onbelangrijke station Recoletos en het belangrijkere Nuevos Ministerios, wat aansluit op de belangrijke metrolijn 10 en waar metrolijn 8 naar het vliegveld termineert. Vorig jaar is er een nieuwe buis tussen Atocha en Nuevos Ministerios (waar de oude ministeries zich bevinden vermeldt het verhaal niet) met een station onder Sol, het plein dat het centrum van Madrid vormt.

Een paar maanden geleden is ook eindelijk een treinspoor doorgetrokken naar het vliegveld. De terminals zijn genummerd 1 - 4, maar dat geeft niet echt goed de situatie weer: 1, 2 en 3 vormen één groot geheel, terwijl 4 een flink eind verderop ligt. (T4 is twee metrohaltes verder dan T1/T2/T3.) En dan heeft T4 ook nog een "satelliet" die met een intern treintje bereikbaar is. Met de metro zijn dus 1/2/3 zowel als 4 bereikbaar, maar de trein alleen T4. De metro en de trein doen er allebei zo'n 20 minuten over van Nuevos Ministerios, dus de trein is alleen aantrekkelijk als je naar T4 moet en niet toch al in de metro zat.

Dan hier mijn aanmerkingen op de manier waarop de treinen rijden. Allereerst stoppen ze allemaal overal. Dat betekent dat op Recoletos, waar in de buurt verder niks te beleven valt en waar ook geen overstap op de metro is, niet minder dan VIER verschillende lijnen stoppen. Maar twee van de zes lijnen die rijden tussen Atocha en Nuevas Ministerios gaan via de nieuwe tunnel en stoppen op Sol. Waaronder NIET de trein naar het station, dit terwijl hordes toeristen in de hotels rond Sol logeren en je toeristen alleen bij Recoletos ziet als ze verdwaald zijn. Ook gaan de twee lijnen die langs Sol gaan na Atocha verder naar 't zelfde stadje aan de zuidkant van Madrid: Getafe. Mensen die daar wonen hebben dus twee opties om de trein naar Sol te nemen, terwijl degenen die in de aanpalende stadjes wonen (zoals ik in Leganés) allemaal via Recoletos gestuurd worden.

Sowieso is de lijn 5 een nogal vreemde eend in de bijt: die komt uit Fuenlabrada en Leganés ten zuiden van Leganés, doet Atocha aan en verdwijnt dan richting Móstoles aan de zuidwestkant van Madrid. Dit terwijl er een metrolijn tussen Fuenlabrada, Leganés en Móstoles rijdt. In principe zal er dus geen enkele reiziger het hele eind met lijn 5 meewillen. Nu is het gelukkig wel zo dat op die paar korte lijntjes in periferie na, alle lijnen in Atocha stoppen zodat je eigenlijk nooit meer dan één overstap hebt. Maar het zou natuurlijk veel handiger zijn als C5 doorreed naar Nuevas Ministerios en Chamartín. Of zelfs naar Príncipe Pío, aan de westkant van de stad, dat goede overstapmogelijkheden op de metro heeft. (Ondanks het feit dat Atocha als centraal station functioneert ligt het net iets te ver van het centrum vandaan om een zinnige eindbestemming te zijn voor de meeste trips.)

De frequentie van de verschillende lijnen verschilt sterk. Dit kan een half uur zijn 's avonds voor sommige lijnen, tot om de 6 minuten ofzo in de spits op drukke lijnen. Ondanks dat er dus veel passagiers zijn in een stad als Leganés (200.000 inwoners en een redelijk grote universiteit) wordt het station maar aangedaan door één lijn. Blijkbaar houdt Renfe nogal van corridorrijden.

De treinen rijden vanaf rond 5 tot zo'n 1 uur, dit verschilt wat per lijn. Er is over het algemeen een gesloten in- en uitstapsysteem, je moet in beide gevallen een kaartje met magneetstrip in de machine invoeren. De tarieven zijn zone-gebaseerd en relatief laag.

Dan nu de metro. Zie hier voor kaarten.

In tegenstelling tot de Cercanías kent de metro geen echt centrale punten. Er zijn meerdere plekken waar drie lijnen bij elkaar komen en nog meer met twee, dus meestal kom je wel waar je zijn moet met één overstap. Maar omdat sommige lijnen enorm rare kronkels maken en andere op vreemde plekken termineren moet je soms twee keer overstappen. Zie bijvoorbeeld de nieuwe 11 die aan de rand van de stad alweer ophoudt, of natuurlijk de lijn 8 vanaf het vliegveld. Om onverklaarbare redenen geeft lijn 8 nergens een overstap naar een lijn die echt in het centrum komt (Gran Vía of Sol). In tegenstelling tot de trein kan overstappen met de metro een hoop gedoe zijn: soms komen de lijnen helemaal niet dicht bij elkaar, zie de plekken waar looptijden tot 7 minuten op de kaart aangegeven zijn. En bijvoorbeeld van 8 op 10 naar 't zuiden moet je een roltrap af, een roltrap op, een trap op en twee trappen af.

Ook opmerkelijk is dat als ik me niet vergis, iedere metrolijn z'n eigen tunnelbuizen heeft. Er zijn nergens stukken waar de lijnen overlappen.

De metro rijdt van 6 tot 2 uur. Ook in het weekeinde, wat natuurlijk buitengewoon lastig is voor mensen als ik die in de periferie wonen en na 't eten in de stad nog wat willen drinken. Er zijn wel nachtbussen maar die heb ik nooit geprobeerd. De kaartjes zijn vergelijkbaar met die van de Cercanías en zijn ook te koop bij machines en op een deel van de stations bij een beambte. Tot voor kort betaalde je een euro voor een rit binnen de stad of de Metro Sur / Metro Norte en twee euro voor een gecombineerd kaartje. En dan nog een euro extra als je van/naar het vliegveld reist. Maar de prijzen voor losse kaartjes zijn nogal omhoog gegaan (1,50 euro) terwijl de gecombineerde of 10-rittenkaartjes niet veranderd zijn. Bij Metro Sur (Norte zal wel hetzelfde zijn) heb je niet alleen je kaartje nodig om binnen te komen maar ook om er weer uit te komen. Zo wordt de extra euro voor reizigers uit Madrid afgedwongen. In de stad kan je er gewoon uit met klapdeurtjes.

Hoewel de gezamelijke stations vaak goed op elkaar aansluiten is er verder totaal geen integratie tussen Cercanías en Metro Madrid. Ik meen dat Cercanías onder de autonome regio Madrid valt maar de metro onder de stad. Er schijnt een enorme ruzie geweest te zijn over welk van de twee de aansluiting van het vliegveld zou regelen. Ik geloof dat er wel gezamelijke kaartjes voor de bus en de metro zijn en er zijn ook een paar tramlijnen die geloof ik met de metro geïntegreerd zijn.

Persoonlijke ervaringen: afgezien van hier en daar een aso die z'n telefoon als boombox gebruikt en af en toe een onbestemde opgedroogde vloeistof op de vloer zijn zowel de metro als de trein punctueel, veilig en schoon. Wel is het relatief veel overstappen met de metro en de niet-bestaande integratie met de trein nogal irritant, evenals het feit dat je uiterlijk rond 0.45 u de metro terug moet pakken om nog thuis te komen. Van waar ik woon (Casa del Reloj) naar 't vliegveld is ongeveer 75 minuten, nogal lang dus. Wat dat betreft woon ik op een onhandige plek omdat ik eerst een eind de verkeerde kant op ga en daarna heel Madrid door moet. Maar ik woon te ver van het station om daarheen te lopen. En metro/trein/trein/metro (Casa del Reloj - Leganés Central - Atocha - Nuevos Ministerios - T1/T2/T3) is niet alleen nog een extra overstap maar ook duurder want dat kost me dezelfde 3 euro voor de metro maar dan nog een treinkaartje erbij. Dan te bedenken dat ik hemelsbreed nog geen 20 km van het vliegveld woon. Vroeger uit Den Haag was ik in minder dan een uur op schiphol, terwijl dat toch een flink grotere afstand is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Suus »

Moet je op lijn 7 nog steeds overstappen als je voorbij station Estadio Olimpico wil?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door iljitsch »

Ik denk het wel, maar ik ben er nooit geweest. Op de kaart zie je voor dat station een speciaal tekentje wat je ook bijvoorbeeld bij Tres Olivos ziet. Dit is de grens tussen twee zones waar de lijn onderbroken is om mensen door poortjes te kunnen jagen om zeker te weten dat ze wel het extra tarief betalen.

Ondanks al het gescheld op de OV-chipkaart hoeft dat in Nederland bij mijn weten nergens. :-)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Michael 1988 »

Moet je ook door een poortje heen bij de Metro Ligero-lijnen? Want die hebben een aparte lijnaanduiding.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door iljitsch »

Dat zijn trams. In principe een open instapregime maar er is wel een conducteur die je magneetstripkaartje uitleest.

Als er nog liefhebbers voor foto's zijn, laat me weten wat je wilt zien en dan kijk ik wat ik kan doen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Michael 1988 »

Aha ok, dat wist ik niet. 4 jaar geleden was ik ook in Madrid en had die lijnen niet hoeven te nemen. Ik heb een kaart van de metro van 4 jaar geleden er eens even bijgehaalt en in de afgelopen 4 jaar zijn de volgende wijzigingen ingevoerd (de bestemmingen zijn volgens de kaart van 4 jaar geleden):

* Lijn 2 van Cuatro Caminos naar La Elipa: Verlengt bij La Elipa naar Las Rosas, een verlenging met 4 extra metrostations, namelijk (vanaf La Elipa naar Las Rosas): La Almudena, Alsacia, Avenida de Guadalajara en Las Rosas

* Lijn 9 van Herrera Oria naar Arganda del Rey: Verlengt bij Herrera Oria naar Mirasierra, een verlenging met 1 extra metrostation (Mirasierra)

* Lijn 11 van Plaza Elpitica naar La Peseta: Verlengt bij La Peseta naar La Fortuna, een verlenging met 1 extra metrostation (La Fortuna)

Ik weet niet of er nog meer wijzigingen zijn, maar dit viel mij op.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Ardan »

Interessant :)
Als je nog foto's hebt zou ik die graag willen zien :D
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door iljitsch »

Ik heb vier jaar foto's, wat wil je graag zien?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Michael 1988 »

Ardan schreef:Interessant :)
Als je nog foto's hebt zou ik die graag willen zien :D
Ik heb geen foto's van de metro of van het OV in Madrid, maar ik kan misschien wel de oude lijnkaart scannen, als het tenminste lukt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door iljitsch »

Ok, hier een zooi foto's. Vanwege het late uur beperkte omschrijvingen, later volgen die (hopelijk) nog.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is Príncipe Pío, een oud station waar een zwik metrolijnen ondergeplempt is. Maar wel een grote open ruimte zodat je het zowaar kan zien.

Afbeelding

Het ondergrondse treinstation Sol toen het net open was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rode en groene lampjes geven aan waar de metro stopt.

Afbeelding

Afbeelding

Bussen...

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs af en toe een gelede.

Afbeelding

Afbeelding

Lijn 10 die helemaal noord naar zuid door Madrid rijdt zet vaak flink lang materieel in.

Afbeelding

Ingang van een kleiner station.

Afbeelding

Afbeelding

Niet de sporen oversteken:

Afbeelding

Leganés:

Afbeelding

Nog ondergronds maar er komt toch redelijk wat licht binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Chamartín, waarnaast vier wolkenkrabbers van zo'n 250 meter staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij Casa del campo rijdt lijn 10 een stuk bovengronds.

Afbeelding

Metro ligero -halte.

Afbeelding

En daar is de tram.

Afbeelding

Afbeelding

AVE-deel van Atocha.

Afbeelding

Onder de oude overkapping nu winkels en palmen. En dansers.

Afbeelding

Dit is het zuidelijke busstation waar veel touringcars hun begin/eindpunt hebben. Ik vind de jaren '50 uitstraling echt te gek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw metrostation van lijn 11 La Fortuna in Leganés. Nieuwe tunnel ook, en nog niet zo druk bereisd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lijn 11 komt dan uit op Plaza Elíptica, waar ze aparte perrons voor in- en uitstappen hebben, de uitstapdeuren gaan een paar tellen eerder open en de bewegwijzering stuurt iedereen naar de instapperrons.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer Princípe Pío:

Afbeelding

Dit is lijn 9, die met erg oud materieel gereden wordt. Begint al vrij hoog en worstelt zich dan door de bergen naar een skioord. Vanwege de beperkte capaciteit moet je ter plekke een kaartje van de conducteur kopen voor het instappen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is Tres Olivas waar lijn 10 onderbroken wordt om door de zonepoortjes te gaan. Ik geloof echter dat dit alleen in de richting van Madrid is, de stad uit niet. Maar die richting heb ik nooit gereisd.

Afbeelding

Afbeelding

Op Atocha is soms net genoeg tijd om de ruit even te zemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De HSL tussen Pinto en Parla, herkenbaar aan het spoor met normale breedte, in tegenstelling tot het iets bredere spoor voor de gewone treinen.

Afbeelding

Afbeelding

Voordeel van corridorrijden is dat je gewoon bij het perron aan kan geven waar de trein naartoe gaat, is immers altijd hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het nieuwe station bij Barajas T4.

Afbeelding

Ik heb alle* eindpunten van de Madridse Cercanías bezocht, dit was de laatste anderhalve week geleden, Colmenar Viejo. *op het eindpunt van C9 na, ik ben wel een keer tot Navacerrada gekomen, geen zin om dat hele eind nog een keer te doen.

Afbeelding

En als laatste nog een keer Atocha.

Afbeelding
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Stefan »

Érg leuk om deze foto's eens te zien, mooi kwaliteitje ook! :) Thanks!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Justin »

Heel leuk en informatief verhaal heb je er van gemaakt, natuurlijk goed ondersteund met het nodige beeldmateriaal.

Hoe zit het met het monument op Atocha naar aanleiding van de aanslagen destijds? Daar hoor je ook niks meer van... Geloof dat er olijfbomen ofzo waren geplant?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door iljitsch »

Nog wat toeristische tips voor degenen die eens een paar dagen naar Madrid gaan:

Allereerst, Barcelona is interessanter voor toeristen dan Madrid, Barcelona heeft veel meer interessante dingen om te bekijken. En ook meer in de weg lopende toeristen en zakkenrollers. (Ik was nog geen uur in Barcelona of ik was m'n portemonnee kwijt, in Nederland of Madrid in al die jaren nooit overkomen.)

Als je naar Madrid komt, bedenk dan dat het ver van zee op 650 meter hoogte ligt, dus in de winter wordt het aardig koud. In de zomer is het erg heet (tegen de 40 graden). Beste tijd om Madrid te bezoeken is rond april en oktober. Bedenk wel dat een maximum van 20 graden betekent dat je dit aan het eind van de middag haalt, 's morgens en laat op de avond kan het nog wel fris zijn in de lente en herfst.

Hou er rekening mee dat de Spanjaarden laat eten. Lunch vanaf rond 2 uur, avondeten meestal zo rond 21 u, hoewel je in het centrum ook wel plekken kan vinden waar je de hele dag terecht kan.

De metro vanaf 't vliegveld kan aardig druk zijn en heeft nagenoeg een overstapgarantie. Als je dus naar terminal 4 vliegt (met Iberia, KLM vliegt naar T2) en je hotel of andere bestemming ligt in de buurt van een treinstation, neem dan liever de trein. De ene keer dat ik 'm nam was-ie nagenoeg leeg.

In Madrid kan je naar 't Prado museum en het Retiro-park, beide op loopafstand van Atocha. De tempel van Debod (broertje van de tempel van Taffeh in het Museum van Oudheden in Leiden) is op loopafstand van Plaza España en Príncipe Pío (beiden ook een bezoekje waard). Sol is erg druk, met name op zaterdag. Ik ga liever eten in de buurt van Opera of richting La Latina. Bij Opera heb je ook het koninklijk paleis waar je zeker even langs moet en tussen Opera en Sol de Plaza Mayor, die je wel wilt zien maar waar je beter niet kan gaan eten. Ga ook vooral wat verder weg van het centrum om te zien hoe de echte Madrileños leven. Bijvoorbeeld, steek de rivier over via de Puente de Toledo en loop wat verder richting het zuiden. Je kan altijd weer de metro terug nemen.

Als je de stad uit wilt zijn mijn tips:
  • Toledo. Een middeleeuws vestingstadje op een heuvel/rots. Geen weg loopt er recht, tenzij recht omhoog. Toch weten de bussen zich er doorheen te werken. Zoek een beetje de rand van het stadje op richting de rivier. Bereikbaar met de HSL vanaf Atocha.
  • Alcalá de Henares: niet al te ver met de trein. Niet super oud of toeristisch, geeft een wat beter beeld van Spanje en enorme aantallen cigüeñas (die ik in Den Haag nota bene nog nooit gezien heb).
  • Segovia: een wat langere treinrit door de bergen, koop een kaartje op Atocha of Chamartín. Heeft een Romeins aquaduct en een oud kasteel. Nogal toeristisch.
  • Aranjuez. Een iets langere treinrit naar het zuiden, maar wel nog met de Cercanías dus een kaartje uit de automaat. Tegenover het station vind je een soort vrachttreinkerkhof en in de stad ook weer een paleis of soortgelijk.
Afbeelding
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door hm00 »

Mooi verslag. De foto's zijn goed. Het OV ziet er modern uit daar in Spanje.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door midnet »

het materieel is inderdaad modern-al was dat jarenlang niet zo het geval, de informatie is wat minder. Vooral bestemd voor de geregelde gebruiker.
Die lijn naar Mostoles is een erfenis van vroeger-er was ooit een geheel geisoleerde aparte lijn daarheen, later in de metro geintegeerd, maar dito voor de Cercanias. Lijnassen zijn gekoppeld met het oog op gelijke frequenties. Er rijden zowel dubbel-als enkeldeks treinen. Op langere trajecten zoals Guadalajara in de spitsen, rijden wel ''express''treinen. Ook in DE op elke S-bahn stoppen alle treinen op alle haltes in de binnensteden.
De laatste tijd zijn ze vooral druk bezig allerlei mooie, vaak ondergrondse, busstations te bouwen voor de 10tallen regionale lijnen, die tot dan verstrooid op allerlei plekken of in zijstraten vertrokken.
Op de metro is er een speciaal toeslag voor ieder die de T-aeropuerto estaciones in/uitgaat- 1 eur extra op het normale tarief van 1 eur. Voor overzicht van deze metro-en alle andere, incl openingsdata- kijk op urbanrail.net
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Meltrain »

Mooie reportage. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Michael 1988 »

midnet schreef:het materieel is inderdaad modern-al was dat jarenlang niet zo het geval, de informatie is wat minder. Vooral bestemd voor de geregelde gebruiker.
Die lijn naar Mostoles is een erfenis van vroeger-er was ooit een geheel geisoleerde aparte lijn daarheen, later in de metro geintegeerd, maar dito voor de Cercanias. Lijnassen zijn gekoppeld met het oog op gelijke frequenties. Er rijden zowel dubbel-als enkeldeks treinen. Op langere trajecten zoals Guadalajara in de spitsen, rijden wel ''express''treinen. Ook in DE op elke S-bahn stoppen alle treinen op alle haltes in de binnensteden.
De laatste tijd zijn ze vooral druk bezig allerlei mooie, vaak ondergrondse, busstations te bouwen voor de 10tallen regionale lijnen, die tot dan verstrooid op allerlei plekken of in zijstraten vertrokken.
Op de metro is er een speciaal toeslag voor ieder die de T-aeropuerto estaciones in/uitgaat- 1 eur extra op het normale tarief van 1 eur. Voor overzicht van deze metro-en alle andere, incl openingsdata- kijk op urbanrail.net
Help me als ik mij vergis, maar staat er niet een busstation vlakbij Cartagne of Avenue de America? Toen wij in Madrid waren zag ik iig daar in de buurt een ondergrondse plek waar veel bussen toen stopten.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Ruben »

Avenida de America inderdaad.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door iljitsch »

Ik werd erop attent gemaakt dat de foto's op deze pagina erg groot zijn en problemen kunnen geven bij het laden. Het blijkt dat het gebruik van [smallimg] betekent dat de foto's op volle grootte (de meeste meer dan 3000x2000) worden geladen en dan door de browser verkleind worden.

Ik heb nu de foto's verkleind tot maximaal 600 pixels zodat de pagina zonder problemen zou moeten laden. Als je een foto in de oorspronkelijke resolutie wilt zien, verander dan de URLs als volgt:

http://www.muada.com/fotos/ovmad/ovmad08.jpg

wordt:

http://www.muada.com/fotos/ovmad/groot/ovmad08.jpg

Wat betreft het monument bij Atocha: ik heb nog eens door m'n foto's gekeken maar ben het niet tegengekomen. Waar kan ik dat monument vinden? Dan maak ik als ik weer eens in de buurt ben een foto. Overigens was ik een maand voor de aanslag in Madrid en logeerde in het hotel aan de overkant van de straat, en nam drie ochtenden de trein... Stel je voor dat ik een maan later gegaan was.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Hageneis »

Is het Koninklijk Paleis nog steeds op woensdag gratis voor Europeanen?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Michael 1988 »

Ruben schreef:Avenida de America inderdaad.
Zat er niet ver naast ;). Maar het is ook 4 jaar geleden dat ik er voor het laatst was en we waren 1x bij dat metrostation geweest om daar een lijn naar ik meen het centrum te pakken (voor de rondrit door Madrid).
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Bram »

Ik blijf me verbazen over de enorme hoeveelheid geld die de stad Madrid steekt in haar openbaar vervoer. In Nederland zou een metronetwerk zich nooit zo snel uit hebben kunnen breiden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door iljitsch »

Natuurlijk is Madrid een zeer grote stad dus veel reizigers en dus veel inkomsten. Harde ondergrond waar je makkelijk in boort helpt ook, maar nog meer denk ik de veel lagere regeldruk waardoor dingen gewoon kunnen tegen een redelijke prijs.

Maar ik kan me vergissen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Vinny »

Vastgoedbubbel... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro en regiotrein in en om Madrid

Bericht door Suus »

In Madrid werd de aanleg gefinancierd met de verkoop van bouwgronden en met Europese subsidies. Uiteindelijk bleek de huizenmarkt in Spanje een grote luchtbel waardoor de inkomsten van grondverkoop eigenlijk volledig zijn verdampt en uitbreidingen op een veel lager pitje terecht zijn gekomen. Die hele MetroSur blijkt achteraf bijvoorbeeld een dramatisch project omdat veel stations zijn aangelegd op plekken waar waarschijnlijk nooit huizen zullen komen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten