Toekomstvisie Amsterdams OV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

De regiotram gaat niet naar het Centraal Station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door TLP »

robert55 schreef:Met de opening van de NZ-lijn vervalt voor zover ik weet het deel CS-Spaklerweg-Zuid van lijn 51. De planontwikkeling voor de Amstelveenlijn gaat over enkele opties:
- full metro [te duur, wordt het echt niet]
- stadstrams [meerdere lijnen, waarvan een idd naar Sloterdijk, via een lijn 15-achtige route]
- regiotram [twee lijnen: van Poortwachter en Binnenhof naar Marnixstraat en Amstelstation, met een versterkingsdienst tot zuid]. De verbinding naar Amstel is nieuw en dat zouden best eens die nieuwe rails kunnen zijn die in de discussienota genoemd worden.

Koppeling van een niet-kruisingsvrije Amstelveenlijn aan de NZ-lijn wordt niet eens overwogen.
Ik dacht dat we hier een vrij nutteloze discussie aan het voeren waren. Toch niet. Even deze pagina snel langs gescrolld begrijp ik dat jullie tot de conclusie zijn gekomen dat het projectbureau Amstelveenlijn nog steeds bestaat (iemand zei in september nog in het topic over de toekomstige Amstelveenlijn dat het projectbureau opgeheven was), en dat er nu drie varianten op tafel liggen.

Aan bovenstaande quote wil ik nog toevoegen dat de stadstramvariant de lijnen Binnenhof-Sloterdijk, Westwijk-CS en Waardhuizen-Amstelstation betrof. Een ander opvallend feit over beide varianten is dat bij de stadstramvariant het noordelijke deel van het huidige sneltramtrace ongelijkvloers wordt gemaakt wat bij de regiotram niet zal gebeuren.
Beide tramvarianten zullen bij het maken van de keuze aan elkaar gebundeld worden, waarbij aan de voordelen van beide systemen wordt gedacht. Dus dan krijgen we hopelijk drie tramlijnen naar Amstelveen met ongelijkvloers tracé tussen de Boelelaan en van Boshuizenstraat met hoogwaardige haltes en gewoon 2,30 meter breed materieel (niet moeilijk doen zoals bij Den Haag) en verder een nieuw tracé door Waardhuizen en Zuid-Amstelstation is dan nieuw. Een metro valt wegens de complexiteit hoogstwaarschijnlijk af.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Complexiteit? Een metro is gewoon stervensduur. Niemand die 700 miljoen wil investeren in een lijn die er al ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door TLP »

Bee schreef:Complexiteit? Een metro is gewoon stervensduur. Niemand die 700 miljoen wil investeren in een lijn die er al ligt.
Vriend, dat niet alleen. Je zult zien dat er dezelfde chaos ontstaat als bij de Noord/Zuidlijn, mochten ze toch kiezen voor de metro. Naast dat de kosten dan de pan uit rijzen krijg je dus ook te maken met een lijn (en omgeving :!: ) die jaren plat ligt wegens bureaucratisch gezeik in al die gemeentelijke overheden van de Stadsregio Amsterdam. :N
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door RoelZ1 »

Tsja, de discussie over de Amstelveenlijn volg ik al tijden met verbazing en heb er zelfs al een studieproject aan gewijd. Ik val er steeds weer van verbazing in verbazing. Dat het nu steeds meer richting het Regiotram-idee gaat is helemaal verbijsterend: we investeren 380 miljoen euro in een verslechtering van het OV, want dat is het vergeleken met de huidige situatie. Naar station Amstel wordt trager, naar het centrum (Leidscheplein) rijdt lijn 5 nu al en dat wordt niet/nauwelijks sneller en de verbinding met het Centraal Station vervalt helemaal. Zijn ze nou echt helemaal gek geworden!? En dat alles terwijl er een ideale oplossing is die zelfs in een uurtje rijden in het wild te aanschouwen is. Maar nee, "Dan kunnen we geen nieuwe brede metro's door de Noord-Zuid lijn laten rijden als die wordt geopend" en "Nee, een lichte metro is niet hip, light-rail is ook al zó zomer 20-11, we willen een Regiotram of een echte metro, je weet wel, zoéén als in NY, Parijs, Barcelona en Londen!"

In mijn ogen is dat hele regiotram-idee niets meer dan een opgeblazen excuus-alternatief. De projectgroep Amstelveenlijn heeft stelselmatig richting een volwaardige metro gestuurd. Om hun advies kracht bij te zetten hebben ze een aantal problemen als onoverkoombaar neergezet. Bijvoorbeeld het safe-haven principe waardoor M51 niet verder dan Spaklerweg zou kunnen, dat het eindpunt van de NZL op station Zuid te weinig capaciteit heeft, dat de huidige infrastructuur in Amstelveen per definitie voor vertraging zorgt en dat het materieel aan vervanging toe is. Zij hebben daaraan de conclusie verbonden dat de huidige Amstelveenlijn ten doden is opgeschreven en iedereen accepteerde dat maar voor de waarheid. Op die manier zou de metro naar Amstelveen er gemakkelijk doorheen geloodst kunnen worden.

Echter, de gemeente vond dat ze te veel gericht waren op een metro, dus er moesten alternatieven komen. Ze hadden de Amstelveenlijn zelf al ten doden opgeschreven, dus een status quo met nieuw materieel (of het huidige M4/S3 waarbij het M5 op de Ringlijn gaat rijden) was ondenkbaar. De enige alternatieven die werden bedacht waren de sneltram vervangen door een tram (verslechtering dus) of een iets grotere tram zodat de frequenties wat lager lagen en er een tunnel kon worden bespaard. OK, een bewonersvereniging kwam nog met een alternatief, wat veelbelovend was, maar onvoldoende gematureerd om goed te scoren. Tsja.. toen kwam het probleem. Die gewenste metro scoorde niet zo goed. De excuus-alternatieven scoorde een stuk beter. Hoe het behouden van de huidige opzet zou scoren is niet doorgerekend, want ja, als we al gezegd hebben dat het onmogelijk is zou het een beetje raar zijn om het toch weer te onderzoeken.

Ik kan garanderen dat het behouden van de huidige situatie stukken beter scoort dan zowel de regiotram als de stadstram. De enige opties die een verbetering van het OV zouden betekenen zijn een volledige metro in het verlengde van de NZL of een lichte metro als verlenging van de NZL. Het is wat mij betreft dus een van die twee of anders helemaal niets, ja het onderhouden/vervangen van het materieel en de infrastructuur.

Zo.. Die frustratie is eruit ;).
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door fred1954 »

@RoelZ1
Heel goed verwoord m.i. Het feit dat we anno 2011/2012 nog steeds een discussie hebben over wel/niet metro, sneltram, regiotram etc komt m.i. door het uiteindelijk in het maatschappelijk debat gesneuvelde Plan Stadsspoor 1968.

Na het gemeenteraad besluit van 1968 om te beginnen met de bouw van de Oostlijn uit het bovenstaande plan is er zoveel tegenstand geweest tegen deze Oostlijn, m.n in de binnenstad, dat uiteindelijk het woord "metro" in Amsterdam een vies woord was geworden. Het Plan Stadsspoor 1968 is daardoor niet verder uitgevoerd.

Pas vele jaren later is er hap/snap een uitbreiding geweest (Ringlijn, die geen ringlijn is), Amstelveenlijn (mocht geen metro heten, maar sneltram in eerste instantie) etc.etc. Als men in de 70er en 80er jaren doorgepakt had met de plannen van 1968, had Amsterdam een perfekt metrosysteem gehad, waarschijnlijk tegen veel lagere kosten dan waar we nu tegen aanlopen in Amsterdam.

Voor de geinteresseerden een link over de geschiedenis van de plannen voor een metronet in Amsterdam:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plangeschi ... oplan_1968

Extra linkje met betrekking tot het voorgestelde lijnennet in 1968:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Amsterdam1968.png
Alargule

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Alargule »

Helemaal eens met de strekking van RoelZ1's betoog. Heb er zelf op mijn blog ook al eens aandacht aan besteed. Volledige, fysieke integratie van de NZL en de AVL is mijns inziens de beste - en eigenlijk ook enige - optie. Daarbij zou een ombouw van de AVL naar metrostandaard ook gefaseerd kunnen plaatsvinden via onafhankelijk van elkaar aan te besteden deelprojecten.

Over de voorgeschiedenis: ik denk dat de metrofobie uit de late jaren '70 en de trammofilie uit de jaren '80 slechts ten dele een verklaring voor het huidige affront zijn dat zich rond de toekomst van de AVL afspeelt. Het verklaart in ieder geval waarom we nu met een sneltram ipv een metro in Amstelveen zitten. Dat er nu zo moelijk wordt gedaan over de meest voor de hand liggende oplossing, heeft volgens mij te maken met:
  • ...politieke koudwatervrees voor eenzelfde financieel en plantechnisch debacle als met de NZL;
  • ...de haast paranoïde tunnelregels in NL, waar eerdere tunnelprojecten zoals de Roertunnels in de A73 en de landtunnel bij Utrecht in de A2 al het slachtoffer van zijn geworden. Ik kan althans moeilijk geloven dat er geen sneltrammaterieel bestaat dat via het safe-haven-principe van het NZL-tracé gebruik zou kunnen maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Sneltrams kunnen uitstekend in een metronet ingepast worden, Rotterdam en Oslo tonen dat elke dag aan :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Wat houdt dat regio-tram geneuzel in.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Alargule »

Tsja, lees de studie maar eens. Wat het precies moet worden, is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk (en ergens wil ik het ook gewoon niet weten, omdat ik al wel een vermoeden heb). Het zal in ieder geval zwaarder moeten worden dan een 'gewone' tram, maar toch ook weer lichter dan een 'echte' metro (rara...een sneltram, maar dan onder een andere naam?).

Je introduceert hiermee natuurlijk alleen maar meer problemen in het Amsterdamse OV-netwerk dan dat je ermee oplost. De regiotram zal minstens zo onbetrouwbaar zijn als tram 5 qua punctualiteit. Als het een veel zwaarder voertuig wordt dan een gewone stadstram, wordt het veiligheidsrisico voor het overige wegverkeer ook veel groter.

Enige pluspuntje is dan dat ze vanuit Buitenveldert een rechtstreekse verbinding met het Concertgebouw behouden. Ergens vermoed ik dan ook dat er weer zo'n kliekje achterzit, net zoals in de jaren '90 met de bewoners achter het Beatrixpark die een tracering van de NZL door de Boerenwetering met succes wisten tegen te houden.

Wat dat betreft is Amsterdam toch echt een durrepske...
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door TLP »

RoelZ1 schreef:Ik kan garanderen dat het behouden van de huidige situatie stukken beter scoort dan zowel de regiotram als de stadstram. De enige opties die een verbetering van het OV zouden betekenen zijn een volledige metro in het verlengde van de NZL of een lichte metro als verlenging van de NZL. Het is wat mij betreft dus een van die twee of anders helemaal niets, ja het onderhouden/vervangen van het materieel en de infrastructuur.
Sorry, maar ligt het nou aan de fabrikant dat het regelmatig nou zo ellendig verloopt of gewoon aan de te complexe infrastructuur?
Want:
- 3e railspanning = 750 V, bovenleidingspanning = 600 V.
- Het metromaterieel is 3m breed, het sneltrammaterieel 2,65m
- Doordat de beveiliging vrij slecht is en het materieel qua bouwstijl voldoet aan de metrostandaard, gebeuren er regelmatig ongelukken.
- Door de grote drukte bij de kruisingen die de sneltram passeert moet deze regelmatig al gauw 1-2 minuten wachten per kruising.
- Naast de grote hoeveelheid ongelukken is een andere veelvoorkomende storing dat een ketting het begeeft waardoor OF de bovenleiding OF de deuren het begeven bij het 'ombouwen'.
- En nog eentje: de sneltram trekt traag op, deze rijdt vaak niet harder dan 50 terwijl een Combino tussen de meeste haltes ongeveer op topsnelheid kan rijden (60-70 km/h)
- En Bee, in Rotterdam loopt het tracé in ieder geval niet parallel aan een belangrijke weg en is er geen integratie met het tramnetwerk.

Ja, bij de tramvariant krijgen we straks 3 lijnen waardoor het netwerk zo ongeveer 15-30x/uur belast wordt en daardoor een nog iets onveiligere situatie krijgen, maar de punten 1, 2, 5 en 6 vervallen sowieso wanneer je voor de tramvariant kiest. Bij een metrovariant krijg je nog nadelen als: netwerk jaren plat, geen begroting kunnen maken, nou eigenlijk alles wat ik in mijn eerste bericht genoemd had.

Dus wat willen we nou?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Een alternatief dat helemaal niet genoemd wordt, en volgens mij met behoorlijk weinig investeringskosten kan worden gerealiseerd is een keerspoor bij station Amstel aanleggen. De metro's (of sneltrams) van lijn 51 eindigen daar, en rijden dan niet door een tunnel, zodat er geen problemen m.b.t. tunnelveiligheid kunnen ontstaan.

Overigens hoeft een full scale metro voor de Amstelveenlijn niet zo duur te zijn: Je hoeft alleen de kruisingen ongelijkvloers te maken, het is niet nodig om een volledige tunnel te graven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Ik neig toch echt naar de regiotram.

Die rijdt waarschijnlijk 12x per uur, wat dus iets lager is dan de frequentie van 5 en 51 bij elkaar. De voertuigen zijn kleiner dan twee gekoppelde sneltrams maar groter dan de stadstrams, dus ideaal voor die lijn. Station Zuid en Station Amstel blijven direct bereikbaar, CS met een overstap op de Noord-Zuidlijn bij station Zuid.

De kosten voor het ombouwen van het traject zijn relatief laag, alleen de stations moeten verbouwd worden, wat toch al nodig tegen die tijd. Alle belangrijke bestemmingen blijven ook goed bereikbaar.

In de stad moeten wat meer aanpassingen getroffen worden maar die zijn ook nog te overzien, slechts een beperkt traject moet op de schop, voor het traject naar het Amstelstation moet er een nieuw stuk worden aangelegd, maar het andere gedeelte van de Churchilllaan is al zo als geschikt.

Bovendien heeft de Regiotram een kosten/batenverhouding van 12 en het doortrekken naar Uithoorn en Aalsmeer kan ook eenvoudiger gerealiseerd worden omdat de baan veel goedkoper aangelegd kan worden dan met een sneltram, laat staan een metro terwijl de regiotram buiten de bebouwde kom wel 100 km/u kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Ofwel zoals ik het nu lees moet het wiel weer opnieuw uitgevonden worden. Leg dan een verbindingspoor tussen de tram en de metro op station Zuid aan. Heb je het Karlsruher model. Hoeft er alleen maar een bocht vanaf Station Zuid naar de Ringlijn. En alle problemen zijn weg. Of kijk ik nu weer met een polderblik?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door TLP »

JeffreyMeijer schreef:Ofwel zoals ik het nu lees moet het wiel weer opnieuw uitgevonden worden. Leg dan een verbindingspoor tussen de tram en de metro op station Zuid aan. Heb je het Karlsruher model. Hoeft er alleen maar een bocht vanaf Station Zuid naar de Ringlijn. En alle problemen zijn weg. Of kijk ik nu weer met een polderblik?
Er was al een cross-platform overstap tussen tram en sneltram, maar die moest dokken ivm Noord-Zuidlijn. Er is nu al een combinatie van metro/sneltram: lijn 51. En de Ringlijn doet Station Zuid al aan om vervolgens verder te rijden naar de Amstelveenseweg en verder, zonder bocht want die is niet nodig. Ik snap niet waar je het nu over hebt want volgens mij begrijp je de situatie niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

Het Karlsruher model heeft helemaal niets met metro's te maken. In het Karlsruher model laat je stevig uitgevoerde trams via een spanningssluis de spoorlijnen oprijden tussen het andere treinverkeer. Dat heeft totaal andere eigenschappen dan een metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

Ik ben daar ook niet zo kapot van eerlijk gezegd. Het is een veiligheidsrisico en de meerwaarde is ook betrekkelijk gering terwijl de betrouwbaarheid van het systeem afneemt.
In de stad moeten wat meer aanpassingen getroffen worden maar die zijn ook nog te overzien, slechts een beperkt traject moet op de schop,
Tja.
http://maps.google.nl/?ll=52.348553,4.8 ... 11,,0,9.42

http://maps.google.nl/?ll=52.352617,4.8 ... 28,,0,5.49

http://maps.google.nl/?ll=52.352617,4.8 ... 28,,0,5.49

http://maps.google.nl/?ll=52.360165,4.8 ... 42,,0,19.5

http://maps.google.nl/?ll=52.363376,4.8 ... 42,,0,4.87

Ik ben heel benieuwd hoe jij op bovenstaande plaatsen een sneltram (plus halte) zou willen inpassen...

Ik voor mij, had nooit de Noord Zuidlijn aangelegd, maar tram 5 "vermetroëd", over de huidige route van tram 24 en 25 zijn op de Ferdinand Bol amper knelpunten, en bovendien bewijst de huidige situatie dat je zonder trams op deze straat ook een tramnet kan exploiteren. De problemen op lijn 5 zijn naast genoemde knelpunten, de Leidsestraat, en de Dam. Met lijn 5 als metro (of desnoods als prémetro) had Amstelveen al een comfortabele en snelle verbinding gehad met de hotspots van Amsterdam (Museumplein, Leidseplein, Dam, Centraal Station), terwijl de trams door de Vijzelstraat prima als tram hadden kunnen blijven bestaan. Maar goed, iets wat je nooit hebt gehad kun je ook niet kwijtraken. De NZ-lijn ligt er over een paar jaar nu eenmaal dus daar moeten we het maar mee doen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Klaasje »

Eigenlijk moet de sneltram 51 gewoon doorrijden de metrotunnel van de NZ-lijn in. Dan is er helemaal niets aan het handje, het kost bijna geen geld. (Hooguit de investering voor nieuw betrouwbaar sneltrammaterieel.)

En over de NZ-lijn: Die verbinding had beter niet aangelegd kunnen worden in de huidige vorm. Voor reizigers uit Haarlem, Zaandam en Purmerend is een reis via Sloterdijk en dan verder met M50 net zo makkelijk als een reis via het Centraal station of Noord en dan met de NZ-lijn. Voor reizigers van de andere kant van Amsterdam zijn er rechtstreekse treinen naar zowel het CS als Zuid en binnen de stad wonen te weinig mensen langs de NZ-lijn om een complete nieuwe lijn te rechtvaardigen. Het stadstramsysteem had een echter wel versneld mogen worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

De Beethovenstraat moet nog opnieuw ingericht worden, die straat voldoet niet aan het moderne straatprofiel wat men in Amsterdam toepast, goed realiseerbaar door het schrappen van een bomenrij.

Heel radicaal zou je de trambaan en weg naast elkaar plaatsen in plaats van de trambaan in het midden van de straat. De trambaan zou dan in gras aangelegd kunnen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Vinny »

igenlijk moet de sneltram 51 gewoon doorrijden de metrotunnel van de NZ-lijn in. Dan is er helemaal niets aan het handje, het kost bijna geen geld. (Hooguit de investering voor nieuw betrouwbaar sneltrammaterieel.)
De volgende technische redenen spelen mee:
- Sneltram 51 rijdt een gedeelte van het traject via een onbetrouwbare gelijkvloerse baan. Hierdoor is de exacte aankomsttijd op Zuid WTC lastig te voorspellen, waardoor je of een lange buffertijd krijgt, of niet kan voldoen aan het Safe Heaven principe. Je kunt ook alle metrotreinen naar Amstelveen door laten rijden, maar dat levert ook problemen op.
- De metrobuis wordt uitgevoerd met derde rail, en het PVR (profiel vrije ruimte) van de metro. Sneltram 51 moet dan nog steeds op Zuid worden omgebouwd (pantograaf, uitklappen van treetjes) en dit is kennelijk moeilijk betrouwbaar te krijgen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Daniel »

Dat safe haven principe lijkt me toch typisch iets wat je via de beveiliging regelt en niet afhankelijk is van waar de metro/sneltram vandaan komt. Simpelweg gezien gewoon het voertuig pas de tunnel in laten wanneer het volgende station vrij is, dat lijkt me nou niet een heel lange wachttijd opleveren.
En als het al wachttijd oplevert dan is die gelijk aan de wachttijd die een andere metro in die tunnel zou hebben als 'ie vertraagd op Zuid aankomt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
igenlijk moet de sneltram 51 gewoon doorrijden de metrotunnel van de NZ-lijn in. Dan is er helemaal niets aan het handje, het kost bijna geen geld. (Hooguit de investering voor nieuw betrouwbaar sneltrammaterieel.)
De volgende technische redenen spelen mee:
- Sneltram 51 rijdt een gedeelte van het traject via een onbetrouwbare gelijkvloerse baan. Hierdoor is de exacte aankomsttijd op Zuid WTC lastig te voorspellen, waardoor je of een lange buffertijd krijgt, of niet kan voldoen aan het Safe Heaven principe. Je kunt ook alle metrotreinen naar Amstelveen door laten rijden, maar dat levert ook problemen op.
Als je de belangrijkste twee á drie kruisingen ongelijkvloers maakt ben je waarschijnlijk van 90% van het probleem af. Verder kun je onderweg natuurlijk best wat marge in de dienstregeling stoppen. Daarmee is het niet zozeer een technisch probleem (dat is immers oplosbaar) maar een beleidsmatig probleem.
- De metrobuis wordt uitgevoerd met derde rail, en het PVR (profiel vrije ruimte) van de metro. Sneltram 51 moet dan nog steeds op Zuid worden omgebouwd (pantograaf, uitklappen van treetjes) en dit is kennelijk moeilijk betrouwbaar te krijgen.
Het is natuurlijk onzinnig dat zoiets simpels als een ombouw van metro naar sneltram niet betrouwbaar kan zijn. Een pantograaf uitklappen is bijzonder simpel, de bovenleidingsspanningen is ook niet zo afwijkend t.o.v. de metrospanning dat daar een bijzondere electrische installatie voor nodig is. (NS materieel doet het van ca. 1050 volt t/m 1850 volt) Verder is het uitklappen van treeplanken ook geen kunst. We hebben treinen rondrijden die dat bij ieder station doen waarbij er tegenwoordig niet bijzonder veel problemen meer mee zijn. De hele reden om deze optie niet te onderzoeken ligt gewoon in angstdenken en de keuze om het systeem niet te willen verbeteren. In plaats daarvan moet er maar een nog onbetroubaarder regiotram komen. Het hele verhaal is te zielig voor woorden. Het nare is dat de halve wereld nog in de spookverhalen gelooft ook nog.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door TLP »

Klaasje schreef:Eigenlijk moet de sneltram 51 gewoon doorrijden de metrotunnel van de NZ-lijn in. Dan is er helemaal niets aan het handje, het kost bijna geen geld. (Hooguit de investering voor nieuw betrouwbaar sneltrammaterieel.)
Dan kopieer je alternatief 5: het initiatief van de Projectgroep M51 Westwijk die precies hetzelfde idee had. Dat idee is dan ook afgewezen door het projectbureau om de redenen die Vinny zo ongeveer gaf. :wink:
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door TLP »

Klaasje schreef: Een pantograaf uitklappen is bijzonder simpel, de bovenleidingsspanningen is ook niet zo afwijkend t.o.v. de metrospanning dat daar een bijzondere electrische installatie voor nodig is.
Misschien ligt dat inderdaad aan het materieel, maar het kan ook aan het verschil tussen 3e rail en bovenleiding liggen en dat de spanning daar nu eenmaal een rol bij speelt. (oftewel: de elektrische installatie is misschien te eenvoudig om EN het verschil tussen 3e rail en bovenleiding EN het verschil tussen beide spanningen goed te laten verlopen) :!:
Verder is het uitklappen van treeplanken ook geen kunst. We hebben treinen rondrijden die dat bij ieder station doen waarbij er tegenwoordig niet bijzonder veel problemen meer mee zijn.
Nou, wat dacht je van SLT... :N
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Jef400 »

Ik blijf er bij dat er een soort 51 constructie moet zijn voor de lijn. Dan laat je hem toch via de oostlijntunnel gaan. Of zie ik dit nou weer verkeerrd :?:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten