Dienstregeling GVB 2012 #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

"Nieuwe" GVB-logo's?

Zijn daar al afbeeldingen van?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

Nieuw is niet een goede omschrijving, het gaat om de huidige logo's met GVB-toevoeging waar al het materieel mee rondrijdt (met uitzondering dus van de BN sneltrams, tram 915 en een aantal Jonckheer bussen).
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

Overigens als reactie op de OV-studentenkaart. Ik heb gister naar aanleiding van dit topic meteen even een mailtje naar GVB gestuurd en kreeg de volgende reactie (met typfouten en al) terug:

"Dank voor uw bericht. Op dit moment is het inderdaad nog net mogelijk om het reisbedrag en resterend saldo op de kaartlezer te zijn. Dit vereist een kostbare en ingrijpende aanpassing. Vooralsnog is niet bekend wanneer de apparatuur wordt aangepast."
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

FLJ schreef:Op dit moment is het inderdaad nog net mogelijk om het reisbedrag en resterend saldo op de kaartlezer te zijn.
...

Ik heb deze zin keer op keer gelezen...de enige manier waarop ik 'm kan begrijpen, is dat deze GVB-medewerker er bij je op aandringt je stoffelijke essentie ('zijn') te verruilen voor een puur virtuele, waarbij je voortbestaat als reisbedrag + resterend saldo op een OV-chipkaart. Maar je moet er wel een beetje mee opschieten ('net').

Of misschien herkende de spellingschecker de woorden 'niet' en 'zien' niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Het typfoutenratio bij het GVB is altijd vrij hoog, je moet MSN gebruiken om ze (de antwoorden dus) te snappen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Het is toch de typefoutenratio? Of werk jij ook voor GVD? ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Suus »

Volgens de spellingsadviesdienst van Onze Taal is het inderdaad met e, maar eigenlijk zou de spelling zonder e beter zijn :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef: Dit vereist een kostbare en ingrijpende aanpassing.
Hahaha GE-WEL-DIG! Wat heb je terug gemaild? "Kunt u mij uitleggen waarom het bij o.a. Connexxion, GVU en RET wel gewoon al tijden mogelijk is?"
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door OVAMS »

Waarom is niet mogelijk om Bus 48 Borneo Eiland - Station Sloterdijk per 1 januari geleed te laten rijden? Want buslijnen: 19, 268, & een aantal westpoortlijnen worden toch opgeheven, en dan komen er een aantal Citaro's vrij. Bus 48 lijkt me samen met huidige buslijnen: 42 en 43 toch best druk voor een 10-minutendienst (doordeweeks) met standaard dienstwagens, vooral in de spits.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door FLJ »

Omdat de nieuwe lijnen 61 en 69 geleed gaan rijden en daarnaast de frequentie van lijn 22 omhoog gaat zijn er simpelweg onvoldoende gelde bussen. Nu ligt de druk op deze wagens al vrij hoog, er rijdenden redelijk vaak standaard bussen op lijnen waar alleen met geleed gereden wordt.
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door OVAMS »

:? Oowke, dat wordt lekker druk in de spits.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Alargule »

Ihkv de aankomende lijnennetwijziging en de - beperkte - wijzigingen die dat voor het tramnet met zich meebrengt, heb ik ook de tramplattegrond bijgewerkt die o.a. op Wikipedia wordt gebruikt. Naast de wijzigingen in het lijnennet, heb ik vooral in de layout wat zaken gewijzigd. De lijnen zijn wat dunner geworden, de stationssymbolen heb ik gewijzigd, ik heb grotere rondingen in de hoeken toegepast en heb de zwarte omlijningen van de legenda's vervangen door witte. Het lettertype heb ik zo gehouden.

Klik op de plattegrond voor een grotere (en niet afgesneden!) versie:
Afbeelding

Omissies, fouten e.d. hoor ik graag :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:Omdat de nieuwe lijnen 61 en 69 geleed gaan rijden en daarnaast de frequentie van lijn 22 omhoog gaat zijn er simpelweg onvoldoende gelde bussen. Nu ligt de druk op deze wagens al vrij hoog, er rijdenden redelijk vaak standaard bussen op lijnen waar alleen met geleed gereden wordt.
Op bus 15 zie je dat regelmatig voorkomen. Vraag me af of het nou zo nodig is om naast bus 69 óók de lijn 61 geleed te laten rijden. Ben sowieso erg benieuwd naar de reizigersaantallen van de 69 naar Schiphol. Buiten de spits om was de voormalige lijn 195 echt niet zo druk en kwam de drukte vooral bij kantoorpark Slotervaart vandaan, maar goed die wordt nu opgevangen door de nieuwe lijn 195 van Connexxion.

Wel erg positief dat je gedurende de dag een kwartiersdienst krijgt.
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 18 dec 2011, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Wat direct opvalt is dat het eindpunt van lijn 16/24 niet aansluit op de halte van de Amstelveenlijn.

Nou hebben ze geen fysieke koppeling maar dat maakt voor lijnenkaart niet uit...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door JWM »

R-Flow schreef: Vraag me af of het nou zo nodig is om naast bus 69 óók de lijn 61 geleed te laten rijden.
Geleed op 61 is vooral nodig tussen Sloterdijk en het Oeverpad. De 268 reed niet voor niets ook geleed, naast de eveneens gelede lijn 19.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Over de kaart: Station Henk Sneelvlietweg ligt ook raar voor m'n gevoel omdat ie in het echt gewoon direct in een kaarsrechte lijn onder station Heemstestraat ligt. Nu is het net alsof Henk Sneelvliet ergens in het niets tussen de rijbanen van de A4/A10 valt.

Tram 2 heeft al enige tijd geen halte Aletta Jacobslaan meer, Aletta Jacobs en Johan Huizinga zijn gefuseerd tot één halte genaamd Johan Huizingalaan. Halte Louwesweg (tussen Laan van Vlaanderen en Johan Huizingalaan) mist. De zonegrens, voor zover die nog relevant is, loopt gewoon door de Louwesweg heen en niet deels Louwesweg/deels Johan Huizingalaan.
JWM schreef:Geleed op 61 is vooral nodig tussen Sloterdijk en het Oeverpad. De 268 reed niet voor niets ook geleed, naast de eveneens gelede lijn 19.
Das waar.

Nog paar opmerkingen in het algemeen
Over geleed gesproken: Enig idee waarom de geluidskwaliteit van de speakers in die Mercedes Citaro's zo ontiegelijk slecht is? Het afroepen van haltes kraakt helemaal en is veelte zacht. Is dat in de Citea's ook zo?

Wat me ook opvalt is dat er binnen het GVB steeds sporadisch zonegrenzen worden afgroepen. Bij de ene halte zijn ze wel weggehaald bij de andere weer niet. Why?
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 18 dec 2011, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Klaasje »

@Alargule: Mooie kaart! *O* Duidelijk en met goed contrasterende kleuren. *O*
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Alargule »

Ik heb op de kaart de geografische verhoudingen niet altijd even nauwgezet weergegeven. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij Sloterdijk. In een diagram moet dat ook wel kunnen; het gaat er vooral om de lijnen + stations en de verhoudingen tussen lijnen en stations onderling goed weer te geven. Zolang er bijv. geen directe overstap tussen de lijnen 16/24 en 5/51 is bij De Boelelaan, is het ook niet zo'n punt dat er op een schematische plattegrond enige afstand tussen beide haltes wordt weergegeven.

Louwesweg ben ik inderdaad vergeten, zie ik nu. Die zonering heb ik van de online Combinokaart en de lijnenplattegrond afgekeken, en daar zie ik de zonegrens parallel aan de (opgeheven) Aletta Jacobslaan en Joh. Huizingalaan lopen...Als beide haltes tot één zijn gefuseerd, loopt de zonegrens nu dan niet over de Joh. Huizingalaan? Verwarrend dit :?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Ik zou toch het rechte gedeelte langer doortrekken, daarin station Henk Sneevlietweg zetten en daarna pas het schuine gedeelte inzetten.

Verder:
Eerste Constantijn Huygensstraat is verkeerd geschreven. Is met een "Y" i.p.v. "IJ". Het is "Bimhuis" en geen "BIMhuis".

Halte Weteringcircuit ligt bij tram 16, 24 & 25 (laatste weet ik niet helemaal zeker), na de kruising richting het centrum en niet ervoor.

Tram 16/24 maakt mijns inziens wel degelijk uit omdat die nu een halte heeft veel dichter bij M51/tram 5 óók genaamd De Boelelaan/VU.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:Omdat Henk Sneevlietweg in het schuine gedeelte ligt is de afstand groter. Dit terwijl Heemstestraat en Henk Sneelvlietweg bijna op elkaars lip zitten. Ik zou het rechte gedeelte langer doortrekken, daarin station Henk Sneevlietweg zetten en daarna pas het schuine gedeelte inzetten.
Dan krijg ik teveel loze ruimte. Vind het verder niet zo'n punt op een schematische plattegrond, maar goed, dat is een verschil van inzicht.
Eerste Constantijn Huygensstraat is verkeerd geschreven. Is met een "Y" i.p.v. "IJ". Het is "Bimhuis" en geen "BIMhuis".
Check.
Halte Weteringcircuit ligt bij tram 16, 24 & 25 (laatste weet ik niet helemaal zeker), na de kruising richting het centrum en niet ervoor.
Niet relevant voor een schematische plattegrond.
Tram 4 kent volgens mijn geen halte Drenthepark. Het eindpunt is heet toch gewoon Station RAI?
Volgens de gegevens op de GVB-website (haltevertrekstaten, Combinoplattegrond) wel.
Tram 16/24 maakt wel degelijk uit omdat die nu een halte heeft veel dichter bij M51/tram 5 óók genaamd De Boelelaan/VU.
Zie mijn eerdere argumentatie.

Het klinkt misschien wat eigenwijs, maar ik ben niet van zins de schematische opzet van de plattegrond zodanig te wijzigen dat de geografische verhoudingen getrouwer worden weergegeven. Ik heb er de afgelopen jaren al behoorlijk aan lopen sleutelen (kijk maar eens naar de eerdere versies op Wikipedia) en vind het huidige resultaat goed. For now - misschien dat ik nog wel eens van inzicht verander.

Voor wat betreft fouten in haltenamen, zonegrenzen, vergeten haltes e.d.: dat hoor ik altijd graag. De punten die je hebt benoemd kan ik mooi meenemen in de nieuwe versie, die ik begin volgend jaar naar Wikipedia wil uploaden :)
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Wat ik ook raar vind, ook vanuit GVB, dat ze de overstap Metro <-> Tram op Wibautstraat niet vermelden.

Het eindpunt van lijn 4 is Drentepark. Het is ook gewoon een opstaphalte (werd vaak gebruikt door de notoire zwartrijders die uit de metro kwamen. Tegenwoordig niet meer mogelijk aangezien de trams worden afgesloten).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Suus »

Heb je de overstap op de Wibautstraat wel eens gedaan? Dat is drie blokken verder, nu zelfs vijf...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Wat ik ook raar vind, ook vanuit GVB, dat ze de overstap Metro <-> Tram op Wibautstraat niet vermelden.
Is nogal een stukje lopen.
hauptbahnhof schreef:Het eindpunt van lijn 4 is Drentepark. Het is ook gewoon een opstaphalte (werd vaak gebruikt door de notoire zwartrijders die uit de metro kwamen. Tegenwoordig niet meer mogelijk aangezien de trams worden afgesloten).
Ik zag het net op de website. Op de kaart van GVB wordt ie niet aangegeven trouwens.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Alargule schreef:Niet relevant voor een schematische plattegrond.
Zet dan die stip in het midden i.p.v. dat je een duidelijke kruising ná de stip ziet.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Alargule »

Voor mij ook de reden om hem niet als een 'echte' overstap weer te geven, zoals wel het geval bij Waterlooplein en Weesperplein. Toch loop ik daar een beetje over te dubben, want in principe is er wel een belangrijke overstaprelatie tussen tram 3 en de metro. Dat je er - zeker nu - een eindje voor moet lopen, is eigenlijk minder relevant. Met de afsluiting van de oude metro-uitgang bij het CS is het ook verder lopen tussen de trams aan de oostzijde en de metro.

Daar ga ik nog eens over nadenken.
R-Flow schreef:Zet dan die stip in het midden i.p.v. dat je een duidelijke kruising ná de stip ziet.
Ik heb het zo weergegeven, omdat een stip over beide lijnen heen over de bocht van tram 4 en 25 heen zou komen te staan. Dan zie dus ook niet hoe beide tramlijnen aansluiten op de lijnen 16 en 24 (in noordelijke of in zuidelijke richting?). Nu ik er zo naar zit te kijken, zou ik het stationssymbool ook anders kunnen weergeven, met één bolletje op de lijnen 4, 16, 24 en 25 ten noorden van Weteringcircuit en één bolletje voor de lijnen 7 en 10 ten westen ervan. Dat komt dan wel overeen met de halteligging van de 'groene' tramlijnen, maar weer niet met die van de 'oranje' lijnen. Zo zie je: bij het vereenvoudigd weergeven van lijnen en haltes op een plattegrond is het altijd compromissen zoeken.
Laatst gewijzigd door Alargule op zo 18 dec 2011, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 71 gasten