tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door tsov »

De twee namen in de titel van dit stuk zullen bij velen geen belletjes doen rinkelen; ik leg ze dus maar even uit :wink:
Sakartvelo is een transcriptie van საქართველო, Georgisch voor Georgië. Hayastan is een transcriptie van Հայաստան, Armeens voor Armenië.
Afgelopen juni behoorde ik tot een groepje dat een studiereisje maakte naar deze twee landen. Aangezien de studiereis vanuit de opleiding Geschiedenis werd georganiseerd, was de reis vooral historisch & politiek van aard, maar tussendoor heb ik natuurlijk ook met één of meerdere ogen naar het OV gekeken :) Daarvan volgt hier een verslagje.

Dit verslagje heb ik getypt in de loze uurtjes van de familievakantie die op de Kaukasusreis volgde. En dan zit je daar op een Nieuw-Zeelandse camping als je ineens het bericht bereikt dat de oorlog is uitgebroken in Georgië... Na zo'n reis als deze heb ik toch echt m'n hart verloren aan de landen en dan komt zoiets als oorlog toch wel akelig dichtbij. Helemaal toen ik wat later beelden zag van bombardementen in Gori, waar ik nota bene nog heb gewandeld en waarvan hieronder ook foto's staan... Het gevoel wat je dan hebt is niet te omschrijven, ik vond het natuurlijk ontiegelijk jammer en akelig, maar was ook héél blij dat ik er weg was.
Maarja, ik wilde jullie dit verslag niet onthouden, dus we gaan verder :wink:

In beide landen geldt dat de hoofdmoot van het OV per bus (vaak oud lokaal spul of tweede/derde/vierde/zesentwintigstehands uit West-Europa) of per marshrutka (minibus of taxibusje) wordt verzorgd. Bussen hebben over het algemeen een soort van dienstregeling en vaste haltes, marshrutka's hebben alleen een vaste route, maar rijden verder gewoon rond en kunnen overal op straat worden aangehouden. Tussen de steden is het verschil tussen beide vormen OV wat kleiner, daar hebben marhrutka's vaak wel vaste vertrektijden. Daarnaast is in de hoofdsteden Yerevan en Tbilisi een belangrijke rol weggelegd voor de metro. Beiden landen hebben ook een spoorwegnet, maar dat is niet heel uitgebreid en veel passagierstreinen rijden er niet. Wat ik van horen zeggen heb is dat er in Georgië wel aardig wat goederenvervoer per spoor plaatsvindt. Overigens wordt in beide landen ook veel gebruik gemaakt van de taxi om van A naar B te komen, omdat dat (zeker als men met meerdere personen reist) net zo bespottelijk goedkoop is als het OV. Door beide landen heen zie je dan ook ontiegelijk veel taxi's rijden, variërend van de klassieke Lada's en Volga's tot brakke (of soms verassend goed onderhouden) VW Golfs en Opel Astra's (vaak met Nederlandse/Duitse/Franse/Deense stickertjes en soms zelfs Engels, en dan dus ook met rechts stuur :shock:).
Goed, de reis begon met een vlucht naar Yerevan. In die stad niet veel van het OV gezien, wat best jammer is, want het heeft een trolleybusnetwerk. Ik heb zowel hele oude als jaren '90-Skoda-trolleys gezien en daarnaast ex-Franse Renaults(?). Helaas dit alles vanuit de bus gadegeslagen en dus geen foto's. Naast deze trolleys reden er ook moderne midibussen van Isuzu en Bogdan.
Even buiten Yerevan ligt Echmiadzin, het religieuze centrum van Armenië. Hier hielden we een lunchpauze bij een supermarkt aan de hoofdweg aan de rand van het stadje. Daar passeerden aardig wat busjes.
Afbeelding
Dit type heb ik heel veel gezien, let ook op de Lada-politieauto rechts :)
Afbeelding
Dit was een ander veel voorkomend type: merk op dat er gasflessen op het dak liggen. Veel chauffeurs vinden de brandstofprijzen te hoog, ook al kost benzine daar tussen de €0,90 en €1,10 per liter...
Afbeelding
Een veel voorkomend type 'echte' bus, deze zit verassend strak in de lak...
Onderweg aan de rand van Yerevan zag ik dit...
Afbeelding
Afbeelding
Een marshrutka onderweg tussen Yerevan en Sevan (jaha, ze hebben daar tweebaanssnelwegen :lol:)
Afbeelding
Een goederentrein onderweg tussen Sevan en Dilijan.
Afbeelding
Afbeelding
Marshrutka's in Dilijan
Afbeelding
Afbeelding
Bushalte :)
Afbeelding
Blik op het emplacement van Dilijan
Afbeelding
Afbeelding
Spoorwegviaducten

Over land naar Georgië gereisd (altijd leuk, grenzen tussen voormalige sovjetrepublieken :P)
Ik wist dat er in Georgië aardig wat ex-Nederlandse bussen terecht zijn gekomen, met name in de hoofdstad Tbilisi. Mijn verwachtingen waren hooggespannen en ik werd niet teleurgesteld. Meteen toen we
Afbeelding
binnenreden zag ik dit
Afbeelding
en dit
Afbeelding
Alliances! *O*
Eenmaal in het centrum vlogen de Nederlandse bussen je werkelijk om de oren, je zag ze echt óveral. :D :pos:
Hieronder volgt een selectie van de vele foto's die ik tussen 11 en 13 juni heb gemaakt. Naast de Nederlandse bussen (als ik het weet (met dank aan de exportlijst van Busfoto.nl), staat onderaan het Nederlandse nummer) reden er ook midibussen van Isuzu/Bogdan rond en gewone bussen van Bogdan, waarvan sommigen om de één of andere duistere reden met Oekraïense tijdelijke kentekens :roll:
Afbeelding
Links de bus die ons vanuit Yerevan had gebracht
Afbeelding
Afbeelding
ex-Nederlander in het extreem chaotische Tbilisische verkeer :O
Afbeelding
Afbeelding
Let op het Parkstad Limburg-logootje: ik dacht dat Dokkum ver van huis was voor dat logo, maar dit sloeg toch alles :lol:
Afbeelding
Metrostation Rustaveli
Afbeelding
10-meterbusje in de stromende regen
Afbeelding
Bushalte in het Georgisch :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bewijs van zijn verleden
Afbeelding
Afbeelding
Deze hangt een beetje ver voorover...
Afbeelding
Lááánge roltrap naar de metro
Afbeelding
En toen moesten we overstappen... :roll: :lol:
Afbeelding
Metrostation Avlabari
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gelede bussen kennen ze daar ook :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Rijden met de deuren open is volstrekt normaal
Afbeelding
Speciaal voor de Rotterdammers hier: een ex-RET'er :) Daarvan rijden er maar 4 rond en heb ik er maar één gezien.
Afbeelding
Afbeelding
Deze had z'n oude Hermes-nummer nog voorop staan :)
Afbeelding
In de oude binnenstad stonden een aantal van dit soort trammetjes opgesteld
Afbeelding
Met roetfilter :wink:
Afbeelding
Vanaf het fort boven de stad uitzicht op de oever van de rivier Mtkvari
Afbeelding
De brug over de Mtkvari
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het Hermes-logo zit er nog op :)
Afbeelding
Zou je daar ook 0900-9292 kunnen bellen? :P
Afbeelding
Parkstad Tbilisi
Afbeelding

We verlieten op 14 juni Tbilisi om de rest van het land te bekijken. Onderweg richting Gori stopten we onderweg omdat de bus kuren had en voor een sanitaire stop. Bij de parkeerplaats stonden twee ex-Nederlandse bussen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook stond er een oud lokaal busje :)
Afbeelding

Gori is de geboorteplaats van Josef Djugashvili, beter bekend als Stalin. In deze stad viert de Stalinverheerlijking nog altijd hoogtij. Er is ook een Stalinmuseum, waarnaast zijn persoonlijke rijtuig staat opgesteld
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook vandaag de dag gaan nog hele Georgische schoolklassen er naarbinnen...
In Gori reden ook tamelijk oude trolleybussen rond
Afbeelding
Afbeelding
Trolleybus 38 rijdt langs het Stalinstandbeeld
Afbeelding
Oude Europese touringcar die dienstdoet als interlokale bus
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Onze bus (de witte Neoplan) naast een mooie Mercedes
Afbeelding
Oude Nederlandse bus!

En dan kom je thuis en zie je dit soort filmpjes... Het is en blijft een bizar idee dat ik daar slechts twee maanden eerder nog was...
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=9VzsltlicC4[/youtube]
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=CdLBuSASqLM[/youtube]
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=wQ9yUnvNnNA[/youtube]


Afbeelding
Spoorlijn nabij Borjomi

Afbeelding
Oude Postbus

Afbeelding
Afbeelding
Trein op een industrieterrein in Zestaponi

Onderweg werd onze bus even gewassen
Afbeelding
Afbeelding
Intussen zag ik ineens een ex-Nederlander langsrijden :)
Afbeelding

Ergens anders onderweg haalden we een trein in
Afbeelding

Afbeelding
Links een oude MAN, rechts een Ikarus met een koelkast ( :shock: ) op het dak

Afbeelding
Busje in Batumi

Afbeelding
Oprit naar de spoorpont in de haven van Batumi

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Schroottrein in de haven van Batumi
Volgens een localo konden de mensen die erop klommen drie soorten zijn:
-mensen die pakjes erop gooiden die er in Tbilisi weer vanaf werden gehaald
-mensen die oud ijzer uit de trein jatten om het verkopen
-verstekelingen
Dus... :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Busjes in Batumi

Afbeelding
Nog een oude Postbus, ditmaal in Kutaisi. In Kutaisi zouden ook oude Nederlandse bussen rondrijden. Ik heb er in het voorbijgaan ééntje gezien, maar ik heb er helaas geen op de foto...

Afbeelding
Afbeelding
Bussen bij het kloostercomplex van Gelati (IJsjes! Ohnee, da's Italiaans :P)

En toen waren we weer terug in Tbilisi. Op 19 juni hadden we een vrije dag, waarvan ik een deel heb besteed aan het OV. Gelukkig was het nu beter weer dan de eerste vrije middag in Tbilisi :)
Afbeelding
Afbeelding
Sporen van het verleden
Afbeelding
Afbeelding
Mercedes? Nee hoor, gewoon DAF :P
Afbeelding
Twee marshrutka's (waarvan de voorste duidelijk uit een Franstalig land afkomstig is :P) in een arme wijk van de stad
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Waar zou deze hebben gereden? :P
Afbeelding
Geen OV, wel ex-Nederlands...
Afbeelding
Ik ben die dag ook een stukje meegeweest met een ex-Nederlandse gelede bus :)
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=86xV5a2u9fM[/youtube]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Reliëf in het station Polytechnikuri
Afbeelding

Hierna per bus weer naar Armenië. In Armenië aangekomen zag ik onderweg naar een oude tempel dit oude Franse busje nog :)
Afbeelding
In Geghard kwam ik die weer tegen, dus toen de achterkant even snel gefotografeerd
Afbeelding

De laatste middag hadden we vrij. Toen ik even ging liggen werd ik pas 3 uur later wakker, vermoeid van een druk programma in de twee voorgaande weken. 's Avonds gingen we gezamenlijk nog wat eten en daar moesten we op eigen gelegenheid naartoe, dus ik ging met de metro :)
Ons hotel bleek vlakbij het Centraal Station
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wegroestende wagons met de Ararat op de achtergrond
Afbeelding
Mooie oude Sovjet-ornamenten :)

Toen dus met de metro en daar hing dit bordje
Afbeelding
Ernaast hing een bordje in het Russisch en het bleek gewoon een lijstje met stations. Gelukkig is mijn Cyrillisch beter dan mijn Armeens en kon ik daaruit opmaken waar ik eruit moest :wink:
Ik heb geen foto van het bordje, want toen ik bovenstaande foto had gemaakt keek een Heel Belangrijke Mevrouw mij Heel Verward aan... Ik lachte vriendelijk en stapte in de inmiddels gereedstaande metro.

Afbeelding
Bij het station op het Plein van de Republiek (veel te moeilijke naam in het Armeens) stapte ik uit. Uitgestapt bleek dit het aanzicht van het station vanaf het plein te zijn. Rechtsboven zie je deuren naar het station; de grote betonnen bloem in het midden is een fontijn (die het waarschijnlijk al sinds 1991 al niet meer doet, gezien de economische situatie van het land...)

Afbeelding
De 22e vlogen we weer terug naar Nederland. Het grote woord in het midden van het gele vlak is Amsterdam in het Armeens :)

Het was een schitterende reis, en ik excuseer mij voor de hoeveelheid foto's. Troost u: het is slechts een schijntje van de 1214 die ik in totaal heb gemaakt :lol:
Laatst gewijzigd door tsov op vr 22 aug 2008, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door mb90 »

Een heel mooi verslag! :pos: Mooi om die ex-Nederlandse bussen te zien in Georgie. Ik had niet verwacht dat er zoveel zouden rijden en nog een sterk vermonde ex-RET-er ook nog :). Raar om die in het geel te zien. Nog veel raarder is het inderdaad om foto's te zien van een stad (Gori) waar nu oorlog is. Lijkt me inderdaad een heel raar gevoel.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door Mark »

Zeer mooi inderdaad :pos:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door JeePee »

Hehehe das eens wat anders :) Leuk zo'n impressie van Armenië en Georgië. Ik kan me voorstellen dat het een erg raar idee moet zijn dat daar dan zo kort erna oorlog uitbreekt...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door Justin »

Zow. Het duurde dan wel een dikke 2 maanden, maar dan heb je ook wat hè!

Erg mooi om te zien, wetende dat je hele leuke dingen hebt weten vast te leggen. Je kan er haast geld mee verdienen ;). Ook leuk zo die sporen uit het verleden. Zoals 9292 en Roetfilters :p.

En het is niet een erg gebruikelijk land om er naar toe te gaan! Ook nog plannen om naar Azerbaijan te gaan? :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door Geert »

Wat een verslag! :D

Mooi verslag om te lezen. En erg leuk om zo veel Nederlandse bussen in hun tweede leven te zien :)
En wat een gek idee dat daar dus ineens een oorlog is gekomen... :?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door tsov »

Eigen filmpje van ritje in bus toegevoegd :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door Vinny »

wow wat een reportage :D

Dan gaat het kriebelen om ook weer eens een exotisch land te bezoeken :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door Meltrain »

Heel mooie reportage.
Ik ben blij dat in Nederland overbodig geworden bussen op deze manier een tweede leven krijgen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door Ronald »

Mooi verslag van een indrukwekkende reis! :pos:
Leuk om te zien dat daar de oude Nederlandse bussen rondrijden :) . Cuba staat er ook bekend om, maar in Georgië rijden er blijkbaar ook heel wat!
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door tsov »

En dan lees je ineens dit... :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door Mikos »

Even afgezien van de oorlog die er woedt (verschrikkelijk, en inderdaad helemaal eng omdat je er nog niet zo lang geleden bent geweest... Zo zie je maar weer hoe dichtbij oorlog kan zijn!); Wát een leuk verslag!

Super om te zien dat al die bussen daar nog een compleet tweede leven krijgen (en wij maar klagen over dat een bus over zijn houdbaarheidsdatum heen is!), en helemaal geweldig om dan te zien dat ze toch moeite hebben gedaan bij sommige exemplaren om de koersol (deels) te vervangen. Ipv Nijmegen staat er nu ineens met hetzelfde lijnnummer een totaal andere plaats op. Prachtig!

Was wel even schrikken om de naam van die luchtvaartmaatschappij onderaan te zien staan, daar heb ik namelijk zo mijn eigen verhalen over, maar da's weer een heel ander (oninteressant) verhaal. Leuk verslag, super! :P
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door tsov »

Alle OV-foto's staan inmiddels op m'n Fotopic. (Zie website-knopje :) )
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #1: Sakartvelo & Hayastan

Bericht door Daantje »

Wow, wat een verslag :) Tof om te lezen en leuke foto's! Leuk om eens iets van zo'n land te zien, trekt me altijd wel. Je hebt je wel vermaakt aan de hoeveelheid foto's te zien. Zouden die Oekrainse kentekens niet nodig geweest zijn om die bussen in te voeren? Dat is het enige wat ik kan bedenken iig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten