Ennes schreef:Dus... aan de ene kant willen jullie privatisering, maar aan de andere kant.....
Aanbesteden is niet het probleem. Het probleem is dat er veel versnippering is en dat er te weinig coordinatie is tussen de vervoersbedrijven. Je kunt vervoersbedrijven of regionale overheden best zelf producten laten ontwikkelen, maar niet ten koste van landelijke formules (zoals de oude Voordeelurenkaart die nu niet meer verkrijgbaar is).
NS moet aangepakt omdat ze eigen producten ontwikkelen, maar wat doen de andere vervoerders.....
Het probleem ligt deels bij NS en deels bij alle vervoerders.
Het probleem met NS is dat die eenzijdig heeft besloten om de landelijk geldige Voordeelurenkaart af te schaffen, zonder vervanger die landelijk geldig is.
Het probleem met alle spoorvervoerders bij elkaar is dat men totaal niet geïnteresseerd is om te denken aan de reiziger, maar dat men puur kijkt naar het eigen eilandje en daarom heeft iedere vervoerder weer zijn eigen kortingskaarten, maar worden kortingsproducten van andere vervoerders niet geaccepteerd. De overheid zou hier wat strenger op moeten treden en moeten eisen dat bepaalde zaken (zoals kortingskaarten, abonnementen, kaartjes) gewoon landelijk geldig zijn. Als een vervoerder daarnaast eigen kaartsoorten of kortingskaarten wil introduceren, prima, maar er moet wel een zekere basis zijn vind ik.
Vervolgens gaan we naar de buren kijken, allereerst niet vergelijkbaar met Nederland gezien de grootte, maar ook daar blijk je als reiziger dus voor verrassingen komen te staan als je zo´n gebied overschrijd.
Een bondstaat als Noordrhein-Westfalen is qua inwoneraantal groter dan NL en qua oppervlakte niet heel veel kleiner, dus ik zou zeggen dat het wel vergelijkbaar is qua grootte. Belangrijker verschil is denk ik dat daar de verschillen ontstaan tussen geografische regio's, in plaats van per vervoerder zoals in Nederland.
Ronaldussen schreef:Dat de overheid de touwtjes uit handen geeft is toch het hele basisprincipe van privatisering en marktwerking?
Vervoerders/commerciële bedrijven moesten het allemaal maar overnemen, dat zou beter zijn voor de klant en de belastingbetaler.
Als je als overheid alsnog alle touwtjes in handen wil nemen, waarom dan kiezen voor privatiseren en marktwerking?
Dat is toch alleen maar meer bureaucratie, administratieve rompslomp, kost alsnog bakken met geld, zelfs meer dan voorheen?
Privatisering is niet dogmatisch alles overlaten aan "de markt", alleen de zaken waarvan je verwacht dat een commercieel bedrijf beter of goedkoper kan doen moet je door een private onderneming laten doen. De overheid zal nog steeds regels moeten opstellen of basisvoorwaarden om openbaar vervoer aan te bieden (net zoals wanneer je een bouwbedrijf je huis laat verbouwen ook een aantal afspraken maakt). Het probleem is niet zozeer de aanbesteding op zichzelf, maar het feit dat de overheid te weinig of de verkeerde eisen heeft gesteld. Ook wanneer er niet aanbesteed was zou dat problematisch zijn, omdat ieder vervoerbedrijf maar wat aanrommelt zonder centrale coördinatie.