Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets

Bericht door Raymond »

Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets
17 december 2011, 18:23

Bijna een kwart van de mensen die gebruik maakt van OV-fiets vist achter het net als ze aankomen bij de OV- fietsenstalling. Dat blijkt uit een enquete van de Fietsersbond.
Sinds 2003 is het aantal OV-Fietsers enorm toegenomen (van 11.000 naar 100.000), maar zowel het aantal te verhuren fietsen als het aantal verhuurlocaties is niet meegegroeid. In 2009 waren er 200 verhuurlocaties, in 2010 226 en dit jaar zijn het er 230. Daarom zijn er niet altijd voor iedereen fietsen beschikbaar.

Lees verder
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets

Bericht door Chauf21 »

Toevallig heb ik laatst ook een abonnement bij OV-fiets afgesloten. Eerst dacht ik nog 'raar eigenlijk dat je niet kan reserveren, want dan weet je nooit zeker of je op je eindstation over een fiets kan beschikken.' Op de site stond vermeld dat de fietsen naar redelijkheid beschikbaar zijn, dus daar ga je dan maar vanuit. Je gaat er bij het plannen van je reis vanuit dat er een fiets is, dus het lijkt me dan toch raar als je ergens bent en er blijkt geen fiets beschikbaar -o-
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets

Bericht door webguy »

VInd overigens de tweede alinea beetje rare conclusie omdat hoewel er misschien niet meer lokaties bij zijn, zegt dat niks over de beschikbaarheid op de lokatie zelf. In Ede hebben ze de boel bijvoorbeeld uitgebreid met een automatische stalling met 20 fietsen ofzo, terwijl je eerst alleen bij de bemande stalling ze kon huren. Zo is in Arnhem de fietsenstalling met de opening van het nieuwe station ook uitgebreid. Ik heb nog nooit niet een fiets gezien als ik er een wilde hebben, maar dat waren wel weer vooral de grotere stations. Kan me voorstellen dat bij kleinere stations het aanbod minder is.

Heb overigens nu ook 1,5 jaar een abonnement maar gebruik het eigenlijk zeer zelden...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets

Bericht door Reiziger Delft »

Ik maak al een paar jaar volop gebruik van de OV-fiets, zeker een aantal keer per maand. Ideaal, omdat je geen rekening hoeft te houden met bussen die zeer beperkt rijden. Ik heb in al die tijd slechts 1 keer gehad dat er geen fietsen maar waren, maar toen was er een evenement. Echter, daardoor wordt ik nu wel bij die 25% van de mensen geteld die een keer misgrepen. De cijfers geven dus niet echt een goed beeld. Bijna altijd als ik er 1tje huur zijn er een groot aantal fietsen beschikbaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets

Bericht door Geert »

Ik heb toevallig de laatste tijd weer een paar keer een ov-fiets gehuurd (met de lekkere nazomer-herfst) en toen waren er steeds nog een paar fietsen over midden op de dag. Maar ja, dat waren locaties als Roosendaal en Hoogeveen, niet representatief voor grotere stations denk ik. In Rotterdam heb ik op een zonnige vrijdagmiddag nog wel eens misgegrepen, maar dat is al weer een paar jaar terug...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets

Bericht door Reiziger Delft »

Afgelopen zaterdag rond 13.00 stonden er minstens 50 in Rotterdam. Maar dat was natuurlijk wel nu in de winter, en niet in de zomer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veel reizigers grijpen mis bij OV-Fiets

Bericht door Geert »

Zaterdag is denk ik ook niet de drukte dag voor ov-fiets, ik haalde heel vaak op zaterdagochtend een ov-fiets op bij het Groothandelsgebouw en dan stonden er inderdaad een heleboel. Op hetzelfde tijdstip op een doordeweekse ochtend was het dan veel leger. Er zijn best wel veel forensen die een ov-fiets gebruiken :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten