Drie dagen nauwelijks treinen in de haven van Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Drie dagen nauwelijks treinen in de haven van Rotterdam

Bericht door mb90 »

Drie dagen nauwelijks treinen in de haven
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - De Havenspoorlijn, het Betuwelijn-gedeelte tussen de Maasvlakte en rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht, ligt er in het eerste weekeinde van september bijna drie dagen uit.
De goederenverbinding, die belangrijk is voor de aan- en afvoer van vracht per trein in de Rotterdamse haven, zal tussen vrijdag 5 september 16.00 uur en maandag 8 september 13.00 uur buiten dienst worden gesteld.

Dat betekent dat er in die periode nauwelijks goederentreinen kunnen rijden van en naar de haven. Van vrijdagmiddag 16.00 uur tot zaterdagmorgen 09.00 uur is er beperkte capaciteit beschikbaar op de Havenspoorlijn. Op de zogenoemde Kortsluitroute, een uitwijkspoor tussen Rotterdam-Pernis en Barendrecht, is er van zaterdagmorgen tot maandagmiddag geen treinverkeer mogelijk. Tussen de Maasvlakte en Europoort kunnen af en toe treinen met erts en containers rijden. Er wordt wel plek ingeruimd voor de stroomtrein van de Wereldhavendagen.

Om toch zo veel mogelijk doorgaand treinverkeer te kunnen garanderen, wordt er naar gestreefd de Kortsluitroute op maandag 8 september open te kunnen stellen. Dan moet die dag het werk tussen de Reeweg (Eemhaven) en verkeersknooppunt Vaanplein (A15/A29) in Barendrecht klaar zijn.

De Havenspoorlijn wordt door exploitant ProRail geschikt gemaakt om de goederentreinen met het veiligheidssysteem ERTMS te kunnen laten rijden. Ook moet het vrachtspoor de spanning 25 kV aan kunnen. Het Betuwelijn-stuk van Kijfhoek tot Zevenaar is daar al gereed voor. Vanaf volgend jaar moet de hele Betuwelijn klaar zijn voor vrachtvervoer tussen Rotterdam en Duitsland onder gelijke omstandigheden.
______________________________________________________________________________________________________
(Bron = AD.nl)

Volgens mij wordt er bedoeld dat vanaf maandag de Kortsluitroute van de Havenspoorlijn open gaat, maar echt veel wijzer wordt ik er niet van. Het lijkt alsof het elkaar een beetje tegenspreekt in het artikel. :?

En volgens mij zal de stoomtrein voor de Wereldhavendagen van de SSN rijden op stroom als ik het zo lees. :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Drie dagen nauwelijks treinen in de haven van Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Goederentreinen eruit knikkeren ten gunste van stoomtreinen? :? Het wordt steeds gekker.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Drie dagen nauwelijks treinen in de haven van Rotterdam

Bericht door webguy »

't is toch Prorail :) Maar 't komt idd vrij wazig over...
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Drie dagen nauwelijks treinen in de haven van Rotterdam

Bericht door mb90 »

Achteraf gezien reden die stoomtreinen alleen tussen de Botlek en Maasvlakte West en daar wordt er volgens mij niet gewerkt, dus het leek in het artikel erger dan het was. :wink:

Wel zag ik vandaag voor het eerst een trein rijden over de Kortsluitroute bij de Waalhaven die morgen open moet gaan. Het was de Railon 6508 met een aantal RailPro-wagonnen erachter die langzaam richting de Kijfhoek reed. Ik denk dus dat er morgen wel gereden kan worden. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 103 gasten