Dienstregeling GVB 2012 #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Het stuk tram 3 <> metro is altijd al een eind geweest. Snap GVB wel dat ze 'm niet als directe overstap aangeven, in de metro wordt tram 3 ook niet aangegeven als overstapmogelijkheid. En hoezo is de afstand lopen niet relevant? Als je een halve kilometer moet lopen voor de overstap is dat wel degelijk relevant.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Alargule »

Het gaat meer om de vraag of er sprake is van een relevante overstaprelatie of niet. Tussen tram 3 en de metro is die er zeker; op een plattegrond is het dan vooral van belang om die ook als zodanig weer te geven. Daarom dat ik er ook naar neig om 'Wibautstraat' als een gecombineerde halte van tram en metro weer te geven.

Bij beide Spui-haltes zie ik die relevantie niet zo. Volgens mij zijn er maar weinig reizigers die tussen beide haltes overstappen. Dat ik de Dam als één halte heb weergegeven heeft primair met de overstaprelatie tussen de 14 en de lijnen naar het CS te maken.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Het klopt toch niet helemaal. Halte Wibautstraat en station Wibautstraat liggen op dusdanige afstand van elkaar dat er simpelweg geen sprake is van een directe overstap. Schematische kaart of niet.

Maarreh, volgens mij is er een aparte thread voor zelfgemaakte kaarten. We gaan nu wel heel erg off-topic.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

De overstap metro <-> Tram 5 (en overige (streek)bussen) vind ik nou ook niet echt dichtbij en dat wordt wel als overstap aangegeven... Kromme vergelijking dus...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:De overstap metro <-> Tram 5 (en overige (streek)bussen) vind ik nou ook niet echt dichtbij en dat wordt wel als overstap aangegeven... Kromme vergelijking dus...
De afstand tram 3 <> metro is grofweg twee keer zo lang...
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Alargule »

Dit is spijkers op laag water zoeken, jongens - we kunnen kort of lang blijven debatteren over het nut van het weergeven van bepaalde overstaprelaties, maar ik heb mijn keuzen nou eenmaal obv mijn eigen inzichten gemaakt :)

Anyway, de schoonheidsfoutjes heb ik inmiddels verwijderd. Als ik goed kijk naar de plattegronden op de GVB-website, loopt de zonegrens bij lijn 2 door de Huizingalaan heen. Daar heb ik 'm dan ook doorheen getekend. Verder heb ik de halte van tram 3 en het metrostation aan de Wibautstraat als één station weergegeven. Vind dat toch logischer.

Klik op de plattegrond voor een grotere (en niet afgesneden!) versie:
Afbeelding
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

De zonegrens loopt inderdaad door de Johan Huizingalaan maar je mag nog steeds tot Louwesweg met een abonnement die geldig is in zone 5713. Met een abonnement met zone 5723 kun je tot de JHL. Vanaf daar wordt er dus betaald (indien het abo niet geldig is in 5713).

Overigens heb je zo'n zelfde "fout" rond de Linneausstraat. Van Hogeweg naar bijvoorbeeld Muiderpoortstation is gewoon 1 zone.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Maar goed, wederom, is het niet handiger om effe een aparte thread aan te maken hiervoor? :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Suus »

Alargule schreef: Toch loop ik daar een beetje over te dubben, want in principe is er wel een belangrijke overstaprelatie tussen tram 3 en de metro.
Onzin. Als het een belangrijke overstaprelatie was geweest was het wel drukker geweest bij de tramhalte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door TLP »

R-Flow schreef:Maar goed, wederom, is het niet handiger om effe een aparte thread aan te maken hiervoor? :wink:
Leuk! Gaan we discussiëren over zones. :?

Oh ja, klik maar op de volgende link voor de zonekaart: http://openov.nl/zones/ Misschien kun je je voorbeelden dan iets duidelijker maken. :idea:
Laatst gewijzigd door TLP op zo 18 dec 2011, 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Ofwel die lijntjes op een kaart...., hadden we het niet daarover? :6
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Leuk! Gaan we discussiëren over zones. :?
Beter daar dan hier in deze thread toch?
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door TLP »

hauptbahnhof schreef:Ofwel die lijntjes op een kaart...., hadden we het niet daarover? :6
Ik bedoel: een heel topic waarin we ENKEL gaan discussiëren over zones. Is dat niet een beetje teveel van het goede? :?
En daarmee bedoel ik ook: waarvoor voeren we deze discussie? We gaan denk ik nu iets teveel off-topic.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Ik bedoel: een heel topic waarin we ENKEL gaan discussiëren over zones. Is dat niet een beetje teveel van het goede? :?
En daarmee bedoel ik ook: waarvoor voeren we deze discussie? We gaan denk ik nu iets teveel off-topic.
Huh? Ik zeg dat Alargule misschien beter even een aparte thread kan aanmaken als ie het over z'n zelfgemaakte kaart wil hebben. Die zones zijn daar slechts onderdeel van.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Alargule »

Het gaat weer eens helemaal nergens over...zonde. Het leek mij geen goed idee om een apart topic enkel en alleen voor mijn plattegrond aan te maken. Die plattegrond heb ik gemaakt ihkv de nieuwe dienstregeling, en past dan ook prima in het betreffende topic. Dit topic dus.

Dat er vervolgens wat zaken worden aangedragen, en dat daarover een discussie ontstaat, is volgens mij ook geen probleem. Daar is een discussieforum immers voor bedoeld. De afgelopen zes posts zijn helaas ouwewijvengejeremieer over non-zaken.

Dus: zullen we dan maar weer on-topic gaan?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door JWM »

Alargule schreef: Toch loop ik daar een beetje over te dubben, want in principe is er wel een belangrijke overstaprelatie tussen tram 3 en de metro.
De oplossing in die cirkelvormige tramkaart vind ik wel een goede, aangeven als twee aparte haltes met een stippellijntje tussen de tram- en metrohalte met een voetgangerssymbooltje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Suus »

Bee schreef:
Alargule schreef: Toch loop ik daar een beetje over te dubben, want in principe is er wel een belangrijke overstaprelatie tussen tram 3 en de metro.
Onzin. Als het een belangrijke overstaprelatie was geweest was het wel drukker geweest bij de tramhalte.
Ik kan dit nog beter onderbouwen: Het gedeelte waar lijn 3 samenrijdt met lijn 12 zal niemand lijn 3 nemen voor de metro, en in Oost zal ook niemand lijn 3 voor de metro nemen, dan kan je beter de 7 of de 37 nemen.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 18 dec 2011, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Tram 3 rijdt vanaf de Wibautstraat alleen niet enkel richting Oost maar ook naar Zuid.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Zinloze discussie.
Feit blijft dat de 2 lijnen dichtgenoeg bij mekaar zijn om het als overstap te bestempelen.
Om dezelfde reden dat mensen uit diezelfde lijn 3 ook bij de Febostraat uitstappen voor De Cuyp.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Feit blijft dat de 2 lijnen dichtgenoeg bij mekaar zijn om het als overstap te bestempelen.
Nee, dat is nou juist iets wat we een mening noemen en geen feit. Een mening die jouw eigen bedrijf overigens niet deelt met je, in de metro wordt tram 3 immers ook niet als overstapmogelijkheid aangegeven.

Wat in de praktijk te lopen valt en wat op de kaart als overstapmogelijkheid moet worden aangegeven zijn twee compleet verschillende dingen. Twee dingen die hier niet uit elkaar worden gehouden.
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 18 dec 2011, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Dat hoef je me niet te vertellen want dat heb ik zelf eerder vandaag al gezegd. :6

En wat ik zeg, geldt niet alleen voor de kaart wat hier gepresenteerd is, maar juist ook voor de lijnennetkaarten en routestickers die GVB heeft in de voertuigen.

Als dat geen overstapmogelijkheid is, dan moeten ook andere (buitenlandse) steden hun lijnennetkaarten en halteafroepen aanpassen voor waar de overstapmogelijkheid niet binnen 10 stappen is... :roll:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Oei gelijk weer zo bitchy...

In ieder geval, als we jouw logica doorvoeren mogen ze op de Van Baerlestraat straks ook wel gaan afroepen "Overstappen op tram 1, 3, 12, 16, 24 en streekvervoer". Op het Leidseplein gewoon tram 4,16,17,24 en 25 erbij betrekken. Henk Sneelvietweg tram 2 & bus 18, 61, en weet ik veel wat er straks nog meer stopt. Koningsplein voor tram 4,9, 16,24 en 25. Muntplein voor tram 1,2 en 5. Etc. Valt immers ook allemaal prima te lopen.

Slaat nergens op.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Ik reageer alleen maar poes :wink:

Wat jij nu zegt is puur overdrijven.
Ik weet niet hoe veel jij wilt lopen maar van VBS naar Overtoom lopen doe ik niet. Naar Museumplein wel (vanuit lijn 2 bijv).

[sarc]Maar ok, prima. Metrostation en tramhalte WBS zijn veelste ver dus als ik ooit die lijn rij zal ik niet omroepen of mensen adviseren om op de metro te stappen.

En in London moeten ze echt die afroep aanpassen bijv Tower Hill... Het is veelste ver lopen naar het station Tower Gateway (DLR)[/sarc] :D
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door R-Flow »

Ik loop met grote regelmaat van de Overtoom naar de Van Baerle, tenzij er net een tram aankomt. Je laat nu prima zien dat dit helemaal niet feitelijk is maar puur op mening gebaseerd.

Je gaat met m'n woorden aan de haal: Zoals ik al zei er is een verschil tussen wat in de praktijk te lopen valt en wat je op kaarten moet weergeven. Ik heb toeristen in de 3 ook wel eens geadviseerd gewoon bij de Ferdinand Bol uit te stappen voor de Albert Kuyp i.p.v. op het Museumplein over te stappen op tram 16/24. Ik vind het anderzijds logisch dat de Albert Kuyp en tram 16&24 niet worden omgeroepen. Exact hetzelfde gaat op voor de situatie Wibautstraat.

Same goes for situatie Van Baerlestraat / Museumplein maar bijvoorbeeld ook Amstelveenseweg / Haarlemmermeerstation en Koningsplein / Muntplein. Valt het te lopen? Heel goed. Moet het als directe overstapmogelijkheid worden aangegeven? Nee.

Zoals ik al zei, als we jouw logica gaan doorvoeren moeten ze in ieder geval ook bij de hier bovenstaande haltes bij elkaar betrekken wat betreft overstap.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door hauptbahnhof »

Ja ok, jij wint (weer).
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten