Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Ik hoop dat die foto's in wat voor vorm dan ook terugkeren. Dat beetje geschiedenis van deze omstreden metrolijn en deze roemruchte buurt aan de wanden vond ik wel charmant. Net zoals (als we het dan toch over Berlijn hebben) de afbeeldingen van allerlei historische voertuigen op station Klosterstraße (U2), de afbeeldingen van verdwenen kopstations op de wanden van station Hauptbahnhof (U55) of de foto's van de omgeving van de Brandenburger Tor bij het gelijknamige station (eveneens U55). De manier waarop die laatste foto's daar zijn toegepast vind ik overigens een mooie en moderne manier die men ook op Nieuwmarkt zou kunnen toepassen: ingepast in de wand, van achteren aangelicht en met wat toelichting erbij. Afgedekt met een glasplaat die hopelijk eenvoudig te reinigen valt als er weer eens een vandaal is langsgeweest.
足元にご注意下さい
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Ik ben het wel eens met de 'kenners' dat er bij Nieuwmarkt sprake is van een Gesamtkunstwerk. Als je alleen de foto's behoudt, is het niet meer hetzelfde kunstwerk. Zeker de slopersbal met de bijbehorende muur vormen een integraal onderdeel van dit kunstwerk-annex-station.
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
^^ Ja, die slopersbal en dat stukje paalfundering (?) aan de zuidkant, die moeten ook blijven/terugkeren.
足元にご注意下さい
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Wat natuurlijk gebeurde is veel vandalisme (ook op de ringlijn 50) waar niet adequaat tegen werd in gegrepen. Ik heb zelf het idee dat dit pas echt werd aangepakt na de opkomst van Fortuyn. Toen ik in 2001 begon met studeren was de staat van het openbaar vervoer ongeveer zo:Ben ik me van bewust hoor en je moet het ook beetje met een knipoog nemen, waar het mij uiteindelijk om gaat is het eindresultaat dat ronduit om te janken is. Het is niet alsof anno 2011 OPEENS die metro verloederd is. Dat zijn jaren lange processen waarop je hoort te anticiperen maar duidelijk niet gedaan is.
Een aanéénschakeling van vertraging, en uitval van trein- en metro's. Bussen en trams die alleen reden als de koffie van de chauffeur op was, stations die niet onderhouden werden, overvallen en geweldsincidenten die aan de orde van de dag waren. Er werd altijd gewaarschuwd voor zakkenrollers, en ook zonder waarschuwing viel op dat er altijd wel tokkietuig in de metro zat. In heel incidentele gevallen als er eens een actie was van de politie dan bedroeg het zwartrijpercentage tussen de 20 en de 40%.
Daarna is er toch fors ingegrepen. Er is een drastische sanering bij het GVB geweest. Sociale veiligheid kwam terecht op de politieke agenda. Stations zouden worden afgesloten met poortjes (overigens pas vele jaren later met de OV chipkaart gerealiseerd). Metrostations werden opgeknapt en in een nieuw jasje gestoken. Ook de zilvermeeuwen kregen een opfrisbeurt. Het personeel werd duidelijk te kennen gegeven dat ze klantvriendelijker moesten worden, en de stadsregio voerde een bonus/malus regeling in voor punctualiteit. Er kwamen meer zichtbare controleurs, en op de ondergrondse metrostations kreeg je beveiliging (en instapcontroles). Niet altijd met de meest fijne beveiligingsbedrijfjes (herinnert zich nog Securitas op Amsterdam Centraal), maar het is echt beter geworden. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Met een beetje fantasie is toch wel duidelijk wat dat voorstellen moet. Het is de staart van een walvis.hoop ik dat dat spuuglelijke gele geval bij Van der Madeweg ook eens wordt weggehaald.
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
R-Flow haalt met regelmaat de collega's van de RET erbij. Ik heb laatst toen ik minuten aan het verspillen was op Eendrachtsplein eens goed zitten kijken. Is het gras aan de overkant echt altijd zoveel groener?
De mooie strakke glimmende muren zijn ook maar gewoon voorzetwandjes.
Vrij donkere uitstraling door een donkergekleurde perronvloer.
Blaak en Coolhaven zijn uitgerust met lichten boven de perronrand die dimmen als er een metro binnenrijdt. Kan dat geld dat daarvoor is uitgegeven niet aan iets nuttigers worden besteed?
Blijkbaar is het nodig om midden op de dag het perron te gaan dweilen.
Omgevingskaarten die vaak een totaal ander stadsdeel laten zien dan die waar ik werkelijk ben.
Oude stationsnaamstickers weghalen? Nôôh, we plakken de nieuwe er gewoon overheen. Dat ziet toch niemand..
Rood-blauw-rood-blauw en weer rood op de ABC-corridor.
Keiharde bankjes in de voertuigen waar gewoon niet op te zitten valt als je van Heaugvliet naar het centrum moet. (gelukkig beter bij het (R)SG3-mat)
De mooie strakke glimmende muren zijn ook maar gewoon voorzetwandjes.
Vrij donkere uitstraling door een donkergekleurde perronvloer.
Blaak en Coolhaven zijn uitgerust met lichten boven de perronrand die dimmen als er een metro binnenrijdt. Kan dat geld dat daarvoor is uitgegeven niet aan iets nuttigers worden besteed?
Blijkbaar is het nodig om midden op de dag het perron te gaan dweilen.
Omgevingskaarten die vaak een totaal ander stadsdeel laten zien dan die waar ik werkelijk ben.
Oude stationsnaamstickers weghalen? Nôôh, we plakken de nieuwe er gewoon overheen. Dat ziet toch niemand..
Rood-blauw-rood-blauw en weer rood op de ABC-corridor.
Keiharde bankjes in de voertuigen waar gewoon niet op te zitten valt als je van Heaugvliet naar het centrum moet. (gelukkig beter bij het (R)SG3-mat)
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Eindelijk iemand die dat betweterige gezeik de kop indrukt...
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
groningen schreef:Met een beetje fantasie is toch wel duidelijk wat dat voorstellen moet. Het is de staart van een walvis.
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Ik kom net uit Rotterdam terug en ben er vaak genoeg dat ik óók daar wel eens een storing meemaak, shit happens. En het gras is daar wel degelijk groener daar. Gisteren ook weer: In de spits een metro op lijn D die met 4 wagens rijdt, ik wist niet wat ik zag! Gebeurde eerst ook op M50, iets dat je tegenwoordig kan vergeten terwijl het hard nodig is. Er is steeds vaker een medewerker van de RET in de treinen aanwezig. De metro's zijn over het algemeen véél schoner en netter (lees: niet compleet onder gekrast en gekalkt), er is camerabewaking aanwezig, het omroepsysteem doet het nagenoeg altijd, de displays laten meer info zien en doen het nagenoeg altijd correct etc. Weet je wat in Rotterdam ook zo geweldig is?? Metro's die niet uit de jaren '70 komen en gewoon functionerende verwarming hebben als het -7 is buiten. Gekkenhuis ik weet het!Ardan schreef:R-Flow haalt met regelmaat de collega's van de RET erbij. Ik heb laatst toen ik minuten aan het verspillen was op Eendrachtsplein eens goed zitten kijken. Is het gras aan de overkant echt altijd zoveel groener?
Waar ik me ook weer keer op keer over verbaas dat in Rotterdam wel buiten direct op de borden te lezen valt om welk station het gaat. Iets dat toch verdomd handig is als je niet volledig bekend bent in de stad. In Amsterdam? Enkel bij het nieuwe gedeelte van de Ringlijn en ik geloof bij twee van de zoveel ingangen van het CS. Nog zoiets: Digitale displays met daarop de eerstvolgende metro direct boven (of onder) bij de ingang, zodat je weet of je effe op moet schieten en je metro niet net mist.
Dit zijn van die hele vanzelfsprekende en handige dingen die je in Amsterdam direct weer uit je hoofd mag zetten.
Ik ben er van bewust dat óók de metro in Rotterdam zo z'n schoonheidsfoutjes heeft, maar dat is van een totaal ander kaliber dan in de hoofdstad en ze zijn er tenminste mee bezig. Laten we trouwens alsjeblieft niet doen alsof GVB nooit een nieuwe sticker over een oude plakt... En tja die harde bankjes? Zijn die van Zilvermeeuwen en nieuwe Amsterdamse metro's zacht of zo? Want dan heb ik iets gemist namelijk...
Wat een drama zeg dat ze dat doen! Je verlangde zeker direct terug naar die rollende zeecontainers zonder verwarming op de Oostlijn toen je dat zag? ;)Ardan schreef:Blijkbaar is het nodig om midden op de dag het perron te gaan dweilen.
PS Alsof ze hier in Amsterdam nog nooit met een hogedrukspuit midden op de dag op station Heemstestraat hebben gestaan... Heb ik ook meerdere malen zien gebeuren.
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Sorry, wist niet dat je boos werd ;)
Ik wilde alleen maar even aangeven dat Rotterdam ook niet helemaal perfect was. Midden op de dag dweilen is geen ramp, maar ik vind het wel een beetje irritant omdat ze dan in de weg lopen en de metrovloer weer een zeiknatte bende wordt. Enne, natuurlijk zie ik ook de Amsterdamse gebreken en zou ik ook veel dingen anders willen zien.
Wat vind je van de Teetjes trouwens?
Ik wilde alleen maar even aangeven dat Rotterdam ook niet helemaal perfect was. Midden op de dag dweilen is geen ramp, maar ik vind het wel een beetje irritant omdat ze dan in de weg lopen en de metrovloer weer een zeiknatte bende wordt. Enne, natuurlijk zie ik ook de Amsterdamse gebreken en zou ik ook veel dingen anders willen zien.
Wat vind je van de Teetjes trouwens?
Ik doe ook maar wat
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Ben absoluut niet boos hoor, sorry als dat zo overkwam. Ik geef gewoon de hilariteit aan van waar we hier in Amsterdam op dagelijkse basis mee zitten t.o.v. Rotterdam. Die schoonheidsfoutjes van RET neem ik voor lief t.o.v. de tot in de kern verrotte meuk van Amsterdam. Die keuze is snel gemaakt. :)Ardan schreef:Sorry, wist niet dat je boos werd ;)
Ik wilde alleen maar even aangeven dat Rotterdam ook niet helemaal perfect was. Midden op de dag dweilen is geen ramp, maar ik vind het wel een beetje irritant omdat ze dan in de weg lopen en de metrovloer weer een zeiknatte bende wordt. Enne, natuurlijk zie ik ook de Amsterdamse gebreken en zou ik ook veel dingen anders willen zien.
Wat vind je van de Teetjes trouwens?
"Teetjes"? Zijn dat die nieuwe metro's in Rotterdam?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
De T'tjes zijn het oudste type metro's dat nu rondrijdt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Metrotype_T
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Aah okay! Nou ja wat ik daarvan vind? Ik vind dat ze nog altijd nieuwer zijn de meeste Zilvermeeuwen en verwarming hebben die het wel met -7 buiten doet. Wat ik ook vind is dat je op de voormalige Calandlijn niet puur met oud materieel wordt geconfronteerd maar dat er ook nieuw tussenzit.
Ik meen dat ze deels nog rondrijden omdat de levering van de nieuwste metro's vertraging heeft opgelopen?
Ik meen dat ze deels nog rondrijden omdat de levering van de nieuwste metro's vertraging heeft opgelopen?
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
De werkplaats van Bombardier in Bautzen, Sachsen is vorig jaar augustus ondergelopen. Al blijft er volgens mij wel een warme reserve van 14 stuks over, de rest wordt verkocht (de laatste geruchten die ik hoorde hadden het over Mexico)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Aleen maar slim toch? Als hier een metro stuk gaat wordt je als reiziger geconfronteerd met enkele wagentjes op metro 51 in de spits, en dubbele wagentjes op M50 in de spits (ik verwijs hier effe naar winter vorig jaar).Bee schreef:Al blijft er volgens mij wel een warme reserve van 14 stuks over
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Is het geen idee om naar Rotterdam te verhuizen? Daar hebben ze ook veel roze uitgaansplekken dus je zult je vast wel thuisvoelen denk ik zo.
Je valt namelijk keer op keer in de herhaling...
Je valt namelijk keer op keer in de herhaling...
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Beetje zoals jij steeds in herhaling valt over hoe je geliefde GVB nooit ergens wat aan kan doen bedoel je? Maar goed, behalve iemand uitmaken voor homo kan je ook normaal deelnemen aan de discussie.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Dat is wat jij wilt maken. Ik zeg alleen dat lang niet alles aan GVB te wijten is. Maar voor jou is het of zwart of wit.
En een simpel grapje wordt een hele drama, met steeds dezelfde herhaling dat het in A'dam klote is en Rotterdam is geweldig, evenals sommige info die ik van binnen het bedrijf heb deel en jij weet het weer beter...
En een discussie met jou voeren is onmogelijk...
(als homo weet ik hoe mijn eigen soort is/kan zijn dus vandaar mijn opmerking.)
Blijft maar 1 optie over: die avatar van jou vervangen door een Citadis of ZGT en naar Rotterdam verhuizen
En een simpel grapje wordt een hele drama, met steeds dezelfde herhaling dat het in A'dam klote is en Rotterdam is geweldig, evenals sommige info die ik van binnen het bedrijf heb deel en jij weet het weer beter...
En een discussie met jou voeren is onmogelijk...
(als homo weet ik hoe mijn eigen soort is/kan zijn dus vandaar mijn opmerking.)
Blijft maar 1 optie over: die avatar van jou vervangen door een Citadis of ZGT en naar Rotterdam verhuizen
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Misschien is een baan bij Uitzending Gemist net zo goed aan jou besteed, want je blijft terug komen op het feit dat ik alle blaam bij GVB zou neerleggen. Dit terwijl ik al meerdere malen heb aangegeven dat de problemen in de metro een tekortkoming zijn van SRA én GVB. Op de een of andere manier registreer je dat niet.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Hm, je hebt gelijk. Apologies accepted.
back to topic nu maar :D
back to topic nu maar :D
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Wat vind je eigenlijk van een toekomstig gebrek aan kunst in de metro? Idee: Misschien kunnen ze de N/Z-lijn in een boog onder het Rijks laten stoppen ter compensatie.hauptbahnhof schreef:back to topic nu maar :D
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Als hagenees die nu de Madridse metro gewend is durf ik de stelling wel te onderschrijven dat de Rotterdamse metro een stuk beter is dan de Amsterdamse. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand serieus vol kan houden dat dit niet het geval is. En dus geen interessante discussie.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de aanstaande aanbestedingen beide metro's beter dan wel slechter zullen maken. Als de stations in beheer bij de stad blijven en het materieel overgenomen moet worden vrees ik het ergste in Amsterdam, want dan heeft een nieuwe vervoerder geen enkele reden om die aspekten te verbeteren.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de aanstaande aanbestedingen beide metro's beter dan wel slechter zullen maken. Als de stations in beheer bij de stad blijven en het materieel overgenomen moet worden vrees ik het ergste in Amsterdam, want dan heeft een nieuwe vervoerder geen enkele reden om die aspekten te verbeteren.
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Nieuw materieel is onderweg. Denk dat je al een heel eind komt met een goede opknapbeurt van de CAFs: Camera beveiliging, displays, misschien de banken (deels) over de lengte plaatsen en van plastic zoals bij sommige metro's in Rotterdam het geval is? Als je die inzet op de huidige Oostlijn geef je het al een hele impuls. Nieuwe metro's zoveel als nodig is naar de Ringlijn.
Het grootse probleem na 2012 is denk ik de staat van de stations en in hoeverre zowel SRA als GVB zich willen inzetten om de metro veiliger en schoner te maken.
Het grootse probleem na 2012 is denk ik de staat van de stations en in hoeverre zowel SRA als GVB zich willen inzetten om de metro veiliger en schoner te maken.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Wist iemand hier trouwens al dat GVB al een tijdje een proef aan het draaien is met camera's in de metro?
Re: Kunst verdwijnt uit metrostations Amsterdam
Volgens mij zag ik ze een keer in de BN-wagens ja. Verbaasde mij ook al.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten