mb90 on Tour #63: SG3 in Den Haag, eerste EBS-ritjes en meer

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #63: SG3 in Den Haag, eerste EBS-ritjes en meer

Bericht door mb90 »

Na een periode zonder hobby-rondjes met het OV was het daar vrijdag en zaterdag weer eens tijd voor. Omdat ze echter wat kort waren voor losse verslagen heb ik ze gebundeld tot dit verslag.

Als eerste de vrijdag. Nadat ik al eerder SG3 gezien had op metrolijn E leek mij dat wel een goede gelegenheid om met die lijn naar Den Haag te gaan. Dat kan sinds 11 december zonder overstappen en is met 2 RET metroreizen voor maar 5 euro retour te doen, dus dat maakt het extra interessant. In Den Haag konden dan ook nog andere leuke dingen meegenomen worden. De rit ging dus met metrolijn E. Een leuke rit werd met nog in mijn geval nog wel RSG3, maar onderweg had ik al een 4-tal SG3-tjes gezien. De rit werd echter even onderbroken bij station Forepark, omdat ik zag dat er hier een metro of een Haagse tram samen met wat NS en Arriva-materieel op de foto kon.
Hier is bijvoorbeeld een combi RSG3-tjes met links de SLT 2626, rechts ervan een Arriva GTW en daarachter in de verte een DDZ-rijtuig:
Afbeelding

En hier dezelfde combinatie, maar dan met een Haagse RegioCitadis op lijn 3 naar Zoetermeer die gepasseerd wordt door de 4047 op lijn 4 naar De Uithof:
Afbeelding

Daarna kwam er dan een SG3 aan op lijn E en daarmee ging ik verder naar de Laan van NOI. Na een kleine 10 minuten kwam dezelfde combinatie ook weer terug en zo zien we hier de 5615 met een RSG3 opweg naar de Slinge met rechts ernaast de 5612 met een RSG3 opweg naar Den Haag Centraal:
Afbeelding

Met opnieuw een SG3 ging ik verder voor het laatste stukje naar Den Haag Centraal. Dit waren de 5618 en de 5622 en die stonden niet veel later alweer klaar onder de grijze sjoelbak (een foto buiten de sjoelbak zat er qua licht niet meer in) voor de rit terug naar Rotterdam:
Afbeelding

Nu ik toch hier was zocht ik maar eens de Haagse lijn 10 op, omdat deze nu ingekort is tot Station Hollands Spoor:
Afbeelding

De middagspits was inmiddels begonnen en dus zouden er ook gekoppelde Regio-Citadissen op lijn 4 moeten rondrijden. Omdat het daarvoor op CS wat te krap was ging ik weer terug naar de Laan van NOI om deze op te wachten. Het was al snel raak met hier de 4067 en 4068 als lijn 4 naar de Monstersestraat:
Afbeelding

Daarna ging ik met lijn E weer terug naar Rotterdam. In mijn geval weer gewoon met een RSG3. Onderweg viel nog wel de omroep bij Rotterdam Centraal op. De fouten die er eerst in zaten zijn eruit gehaald en de omroep loopt nu ook gewoon goed door. :)


Dan naar de zaterdag. Toen vond ik het tijd om eens wat ritjes te maken met EBS door Waterland en wellicht nog wel wat meer (afhankelijk van de tijd voor kerstavond). De reis begon zoals altijd met een metrorit naar Rotterdam Centraal, alleen was het dit keer met lijn E. Op Centraal kocht ik mijn Fyra-toeslag en ging ik met de Fyra naar Schiphol. Ik had namelijk weinig zin om eerst nog met de slak-IC richting Noord-Holland te gaan. Vanaf Schiphol was de overstap op de s3300 echter erg ruim en dus ging ik via Sloterdijk naar Purmerend. Bij Sloterdijk trok er net een regenbuitje langs en dat gaf wel een leuk effect toen de ICM 4057 als IC 4531 vanuit Enkhuizen binnen kwam:
Afbeelding

Via de Hemboog sporen ging ik per SGM verder naar Purmerend. Daar aangekomen was het gelukkig een stuk zonniger. Al snel kwam de pausmobiel van Volkswagen voorgereden op buurtbuslijn 416:
Afbeelding

Al snel gevolgd door een wat grotere broer van Mercedes, de Sprinter, op lijn 103 naar Monnickendam:
Afbeelding

Voor wat meer bussen van wat groter formaat ging ik naar het Tramplein. Daar kwam al snel een fraai gele Scania aan:
Afbeelding

Gevolgd door een broer in de eveneens fraaie R-Net kleuren op lijn 301:
Afbeelding

Toen was het tijd voor een ritje met EBS, alleen de vraag was waarmee, want er was wat keus hier. Het werd een gele Scania en wel op lijn 118. Niet helemaal tot aan Amsterdam, maar tot het busstation van Edam. Een comfortabele rit waarbij de term Extra Beenruimte ook echt waargemaakt is. Wel zijn de stoeltjes wel wat kort en is het 2x omroepen zeker bij de vele haltes in Purmerend soms verwarrend. Na een half uurtje kwam ik aan bij het busstation. Nadat alle bussen wegwaren duurde het niet lang totdat er weer een nieuwe bus kwam, dat is deze 5014 als lijn 118 naar Purmerend:
Afbeelding

Daarna kwam net als in Purmerend de 5028 het busstation op. Hier echter niet meer als lijn 0, maar als lijn 118 naar Volendam en verder naar Amsterdam:
Afbeelding

Toen had ik het hier wel gezien en ging ik weer terug richting Amsterdam. Nu met een R-Net Scania en wel eentje op lijn 314. De bus was van de buitenkant wel een stuk minder schoon, maar zat wel nog beter dan de gele versie. Binnen een half uurtje was ik op centraal en wilde ik eerst naar Amersfoort voor het Plan V-tje van de Valleilijn. Er was echter een brandje bij Hilversum waardoor dat plan afviel. Daarom besloot ik om met een omweg (via Utrecht) weer richting Rotterdam te gaan. In Utrecht heb ik tijdens het nuttigen van de lunch even een kijkje genomen op het busstation Noord. Daar kwam onder andere deze GVU Amba langs met rechts ernaast een nu nog groene tram:
Afbeelding

Daarna volgde nog een Amba, maar nu een groene niet-Utrechtse van Connexxion op lijn 120:
Afbeelding

Daarna ging ik met de eerstvolgende IC weer naar Rotterdam. Niet meteen naar huis, maar eerst nog naar de Capelsebrug om te kijken of daar wat te beleven viel. Onderweg zag ik de nodige Teetjes langs komen, dus die wilde ik nog wel op de foto zetten, zolang dat nog kan. Totdat ze weer langskwamen, was het tijd voor wat busjes. Eerst de 1082 op lijn 98. Een van de vele bussen met een hoog nummer die eerst alleen rondom Ridderkerk te vinden waren:
Afbeelding

En daarna de nieuwe lijn 34 van de RET. Eerst reed lijn 37 dit rondje met een busje op zaterdag, maar nu rijdt er dus net als het andere deel van lijn 37 weer een grote bus:
Afbeelding

Dan de metro's. Vlak achter de nieuwbouwwijk naast Capelsebrug is er nog een lege bouwkavel. Vanaf hier kun je nog aardige foto's maken van de langsrijdende metro's. Daar ging ik dus ook heen voor de foto's van de Teetjes. Al snel kwamen deze 5254 en 5244 langs op lijn A naar Schiedam, terwijl de zon er net geen zin meer in had..:
Afbeelding

Aan de andere kant is een deel van de skyline van Rotterdam mooi te zien. Daar kwam al snel ook een metro vandaan en wel deze SG3 op lijn C naar De Terp:
Afbeelding

En dan weer een paar Teetjes. Eerst als lijn B naar Schiedam:
Afbeelding

En daarna opnieuw lijn B, maar dan naar Nesselande:
Afbeelding

Verder was het alleen maar SG3 wat de klok sloeg en daarom ging ik hier naar huis. Vanaf Beurs had ik opnieuw lijn E, alleen was dit dit keer een SG3. Omdat er nog tijd over was ging deze als afsluiting nog even op de foto en wel vanaf de Mijnsherenlaan op het viaduct tussen het Zuidplein en de Maashaven opweg naar Den Haag Centraal:
Afbeelding
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #63: SG3 in Den Haag, eerste EBS-ritjes en

Bericht door Michael »

Mooie reportage. Wat ik me trouwens afvraag. Er rijden dus best wel wat SG3tjes op lijn E zijn er niet genoeg RSG3tjes?
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #63: SG3 in Den Haag, eerste EBS-ritjes en

Bericht door mb90 »

Er zijn er in theorie precies genoeg. Er zijn namelijk doordeweeks overdag 11 diensten en 22 RSG3-tjes. 2 RSG3-tjes per dienst zijn dan dus in theorie haalbaar, maar dan moeten ze allemaal in dienst zijn. Dat is natuurlijk niet altijd zo en daarom zijn er 4 SG3-tjes als buffer.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #63: SG3 in Den Haag, eerste EBS-ritjes en

Bericht door Michael »

Okee. Duidelijk. dankjewel
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: mb90 on Tour #63: SG3 in Den Haag, eerste EBS-ritjes en

Bericht door Jef400 »

Pausmobiel. Waarom ben je daar niet ingestapt. Zie je ook eens wat werelderfgoed. :D
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #63: SG3 in Den Haag, eerste EBS-ritjes en

Bericht door mb90 »

Ik heb de Beemster (en de Stelling van de andere buurtbus ook) de laatste weken al de nodige keren gezien tijdens het werken, dus daarom koos ik nu voor het ritje richting Edam. Maar het is best een leuk gebied daar.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: mb90 on Tour #63: SG3 in Den Haag, eerste EBS-ritjes en

Bericht door Jef400 »

Andere aanrader is lijn 50 van Maastricht naar Aachen. Ook een prachtlijn
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten