Een dagje Bayern met Fles

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Fles »

Een dagje Bayern met Fles

Ik ben gisteren een dagje naar Bayern geweest. Omdat het kon. Voor de bordjes, de kilometers, de lol, voor allerlei redenen :) Zoals bekend was er vrijdagmiddag een vrachtwagen vol diepvrieskalkoenen doormidden gereden in Maarsbergen, waardoor ik moest afwijken van mijn oorspronkelijke plan. Dat is uiteindelijk allemaal goedgekomen, ben drie kwartier eerder van huis gegaan en was een uur later dan gepland in Köln via Utrecht, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Oberhausen en Düsseldorf (waar eindelijk nieuwe bordjes hangen trouwens!). Eigenlijk kwam dat wel prima uit want zo was mijn overstap in Köln maar een half uur in plaats van bijna 2 uur. Anyway: In Köln kon de pret beginnen, namelijk met de nacht-ICE naar München.

1. De dienstregeling van de nacht-ICE naar München.
Afbeelding

Ik hoopte in die trein wat te kunnen slapen, wat nog geen eenvoudige opgave bleek. Het is gewoon hetzelfde als het nachtnet hier. Een trein die overal stopt en waar elk kwartier de haltes afgeroepen worden, alleen dan 's nachts.

2. Verknetterde ik die toch een poging waagt.
Afbeelding

Hoe het ook zij, de trein kwam keurig op tijd, zelfs een paar minuten te vroeg, aan in München Hbf. Wat heb je daar te zoeken om 05:18? Niet veel. Er is een geldautomaat, en een kaartjesautomaat, en de rest gaat om 6 uur pas open. Gelukkig kon ik om 5:50 al terecht bij de McClean Rail&Fresh om te douchen, alleen kwam het warme water pas om 06:00 :') Ik was allang blij dat ik kon douchen op het station *O*

3. De douche _O_
Afbeelding

4. Na even lekker opgefrist te zijn kon ik rond half zeven de RegionalExpress naar Salzburg in. Hier komt de trein München Hbf binnen rijden.
Afbeelding

Deze trein nam ik tot Freilassing. Bij Rosenheim kwam langzaam het daglicht door, en begon het ook steeds harder te sneeuwen. Geen probleem voor de DB natuurlijk, ik was ruim op tijd in Freilassing voor de volgende trein.

5. De S4 van de Berchtesgadener LandBahn naar Berchtesgaden Hbf.
Afbeelding

6. Onderweg staan we in Bad Reichenhall even te wachten op de kruising met de IC "Königssee" naar Hamburg Altona, de enige trein die uit Berchtesgaden vertrekt behalve de S4.
Afbeelding

Keurig op tijd bereikte ik Berchtesgaden Hbf. Momenteel is dit het enige station in Berchtesgaden, waardoor de toevoeging "Hbf" nogal overbodig lijkt. En ook wel is. Het is een relict uit de tijd dat er vanaf een ander station in de stad ook nog treinen door gingen verder de bergen in, naar de Königssee, een populair toeristenoord. Het stationsgebouw van Berchtesgaden is o.a. voorzien van een ronde toren. In de Nazi-tijd was dit de persoonlijke entree en wachtruimte van Hitler, die hier in de buurt vaak bivakkeerde in een onderkomen op de Obersalzberg.

7. De toren van Hitler.
Afbeelding

8. Het fraaie interieur van de stationshal.
Afbeelding

9. en 10. In Berchtesgaden zijn ook nog ouderwetse koersborden in zwang. Voor de lol heb ik er even eentje opgehangen. Hier geen CTA of TBP-achtig geweld.
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Freilassing maar weer dan. Ik had eigenlijk een bezoek aan het aldaar aanwezige spoorwegmuseum "Lokwelt Freilassing" in de planning staan, maar dat bleek toch een heel flink eind lopen vanaf het station, en het sneeuwde, dus daar heb ik me maar niet aan gewaagd. Ach, hier hebben we ook 3 treinen, een spoor en een bordje op 1 foto. Ook al bijna een spoorwegmuseum *O*

11. Treinen in Freilassing.
Afbeelding

Ik besloot ook maar niet naar Salzburg te gaan aangezien er net een trein richting München aan kwam. Vanuit München wilde ik het rondje Augsburg - Treuchtlingen - Ingolstadt - München gaan doen, maar ik was er niet op voorbereid wat een grafhoerige kuttreinen BR440 zijn. Ben dus in Augsburg uitgestapt en teruggekeerd naar München :Y

12. Line-up van een BR642, een BR440 en een BR612 in Augsburg.
Afbeelding

Eenmaal terug in München heb ik me even een uurtje verschanst achter een pot bier voor een kleine pauze. Daarna ben ik met de U-Bahn (slecht aangegeven :( ) naar de Sendlinger Tor gegaan, waar de ChristkindlTram zou vertrekken voor een idyllisch rondje door de binnenstad met Glühwein. Wie wil dat nou niet? *O* Juist, dat wilde dus IEDEREEN. Toen ik om 16:55 aankwam kon ik nog net tussen de 20 man voor me, een bordje lezen waarop stond dat wegens grote drukte de kaartverkoop gestaakt was en pas om 17:15 weer zou beginnen. Dat vond ik wat te ver gaan.

13. De kerstmarkt met op de achtergrond de Sendlinger Tor.
Afbeelding

14. De ChristkindlTram, vol met uitverkorenen die wel een kaartje hadden kunnen bemachtigen.
Afbeelding

Nja, terug naar het Hauptbahnhof maar weer. Eerst maar eens een broodje Bratwurst :P

15. Bratwurst. It's good for you :P
Afbeelding

Ik besloot nog wat tijd vol te maken met een retourtje naar Schaftlach met de Bayerische OberlandBahn, dus ik liep vast naar spoor 34. Toen ontdekte ik op spoor 35 een Sonderzug, en aangezien ik nog wel wat tijd over had ben ik daar even wat foto's van gaan maken.

16. / 19. Dampfsonderzug.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

20. De BOB naar o.a. Schaftlach.
Afbeelding

21. Het dik besneeuwde station van Schaftlach, met BOB-trein.
Afbeelding

In Schaftlach had ik een kering van een half uur. Gelukkig was er naast het station nog een klein biertentje wat eigenlijk al gesloten was, maar ik mocht even binnenkomen en heb met de eigenaar, die nauwelijks verstaanbaar Bayerisch sprak, een biertje gedronken en een kwartiertje voetbal gekeken.

22. Bierstüberl in Schaftlach.
Afbeelding

Terug in München heb ik me een enorme Wienerschnitzel laten brengen en ben ik met de CNL weer naar huis gereden. In München stond nog wel een loc van ALEX in aktie-livrei vanwege het 175-jarig bestaan van de Duitse spoorwegen.

23./25. ALEX-loc in historische bestickering.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enjoy! *O*
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Caspar »

Mooi rondje. Is er dan geen sprake van een uitputtingsslag op je nachtrust?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Mooi rondje. Is er dan geen sprake van een uitputtingsslag op je nachtrust?
Best wel ja. Maar als je gewoon tussendoor steeds een paar minuutjes sprokkelt waar het kan, dan kom je een heel eind ;)
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Etienne »

Sneeuw *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Ronald »

Fles schreef: en Düsseldorf (waar eindelijk nieuwe bordjes hangen trouwens!).
:Y
Afbeelding
Fles schreef:11. Treinen in Freilassing.
Afbeelding
Met een nieuwe "Westbahn"-dubbeldekker zo te zien. Een echte concurrent "op het spoor" voor de ÖBB tussen (Freilassing)-Salzburg en Wenen. Heeft nog een leuke rel gegeven, omdat de ÖBB de treinen niet in het spoorboekje heeft opgenomen. Hierdoor mogen de boekjes niet meer verkocht worden. De hele voorraad kan dus de kachel in en de ÖBB heeft beloofd ze nooit meer te maken. Helaas moeten de digitale PDF'jes die op de website stonden ook de virtuele shredder door, wat jammer is want die gebruikte ik nogal eens tijdens mijn Oostenrijk-reisjes :| .

Maar dat geheel terzijde, leuk tripje gemaakt zo te zien, en die winterse omstandigheden geven het een leuke sfeer! :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Ardan »

Jij hebt je prima vermaakt zo te zien :D Jammer dat ik de knaken niet heb om zo ver Duitsland in te gaan (al hebben NRW en Niedersachsen mij nog veel te bieden), maar ik kan me door deze reportages een goede voorstelling maken :D
Ben ook al zeker twee maanden niet meer in Duitsland geweest, begin het nou al te missen :lol:
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Stefan »

Leuke foto's, Fles.. Top! :mrgreen:

En Ardan.. Bij mij is 't al bijna een jaar geleden.. Maar goed, begin januari mag ik weer. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Fles »

Ronald schreef:Met een nieuwe "Westbahn"-dubbeldekker zo te zien.
Klopt ja, maar aan de kop te zien leek het gewoon een Stadler-produkt :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Fles »

En natuurlijk de oogst nog:

Afbeelding
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door deadlock »

Gaaf (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Fles »

U-Bahn ook nog heel even snel meegepikt *O*

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-OHvkZJ08_E[/youtube]
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Ardan »

:D
Blauw in de huisstijl, dat zie je niet zo vaak in Duitsland. Volgens mij alleen de beide Frankfurten voor zover ik weet. En de Hamburgse S-bahn heeft het heel lang gehad.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Suus »

Geen stad in Duitsland waar het OV al zo lang al zo blauw als in München. Foto's uit de jaren 50 laten al blauwe trams zien :P

Van die oude metrowagens in München herinner ik mij naast de echte deurklinken ook nog dat ze slechts voor de helft open gaan als je maar een deurklink gebruikt. En het ontzettende geknal van de deuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Ronald »

Afgelopen weekend heb ik in Düsseldorf dit boekje gekocht: http://www.geramond.de/titel-7016-der_g ... d_159.html

Voor de Duitsland-liefhebbers leuk leesvoer om ideëen op te doen. Sowieso geeft Geramond leuke boeken uit voor een schappelijke prijs. Meestal kom ik niet uit een Duitse stationsboekhandel zonder iets te kopen :@ .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Geert »

Bee schreef:Van die oude metrowagens in München herinner ik mij naast de echte deurklinken ook nog dat ze slechts voor de helft open gaan als je maar een deurklink gebruikt. En het ontzettende geknal van de deuren.
Klopt ja, je moet (moest? zijn ze al allemaal afgevoerd?) beide klinken bewegen om beide deuren te openen. Ik vond in München ook wel opvallend dat die metro's in al die jaren blijkbaar nooit van een automatische omroep zijn voorzien, dat werd gewoon door de bestuurder omgeroepen. Toch redelijk ongebruikelijk, tegenwoordig...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Suus »

In München is nog nooit grootschalig materieel afgevoerd bij de metro, met als gevolg dat een aanzienlijk deel van de vloot Metrotype A al ruim de dertig jaar voorbij is, soms zelfs al de veertig gehaald heeft. Zelfs een prototype uit 1967 doet nog dagelijks dienst :shock:

Ach, bewijst maar weer dat de Duitsers toen nog degelijk spoormaterieel konden bouwen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door webguy »

En Nederland niet? Plan V/T heeft ook bijna de 40 jaar gehaald bij elkaar...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Suus »

webguy schreef:En Nederland niet? Plan V/T heeft ook bijna de 40 jaar gehaald bij elkaar...
Ik bedoel het eerder in vergelijking met hedendaags Duits materieel :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Fles »

webguy schreef:En Nederland niet? Plan V/T heeft ook bijna de 40 jaar gehaald bij elkaar...

Kan je tellen? ;)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Caspar »

Ardan schreef:Jij hebt je prima vermaakt zo te zien :D Jammer dat ik de knaken niet heb om zo ver Duitsland in te gaan (al hebben NRW en Niedersachsen mij nog veel te bieden), maar ik kan me door deze reportages een goede voorstelling maken :D
Ben ook al zeker twee maanden niet meer in Duitsland geweest, begin het nou al te missen :lol:
Als jij je opleiding doorkomt en je als machinist aan het werk bent, knal je zonder al te veel financiële schade zo naar Zuid Duitsland :lol:
Ditzelfde rondje van Fles kan je dan voor 30 euro wel maken. (48 uur vrije keuze uit alle treinen in Duitsland, exl. wat private vervoerders).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Fles »

Och, ik vond dat ik het met een kilometerprijs van 3,6 cent nog niet zo slecht deed :mrgreen:

Okee, dat ging alleen over het lokale verkeer: 582 km met een BayernTicket Single voor 21 euro.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Caspar »

Scheelt ook dat Beieren al net voorbij Frankfurt begint; vanaf Aschaffenburg is het al Beieren. Wat voor kaartjes had je voor de heen en terugweg? Een of andere Sprarpreis?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Scheelt ook dat Beieren al net voorbij Frankfurt begint; vanaf Aschaffenburg is het al Beieren. Wat voor kaartjes had je voor de heen en terugweg? Een of andere Sprarpreis?
Europa Spezial. En ik heb een BahnCard25 natuurlijk. Terugweg overigens wel Bedplaats Single, dat drijft de kosten fors op natuurlijk. Voor het hele weekend kwam ik op 9,93 cent per km. O.a. ook omdat ik volle bak Dv - Ut moest betalen vanwege die omweg (12,50 voor 79 km).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Een dagje Bayern met Fles

Bericht door Dexter »

Petje af Fles, zoveel moois in 1 dag! _O_ En ik wist helemaal niet af van het bestaan van een heuse nacht-ICE, dat biedt opties... :D Rijdt die alleen tussen Keulen en Frankfurt over een HSL?
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten