Toekomstvisie Amsterdams OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Dat heet niet omgooien, dat heet veranderen omdat de daadwerkelijke vraag afweek van de verwachte vraag en het daarop toegesneden aanbod. Dat vereist soms wat experimenten. Overigens vind ik de snelheid waarmee dat gebeurt in het zuidelijk deel van Nieuw-West nog behoorlijk meevallen, in Leiden gaat het busnet zo'n beetje elk jaar volledig op de schop :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Tja, zo kan je wel blijven vergelijken met plekken waar het slechter gaat hè... Ik kijk liever naar plekken waar het beter gaat. :wink:
Alargule

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Alargule »

reisthijs schreef:Dat is geen concurrentie maar twee modaliteiten die elkaar aanvullen. Dat werkt prima in Rotterdam, tram en metro zitten beiden vol dus er is blijkbaar vraag naar. Waarom is dat een probleem?
Dat is slechts een probleem in the eye of the beholder. Deels parallel lopende routes vormen geen enkel probleem, zolang ze beide een andere vervoersmarkt bedienen. De TramPlus- en metrolijnen zijn hier niet concurrerend, maar complementair. Je had de TramPlus-lijnen natuurlijk ook kunnen laten eindigen bij Wilhelminaplein, maar dan had de metro weer voller gezeten.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Mojito »

^^ En als die Trampluslijnen de Wilhelminapier als eindpunt hadden gehad dan zouden er ook een hoop reizigers weer afhaken, omdat ze moeten overstappen om Rotterdam-Centrum en - Centraal te bereiken.

Ik zie er ook geen probleem in. Buslijn 15 verloor passagiers aan de westelijker lopende Ringlijn, toen die ging rijden. Toch bleef de lijn onverminderd belangrijk als verbinding tussen de vooroorlogse buurten van West en station Zuid, waar die op een gegeven moment langs ging en nu eindigt. Inmiddels is het weer een drukke en frequente buslijn. Een lijn die ik graag nog steeds ooit in een tram veranderd zou willen zien (al dan niet via de Amstelveenseweg i.p.v. Hoofddorpplein), als kwaliteits- en capaciteitsverbetering van deze belangrijke vervoersrelatie en als onderdeel van het concept om van station Zuid de tweede pool van het tramnet te maken.

Verlegging van lijn 5 naar Sloterdijk zie ik ook wel zitten. Als de Regiotramplannen door gaan en er groter/breder materieel op deze lijn komt dan wordt het lastig om hem naar Centraal te voeren. Hoeft ook niet meer, want wie naar Centraal wil pakt straks op Zuid immers de Noord/Zuidlijn. Een eindpunt ergens voorbij Leidseplein voor de vernieuwde 5 lijkt me vrij onhandig. Dan kun je hem beter vanaf het Leidseplein via de route van 10 en 12 naar Sloterdijk voeren. Daarmee krijgt dit belangrijke station eindelijk ook eens een rechtstreekse verbinding met het Centrum.

Maar goed, over het toekomstige Amsterdamse lijnennet moesten we misschien maar eens een ander topic openen, want voorlopig blijft het bij speculeren.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het is juist goed dat er geen lijnenplan is geïntroduceerd, want dat zou betekenen dat het netwerk nog steeds in beton gegoten wordt, terwijl juist de bedoeling is dat de vervoerder meer vrijheden gaat krijgen om de routes te bepalen als hij merkt dat er vraag is naar bepaalde verbindingen en niet naar andere.
Bij tramlijnen geldt natuurlijk wel dat routes wellicht niet in beton gegoten zijn, maar wel in ijzerstaven vastliggen. Ik mis de koppeling tussen infrastructuur en bediening. Je ziet aan de Lairessestraat-Overtoom en trouwens ook aan de zinloze busstrook op de Burgemeester Roëllstraat dat hier nog een wereld aan te winnen is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door JWM »

Vinny schreef:zinloze busstrook op de Burgemeester Roëllstraat
Bij de grootschalige reconstructie van de Roëllstraat sneuvelt de busstrook, westelijk van het circuit is dat al gebeurd...
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Mojito »

Grootschalige reconstructie? Die is toch nog niet zo lang geleden al eens geweest? Of is het opnieuw nodig... Zo'n tien jaar geleden was de Roëllstraat immers nog een vierbaansweg met enorme populieren. Mijn huidige tramhalte (Burg. Rendorpstraat) lag, als ik me niet vergis, ook precies omgekeerd (perron richting Centraal aan oostzijde en perron richting Geuzenveld aan westzijde van kruising) ten opzichte van de huidige situatie .
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Die busstrook is in 2000 aangelegd, waarna er geen bus meer overheen reed, totdat het GVB busslak 64 introduceerde ter compensatie van het rechttrekken van een aantal andere buslijnen in West. Als het gaat om verspilling van belastinggeld lust ik er nog wel eentje :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:Verlegging van lijn 5 naar Sloterdijk zie ik ook wel zitten. Als de Regiotramplannen door gaan en er groter/breder materieel op deze lijn komt dan wordt het lastig om hem naar Centraal te voeren.
Is het in de plannen niet juist de bedoeling tram 5 als stadstramlijn te handhaven (hetzij misschien via een andere route binnen Amstelveen) en M51 te vervangen door een regiotram? Althans dat is wat ik heb gelezen niet al te lang geleden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Er zijn wat varianten uitgedacht. Er moet nog een besluit genomen worden. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Er zijn wat varianten uitgedacht. Er moet nog een besluit genomen worden. :Y
Dat klopt, maar het hele regiotram-plan is voornamelijk een vervanging voor metro 51 toch? Wat er met tram 5 moet gaan gebeuren is nog een zwevend iets volgens mij.

Ik snap nog steeds niet helemaal waarom de route van metro 51 niet gewoon kan blijven zoals hij is. Ik zou tram 5 er enkel wel weghalen, de perrons verlengen zodat er M5/M6 materieel kan stoppen, haltes fuseren en overgangen beveiligen met slagbomen. Eigenlijk vergelijkbaar met metro-sneltram in Rotterdam en RandstadRail. Is dat niet veruit de goedkoopste, handigste en snelst realiseerbare optie? Van het gezeik van te kleine trams en metro's ben je ook gelijk af, want dat kunnen die M5/M6-wagens makkelijk aan. Eventueel laat je metro 51 in de toekomst via de N/Z-lijn lopen zoals de bedoeling was van metro 58.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Het nieuwe materieel voor de metro is te breed. Wil je dat op de sneltram laten rijden, dan moeten de sporen ook verder uit elkaar gelegd worden, wat dus eigenlijk neerkomt op volledige nieuwbouw.

Het voordeel van de Regiotram is dat de ombouwkosten juist relatief laag zijn, omdat je alleen de perrons hoeft te vervangen door nieuwe lagere perrons. Het concept van de Regiotram is als ik mij niet vergis dat er twee lijnen komen: Amstelveen Westwijk - Leidseplein en Amstelveen Binnenhof - Amstelstation (o.a. via een nieuw aan te leggen tracé Stadionweg - Apollolaan - Muzenplein - Churchilllaan)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Datzelfde probleem van te breed materieel is toch net zo'n groot probleem in Zuid en het centrum? Zie Den Haag waar ze een groot deel van de route van lijn 2 moesten ombouwen voor RR-materieel (en waar ze nog steeds niet rijden trouwens). De nieuw bestelde Haagse stadstrams kunnen op de nodige routes ook niet rijden. De infrastructuur van het huidige Amsterdamse tramnet is totaal niet berekend op extra lange en voornamelijk brede trams. Je zult dan hoe dan ook moeten gaan ombouwen; op het stuk Westwijk - Zuid (voor M5/M6-materieel) of op het stuk Zuid - Centrum (voor regiotrammaterieel). Dan is het stuk in Buitenveldert/Amstelveen waarschijnlijk minder ingrijpend, tenzij dit een eerste stap wordt naar volledige modernisering van het tramnet. Maar goed dat laatste kan ik me haast niet voorstellen.

Trouwens, ik heb ook nog over een "regiotram" variant gelezen waarbij ze tussen Zuid en Spaklerweg de bovenleidingen willen doortrekken zodat sneltrams geen gebruik meer hoeven te maken van de derde rail maar wel over het bestaande metrospoor kunnen blijven rijden. Dat is natuurlijk helemaal el cheapo.
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 25 dec 2011, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door hauptbahnhof »

En vooral wat de toegevoegde waarde daarvan is...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:En vooral wat de toegevoegde waarde daarvan is...
Met "daarvan" doel je op...?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door hauptbahnhof »

Dat laatste..
(bovenleiding doortrekken tot SLW)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Klaasje »

Dat nut is vooral het passen binnen het systeemdenken wat in Amsterdam zijn intrede heeft gedaan na de vele storingen op lijn 51. (Lees: Het enige nut is van politieke aard, verder is er eigenlijk geen nut.)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Het nut is dat je voor nieuw materieel dat op de 51 gaat rijden geen bicourant systeem meer hoeft aan te schaffen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Klaasje »

Poeh, Poeh... een beugeltje voor de derde rail en een electrische installatie die voor zowel 600 als 750 volt geschikt is... Zoiets is nog nooit vertoond.. Komt dat zien, komt dat horen bij lijn 51. :') (Ja ik begreep dat het niet erg serieus was..)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Volgens mij ligt het meer aan het materieel, of nog beter, aan de fabrikant van het materieel wat in die tijd stiekem toch een hoop broddelwerk heeft afgeleverd...

De dubbelkoptrams schijnen onder je kont weg te roesten
De sneltrams kunnen zelfs de meest basale dingen niet
De nieuwbouwdraaistellen van de Haagse trams schijnen ook niet al te best te zijn
En ze zijn de uitvinder van een tram op een rail met rubberbanden. Twee Franse steden hebben die gekocht en nu weten ze niet hoe snel ze die prut weer kwijt moeten raken...

Dat Bombardier die tent nog heeft durven over te nemen toen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Door een materieelspecialist ben ik er op gewezen dat de omschakeling vooral mechanisch plaatsvindt, en derhalve heel vatbaar is voor defecten. Ik weet niet in hoeverre dat ligt aan de traptreden, aan de omschakeling van derde rail naar bovenleiding of een specifiek iets dat met het gekozen systeem samenhangt, maar alles bij elkaar opgeteld is het toch wel behoorlijk veel problematischer dan aanvankelijk de bedoeling is geweest.

Uiteindelijk denk ik wel dat lijn 51 een goed voorbeeld is, waarbij het "KISS" principe (Keep it Simple, Stupid) om politieke reden overboord is gezet, en dat wellicht één van de oorzaken van de problematische dienstuitvoering is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

Met het risico weer een hoop woede over me af te roepen: In Rotterdam lukt het omschakelen toch ook prima bij metrolijnen A/B/C/E? Of heeft men daar net zoveel problemen als in Amsterdam? Uiteraard heb je daar die treeplanken niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Rotterdam heeft als voordeel dat de spanning op de derde rail en de bovenleiding identiek is, maar voor de rest werkt het daar bijna altijd zonder problemen en al veel langer dan in Amsterdam.

Met regiotrams de stad in gaan hoeft niet echt een groot probleem te zijn, het is in ieder geval duidelijk dat het de komende jaren nog niet nodig is en daarna zal de financiële situatie hopelijk beter zijn, zeker als de rest van de toekomstvisie daadwerkelijk tot uitvoering komt. Voor de lijn naar het Amstelstation moet een nieuw tracé worden aangelegd, de tramsporen in de Churchilllaan zijn makkelijk geschikt te maken, alleen de sporen in de Vrijheidslaan moeten dan nog, maar als er weer eens spoorwerkzaamheden nodig zijn kan dat gebeuren. De Berlagebrug wordt nog het lastigste. De keerlus bij Amstel wordt vervangen, al vraag ik mij af hoe realistisch die plannen nog zijn omdat op de plek van de huidige keerlus kantoren voorzien zijn terwijl de stad de komende jaren juist tientallen kantoorgebouwen gedwongen wil laten afbreken wegens langdurige leegstand.

Voor de lijn naar Leidseplein moet er meer spoor opgeknapt worden, jammer dat de kruising bij het Stedelijk Museum dit jaar aan de beurt was voor groot onderhoud :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door robert55 »

Met de opening van de NZ-lijn vervalt voor zover ik weet het deel CS-Spaklerweg-Zuid van lijn 51. De planontwikkeling voor de Amstelveenlijn gaat over enkele opties:
- full metro [te duur, wordt het echt niet]
- stadstrams [meerdere lijnen, waarvan een idd naar Sloterdijk, via een lijn 15-achtige route]
- regiotram [twee lijnen: van Poortwachter en Binnenhof naar Marnixstraat en Amstelstation, met een versterkingsdienst tot zuid]. De verbinding naar Amstel is nieuw en dat zouden best eens die nieuwe rails kunnen zijn die in de discussienota genoemd worden.

Koppeling van een niet-kruisingsvrije Amstelveenlijn aan de NZ-lijn wordt niet eens overwogen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

robert55 schreef:Met de opening van de NZ-lijn vervalt voor zover ik weet het deel CS-Spaklerweg-Zuid van lijn 51
Niets is nog zeker.
Bee schreef:Met regiotrams de stad in gaan hoeft niet echt een groot probleem te zijn [...]
Het hele stuk CS-Zuid moet op de schop. Dat is nogal een ingreep. Daarnaast is het al dringen geblazen in de Leidsestraat en Rozengracht. Vraag me werkelijk waar af hoe ze die trams met redelijke snelheid bij het CS willen krijgen vanaf Zuid. Sneller dan de 51 nu gaat het niet worden lijkt mij.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten