Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door tsov »

Het probleem zat 'm niet zozeer in de aanschafkosten, maar volgens mij meer in het feit dat er geen fabrikant te vinden was die in een dergelijk kort tijdsbestek zo'n groot aantal hybride bussen kon leveren: de productielijnen voor hybride zijn/waren gewoonweg nog veel te klein.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door R-Flow »

Haha tja, dan is het niet anders. :P
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 19 dec 2011, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Stephan »

Als ik het goed heb begrepen neemt het BRU vandaag een besluit over hoe het nu verder gaat.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door R-Flow »

Ik laat ongetwijfeld een steek vallen, maar je kan toch gewoon een order plaatsen en gefaseerd de boel vervangen? Eerst voor de oude besjes die acuut aan vervanging toe zijn en dan op termijn de rest. Er rijden toch heel wat bussen rond die nog helemaal niet zo dramatisch oud zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Suus »

Dat zou betekenen dat de oude vervoerder de bussen aan de nieuwe vervoerder moet overdoen, dat lijkt mij niet echt haalbaar eerlijk gezegd, bedrijven dwingen bussen van de verliezer te kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door R-Flow »

Waarom zijn die huidige bussen niet door te schuiven? Gros van wat er rondrijdt is van het voormalige GVU en heeft Connexxion in principe niet zelf nodig. En een vergelijkbare situatie ontstaat ook in de overige grote steden wanneer het OV aanbesteed wordt. Daar zal ook niet de hele vloot in een keer vervangen worden toch? Of kunnen we na 2015 in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wel opeens allemaal nieuwe metro's, trams en bussen verwachten? Kan me niet voorstellen (al zou het wel leuk zijn). :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Suus »

Alleen zijn de bussen wel eigendom van Connexxion. Op het moment dat er bij een nieuwe aanbesteding een andere vervoerder dan Connexxion uitkomt, zal iemand Connexxion moeten betalen om die bussen zelfs nog na de ingangsdatum van de nieuwe vervoerder te laten rijden. Daarmee wordt Connexxion eigenlijk de lachende derde: verliezen en nog geld toekrijgen ook. Daarom lijkt het mij niet wenselijk en niet haalbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door reisthijs »

R-Flow schreef:Waarom zijn die huidige bussen niet door te schuiven? Gros van wat er rondrijdt is van het voormalige GVU en heeft Connexxion in principe niet zelf nodig.
Dat weet je niet, het kan ook dat Connexxion de jongere exemplaren nog ergens anders kan gebruiken en ze dus niet kwijt wil.
R-Flow schreef:Of kunnen we na 2015 in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wel opeens allemaal nieuwe metro's, trams en bussen verwachten? Kan me niet voorstellen (al zou het wel leuk zijn). :P
Net als in Utrecht kan je alleen nieuwe bussen verwachten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door webguy »

Ben overigens benieuwd of dit nog invloed heeft op fijnstof normen... Die mochten niet toenemen, ook met nieuwe bouwprojecten (Utrecht Centraal die op schop gaat), en deels daarom moeten er (nu al deels?) hybride bussen rijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door R-Flow »

reisthijs schreef:Dat weet je niet, het kan ook dat Connexxion de jongere exemplaren nog ergens anders kan gebruiken en ze dus niet kwijt wil.
Die dubbelgelede bussen gaat Connexxion echt niet elders inzetten, om maar iets te noemen, dus die hoeven niet acuut vervangen te worden. Is al het materieel nu eigendom van Connexxion dan en niet meer van BRU?
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door ICE105 »

R-Flow schreef: Is al het materieel nu eigendom van Connexxion dan en niet meer van BRU?
Het busmaterieel is nooit eigendom van BRU geweest en gaat het in de toekomst ook nooit zijn als het aan BRU ligt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Chauf21 »

R-Flow schreef:Ik laat ongetwijfeld een steek vallen, maar je kan toch gewoon een order plaatsen en gefaseerd de boel vervangen?
Het is op zich niet "gewoon" om een order van enkele tientallen miljoenen te plaatsen. Als het BRU het geld al heeft, kan ze dat nooit zomaar uitgeven zonder daarvoor verantwoording af te leggen. De constructie waarbij de vervoerders in contact moeten treden met de fabrikanten zal niet voor niets bedacht zijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door R-Flow »

Chauf21 schreef:Het is op zich niet "gewoon" om een order van enkele tientallen miljoenen te plaatsen.
Was onder de veronderstelling dat zo'n bedrag al gauw gewoon is wanneer je 200 nieuwe hybride bussen wilt kopen. Voor paar duizend euro lukt het in ieder geval niet. Mijn vraag had echter betrekking op dat als het niet lukt om tegen 2014 200 bussen in één keer te vervangen of het niet mogelijk is het gefaseerd te doen, verwijzende naar dat niet alle bussen in Utrecht nu al direct afgeschreven hoeven te worden. Dat woordje "gewoon" kan je verder negeren.
ICE105 schreef:Het busmaterieel is nooit eigendom van BRU geweest en gaat het in de toekomst ook nooit zijn als het aan BRU ligt.
Ik dacht dat het GVU en haar materieel gewoon eigendom was van Utrecht. Althans, voor de overname door Connexxion. Niet dus?
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 19 dec 2011, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door reisthijs »

GVU was eigendom van de gemeente Utrecht en dus niet van het BRU.

Het probleem is dat je dus niet gefaseerd de bussen kan vervangen als de vervoerder die de concessie mag gaan rijden niet over de oude bussen kan beschikken. Faseren zou dus alleen kunnen als Connexxion de concessie krijgt of als een deel van de bestaande bussen van Connexxion kan worden overgenomen door de nieuwe vervoerder.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door R-Flow »

Kortom, je hebt dus gewoon een probleem als materieel vervangen moet worden en dat lukt niet voor het begin van de nieuwe concessie. Althans dat is hoe ik je verhaal begrijp? Ik zat te denken dat als die GVU-bussen van Utrecht zijn ze overgenomen konden worden door een andere vervoerder en op die manier gefaseerd vervangen kunnen worden. Maar dat gaat dus niet, duidelijk. :)

Is er trouwens echt wat mis dan met die Van Hools dat ze vrij acuut de deur uit moeten? Vind de bussen in Utrecht altijd wel prettig en kan nou niet zeggen dat ik vaak heb meegemaakt dat er iets stuk ging. Ben er van op de hoogte dat er ook nog steeds oudere bussen rondrijden, die vaak op de 4 rijden zijn echt wrakken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Suus »

Er zijn een serie oude standaardbussen en een serie gelede bussen die dringend vervangen moeten worden en die na afvoer van de Jonckheren in Amsterdam de oudste nog rijdende bussen in Nederland zullen zijn, maar ook veel andere bussen beginnen al aardig op leeftijd te komen, de dubbelgeledes zijn bijvoorbeeld ook al bijna 9 tot 10 jaar oud.

Dubbelgeledes zouden trouwens een verbruik van 72 liter per 100 kilometer hebben, kan mij voorstellen dat je dan wellicht wel iets schonere bussen wil hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door R-Flow »

Moest een tijdje terug een onderzoek doen naar luchtkwaliteit in de steden. Daar kwam uit dat die bussen in Utrecht inderdaad niet de meest schone zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Er zijn een serie oude standaardbussen en een serie gelede bussen die dringend vervangen moeten worden en die na afvoer van de Jonckheren in Amsterdam de oudste nog rijdende bussen in Nederland zullen zijn, maar ook veel andere bussen beginnen al aardig op leeftijd te komen, de dubbelgeledes zijn bijvoorbeeld ook al bijna 9 tot 10 jaar oud.
Als die Jonckheren van het GVB voor eind 2012 afgevoerd zullen zijn, lijkt me dat niet.
Er zijn in Arnhem namelijk nog vier trolleybussen uit 1989, waarvan doordeweeks minimaal één in dienst. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Michael 1988 »

Meltrain schreef:
Bee schreef:Er zijn een serie oude standaardbussen en een serie gelede bussen die dringend vervangen moeten worden en die na afvoer van de Jonckheren in Amsterdam de oudste nog rijdende bussen in Nederland zullen zijn, maar ook veel andere bussen beginnen al aardig op leeftijd te komen, de dubbelgeledes zijn bijvoorbeeld ook al bijna 9 tot 10 jaar oud.
Als die Jonckheren van het GVB voor eind 2012 afgevoerd zullen zijn, lijkt me dat niet.
Er zijn in Arnhem namelijk nog vier trolleybussen uit 1989, waarvan doordeweeks minimaal één in dienst. ;)
Er zit wel een verschil tussen een trolleybus die op elektriciteit rijdt en een dieselbus ;).

Overigens er zijn voor de dubbelgelede bussen maar twee kandidaten die nu hybride dubbelgelede bussen bouwt (drie als de Phileas ook nog in dubbelgelede versie gebouwd wordt). De eerste is Van Hool en de tweede is Hess. Die hebben niet zo 1,2,3 een capaciteit om 200 hybride bussen te bouwen binnen een jaar. Als je nagaat dat bij de Lijn een levering van 30 hybride bussen al 1 jaar duurt (vanaf de eerste bussen in dienst tot de laatste), is 200 bussen een grotere ingreep. Misschien dat de fabrikanten de bussen nog onder licentie bij andere fabrikanten gebouwd kunnen worden, maar dat valt ook nog niet mee. Ik denk dat beter BRU de touwtjes in handen kunnen nemen en nu alvast begint met het bestellen van de bussen/informatie opvragen. Zij willen hybride bussen, dan mogen zij nu ook alvast beginnen met de procedure van bestelling (beginfase, zoals prijsopvraag en kandidaten informeren).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Jef400 »

Ofwel als ik het nu lees is die nieuwe concessie BRU een hoofdpijndossier. Handig :neg:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Michael 1988 »

Correctie op vorige bericht. Tijdens de levering van Van Hool bij de Lijn, werden ook nog dieselbussen gebouwd en geleverd en een andere serie hybride bussen geleverd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Daniel »

Michael 1988 schreef:Overigens er zijn voor de dubbelgelede bussen maar twee kandidaten die nu hybride dubbelgelede bussen bouwt (drie als de Phileas ook nog in dubbelgelede versie gebouwd wordt). De eerste is Van Hool en de tweede is Hess.
De AGG300Hyb bestaat anders niet hoor, gaat niet verder dan enkelgeleed hybride bij Van Hool. Je hebt dan wel nog de Exquicity 24, maar da's een brandstofcel-hybride en geen gewone diesel-hybride...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet waar ik het over heb hoor. Er bestaat namelijk wel de diesel-elektrische versies van de ExquiCity. Zowel enkelgeleed als dubbelgeleed. Voor een overzicht zie hier. En als je daar bent, kijk dan ook even naar de aanmaker van dat artikel ;).
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op ma 19 dec 2011, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door R-Flow »

Ik heb Utrecht eigenlijk bij uitstek een trolleystad gevonden, jammer dat dat nooit gerealiseerd is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht: Langer oude bus vanwege nieuwe procedure

Bericht door Daniel »

@Michael1988: Ja, een artikel dat je zelf geschreven hebt linken. Zo kan ik 't ook :mrgreen: Uit de site van Van Hool blijkt niet duidelijk dat er ook een diesel-hybride versie is. Staat vaag iets over in de brochure die ik linkte, maar de algemene pagina op de site heeft het alleen over de brandstofcel-hybride versie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten