Daar is een makelijke oplossing voor. In de Philas bussen in Eindhoven en in de trams van lijn 3,4 en binnen een baar maanden ook lijn 2 in Den Haag hangen mooie automaten in de trams Daarnaast bestaat er bij de trams van het GVB de mogelijkheid om een kaartje bij de bestuurder te kopen. Probleem opgelostR-Flow schreef:Toch vraag ik me af hoe je losse kaartverkoop moet opvangen zonder conducteurs. Wat dat betreft heeft Amsterdam wel een unieke positie t.o.v. overige steden en speelt de extra conducteur toch echt een rol. Als al die toeristen straks massaal voorin hun kaartje moeten kopen kom je nooit meer weg van de halte.
Toekomstvisie Amsterdams OV
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
En er kunnen ook nog automaten op de haltes geplaatst worden indien nodig. Bij haltes als Leidseplein, Muntplein en Rembrandtplein maar ook diverse haltes elders in de stad lijkt mij dat een waardevolle toevoeging aan het haltemeubilair. Ik ben niet echt bang voor vandalisme, die automaten kunnen een hoop weerstaan en er zijn diverse beschermingen. De automaten worden op een betonnen voet geplaatst, voorzien van een tijdslot waarvan de code op afstand ingesteld kan worden enzovoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Zo zie je maar: er zijn genoeg mogelijk heden..
En waar een WIL is, zijn er genoeg vervangende mogelijkheden te vinden...
En waar een WIL is, zijn er genoeg vervangende mogelijkheden te vinden...
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
VVD, CDA en PVV hebben bij de verkiezingen samen 49,55% van de stemmen gehaald. Er waren echter partijen die wel stemmen hadden maar niet genoeg voor een zetel, waardoor er restzetels te verdelen waren en je dus met minder dan 50% van de stemmen meer dan 50% van de zetels kan krijgen.Lange_Dre schreef:Vergeet niet, de meerderheid van Nederland heeft op dit rechtse antie OV kabinet gestemt..
Allereerst is dit natuurlijk op te lossen met kaartautomaten, in de tram of op de halte, en ten tweede denk ik dat bij tramlijn 26 het aantal toeristen in de spits (wanneer er gekoppeld gereden zou worden) mee zal vallen...R-Flow schreef:Als al die toeristen straks massaal voorin hun kaartje moeten kopen kom je nooit meer weg van de halte.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Bij de 26 zal dit inderdaad geen probleem zijn, tot die conclusie waren we paar pagina's terug ook al gekomen. ;)
Lees de laatste zin effe van m'n reactie die je citeerde. Massaal kaartverkoop voorzin is dus iets wat je in Amsterdam op de Centrumlijnen niet wil hebben. Dan kan je vanaf hoogte Leidseplein wel gaan lopen. :DLange_Dre schreef:Daarnaast bestaat er bij de trams van het GVB de mogelijkheid om een kaartje bij de bestuurder te kopen. Probleem opgelost
Dat zou bij haltes zoals Museumplein, Van Baerlestraat, Hobbemastraat, Leidseplein, Dam en CS een uitkomst zijn. Is er een specifieke reden waarom die kaartautomaten destijds uit de 5 zijn gehaald?Bee schreef:En er kunnen ook nog automaten op de haltes geplaatst worden indien nodig. Bij haltes als Leidseplein, Muntplein en Rembrandtplein maar ook diverse haltes elders in de stad lijkt mij dat een waardevolle toevoeging aan het haltemeubilair. Ik ben niet echt bang voor vandalisme, die automaten kunnen een hoop weerstaan en er zijn diverse beschermingen. De automaten worden op een betonnen voet geplaatst, voorzien van een tijdslot waarvan de code op afstand ingesteld kan worden enzovoort.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
De kaartautomaten verkochten strippenkaartproducten terwijl er alleen nog maar verchipte producten verkocht worden en blijkbaar was het niet mogelijk de automaten hierop aan te passen.
Wat betreft toeristen is er ook nog een mooie rol weggelegd voor het verkeersbureau, die zouden de meerdagenkaart beter onder de aandacht van de toerist kunnen brengen, bijvoorbeeld door ze al bij het boeken van een hotelkamer aan te bieden bijvoorbeeld.
Wat betreft toeristen is er ook nog een mooie rol weggelegd voor het verkeersbureau, die zouden de meerdagenkaart beter onder de aandacht van de toerist kunnen brengen, bijvoorbeeld door ze al bij het boeken van een hotelkamer aan te bieden bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Wat eventueel kan is s avonds en op zondag lijnen niet meer te laten rijden. Verder zou je ook kunnen denken aan het gratis laten rijden van het ov op zon- en feestdagen. Dan kun je ook op personeelskosten bezuinigen. Weet alleen niet of dit kostentechnisch gezien uitkomt
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Lijnen niet meer laten rijden of gratis ov in plaats van zonder conducteur rijden? Get real :')
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Volgens mij heeft iemand het account van Vinny gekraakt. Vinny zou nooit gratis OV aanprijzen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Nee hoor, ik was een beetje sarcastisch. Maar omdat ik op mijn mobiel zat te typen waar ik moeilijk bij mijn smiley's kan, had ik een serieus zinnetje als afsluiter gebruikt
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Op het moment dat je een tram niet meer iedere dag gedurende de hele dag laat rijden kan je die lijn net zo goed opheffen. Wat dat betreft zijn de bewoners van Amsterdam beetje eigenwijs heb ik het idee. Als een tram niet gewoon altijd rijdt, hoeft het niet meer. Het is alles of niets. Lijn 6, lijn 11 en lijn 20 zijn hier allemaal voorbeelden van. Zulke versterkingslijnen komen op de een of andere manier niet van de grond.
PS Ik weet de 20A & 20B toeristenlijnen waren, maar het was ook de bedoeling/verwachting dat de "gewone" Amsterdammer hier gebruik van zou gaan maken. Mooi niet dus.
PS Ik weet de 20A & 20B toeristenlijnen waren, maar het was ook de bedoeling/verwachting dat de "gewone" Amsterdammer hier gebruik van zou gaan maken. Mooi niet dus.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Mijn punt is meer dat je gewoon moet durven om taboes te doorbreken. Kennelijk lukt dat nog niet erg in Amsterdam
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Wat mij betreft gaat een 'reorganisatie' van het OV veel verder dan alleen het veranderen van wat lijntjes of infrastructuur. De wagenverkoop kan je vrijwel volledig elimineren door een slimme prijsstrategie en door intensieve samenwerkingn met andere bedrijven. Beperk het aantal kaartjes tot twee soorten: enkele reis (€3) en dag-/meerdagenkaart (€5). Het loont dan vrijwel altijd om dagkaartjes in de voorverkoop te kopen. Betrek dan ook de hotels in de stad en omgeving zodat toeristen (maar ook bewoners) hun OV-dagkaartje bij de receptie van het hotel kunnen kopen. Betrek theaters en bioscopen e.d. en bied toegangskaartjes inclusief OV aan. Vergelijk het bijvoorbeeld met de NS die dat nu ook al bij sommige evenementen doet. Zorg ervoor dat reizigers bij centrale punten (bijvoorbeeld het centraal station) naar de loketten worden gelokt en sta wagenverkoop op dat soort punten (in eerste instantie) niet toe. Stap naar de NS en bekijk de mogelijkheden om een treinkaartje naar één van de Amsterdamse stations te voorzien van een OV-dagkaart voor die regio.Bee schreef:De kaartautomaten verkochten strippenkaartproducten terwijl er alleen nog maar verchipte producten verkocht worden en blijkbaar was het niet mogelijk de automaten hierop aan te passen.
Wat betreft toeristen is er ook nog een mooie rol weggelegd voor het verkeersbureau, die zouden de meerdagenkaart beter onder de aandacht van de toerist kunnen brengen, bijvoorbeeld door ze al bij het boeken van een hotelkamer aan te bieden bijvoorbeeld.
Je hoeft de wagenverkoop niet af te schaffen en bovenstaande voorbeelden zijn allemaal keuzes en opties die je moet afwerken, maar wil je de wagenverkoop beperken, dan moet je ook bereid zijn keuzes te maken en de distributie van de OV-kaarten onder handen te nemen.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
In veel wereldsteden heb je gewoon automaten bij de bus- en tramhokjes. Dat kan m.i. best.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Denk niet dat je dat soort constructies moet gaan verzinnen met trams in Amsterdam. Als een lijn echt overbodig is hef 'm dan op. Laat het niet zo'n langzame dood sterven zoals men met tram 6 gedaan heeft, terwijl je ondertussen nog jaren lang geld loopt te verspillen.Vinny schreef:Mijn punt is meer dat je gewoon moet durven om taboes te doorbreken. Kennelijk lukt dat nog niet erg in Amsterdam
Daar doet GVB ook al tijden aan mee. Koop je een kaartje naar het Stadsschouwburg of Concertgebouw, dan mag je ook gratis met de tram.Chauf21 schreef:Vergelijk het bijvoorbeeld met de NS die dat nu ook al bij sommige evenementen doet.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Dat soort vage gelegenheidskaartjes zijn natuurlijk alleen maar meer werk.
Je moet iedereen zo snel mogelijk aan een chipkaart helpen dan dan vervolgens makkelijk de optie geven om op te laden. Al het andere is tijdverspilling.
Je moet iedereen zo snel mogelijk aan een chipkaart helpen dan dan vervolgens makkelijk de optie geven om op te laden. Al het andere is tijdverspilling.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Het probleem met het openbaar vervoer is dat men veel te conservatief is. Als ik de draad lees, wordt bijna elke verandering begroet met negatief sentiment en hoe harder de steen in het water gesmeten wordt, hoe meer weerstand dit kennelijk oproept en wat vooral opvalt is het gebrek aan inhoudelijke argumentatie. Hooguit: "De Amsterdammer snapt het niet". Het voorbeeld van lijn 6 is ook vooral een vals voorbeeld, oorspronkelijk reed deze tram op een veel langer traject in Oost als enige lijn. Die functie is overgenomen door de 7. De bediening van de Roetersstraat is nooit rendabel geweest, ook niet met een hoge frequentie. Het enige wat dan gebeurt is dat studenten niet lopen naar Weesperplein, maar de tram pakken. Als tram 6 ooit nog eens terugkomt, zie ik liever een route VU/medisch centrum - Amstelveenseweg - Leidseplein - Rozengracht - Centraal Station. Tram 16 kan dan worden opgeheven (loopt parallel met streekvervoer en lijn 24).Denk niet dat je dat soort constructies moet gaan verzinnen met trams in Amsterdam
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Tram 6 heeft een tijdje die route gereden (naar het CS). Snap niet zo goed waarom je het Leidseplein, Rozengracht en Nieuwezijds met nog een extra tramlijn wil belasten. Volgens mij rijdt daar inmiddels wel genoeg... Helemaal als de plannen doorgaan en tram 1 uit de Leidsestraat verdwijnt en via de Marnixstraat/Rozengracht gaat rijden. Daarnaast is het binnen de hervormingen juist de bedoeling dat er minder trams naar het Centrum gaan, maar naar de overige belangrijke punten in de stad zoals Zuid, Sloterdijk etc.
Ben het voor de rest met je eens hoor. Iedere vorm van verandering wordt tegengehouden, al ruim 10 jaar. Maar denk wel dat je beter lijnen kunt opheffen of herindelen dan ze maar op bepaalde dagdelen te laten rijden.
Gelijk de lijnnummers herindelen zodat je een mooi opeenvolgend rijtje krijgt. Behalve tram 8, want tram 8 mag niet van de boze mensen.
Ben het voor de rest met je eens hoor. Iedere vorm van verandering wordt tegengehouden, al ruim 10 jaar. Maar denk wel dat je beter lijnen kunt opheffen of herindelen dan ze maar op bepaalde dagdelen te laten rijden.
Gelijk de lijnnummers herindelen zodat je een mooi opeenvolgend rijtje krijgt. Behalve tram 8, want tram 8 mag niet van de boze mensen.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Uhm, ja het is bijv. de bedoeling dat lijn 5 voortaan naar station Sloterdijk gaat. Maar dit is een "kleiner" plan, waarbij meer streekvervoer naar Station Zuid wordt afgeleid..., dat is ook in de concessie Waterland gebeurt. Ik voorzie dat R-net bussen naar Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer niet door Amsterdam Centrum gaan rijden, en dat hooguit de oude streeklijnen 170, 172 en 145 gehandhaafd blijven (in een lagere frequentie).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Tram 5 naar Station Sloterdijk? Wat is het nut daarvan t.o.v. M51 en dan overstappen op M50? :?
Je gaat dan binnen Amsterdam een concurrentiestrijd creëren tussen tram en metro. Beetje hetzelfde wat je ook in delen van Rotterdam ziet (traject CS - Zuid bijv). Niet dat de toekomstige Amsterdam Noord/Zuidlijn niet exact hetzelfde gaat doet, die zal zo'n beetje met alles de concurrentie aan gaan (bus, tram, metro).
Je gaat dan binnen Amsterdam een concurrentiestrijd creëren tussen tram en metro. Beetje hetzelfde wat je ook in delen van Rotterdam ziet (traject CS - Zuid bijv). Niet dat de toekomstige Amsterdam Noord/Zuidlijn niet exact hetzelfde gaat doet, die zal zo'n beetje met alles de concurrentie aan gaan (bus, tram, metro).
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Dat hoef ik toch niet uit te leggen? Na de teloorgang van bus 60 moet Vinny natuurlijk wel zijn eigen tramverbinding krijgen met SloterdijkWat is het nut daarvan t.o.v. M51 en dan overstappen op M50?
Even een serieus antwoord:
Het idee is dus dat er geen verbinding meer naar Centraal hoeft te worden geboden, dat doet de NZ-lijn al. Tram 5 blijft dan over als verbinding van Amstelveen met het Leidseplein. Daar keren is vrijwel onmogelijk en daarom is een verlenging naar Sloterdijk een optie.Dit is dan het vertrammen van buslijn 15:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=r ... IQ&cad=rja
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Dat is geen concurrentie maar twee modaliteiten die elkaar aanvullen. Dat werkt prima in Rotterdam, tram en metro zitten beiden vol dus er is blijkbaar vraag naar. Waarom is dat een probleem?R-Flow schreef:Je gaat dan binnen Amsterdam een concurrentiestrijd creëren tussen tram en metro. Beetje hetzelfde wat je ook in delen van Rotterdam ziet (traject CS - Zuid bijv).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Nou ja, je hebt op dat stuk heel wat lijnen die in principe hetzelfde dekken. En zo vol zitten die trams nou ook weer niet grootste gedeelte van de dag, althans niet als ik er ben. Hetzelfde krijg je in principe met een route Amstelveen - Sloterdijk. Waarom een nieuwe route creëren die in principe al perfect gedekt wordt en nog sneller ook? Daarnaast, tram 5 is op dit moment meen ik de drukste tramlijn van Amsterdam dus blijkbaar is óók daar meer dan genoeg vraag naar. Te veel zelfs, want die trams kunnen het in de spits amper aan.reisthijs schreef:Dat is geen concurrentie maar twee modaliteiten die elkaar aanvullen. Dat werkt prima in Rotterdam, tram en metro zitten beiden vol dus er is blijkbaar vraag naar. Waarom is dat een probleem?
Erg jammer dat er niet direct een nieuw lijnenplan gepresenteerd is tegenlijk met dit rapport.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 20 dec 2011, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Het is juist goed dat er geen lijnenplan is geïntroduceerd, want dat zou betekenen dat het netwerk nog steeds in beton gegoten wordt, terwijl juist de bedoeling is dat de vervoerder meer vrijheden gaat krijgen om de routes te bepalen als hij merkt dat er vraag is naar bepaalde verbindingen en niet naar andere.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
In het kader van interesse is het jammer. Ben persoonlijk erg benieuwd wat GVB/andere partijen precies zouden willen veranderen binnen het tramnet.
Ik hoop trouwens niet dat je met die nieuwe vrijheden straks een situatie krijgt waar je om het jaar geconfronteerd wordt met een compleet ander tramnet. Beetje zoals het busnet hier nu al is.
Ik hoop trouwens niet dat je met die nieuwe vrijheden straks een situatie krijgt waar je om het jaar geconfronteerd wordt met een compleet ander tramnet. Beetje zoals het busnet hier nu al is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten