Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Als de stoptrein in Breda netjes aansluit op de HSL-trein vanuit de richting Tilburg, Eindhoven, dan denk ik dat je al een fors gedeelte van de stoptreinreizigers mist.
Owja, mogen de reizigers van stations tussen Rotterdam Blaak en Breda dan ergens langs de HSL in die trein springen ofzo?
Wubbo schreef:Breda is prima ingericht voor kerende treinen vanuit de richting Prinsenbeek, dat kun je prima kwijt op spoor 5 en 6. Keren in Dordrecht vanuit het zuiden lijkt me niet aan de orde, ik neem aan dat dat doorrijdt naar Rotterdam en verder.
Eeh, wel goed lezen. Het gaat om keren in Dordrecht vanuit het noorden en in Breda vanuit het oosten :idea: Keren in Breda vanuit Prinsenbeek is inderdaad gewoon prima mogelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Klaasje »

En wie zegt dat een sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam niet ingehaald wordt door een Ic die in Dordrecht begint? Er valt best een behoorlijke dienstregeling te bedenken op het spoor daar, gezien de viersporigheden tussen Dordrecht en Rotterdam waardoor de drukte van de stoppers behoorlijk afgeroomd kunnen worden. In zo'n plan kunnen de IC's tussen Dordrecht en Rotterdam ook best een meer "regionale" functie gaan krijgen wanneer de doorgaande reizigers zoveel mogelijk via de HSL worden vervoerd. Dan zullen behoorlijk veel mensen een IC pakken en is de sprinter ook daadwerkelijk het "stoppertje". Dat zorgt netto voor een beter product met eigenlijk maar twee nadelen: Weinig treinen tussen Dordrecht en Breda en een toeslag voor snelle reizigers tussen Rotterdam en Breda.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Thom91 »

Ik hoop dat het goed komt!
ETMET moet ook gerealiseerd worden dus ik ben benieuwd. Aanbesteden van de sprinter lijntjes zal waarschijnlijk reizigersgroei opleveren wat ook de NS passagiers kan opleveren. Dit alleen onder voorbehoud van de tarieven en gedoe met de OVC. Ik vermoed alleen dat leiden en Den Haag erg er op achteruit gaan als er zoveel via HSL gestuurd gaat worden. Toch niet de minste steden.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Klaasje »

Wat ik vooral hoop is dat ze op het ministerie beseffen dat wat NS zegt ook vastgelegd moet worden in de concessie zodat het ook gehandhaafd kan worden. Bij de vervoerskundige punten moet dat natuurlijk onder het voorbehoud zijn dat de economie en demografie een beetje meewerken. Ik denk dat er een goed voorstel ligt maar het mag natuurlijk niet een lege huls zijn om een aanbesteding te voorkomen om daarna de monopolist te kunnen spelen. (Al geldt hetzelfde natuurlijk bij een aanbesteding.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:En wie zegt dat een sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam niet ingehaald wordt door een Ic die in Dordrecht begint? Er valt best een behoorlijke dienstregeling te bedenken op het spoor daar, gezien de viersporigheden tussen Dordrecht en Rotterdam waardoor de drukte van de stoppers behoorlijk afgeroomd kunnen worden.
Kennelijk is lezen in dit topic erg lastig, ik heb het immers over de capaciteit op het stuk tussen Dordrecht en Breda en niet tussen Dordrecht en Rotterdam. Op het eerstgenoemde stuk gaat het niet alleen om de reizigers van de stations langs dat traject, maar in principe om alle reizigers vanaf Rotterdam Blaak richting Breda (waarvoor via de HSL reizen betekend dat je gaat terugsteken wat alleen maar reiskosten toevoegt en dus relatief onaantrekkelijk is)

Vandaar dus het idee om bij de ICs op zich niks te veranderen ten opzichte van de op de kaart met de toekomstvisie vermelde frequenties (dus gewoon 2x/uur tot Dordrecht, 2x/uur naar Vlissingen) en bij de Sprinters i.p.v. 2x/uur tot Dordrecht, 2x/uur naar Breda en 2x/uur naar Roosendaal een treindienst te bieden met 4x/uur naar Breda en 2x/uur naar Roosendaal. In Breda zou je die extra sprinter weer kunnen knopen aan de daar eindigende sprinter vanuit de richting Tilburg.

Echte nadelen kan ik zogauw niet verzinnen van deze oplossing, terwijl je ook hier dan juist de regionale functie van de trein versterkt. Zo heb je best een aardige forensen- en studentenstroom op dat stuk die je echt niet op de A16 erbij wilt hebben (is nu al goed druk). Een 6x/uur bediening van Dordrecht Zuid biedt ook genoeg potentie gezien hoe snel je daarvandaan dan op station Dordrecht bent en het feit dat de verbinding tussen de nabijgelegen wijk Sterrenburg en het CS nu al met afstand de zwaarste vervoersstroom in het Dordtse stadsvervoer is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Klaasje »

De reizigers van Rotterdam Blaak hoef je al niet mee te rekenen omdat die sneller zijn via Rotterdam C. Voor de stations Rotterdam Lombardijen t/m Dordrecht durf ik me af te vragen hoeveel mensen daadwerkelijk van of naar Breda en verder reizen. Maar je hoeft het sowieso niet te doen voor de stations tussen Dordrecht en Breda. (Alle reizigers van de hele dag vanaf die stations passen in 30 bakken SLT. :') ) Het hele verhaal zal ook wel tegen d.m.v. een vervoersmodel getoetst zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

Mag je vanaf Blaak dan überhaupt wel via Centraal... lijkt me een typisch gevalletje terugsteken en dus een via-kaartje vereisen :idea:

Heb nu eenmaal praktijkervaring met dat traject en zeker in de spits zit een DDAR daar ook gewoon vol hoor (in het dal uiteraard wel iets minder, maar dan zou je altijd nog naar de 2x/uur terug kunnen vallen). Zoals ik eerder in deze discussie al schreef zal het aantal reizigers dat vanaf Rotterdam Centraal komt in de huidige situatie te verwaarlozen zijn. De s2200 rijdt daar nu namelijk al vlak achter de s1900, waarbij laatstgenoemde noemenswaardig sneller is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Vinny »

Irrelevante bedenking, want vanaf 2015 reis je toch over het algemeen met een chipkaart :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

Juist wel relevant, want met de huidige snelheid van het doorvoeren van verbeteringen hebben ze in 2015 vast nog niet ingevoerd dat je zonder uit- en inchecken via een omweg kunt reizen :wink: Dan ben je een deel van je tijdwinst al weer kwijt met het heen en weer naar een poortje in de hal lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Thom91 »

Wie zegt dat de plannen in 2015 er moeten zijn? ETMET heb je ook pas in 2020..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door reisthijs »

Dat het ETMET-plan pas in 2020 volledig gerealiseerd is wil niet zeggen dat delen daarvan niet al eerder ingevoerd worden.
Het lijkt me toch ook dat het idee "s1900 via de HSL" daar los van staat, grote kans dat dus inderdaad al in 2015 is ingevoerd. En als de Sprinter tussen Dordrecht en Breda toch te weinig capaciteit biedt kan NS altijd nog gewoon de s2200 weer doortrekken naar Breda.

Het omreisprobleem kan simpel opgelost worden, gewoon formeel vaststellen dat Blaak niet aan de route "Rotterdam-Breda via HSL" ligt en dan is er geen sprake meer van terugsteken. Op die manier kan je volgens de reisplanner ook van van Rotterdam naar Hoofddorp reizen via Schiphol omdat Hoofddorp niet aan de HSL ligt.

Of je schaft gewoon die regel over terugsteken helemaal af want dat is toch overbodig als iedereen op saldo reist. :Y
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:En als de Sprinter tussen Dordrecht en Breda toch te weinig capaciteit biedt kan NS altijd nog gewoon de s2200 weer doortrekken naar Breda.
Lijkt me nog makkelijker gezegd dan gedaan... aannemende dat je van eenzelfde basistijdligging als per dienstregeling 2012 uit mag gaan zou je dan namelijk twee treinen tegelijk krijgen.
Of je schaft gewoon die regel over terugsteken helemaal af want dat is toch overbodig als iedereen op saldo reist. :Y
Waarom zou die ineens overbodig worden? Blijft net zo herkenbaar bij controle: of je nu op een papieren kaartje voorbij je bestemming reist of op saldo richting het incheckstation maakt eigenlijk geen verschil. In beide gevallen leg je een stuk van je reis af waar je niet voor betaald hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Anne »

Reisplanner geeft nu ook al de mogelijkheid om vanaf Blaak via Rtd Centraal naar Breda te reizen.
Tarief is gelijk aan de rechtstreekse route (komt wel toeslag bij.
Je mag voor het standaard tarief de routes nemen die de reisplanner aangeeft (zonder gebruik optie via station).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Waarom zou die ineens overbodig worden? Blijft net zo herkenbaar bij controle: of je nu op een papieren kaartje voorbij je bestemming reist of op saldo richting het incheckstation maakt eigenlijk geen verschil. In beide gevallen leg je een stuk van je reis af waar je niet voor betaald hebt.
Die regel dat je niet moet terugsteken is er voornamelijk om te voorkomen dat bijvoorbeeld reizigers van Breda naar Rotterdam Centraal allemaal een kaartje tot Lombardijen kopen om goedkoper uit te zijn. En daar zit dus een belangrijk verschil met reizen op saldo: je kan alleen uitchecken op het station waar je daadwerkelijk je reis beëindigt.

De algemene regel is uiteindelijk toch ook dat je een snellere reisroute mag volgen dan de korste route, waarom zou je daarin een uitzondering willen handhaven voor gevallen waarin je toevallig een klein stukje dubbel doet?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:En daar zit dus een belangrijk verschil met reizen op saldo: je kan alleen uitchecken op het station waar je daadwerkelijk je reis beëindigt.
Da's waar, maar je betaalt nog steeds te weinig als je op die manier een snellere reis maakt... bijvoorbeeld als je van Utrecht naar Voorburg reist is dat op sommige momenten sneller maar ook duurder via Den Haag Centraal.
Al wordt terugsteken dan eigenlijk ook al gedekt door het niet richting je incheckstation mogen reizen, wat je dus eigenlijk als opvolger van de bewuste regel over terugsteken kunt zien. Doelde namelijk eerder op terugsteken om sneller te reizen dan doen alsof je terug gaat steken met een papieren kaartje uit jouw voorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Da's waar, maar je betaalt nog steeds te weinig als je op die manier een snellere reis maakt...
Hoezo betaal je 'te weinig'? Ten opzichte van wat?
Ik vraag helemaal niet naar een verbinding naar Den Haag Centraal, ik wil -in jouw voorbeeld- naar Voorburg. Waarom zou ik dan (dubbel) moeten betalen voor Den Haag - Voorburg, terwijl ik daar geen behoefte aan heb?

(het terugsteken hoeft het naar-het-station-van-inchecken-terugreizen niet per sé in de weg te zitten)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

Je betaalt te weinig t.o.v. de ritprijs van de via-reis, wat het wordt gezien je afwijkt van wat je normaal uit de reisplanner zou krijgen.
Naar Voorburg stuurt de planner je vanuit Utrecht of met de rechtstreekse Sprinter, of met de IC naar Gouda en dan verder per Sprinter. Mocht je vanuit de IC in Gouda net de Sprinter missen dan is het weliswaar sneller om in de IC te blijven zitten en vanaf Den Haag Centraal terug te reizen, maar volgens de reisregels van NS moet je gewoon op de volgende Sprinter wachten in Gouda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Wubbo »

Volgens de huidige reisregels moet dat ja. Dat komt doordat je met het huidige systeem geen controle hebt of iemand die een kaartje Voorburg - Utrecht heeft inderdaad de snelste route aan het rijden is (via Den Haag Centraal) of in Den Haag Centraal ingestapt is. Met het inchecken heb je die controle wel, dus ik zou niet weten waarom die reisregel nog zou moeten gelden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

Tja, enige vorm van controle heb je wel dan ja maar die reisroute mag op saldo nogsteeds niet omdat je weer richting je incheckstation aan het reizen bent. Wat blijft is dat dit na Gouda geen van beide meer te controleren is (zowel op saldo als met papieren kaartje) natuurlijk...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Klaasje »

Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Justin »

Overigens, Rotterdam Blaak is toch hetzelfde tariefpunt als Rotterdam Centraal?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Volgens de huidige reisregels moet dat ja. Dat komt doordat je met het huidige systeem geen controle hebt of iemand die een kaartje Voorburg - Utrecht heeft inderdaad de snelste route aan het rijden is (via Den Haag Centraal) of in Den Haag Centraal ingestapt is. Met het inchecken heb je die controle wel, dus ik zou niet weten waarom die reisregel nog zou moeten gelden.
Volgens mij blijft datzelfde probleem met reizen op saldo gewoon bestaan, je ziet immers alleen het begin station als incheck punt, zou iemand terugsteken, dan reist die persoon terug richting incheck station, tenzij je ook op het via station een in/uitcheck zou doen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Wubbo »

Hoezo? Iemand die op Voorburg is ingecheckt is zijn reis toch altijd op Voorburg begonnen? Dan kun je dus nooit meer op Den Haag Centraal begonnen zijn. Je kan inderdaad niet zien of iemand terugsteekt, maar dat is ook het probleem niet.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door hm00 »

Het is gewoon een ander tariefsysteem. Je betaalt gewoon voor de reis van incheckstation tot uitcheckstation. Hoe je hebt gereisd, maakt dan niet uit, zolang je je reis maar niet hebt onderbroken. Zo heb ik het wel eens begrepen. Probleem is dat nu nog niet alle poortjes bij de ingangen van de stations zijn gesloten.

Je zou dan dus ook een dag in de trein kunnen doorbrengen en dan weer op je incheckstation weer kunnen uitchecken. Dus volgens mij is “terugsteken” toegestaan als je reist op saldo.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Geert »

Tegenwoordig mag er maximaal 6 uur zitten tussen incheck en uitcheck begreep ik, en sowieso kun je niet uitchecken op je beginstation (tenzij je dat binnen 35 minuten doet om bijvoorbeeld iemand af te zetten). Het voorbeeld gaat dus niet helemaal op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten