Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Het is onzin, waarom? Hierom:
  • Een Lion's city kan illegaal 100 rijden, niemand heeft er last van en echt gevaarlijk is het niet. Of rijdt je ook niet stiekem iets te hard met de auto?
  • 80 of 100 maakt vrij weinig uit in de rijtijden in de spits. Er is in de rijtijden rekening gehouden met enige filevorming op de A1. Hierdoor is 100 km/h een in de spits niet incasseerbare winst in de dienstregeling.
  • Een Lion's regio is niet half zo toegankelijk als een citea of Lion's regio. (Mag ik dat ding met een rolstoel uitproberen..?, wat als oma instapt?)
  • Een Lion's regio heeft een verschrikkelijke trage versnellingsbak, ongeschikt dus voor het gooi met de grote hoeveelheid rotondes, en ongeschikt voor het drukke snelwegverkeer van de A1. (remmen, beetje gas bij.. remmen.. enz.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Zonnig schreef:zeker omdat XX zelfs niet het geld had om zelf voldoende Citea's te kopen (Pouw moest de rest kopen en rijden).
Onzin. Connexxion heeft de bussen allemaal gekocht, en vervolgens een deel voorverkocht aan Pouw samen met een contract dat ze ritten voor Connexxion zouden gaan rijden. Daar betaalt Connexxion ook gewoon voor, maar dat is helaas goedkoper dan het zelf rijden. Als dat de enige manier was voor Connexxion om voor het gevraagde bedrag het geëiste te kunnen leveren mag je nog van geluk spreken dat de kaalslag die in het Gooi heeft plaatsgevonden niet erger heeft uitgepakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door STF »

Klaasje schreef:Een Lion's regio heeft een verschrikkelijke trage versnellingsbak, ongeschikt dus voor het gooi met de grote hoeveelheid rotondes, en ongeschikt voor het drukke snelwegverkeer van de A1. (remmen, beetje gas bij.. remmen.. enz.)
Ligt dat niet gewoon aan de chauffeur of bestaat de Lion's Regio ook in automaat versie? Want als je ziet hoe snel de chauffeurs dat type bus bij mij in de omgeving door de kronkelige bergweggetjes weten te sturen, in combinatie met een handgeschakelde 6-bak... Dan zou het in Nederland toch ook geen probleem moeten opleveren.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Uit eigen waarneming kan ik melden dat lijn 320 een behoorlik succes is. Dat kan ook niet anders want het is de enige echt fatsoenlijke lijn. Passagiers die voorheen in Huizen instapte op een halte van lijn 100 fietsen nu massaal naar de halte Regentesse (voorheen Drie in een). Zodanig dat er vandaag een flink aantal fietsenrekken op het gras bij het BP pompstation is neergelegd.

Voorts kan ik melden dat de lijn in de OS behoorlijk zitvol zit ri Amsterdam. Vooral het aantal studenten zorgt hier voor. Dat was overigens vorig jaar net zo en in de loop van het studiejaar wordt het rustiger. Ik heb vernomen dat het al is voorgekomen dat mensen niet mee konden omdat alle zitplaatsen bezet waren (er zijn geen staanplaatsen). Ik heb dat laatste echter zelf nog niet mogen meemaken.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

STF schreef:
Klaasje schreef:Een Lion's regio heeft een verschrikkelijke trage versnellingsbak, ongeschikt dus voor het gooi met de grote hoeveelheid rotondes, en ongeschikt voor het drukke snelwegverkeer van de A1. (remmen, beetje gas bij.. remmen.. enz.)
Ligt dat niet gewoon aan de chauffeur of bestaat de Lion's Regio ook in automaat versie? Want als je ziet hoe snel de chauffeurs dat type bus bij mij in de omgeving door de kronkelige bergweggetjes weten te sturen, in combinatie met een handgeschakelde 6-bak... Dan zou het in Nederland toch ook geen probleem moeten opleveren.
Iets met een 12-traps-halfautomaat als ik me niet vergis.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

12 traps halfautomaat heb ik echt nog nooit van gehoord.
immer kwaliteits posts
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door ejm301 »

Bee schreef:
Zonnig schreef:zeker omdat XX zelfs niet het geld had om zelf voldoende Citea's te kopen (Pouw moest de rest kopen en rijden).
Onzin. Connexxion heeft de bussen allemaal gekocht, en vervolgens een deel voorverkocht aan Pouw samen met een contract dat ze ritten voor Connexxion zouden gaan rijden. Daar betaalt Connexxion ook gewoon voor, maar dat is helaas goedkoper dan het zelf rijden. Als dat de enige manier was voor Connexxion om voor het gevraagde bedrag het geëiste te kunnen leveren mag je nog van geluk spreken dat de kaalslag die in het Gooi heeft plaatsgevonden niet erger heeft uitgepakt.

Pouw leased deze bussen. Op zich ook wel logisch. Ze mogen er ook geen andere ritten mee uitvoeren dan lijn 320. Onderhoud vindt ook gewoon plaats in Hilversum.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Stefan »

willy84 schreef:12 traps halfautomaat heb ik echt nog nooit van gehoord.
Klopt. Er ligt dan een MAN Tipmatic automaat in, met 12 versnellingen, dat wel.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Etienne »

ejm301 schreef: Pouw leased deze bussen. Op zich ook wel logisch. Ze mogen er ook geen andere ritten mee uitvoeren dan lijn 320. Onderhoud vindt ook gewoon plaats in Hilversum.
Dat klopt al niet. Op internet kwamen foto's voorbij van Citea's die op een pendel in Best reden. :!:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door ejm301 »

Etienne schreef:
ejm301 schreef: Pouw leased deze bussen. Op zich ook wel logisch. Ze mogen er ook geen andere ritten mee uitvoeren dan lijn 320. Onderhoud vindt ook gewoon plaats in Hilversum.
Dat klopt al niet. Op internet kwamen foto's voorbij van Citea's die op een pendel in Best reden. :!:
Zijn dat dan Citea's uit Hilversum/huizen?
Er is ons uitdrukkelijk verteld dat de bussen van Pouw niet voor andere ritten gebruikt mogen worden dan ritten op lijn 320.
Maar wie weet zijn die regels nu niet meer zo streng als in het begin. Misschien dat Pouw, door de bussen ook als pendel te kunnen gebruiken, toch weer net iets goedkoper kunnen rijden. Maar dit is giswerk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Daniel »

Lijkt me dat het niet mogen gebruiken van deze bussen behalve voor lijn 320 meer betrekking heeft op de lijndienstritten die door Pouw uitgevoerd worden. Dat ze niet met zo'n Citea een spitslijn tussen Amersfoort en Utrecht gaan rijden ofzo bijvoorbeeld.

Inzet van de van Connexxion geleaste wagens van Pouw op bv. NS-vervoer komt geregeld voor, dus da's kennelijk iets wat mag als de wagens toch niet nodig zijn voor de lijndienst. (Eigenlijk rijden ze dan nogsteeds voor Connexxion trouwens, die regelen immers het treinvervangend vervoer in grote delen van het land)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door webguy »

Zou het niet ook kunnen dat Pouw de bussen alleen voor CXX ritten mag gebruiken? Dan zou het wel logisch kunnen zijn als CXX dus gecontracteerd is voor het pendelvervoer (NS bijvoorbeeld?), en Pouw dus voor CXX ritten die bussen gebruikt...

EDIT: Wat Daniel dus zegt :P
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door ejm301 »

Ze zouden niet buiten het concessiegebied gebruikt mogen worden. Zou de provincie niet willen. Maar ja, niks zo veranderlijk als de provincie of Connexxion.

Volgens mij worden de bussen ook niet van XX geleased. XX had niet de finacieele middelen om ook deze 7 bussen aan te scheffen. Vandaar dat Pouw erbij is betrokken.

Pouw zou eerst de 7 bussen kopen, maar heeft ze uiteindelijk dus geleased. Heeft VDl geen leasemaatschappij? Zoals ook MAN en Evobus die hebben?

Ik zal mij oor nog eens te luisteren leggen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

VDL heeft (of had) geen leasebedrijf. Dat is een van de redenen dat Qbuzz geen VDL's heeft.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Michael »

De Ambassadors van Veolia schijnen toch geleased te zijn. Aldus een chauffeur van Veolia
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door webguy »

Waarom zou VDL een leasemaatschapij moeten hebben? Boeing heeft voor zijn vliegtuigen een leasemaatschappij, maar er zijn ook andere leasemaatschappijen die vliegtuigen leasen aan maatschappijen. Waarom werkt dat niet met bussen?
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Ik weet dat Scania ook een eigen leasemaatschappij had (en misschien nog heeft). Als mijn geheugen me niet in de steek laat dan heeft Volkswagen zijn leasemaatschappij verkocht omdat het de balans negatief beinvloed. Alle aanbiedingen die je ziet van auto's die je tegen 0% rente of een hele lage rente kunt leasen (of betaal volgend jaar ofzo) zijn allemaal financiele constructies van leasemaatschappijen die over goedkoop geld beschikken en dan inzetten om de fabrikant de productie een boost te geven.

Dat zal bij bussen en vrachtauto's niet anders zijn. Als Connexxion een aanbesteding wint dan kunnen ze de financier van die bussen het contract laten zien. Dat is een contract van de Nederlandse overheid en die heeft een AAA rating. Daarmee kunnen ze dus makkelijk die bussen leasen.

Iets anders: vandaag weer een oldskool MAN op de 320 naar Amsterdam. We reden met 10 staanplaatsen weg in de OS. Volgens de chauffeur stonden er twee wagens in de garage vanwege een aanrijding/defect. Nog iets anders. Vandaag moesten passagiers uitstappen op het Huizer busstation omdat de chauffeur even moest tanken. Kwam die terug had hij nog niet getankt want z'n pasje deed het niet. :mrgreen:
immer kwaliteits posts
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door ejm301 »

Zo te horen zijn de problemen met de brandstofmeters en de bijbehorende brandstoftanks nog niet opgelost.
Heb dit ook aan den lijve ondervonden op weg naar de Amstel ging het tanklampje branden, geloof me, je schrikt best wel effe. Reactie van het ROV; Probeer Hilversum maar te halen, als dat niet lukt hoor ik je wel weer. Nou dat lucht op zeg. Viel me nog mee dat ie niet zei reset 'm effe.
Vind wel dat het lang duurt voor dat dit probleem is opgelost.
Het probleem met de luchtvering zal er dan ook nog wel zijn. Na het halteren keert ie soms niet automatisch terug in de rijstand, waardoor je niet weg kan rijden.

Ik ben benieuwd hoelang ze nog nodig hebben om dit op te lossen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door willy84 »

Dat laatste probleem is bekend. Dat zie ik zo regelmatig. Deuren dicht en luchtvering komt niet terug in positie. Deuren open. Deuren dicht. Even wachten en hij doet het meestal weer. Anders deze stappen een paar keer herhalen.

De eerder genoemde extra fietsrekken puilen nu al uit. Men is massaal overgestapt van lijn 100 naar lijn 320.
immer kwaliteits posts
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Zonnig »

Ik weet niet of dat fietsen nog lang gebeurd, met veel regen en straks kou en sneeuw stapt men toch liever voor de deur op en dan is de 100 wel erg vol.

Ik vraag mij trouwens af hoe lang de 320 nog tussen Naarden en Amsterdam zal / mag blijven rijden, hoewel de bus redelijk gevuld is op dat traject zal er door bezuinigingen verder gesneden moeten worden in het Gooise OV.

Ik meen mij nog een oude bezuiniging te herinneren dat de oude lijn 137 niet meer naar de Wibautstraat mocht rijden en werd omgebogen naar de Bijlmer om parallel rijden met de NS te voorkomen / om opheffing tussen Naarden en A'dam te voorkomen.

Tussen Huizen en Hilversum is de 100 / 320 in elk geval redelijk rendabel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Dude, al sinds de opheffing van de Gooise stoomtram in 1940 rijdt er al een bus tussen Amsterdam en Huizen. Opheffen tussen Amsterdam en Muiden (P+R) zal nooit permanent worden, daarmee jaag je elke mogelijke reiziger voorgoed de bus uit. Ze zijn daar wel wat raar in Haarlem, maar dom zeker niet...

Alle streekbussen zijn in Amsterdam uit Oost gejaagd op het stukje Middenweg - Hugo de Vrieslaan - Amstelstation na. De 137 was hoe dan ook van de Wibautstraat verjaagd, en een buslijn naar de Bijlmer was gezien de kantoren in die omgeving ook eind jaren 80, begin jaren 90 nuttig. Dat ze die lijn, op zijn laatst 102, hebben opgeheven is gewoon zonde omdat een paar jaar geleden de lijn zelfs tijdelijk werd versterkt door lijn 202! De bussen van Connexxion uit Almere richting de Bijlmer zullen daardoor vanaf Muiden ook wel voller zijn geworden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Klaasje »

Ja, die bussen zijn voller geworden. Terwijl de verhouding spits-dal op bijna geen enkele lijn zo scheef ligt als op de verbindingen van Almere naar Amsterdam-ZO.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Suus »

Op zich is dat te verwachten, aangezien die bussen voornamelijk bevolkt zullen zijn door kantoorpersoneel en studenten (inHolland, HvA-HES). De derde potentiële groep zijn opvallend genoeg Surinamers. Surinamers richting het middeninkomen verhuizen vanuit de Bijlmer opmerkelijk genoeg graag richting Almere.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door TLP »

Klaasje schreef:Ja, die bussen zijn voller geworden. Terwijl de verhouding spits-dal op bijna geen enkele lijn zo scheef ligt als op de verbindingen van Almere naar Amsterdam-ZO.
Niet met je eens. Kijk maar naar de Waterlandse lijnen 301/304/306. Daar heb je in het dal 'slechts' kwartiersdiensten maar in de spits soms 10-15x/uur een bus. Veel schever kan het niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek

Bericht door Vinny »

Buslijn 287 op Schiphol. Die rijdt in de spits eens per twee minuten en niet in de daluren. Lijn 187 rijdt dan wel over hetzelfde traject, maar veel minder vaak, en deze rijdt niet meer 's avonds en in het weekend. Veel meer verspitst kun je denk ik niet tegenkomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten