OVer je OV-Chipkaart #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Volgens mij is dat overigens niet met alle kaarten zo: ik heb wel eens gereisd in vrij reizen periode met S-OVC met negatief saldo. FYS zei laatst ook zoiets dat er een serie kaarten is waar je dus wel kan inchecken met negatief saldo.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Het verschilt wellicht per vervoerder om het toe te staan om in de vrij-reizenperiode in te checken met een negatief saldo.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Reiziger Delft »

Over dat SBS6 filmpje waar die student beboet wordt: de 2e GVU controleur heeft het erover dat een studenten-kortingsproduct alleen werkt als je positief staat. Bovendien heeft de student het erover dat hij een treinkaartje heeft gekocht. Ofwel, reist hij niet gewoon buiten z'n vrij-reizen uren? Dan is het toch logisch dat je niet kan inchecken als je kaart negatief staat?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Volgens mij is dat overigens niet met alle kaarten zo: ik heb wel eens gereisd in vrij reizen periode met S-OVC met negatief saldo. FYS zei laatst ook zoiets dat er een serie kaarten is waar je dus wel kan inchecken met negatief saldo.
Vroeger kon het alleen met de kaarten van TLS en niet van NS. Dit is een half jaar later gelijk getrokken zodat ook studenten van het eerste uur van dit voordeel kunnen profiteren.

Vanochtend heb ik om 9:30 twee reizen met Connexxion gemaakt met mijn SRP met -2,58. Ook inchecken bij NS ging net prima.

Ik kan niet anders concluderen dat die jongen in zijn kortingsperiode reist. Overigen krijgen studenten in de kortingsperiode nooit de melding SALDO TE LAAG OPLADEN AUB te zien. Maar de error code bij Connexxion. Bij GVB staat er overigens KAART ONGELDIG als een student wilt inchecken.
For Your Railroad Adventures
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door MdJ »

Ik heb al twee weken terwijl mijn saldo op -1.06 staat. Ik kan inchecken bij zowel Syntus (bus) als Connexxion (bus) als NS.

EDIT: toetsenbord irritant.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Hoewel 99,999999999999999999999999999% van de buschauffeurs trajectabonnementen met zonesupplement gewoon als zichtkaart accepteert (wat ze in feite ook gewoon zijn, de geldigheid staat er nogsteeds op gedrukt) trof ik er vanmiddag eentje die wel verzocht in te checken. Was daarmee de eerste na 363 dagen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Voornaamste reden denk ik om het niet als zichtkaart te accepteren is (in ieder geval voor mij) dat ik het hele abonnement toch niet in 1 seconde kan controleren, de validators wel. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Tja okee, maar ze zouden toch weleens kunnen beginnen met de situatie wat eenduidiger te maken. De OV-chipkaart is notabene nagenoeg volledig ingevoerd, maar bij NS kan ik niet inchecken, in de regio Rotterdam en Amsterdam moet een trajectkaarthouder inchecken en bij in ieder geval Connexxion wordt het gebruik als zichtkaart meestal nog toegestaan maar mag je ook inchecken. En bij Arriva moet ik dan weer niet inchecken als ik binnen het abonnementsgebied reis, want dan betaal ik dubbel...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

Wanneer ik uitcheck op Den Haag Centraal bij NS komt er op het overzicht te staan: Check-uit 22:00 Haag Centraal(Den) bij NS. Had dit niet gewoon Check-uit 22:00 Den Haag Centraal bij NS kunnen zijn?

Edit: Weet iemand hoe de Meerreizenkaart Almere, 10x of 50x werkt? Ik heb een studentenreisproduct maar wil in mijn reisvrije periode (week) niet gebruik maken van zo'n meerreizenkaart die ik op mijn ov-chipkaart heb staan. Alleen in het weekend. Is dat mogelijk of wordt er gewoon ook doordeweeks ritten afgeschreven?

Dit zijn de productvoorwaarden die ik zo snel kan vinden:
Geldig op Maxx buslijnen van Almere (1 t/m 7 en 10).
90 minuten reizen na eerste check-in.
Aantal check-ins tot 75 minuten onbeperkt.
Laatste check-in mogelijk na 75 minuten.
Bij inchecken geen € 4,- instaptarief.
Geen 35 minuten overstapregel.
Na een vergeten check-out wordt bij een nieuwe check-in een nieuwe reis afgeschreven.
Geen restitutie mogelijk.
Maxx Meerreizen OV-chipkaart kan zowel op een anonieme als persoonlijke OV-chipkaart geladen worden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Wat een hoop gedoe zeg om automatisch opladen van een OVC te halen... m'n trajectkaart van 2011 was afgelopen dus daar wilde ik 't af hebben. Machtiging kan je gewoon via ov-chipkaart.nl in laten trekken, maar vervolgens krijg je dan een brief waarmee je naar een balie moet om het bitje op je kaart nog even aan te laten passen.
Apart dat je het met betaling van 1 cent wel gewoon via een automaat erop kunt zetten, maar dat een automaat het er dus niet af kan halen... een AVM is hier letterlijk vier deuren verderop, maar de enige balie is het NS-loket.
Het resterende saldo reis ik dan wel weer gewoon op, scheelt administratiekosten of een formulier invullen waarop wordt vermeld dat je eerst alle producten eraf moet halen...

Stonden trouwens redelijk wat mensen voor me in de rij die bij de verkeerde vervoerder uitgecheckt hadden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tochjo »

Daniel schreef:Het resterende saldo reis ik dan wel weer gewoon op, scheelt administratiekosten of een formulier invullen waarop wordt vermeld dat je eerst alle producten eraf moet halen...
Ik had ooit begrepen dat het bij een NS-loket zo van de ene op de andere kaart kan worden overgezet. Dat al eens geprobeerd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Ben 't vergeten te vragen toen ik vanmorgen bij 't loket stond... maargoed, zo groot is het probleem nu ook weer niet: 99% van m'n reizen op saldo vindt volledig plaats buiten het geldigheidsgebied van m'n zonesupplement, dus ik kan 't prima opreizen (vooral gezien ik nu in m'n kerstvakantie toch al wat meer reisjes maak)
Moet alleen even in de gaten houden dat ik in de trein de juiste kaart laat zien :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Saldo kunnen ze bij loket idd overzetten, maar voor minder dan 5 euro hoef je het niet te proberen...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

webguy schreef:Saldo kunnen ze bij loket idd overzetten, maar voor minder dan 5 euro hoef je het niet te proberen...
Er even, eenmalig, extra saldo bij opzetten?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Ja, dat kan ook natuurlijk ja, maar voor die ene euro...
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tochjo »

Weigeren loketmedewerkers om minder dan vijf euro aan saldo over te zetten, of brengen ze dan extra kosten in rekening of zo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Saldo kunnen ze bij loket idd overzetten, maar voor minder dan 5 euro hoef je het niet te proberen...
'tis in mijn geval in ieder geval meer van 5 euro... maar zie nog wel wat ik doe. Als ik een keer wat ruimer voor m'n trein vertrekt op het station ben valt het wel mooi te combineren, maar dat ben ik zelden :P (Krijg je als het station zo dichtbij is, blijf toch geregeld de looptijd iets te kort inschatten...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Tochjo schreef:Weigeren loketmedewerkers om minder dan vijf euro aan saldo over te zetten, of brengen ze dan extra kosten in rekening of zo?
In mijn geval weigerden ze, maar ik maakte er ook niet echt discussie van ofzo omdat ik dacht dat er veel meer op stond... Toen het 1,21 was had ik er ook geen zin in om moeite voor te doen.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door huibf »

Daniel schreef:Wat een hoop gedoe zeg om automatisch opladen van een OVC te halen... m'n trajectkaart van 2011 was afgelopen dus daar wilde ik 't af hebben. Machtiging kan je gewoon via ov-chipkaart.nl in laten trekken, maar vervolgens krijg je dan een brief waarmee je naar een balie moet om het bitje op je kaart nog even aan te laten passen.
Apart dat je het met betaling van 1 cent wel gewoon via een automaat erop kunt zetten, maar dat een automaat het er dus niet af kan halen... een AVM is hier letterlijk vier deuren verderop, maar de enige balie is het NS-loket.
Het resterende saldo reis ik dan wel weer gewoon op, scheelt administratiekosten of een formulier invullen waarop wordt vermeld dat je eerst alle producten eraf moet halen...

Stonden trouwens redelijk wat mensen voor me in de rij die bij de verkeerde vervoerder uitgecheckt hadden...
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door huibf »

Daarom gebruikt ik de trajectkaart van ns ook niet als chipkaart...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Tja, als je er nog een zonesupplement bij hebt is het natuurlijk wel zo handig dat wel te doen. Wordt anders wat onpraktisch als je net ergens een zonegrens over gaat vanuit je abonnementsgebied.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Fles »

webguy schreef:
Tochjo schreef:Weigeren loketmedewerkers om minder dan vijf euro aan saldo over te zetten, of brengen ze dan extra kosten in rekening of zo?
In mijn geval weigerden ze, maar ik maakte er ook niet echt discussie van ofzo omdat ik dacht dat er veel meer op stond... Toen het 1,21 was had ik er ook geen zin in om moeite voor te doen.
Lekkere valse geldstroom voor de vervoerder dus. 30 miljoen per jaar aan "mensen die er geen moeite voor willen doen" :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Vinny »

Ik weet niet wat het bruto-salaris is van een loketmedewerker, maar gemiddeld kost een uur werken in Nederland 45 euro. Dat is 75 cent per minuut. Stel dat een medewerker twee minuten bezig is om 1,21 euro aan geld over te zetten, dan maakt het vervoersbedrijf gewoon verlies op de handeling :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Geert »

Dan moeten ze zoiets maar automatiseren via de website of automaat...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Ik weet niet wat het bruto-salaris is van een loketmedewerker, maar gemiddeld kost een uur werken in Nederland 45 euro. Dat is 75 cent per minuut. Stel dat een medewerker twee minuten bezig is om 1,21 euro aan geld over te zetten, dan maakt het vervoersbedrijf gewoon verlies op de handeling :wink:
Dat is toch niet het probleem van de klant? Die heeft nog gewoon 1,21 die hij graag uit wil geven in de bus. Dan verzinnen ze maar iets dat je automatisch via internet kunt doen.
"Een touringcar is geen bus"
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten