Tijdschema indienststelling HSL-zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Tijdschema indienststelling HSL-zuid

Bericht door Vinny »

Ik heb hier voor me liggen de actuele stand van zaken:
15 augustus: Afgeven 'verklaring geen gezwaar' voor Traxx-loc L1 van Bombardier. De loc schijnt nog niet stabiel genoeg te zijn voor reizigersvervoer; daar werkt de fabriekant aan.
5 september: start Intergraal Proefbedrijf; er wordt volgens de dienstregeling gereden zonder passagiers.
24 oktober: afronding Intergraal Proefbedrijf.
medio november: Vernieuwd inzetcertificaat Thalys (begin proefbedrijf Thalys op HSL op volle snelheid)
6 december: Eerste reizigerstrein HSL-zuid (Traxx-loc L1 met rijtuigen)
14 december: Dienstregeling 2009 van start, met een keer per uur een IC Amsterdam - Rotterdam over de HSL-zuid
Zomer/Najaar 2009: Thalys Amsterdam - Brussel - Parijs rijdt over het HSL spoor

Inzet Albatros in binnenlands HSL vervoer is nog niet bekend. Bronnen spreken elkaar bij herhaling tegen. In het 'Spoorjournaal' wordt verondersteld dat de trein kampt met allemaal onvoorziene gebreken; en bovendien is het testcircuit in Tsjechië niet voorzien van een fabriek voor de inbouw van het interieur, terwijl de bouwer (AnsaloBreda) daar wel op gerekend zou hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdschema indienststelling HSL-zuid

Bericht door Vinny »

Nog meer alarmerend nieuws:
Zelfs prototype HSL-trein rijdt niet;
Volgens NS haalde hsl-testtrein Albatros al eens 201 kilometer per uur. Maar op testbaan in Tsjechië wordt dat ontkend. 'Misschien kan hij in februari rijden'
De automotrice à grande vitesse (agv) raast met zo'n 200 kilometer per uur over de testbaan bij het Tsjechische dorpje Velim, niet ver van Praag. De agv is de nieuwe hogesnelheidstrein van de Franse producent Alstom. Topsnelheid: 574,8 kilometer per uur. De trein is zó stil dat de machinist geregeld de tyfoon (treinclaxon) moet gebruiken om tijdig herten van de baan te jagen.
De eerste train à grande vitesse (TGV) ging in 1982 rijden tussen Parijs en Lyon. Een doorslaand succes: vliegtuigen werden op deze afstand overbodig. Toenmalig verkeersminister Neelie Kroes (VVD) bepleitte een aansluiting van Amsterdam en Rotterdam op het Franse hogesnelheidsnet. 'Anders worden we het Jutland van Europa,' riep ze. Dat schrikbeeld is nu realiteit. Terwijl overal in Europa het netwerk zich uitbreidt, komt de fonkelnieuwe lijn tussen Amsterdam en de Belgische grens niet in bedrijf. Het treinbeveili-gingssysteem hapert
De Nederlandse Spoorwegen (NS) bestelde snelle treinen in Italië, maar de levering blijft uit. Fabrikant AnsaldoBreda komt niet ver-der dan een prototype. In Velim - waar dé testbaan van Europa ligt - werd het op dood spoor gerangeerd. 'Albatros' staat erop. Vol-gens de NS wordt in Tsjechië volop proefgereden. De Albatros zou al eens 201 kilometer per uur hebben gehaald.
Maar Antoni Blazek, directeur van het testcentrum, spreekt dat tegen: 'Deze trein werd hiernaartoe gesleept, maar is nog niet gereed voor een test. Misschien kan hij in februari rijden.' Zelfs dan zal de Albatros met 40 of 50 kilometer per uur voorzichtig moeten begin-nen op een testbaantje van 4 kilometer voor goederenwagons. Het contrast met de Franse agv is enorm. De zilveren machine draait rondjes op het 11 kilometercircuit en flitst telkens de roerloze Albatros voorbij. Het rijtuig staat vastgekoppeld aan een roestige goe-derentrein op rails die door onkruid worden overwoekerd.
De NS bestelde geen treinen bij grote producenten als het Franse Alstom (wereldwijd marktaandeel van 46 procent) of het Duitse Siemens (marktaandeel 19 procent, inclusief de Chinese co-producent Tangshan), maar bij het Italiaanse AnsaldoBreda (marktaan-deel 2 procent). De levering van de treinstellen laat al jaren op zich wachten. De staat en de NS bedreigden elkaar met schade-claims, respectievelijk vanwege het niet benutten van het spoor en het niet goed doorgeven van de technische specificaties.
Als tussenoplossing zou worden begonnen met gewone locomotieven en rijtuigen van de Canadese fabrikant Bombardier. Op de
hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en de Belgische grens zou dan niet met 250 kilometer, maar voorlopig wel met 160 kilome-ter per uur kunnen worden gereden. Iets harder dus dan op het conventionele spoor. Geen rechtvaardiging voor de investering van 6 miljard euro, maar het was ten minste iets.
Spoedig bleek dat ook de Bombardier-treinen om technische redenen niet veilig over het hogesnelheidsspoor kunnen rijden. De ingebruikneming van de hogesnelheidsbaan met secundair materieel werd telkens uitgesteld. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) durft niet meer te voorspellen wanneer hij de lijn zal kunnen openen. Het tijdelijk materieel laat tot volgend jaar op zich wach-ten, al is er een kansje dat het in oktober komt. Of de definitieve treinstellen uit Italië ooit nog komen, is onzeker.
Tweede Kamerleden drongen er onlangs op aan de schade te verhalen op de NS, Bombardier of AnsaldoBreda. Eurlings zei daar weinig in te zien. Volgens een bron in het CDA zijn tijdens het tweede paarse kabinet (1998-2002) op slordige wijze contracten geslo-ten voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. De staat en de NS hebben ook niet goed vastgelegd aan welke eisen de leveran-ciers moesten voldoen. Toen tijdens de biedingsprocedure AnsaldoBreda iets goedkoper bleek te zijn dan de gevestigde fabrikanten, kon Nederland niet anders dan tekenen.
Feit is dat er een superspoorlijn ligt zónder rijdende treinen, op een enkele proeftrein na. In de peperdure tunnel onder het Groene Hart bij Zoetermeer maken die treinen vaak automatisch een noodstop. Het is daar inmiddels zó stoffig dat het waarschuwingssys-teem heftige rookontwikkeling signaleert en de rem erop gooit, bevestigt de NS.
De staat lijdt enorm kapitaalverlies, terwijl de HSL (met aansluiting op het Europese netwerk) juist nu een goede start zou kunnen maken. Door de hoge olieprijzen zijn de vliegtickets flink geprijsd. Een goed functionerende hsl zou het kabinet-Balkenende ook politiek van pas komen door een groter draagvlak onder de belasting op vliegtickets. De aansluiting op het Europese hogesnelheids-netwerk biedt reizigers namelijk een reëel alternatief voor het vliegtuig.
Alle verkeersministers sinds Kroes gaven hoog op van de economische en milieutechnische voordelen van de hsl. Eurlings is eerder afwachtend. Onduidelijk is ook hoe lang de High Speed Alliance - een onderneming van NS en KLM - het zich financieel kan veroor-loven niet te doen waarvoor ze is opgericht: hogesnelheidstreinen laten rijden. In vakkringen wordt gespeculeerd over een annexatie door de Franse spoorwegen. François Lacôte, 'peetvader van de TGV', is de eerste die expliciet ingaat op een Franse redding van het hsl-project (zie 'Hopelijk lukt 't een keer' op deze pagina). KLM is al van Air France, dus bestaan er geen principiële bezwaren tegen het in Franse handen komen van de High Speed Alliance.
Bron: Elsevier, 12 juli 2008, Copyright 2008 Reed Business i.s.o. Reed Business Information
Te vinden: http://www.ov-website.nl/ovnieuwsbrief/ ... ef_707.pdf Pagina 4 (van 14).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

NS gaat vanaf september proefrijden op HSL-spoor

Bericht door Geert »

NS gaat vanaf september proefrijden op HSL-spoor
Uitgegeven: 21 augustus 2008 11:49
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2008 12:07


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 8 september proefrijden met treinstellen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Dat heeft een woordvoerder van de NS donderdag gezegd. Over hoe lang de proef gaat duren, wil de NS niet speculeren.

"Zowel de trein als de rails en het beveiligingssysteem (Ertms) worden getest." De datum van 1 oktober waarop minister Camiel Eurlings (Verkeer) hoopte om met de HSL-Zuid-treinen te gaan rijden, lijkt hierdoor welhaast onmogelijk te halen.

Reisduur
De reisduur tussen Schiphol en Rotterdam wordt met de nieuwe treinen op de lijn teruggebracht van 47 minuten naar 26 minuten. In eerste instantie zet de NS gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen.

Deze treinen kunnen 160 kilometer per uur rijden op het hogesnelheidstraject, in plaats van de huidige 140 kilometer per uur op de normale rails. Daarnaast is het traject ook korter dan het huidige traject en zijn er minder stops.

NS
De NS gaat er nog steeds van uit dat de eerste echte hogesnelheidstrein, die geleverd wordt door het Italiaanse AnsaldoBreda, eind dit jaar naar Nederland komt. Ook daar zullen dan eerst proeven mee gehouden worden.

Op het zuidelijke deel van de hogesnelheidslijn, van Rotterdam naar Antwerpen, worden nog geen proeven gehouden.

Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Tijdschema indienststelling HSL-zuid

Bericht door Cookie »

Om chaos te voorkomen en alles over de indienststelling van de HSL bijelkaar te houden, is het nieuwsbericht samengevoegd met de eerdere berichten over de HSL-Zuid.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdschema indienststelling HSL-zuid

Bericht door Vinny »

Vanochtend kopte de krant van Wakker Nederand al zoiets. Nou dan hebben ze toch zitten slapen, want het wijkt slechts drie dagen af van de planning die ik al een paar weken geleden hier op het forum gemeld heb... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Tijdschema indienststelling HSL-zuid

Bericht door Woepje »

alarmerend nieuws schreef:De Nederlandse Spoorwegen (NS) bestelde snelle treinen in Italië, maar de levering blijft uit. Fabrikant AnsaldoBreda komt niet ver-der dan een prototype. In Velim - waar dé testbaan van Europa ligt - werd het op dood spoor gerangeerd. 'Albatros' staat erop. Vol-gens de NS wordt in Tsjechië volop proefgereden. De Albatros zou al eens 201 kilometer per uur hebben gehaald.
Maar Antoni Blazek, directeur van het testcentrum, spreekt dat tegen: 'Deze trein werd hiernaartoe gesleept, maar is nog niet gereed voor een test. Misschien kan hij in februari rijden.' Zelfs dan zal de Albatros met 40 of 50 kilometer per uur voorzichtig moeten begin-nen op een testbaantje van 4 kilometer voor goederenwagons.
Uhm, begrijp ik nu dat de Hanzelijn* straks eerder volledig in gebruik wordt genomen dan de HSL Zuid? Het staat nergens, maar zo lijkt het zo langzamerhand wel te gaan worden. Het is toch te gek voor woorden. Ik neem aan dat de HSL Zuid pas in dienstregeling 2011 volledig in gebruik zal worden genomen, in plaats van dienstregeling 2010? Puur en alleen om voldoende vertraging, tegenvallers en dergelijke te kunnen opvangen. Ik moet het allemaal nog zien.

Hoeveel miljoen/miljard euro kost een jaar uitstel wel niet? Volgens mij ben je, zo langzamerhand, meer kwijt aan verlies die je lijdt doordat er steeds uitstel is, dan dat de oorspronkelijke lijn ooit gekost heeft want die ligt er al een tijdje.

*De vertraging van de Hanzelijn en de bijbehorende problemen die zich vast zullen aandienen laat ik even buiten beschouwing.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten