Reistijd ov met de helft overschat

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Suus »

Reistijd ov met de helft overschat
Automobilisten overschatten de reistijd met het openbaar vervoer met de helft en kiezen daardoor minder vaak voor het ov. Dat blijkt uit promotie-onderzoek van Job van Exel bij de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Hoe minder automobilisten bekend zijn met het ov, hoe meer ze de reistijd overschatten. "Onbekend maakt ook hier onbemind", aldus Van Exel.

Andersom zien reizigers met het ov de auto wel vaak als een goed alternatief voor hun reis. Voor treinreizigers zijn files en parkeerproblemen juist de grootste belemmeringen om de auto te laten staan.
Bron: NOS
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door iljitsch »

Verbaast mij niks. Je hoort ook altijd de meest afschuwelijke OV-ervaringen van mensen die er nooit in zitten.
Oud forumgebruiker

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar de reisadviezen van 9292ov werken daar ook vaak aan bij en de reistijden van de trein zijn vaak ook geen alternatief meer.
als je elke dag in de file staat, zou je nog kunnen overwegen om met het ov te reizen, omdat dan de tijden vaak gelijk zijn, maar als er geen files staan, doe ik met de auto ongeveer 90 minuten over en enkele reis Rotterdam-Nijmegen, tegenover 165 tot 180 minuten over dezelfde reis met het ov dat is de gewoon het dubbele.
waarbij het gemak van de auto niet eens meegerekend is.

ik ben voorstander van goed ov, maar de laatste tijd is dat goede er voor mij op een bepaald aantal trajecte/verbindingen wel van af.

en dan ben ik bekend met het ov, dus weet vaak wel hoe snel over te stapen en hoe de bordjes te lezen om niet voor verrassingen te komen te staan om de reis daarmee niet langer te laten duren dan nodig is.

als je niet dagelijks met het ov te maken hebt, dan kost een reis vaak mer tijd, omdat je vooral bij overstappen dan vaak niet zo snel bent als nodig zou zijn en dan mis je dus de aansluiting en met je extra wachten...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Suus »

Vanuit Rotterdam doe je met het OV echt niet 3 uur over het bereiken van Nijmegen, of er moet nog een plaats in Nederland zijn die Rotterdam heet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Fles »

Bee schreef:Vanuit Rotterdam doe je met het OV echt niet 3 uur over het bereiken van Nijmegen, of er moet nog een plaats in Nederland zijn die Rotterdam heet.
Misschien vanuit Nesselande naar Groesbeek-Oost of zo? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Suus »

Nesselande - Groesbeek Oost kan in 2 uur 29 minuten volgens 9292ov. Nu is Nesselande wel relatief goed bereikbaar, vanaf Heyplaat zou het een ander verhaal zijn natuurlijk. Maar hoeveel mensen op Heyplaat moeten er nu in Nijmegen zijn :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Wubbo »

Laten we wel wezen: het OV is niet voor alle reizen echt een alternatief. Als je op zondagochtend om 7 uur in Groesbeek-Oost moet zijn bedenk je je wel 3x voordat je met het OV gaat.

Aan de andere kant: er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn dagelijkse forensentripje met de auto te doen. Deur tot deur is met de trein en fiets een krap uur, met de auto 45 minuten. Maar doe mij dan toch maar de trein hoor, dat vind ik veel relaxter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Daniel »

Heb er ooit een interessante discussie over gehad tijdens m'n lunchpauze... als je dan inderdaad een verstokte automobilist over "de ellende van het OV" hoort :P
En nee, ik moet er ook niet aan denken om mijn dagelijkse reis met de auto te doen al zou dat 23 minuten kosten tegen de 45 minuten per OV. Ondanks dat de treinen ook goed vol kunnen zitten blijft het toch relaxter reizen...
Helemaal als ik elke middag weer het complete verkeersinfarct tussen de A28 en m'n huis zie.

Trouwens ook aanzienlijk goedkoper... als ik een auto zou hebben zou ik een parkeerplaats moeten huren (betaald parkeren hier in de ring rond het centrum). En alleen die parkeerplaats kost per maand al evenveel als m'n treinabonnement per maand kost.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Vanuit Rotterdam doe je met het OV echt niet 3 uur over het bereiken van Nijmegen, of er moet nog een plaats in Nederland zijn die Rotterdam heet.
ik woon niet naast een station.
dus minstens 20 tot 30 minuten om bij een station te komen.
dan 1,5 tot 1,75 uur met de trein en aan de andere kant ook weer 20 minuten bus.
dan nog overstaptijden erbij, dus 2 uur en 3 kwartier tot 3 uur is heel normaal...

mijn reis is Beverwaard-Brakkenstein.
terwijl ik hier in 5 mi uten op de snelweg zit.
alleen in Nijmegen is de reis nu zo'n 15 minuten langer, doordat de snelweg eerder ophoudt (ivm Waalsprong)...

ook naar hoofddorp is een totale reistijd van zo'n 2 uur normaal, terwijl met de auto van deur tot deur in ongeveer de helft van de tijd te doen is...

het reizen met ov werd hier genoemd, dus niet alleen het reizen met de trein.

ik heb een auto en ik ben blij, dat ik 'm heb, want ik moet regelmatig naar een plek, waar het ov niet eens meer komt, als je dat soort bestemmingen mee gaat tellen, dan is de auto inderdaad vaak sneller.

van mijn huis naar de remise Waalhaven is ongeveer 20 minuten.
met ov ongeveer een uur om bij de dichtsbijzijnde halte te komen en dan nog een half uur lopen...
ov in dit geval dus geen alternatief.

maar dit zijn maar voorbeelden, hoewel voor vele autoforensen ook geldt, dat hun reis met het ov niet aantrekkelijk te maken is, omdat er geen ov halte in de buurt is of het aangeboden ov komt niet overeen met de werktijden...
waarbij ik een taxi niet tot ov tel, want die kan je niet nemen met je ov chipkaart...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door iljitsch »

Er zijn ook reizen die met het OV sneller zijn, vooral van centrum naar centrum en/of in de spits. De trein rijdt niet langzamer als-ie vol zit.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door find_your_spot »

Overigens valt mij op dat het omgekeerd hetzelfde werkt.

Veel verstookte OV reizigers kunnen geen inschatting maken van de reistijd met de auto. Deze reistijd wordt ook vaak veel te hoog ingeschat, terwijl deze met de auto vaak 2 of 3 keer korter is.
For Your Railroad Adventures
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Justin »

Collega's van mij zijn er redelijk over -- afhankelijk van de bestemming wordt er gereisd met het OV, maar ja, we zitten ook op een A-locatie, met Rotterdam Centraal op 2 minuten loopafstand. Als er voor werk naar Utrecht ofzo wordt afgereisd, dan zijn er max 5 personen die met de auto blijft gaan.

Maar als we iemand moeten bezoeken in Zeeland, of op een industrieterrein in 's-Hertogenbosch of iets soortgelijks, ja, dan wordt er gewoon met de auto gereisd...

Voorlopig is voor mij de trein afdoende. Als ik vanuit Zwijndrecht naar Rotterdam Centrum zou moeten rijden, ben ik denk ik net zo veel tijd kwijt als met het OV (15 minuten fietsen, 18 minuten treinen, 2 minuten lopen)...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Er zijn ook reizen die met het OV sneller zijn, vooral van centrum naar centrum en/of in de spits. De trein rijdt niet langzamer als-ie vol zit.
Niet persé alleen die, ook reizen waarbij het OV een route neemt die niet al te veel afwijkt van de route die je per auto zou nemen ontlopen elkaar vaak niet gek veel in reistijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Vinny »

Meeste tijdverlies bij het OV is toch voor- en natransport. De auto staat meestal voor de deur en brengt je op alle tijden die je wilt precies waar je wilt wezen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Caspar »

Bij mij in Hoorn om de hoek nabij de oprit van de A7 staat sinds kort een groot bord met de reistijden per auto+trein (parkeren bij het transferium) of per auto naar Amsterdam Sloterdijk. De trein zakt nooit onder de 35 minuten; blijkbaar rekent men 10 minuten voor de reistijd vanaf het bord tot het perron op het station in Hoorn. Per auto staat ie eigenlijk altijd in de daluren op 26 minuten. In de spits heb ik het bord al eens op 70 minuten zien staan per auto, en 35 per auto-transferium station Hoorn- Trein :D

Meestal staat het bord in de spits op ongeveer 60 minuten voor de auto.
Het bord geeft trouwens ook verstoringen bij NS aan, en als het transferium vol dreigt te raken.
Laatst gewijzigd door Caspar op di 20 dec 2011, 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door iljitsch »

Rekenen autorijders de tijd die verloren gaat met parkeren wel mee?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:Rekenen autorijders de tijd die verloren gaat met parkeren wel mee?
Hoe lang ben jij bezig met parkeren dan?

Uitparkeren kost mij 20 seconden. En inparkeren op mijn dagelijkse bestemming kost mij 40 seconden.
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door iljitsch »

Ik bedoel rondrijden om een plek te vinden.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:Ik bedoel rondrijden om een plek te vinden.
Als je eindbestemming een leeg parkeer terrein is, waarom zou je dan rondjes gaan rijden? Benzine is al duur genoeg.


Wat voor begin en eindpunten met de auto zie jij dan voor je?
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Caspar »

Als je een baan hebt in het centrum van Amsterdam bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Vinny »

Een gereserveerde parkeerplaats *O*
Ik heb een Greenwheelsabonnement dus ik kan altijd vlak bij mijn huis parkeren. De parkeerplaats is dichterbij dan de dichtsbijzijnde bushalte... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Suus »

Moet er wel een auto van Greenwheels beschikbaar zijn.

Bovendien betaal je voor Greenwheels lidmaatschapskosten, een prijs per kilometer en ook nog een uurtarief, kortom een ideale manier voor het bedrijf om je portemonnee zo snel mogelijk leeg te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door AppleMoose »

Ach, voor een eigen auto betaal je ook onderhoudskosten, brandstof, afschrijvingskosten, verzekering en belasting.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door reisthijs »

find_your_spot schreef:
iljitsch schreef:Ik bedoel rondrijden om een plek te vinden.
Als je eindbestemming een leeg parkeer terrein is, waarom zou je dan rondjes gaan rijden?
Is voor jou echt zo moeilijk voor te stellen dat niet iedereen de luxe heeft van een lege parkeerplaats voor de deur?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reistijd ov met de helft overschat

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Een gereserveerde parkeerplaats *O*
Ik heb een Greenwheelsabonnement dus ik kan altijd vlak bij mijn huis parkeren. De parkeerplaats is dichterbij dan de dichtsbijzijnde bushalte... :lol:
En die is beveiligd met een beugel met een sleutel of zo?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten