Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik hoop dat die foto's in wat voor vorm dan ook terugkeren. Dat beetje geschiedenis van deze omstreden metrolijn en deze roemruchte buurt aan de wanden vond ik wel charmant. Net zoals (als we het dan toch over Berlijn hebben) de afbeeldingen van allerlei historische voertuigen op station Klosterstraße (U2), de afbeeldingen van verdwenen kopstations op de wanden van station Hauptbahnhof (U55) of de foto's van de omgeving van de Brandenburger Tor bij het gelijknamige station (eveneens U55). De manier waarop die laatste foto's daar zijn toegepast vind ik overigens een mooie en moderne manier die men ook op Nieuwmarkt zou kunnen toepassen: ingepast in de wand, van achteren aangelicht en met wat toelichting erbij. Afgedekt met een glasplaat die hopelijk eenvoudig te reinigen valt als er weer eens een vandaal is langsgeweest.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik ben het wel eens met de 'kenners' dat er bij Nieuwmarkt sprake is van een Gesamtkunstwerk. Als je alleen de foto's behoudt, is het niet meer hetzelfde kunstwerk. Zeker de slopersbal met de bijbehorende muur vormen een integraal onderdeel van dit kunstwerk-annex-station.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Mojito »

^^ Ja, die slopersbal en dat stukje paalfundering (?) aan de zuidkant, die moeten ook blijven/terugkeren.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ben ik me van bewust hoor en je moet het ook beetje met een knipoog nemen, waar het mij uiteindelijk om gaat is het eindresultaat dat ronduit om te janken is. Het is niet alsof anno 2011 OPEENS die metro verloederd is. Dat zijn jaren lange processen waarop je hoort te anticiperen maar duidelijk niet gedaan is.
Wat natuurlijk gebeurde is veel vandalisme (ook op de ringlijn 50) waar niet adequaat tegen werd in gegrepen. Ik heb zelf het idee dat dit pas echt werd aangepakt na de opkomst van Fortuyn. Toen ik in 2001 begon met studeren was de staat van het openbaar vervoer ongeveer zo:
Een aanéénschakeling van vertraging, en uitval van trein- en metro's. Bussen en trams die alleen reden als de koffie van de chauffeur op was, stations die niet onderhouden werden, overvallen en geweldsincidenten die aan de orde van de dag waren. Er werd altijd gewaarschuwd voor zakkenrollers, en ook zonder waarschuwing viel op dat er altijd wel tokkietuig in de metro zat. In heel incidentele gevallen als er eens een actie was van de politie dan bedroeg het zwartrijpercentage tussen de 20 en de 40%.

Daarna is er toch fors ingegrepen. Er is een drastische sanering bij het GVB geweest. Sociale veiligheid kwam terecht op de politieke agenda. Stations zouden worden afgesloten met poortjes (overigens pas vele jaren later met de OV chipkaart gerealiseerd). Metrostations werden opgeknapt en in een nieuw jasje gestoken. Ook de zilvermeeuwen kregen een opfrisbeurt. Het personeel werd duidelijk te kennen gegeven dat ze klantvriendelijker moesten worden, en de stadsregio voerde een bonus/malus regeling in voor punctualiteit. Er kwamen meer zichtbare controleurs, en op de ondergrondse metrostations kreeg je beveiliging (en instapcontroles). Niet altijd met de meest fijne beveiligingsbedrijfjes (herinnert zich nog Securitas op Amsterdam Centraal), maar het is echt beter geworden. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door groningen »

hoop ik dat dat spuuglelijke gele geval bij Van der Madeweg ook eens wordt weggehaald.
Met een beetje fantasie is toch wel duidelijk wat dat voorstellen moet. Het is de staart van een walvis.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Ardan »

R-Flow haalt met regelmaat de collega's van de RET erbij. Ik heb laatst toen ik minuten aan het verspillen was op Eendrachtsplein eens goed zitten kijken. Is het gras aan de overkant echt altijd zoveel groener?

De mooie strakke glimmende muren zijn ook maar gewoon voorzetwandjes.
Vrij donkere uitstraling door een donkergekleurde perronvloer.
Blaak en Coolhaven zijn uitgerust met lichten boven de perronrand die dimmen als er een metro binnenrijdt. Kan dat geld dat daarvoor is uitgegeven niet aan iets nuttigers worden besteed?
Blijkbaar is het nodig om midden op de dag het perron te gaan dweilen.
Omgevingskaarten die vaak een totaal ander stadsdeel laten zien dan die waar ik werkelijk ben.
Oude stationsnaamstickers weghalen? Nôôh, we plakken de nieuwe er gewoon overheen. Dat ziet toch niemand..
Rood-blauw-rood-blauw en weer rood op de ABC-corridor.
Keiharde bankjes in de voertuigen waar gewoon niet op te zitten valt als je van Heaugvliet naar het centrum moet. (gelukkig beter bij het (R)SG3-mat)
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Eindelijk iemand die dat betweterige gezeik de kop indrukt...
Alargule

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Alargule »

groningen schreef:Met een beetje fantasie is toch wel duidelijk wat dat voorstellen moet. Het is de staart van een walvis.
:|
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:R-Flow haalt met regelmaat de collega's van de RET erbij. Ik heb laatst toen ik minuten aan het verspillen was op Eendrachtsplein eens goed zitten kijken. Is het gras aan de overkant echt altijd zoveel groener?
Ik kom net uit Rotterdam terug en ben er vaak genoeg dat ik óók daar wel eens een storing meemaak, shit happens. En het gras is daar wel degelijk groener daar. Gisteren ook weer: In de spits een metro op lijn D die met 4 wagens rijdt, ik wist niet wat ik zag! Gebeurde eerst ook op M50, iets dat je tegenwoordig kan vergeten terwijl het hard nodig is. Er is steeds vaker een medewerker van de RET in de treinen aanwezig. De metro's zijn over het algemeen véél schoner en netter (lees: niet compleet onder gekrast en gekalkt), er is camerabewaking aanwezig, het omroepsysteem doet het nagenoeg altijd, de displays laten meer info zien en doen het nagenoeg altijd correct etc. Weet je wat in Rotterdam ook zo geweldig is?? Metro's die niet uit de jaren '70 komen en gewoon functionerende verwarming hebben als het -7 is buiten. Gekkenhuis ik weet het!

Waar ik me ook weer keer op keer over verbaas dat in Rotterdam wel buiten direct op de borden te lezen valt om welk station het gaat. Iets dat toch verdomd handig is als je niet volledig bekend bent in de stad. In Amsterdam? Enkel bij het nieuwe gedeelte van de Ringlijn en ik geloof bij twee van de zoveel ingangen van het CS. Nog zoiets: Digitale displays met daarop de eerstvolgende metro direct boven (of onder) bij de ingang, zodat je weet of je effe op moet schieten en je metro niet net mist.

Dit zijn van die hele vanzelfsprekende en handige dingen die je in Amsterdam direct weer uit je hoofd mag zetten.

Ik ben er van bewust dat óók de metro in Rotterdam zo z'n schoonheidsfoutjes heeft, maar dat is van een totaal ander kaliber dan in de hoofdstad en ze zijn er tenminste mee bezig. Laten we trouwens alsjeblieft niet doen alsof GVB nooit een nieuwe sticker over een oude plakt... En tja die harde bankjes? Zijn die van Zilvermeeuwen en nieuwe Amsterdamse metro's zacht of zo? Want dan heb ik iets gemist namelijk...
Ardan schreef:Blijkbaar is het nodig om midden op de dag het perron te gaan dweilen.
Wat een drama zeg dat ze dat doen! Je verlangde zeker direct terug naar die rollende zeecontainers zonder verwarming op de Oostlijn toen je dat zag? ;)

PS Alsof ze hier in Amsterdam nog nooit met een hogedrukspuit midden op de dag op station Heemstestraat hebben gestaan... Heb ik ook meerdere malen zien gebeuren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Ardan »

Sorry, wist niet dat je boos werd ;)

Ik wilde alleen maar even aangeven dat Rotterdam ook niet helemaal perfect was. Midden op de dag dweilen is geen ramp, maar ik vind het wel een beetje irritant omdat ze dan in de weg lopen en de metrovloer weer een zeiknatte bende wordt. Enne, natuurlijk zie ik ook de Amsterdamse gebreken en zou ik ook veel dingen anders willen zien.

Wat vind je van de Teetjes trouwens?
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Sorry, wist niet dat je boos werd ;)

Ik wilde alleen maar even aangeven dat Rotterdam ook niet helemaal perfect was. Midden op de dag dweilen is geen ramp, maar ik vind het wel een beetje irritant omdat ze dan in de weg lopen en de metrovloer weer een zeiknatte bende wordt. Enne, natuurlijk zie ik ook de Amsterdamse gebreken en zou ik ook veel dingen anders willen zien.

Wat vind je van de Teetjes trouwens?
Ben absoluut niet boos hoor, sorry als dat zo overkwam. Ik geef gewoon de hilariteit aan van waar we hier in Amsterdam op dagelijkse basis mee zitten t.o.v. Rotterdam. Die schoonheidsfoutjes van RET neem ik voor lief t.o.v. de tot in de kern verrotte meuk van Amsterdam. Die keuze is snel gemaakt. :)

"Teetjes"? Zijn dat die nieuwe metro's in Rotterdam?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Geert »

De T'tjes zijn het oudste type metro's dat nu rondrijdt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Metrotype_T
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Aah okay! Nou ja wat ik daarvan vind? Ik vind dat ze nog altijd nieuwer zijn de meeste Zilvermeeuwen en verwarming hebben die het wel met -7 buiten doet. Wat ik ook vind is dat je op de voormalige Calandlijn niet puur met oud materieel wordt geconfronteerd maar dat er ook nieuw tussenzit.

Ik meen dat ze deels nog rondrijden omdat de levering van de nieuwste metro's vertraging heeft opgelopen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Suus »

De werkplaats van Bombardier in Bautzen, Sachsen is vorig jaar augustus ondergelopen. Al blijft er volgens mij wel een warme reserve van 14 stuks over, de rest wordt verkocht (de laatste geruchten die ik hoorde hadden het over Mexico)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Al blijft er volgens mij wel een warme reserve van 14 stuks over
Aleen maar slim toch? Als hier een metro stuk gaat wordt je als reiziger geconfronteerd met enkele wagentjes op metro 51 in de spits, en dubbele wagentjes op M50 in de spits (ik verwijs hier effe naar winter vorig jaar).
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Is het geen idee om naar Rotterdam te verhuizen? Daar hebben ze ook veel roze uitgaansplekken dus je zult je vast wel thuisvoelen denk ik zo.
Je valt namelijk keer op keer in de herhaling... :wink:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Beetje zoals jij steeds in herhaling valt over hoe je geliefde GVB nooit ergens wat aan kan doen bedoel je? Maar goed, behalve iemand uitmaken voor homo kan je ook normaal deelnemen aan de discussie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is wat jij wilt maken. Ik zeg alleen dat lang niet alles aan GVB te wijten is. Maar voor jou is het of zwart of wit.
En een simpel grapje wordt een hele drama, met steeds dezelfde herhaling dat het in A'dam klote is en Rotterdam is geweldig, evenals sommige info die ik van binnen het bedrijf heb deel en jij weet het weer beter...

En een discussie met jou voeren is onmogelijk...
(als homo weet ik hoe mijn eigen soort is/kan zijn dus vandaar mijn opmerking.)

Blijft maar 1 optie over: die avatar van jou vervangen door een Citadis of ZGT en naar Rotterdam verhuizen :wink:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Misschien is een baan bij Uitzending Gemist net zo goed aan jou besteed, want je blijft terug komen op het feit dat ik alle blaam bij GVB zou neerleggen. Dit terwijl ik al meerdere malen heb aangegeven dat de problemen in de metro een tekortkoming zijn van SRA én GVB. Op de een of andere manier registreer je dat niet.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Hm, je hebt gelijk. Apologies accepted.

back to topic nu maar :D
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:back to topic nu maar :D
Wat vind je eigenlijk van een toekomstig gebrek aan kunst in de metro? :wink: Idee: Misschien kunnen ze de N/Z-lijn in een boog onder het Rijks laten stoppen ter compensatie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door iljitsch »

Als hagenees die nu de Madridse metro gewend is durf ik de stelling wel te onderschrijven dat de Rotterdamse metro een stuk beter is dan de Amsterdamse. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand serieus vol kan houden dat dit niet het geval is. En dus geen interessante discussie.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de aanstaande aanbestedingen beide metro's beter dan wel slechter zullen maken. Als de stations in beheer bij de stad blijven en het materieel overgenomen moet worden vrees ik het ergste in Amsterdam, want dan heeft een nieuwe vervoerder geen enkele reden om die aspekten te verbeteren.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Nieuw materieel is onderweg. Denk dat je al een heel eind komt met een goede opknapbeurt van de CAFs: Camera beveiliging, displays, misschien de banken (deels) over de lengte plaatsen en van plastic zoals bij sommige metro's in Rotterdam het geval is? Als je die inzet op de huidige Oostlijn geef je het al een hele impuls. Nieuwe metro's zoveel als nodig is naar de Ringlijn.

Het grootse probleem na 2012 is denk ik de staat van de stations en in hoeverre zowel SRA als GVB zich willen inzetten om de metro veiliger en schoner te maken.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Wist iemand hier trouwens al dat GVB al een tijdje een proef aan het draaien is met camera's in de metro?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam

Bericht door Ardan »

Volgens mij zag ik ze een keer in de BN-wagens ja. Verbaasde mij ook al.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 91 gasten