Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door hauptbahnhof »

Die 6 uur geldt toch alleen voor de nieuwe abonnementen?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Karl »

Hoe werkt dat dan als je je reis onderbreekt? Dat doe ik vrij vaak (ivm afspraak onderweg ofzo), dan betaal ik twee keer starttarief?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Geert »

Ja, officieel moet je ook uitchecken als je het station verlaat (en weer inchecken als je verder reist). Wat mij betreft een flinke verslechtering ten opzichte van het papieren kaartje waar je de reis wel altijd mocht onderbreken. Ik snap wel dat je in de toekomst met poortjes sowieso uit moet checken als je een station wilt verlaten, maar ik vind het vreemd dat je dan opnieuw starttarief betaalt.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Gekko123 »

Dat komt alleen maar omdat de chipkaart is bedoeld om de vervoerders meer geld te geven ten koste van de reiziger. Ze roepen keihard dat zoiets onmogelijk is, terwijl het in feite pure onwil is om dat te implementeren (kost meer geld om te implementeren en ze krijgen dan ook nog eens minder geld binnen).
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door hauptbahnhof »

Natuurlijk is het mogelijk...
In London heb je ook overstap-palen. Het is dus puur een registratie dat je daarlangs reist...
Moet hier ook kunnen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Vinny »

De tariefstructuur moet dan anders, en dat wil de NS niet, omdat lange afstandsreizen dan te duur worden, terwijl voor die reizigers nou de HEMA/AH/Kruidvat kaartjes bedacht zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

Da's wat kort door de bocht... er reizen heus ook reizigers over de langere afstanden op momenten dat er geen actiekaartjes verkrijgbaar zijn. Een oplossing voor dit soort gevallen zou overigens wel weer een verchipte versie van de dagkaart zijn (die er wel schijnt te komen). Al zie ik ook weer niet gebeuren dat NS automatisch het dagkaarttarief gaat rekenen als je over de daarbij behorende afstand heen gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Vinny »

Actiekaarten is natuurlijk wel een beetje anders. Een dagcap voor een normaal retourtje lijkt me wel normaal. Als je Den Helder - Maastricht moet je met de chipkaart natuurlijk niet duurder uit zijn dan met een normaal treinkaartje. Volgens de NS site is het 47 euro (de prijs van een reguliere dagkaart), maar ik heb niet met de OV chipkaart uitgeprobeerd hoe duur je dan uitkomt.
Als je zelf kiest voor een rondreis (of veel viastations aandoet) dan kun je zelf ook wel bedenken dat je een apart dagkaartproduct nodig hebt en dat als zodanig als product op je chip zetten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Daniel »

Die reis Den Helder - Maastricht zal met de OV-chipkaart nu ook op 47 euro uitkomen voor heen en terug, mits je nergens je reis onderbreekt en bij het verlaten van het station uit- en later weer in moet checken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Geert »

Vinny schreef:De tariefstructuur moet dan anders, en dat wil de NS niet, omdat lange afstandsreizen dan te duur worden, terwijl voor die reizigers nou de HEMA/AH/Kruidvat kaartjes bedacht zijn...
De tariefstructuur hoeft helemaal niet anders, alleen bij een treinreis op dezelfde dag moet gewoon doorgerekend worden met het eerder aantal afgelegde tariefeenheden waardoor je het langeafstandsvoordeel behoudt. Ik vind het nogal flauw om te beweren dat het tariefstelsel helemaal om moet en dat lange-afstandsreizigers hiermee gedupeerd zouden worden, terwijl deze aanpassing best te realiseren is (met verder behoud van het bestaande tariefstelsel).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Vinny »

De tarievenstructuur is al aangepast gedeeltelijk, maar volgens mij is het nog steeds zo dat een enkele reis van 100 kilometer goedkoper is dan een retour van 50 kilometer. Vroeger was het prijsverschil dusdanig hoog dat het de moeite loonde om Hoofddorp-Schiphol via Rotterdam Centraal te kopen, in plaats van een retour Rotterdam (vanuit Hoofddorp).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door iljitsch »

Als ze dan toch de tariefstructuur voor de trein gaan aanpassen kunnen ze gelijk overstappen tussen trein en bus/tram/metro mogelijk maken zonder opnieuw een basistarief te hoeven betalen. Dit zal reizen met de trein een stuk aantrekkelijker maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Vinny »

Ik zou dat ook toejuichen, dan krijg je een beetje het Zwitserse tarief. Wel is het zo dat het binnenstedelijke OV dan een forse tariefsverhoging zal ondergaan, want te treintarieven zullen niet echt goedkoper kunnen worden. Heel erg is dat naar mijn mening trouwens niet, de kostendekkingsgraad zal alleen maar toenemen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door hauptbahnhof »

Dat gaan ze echt niet aanpassen, aangezien er ook geen sprake van was met de papieren kaartjes.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door reisthijs »

Daar was met de papieren kaartjes juist wel sprake van, zij het in beperkte mate. Met de strippenkaart kon je tegen "stadsvervoertarief" met de trein reizen, waarom zou zoiets met de Ov-chipkaart niet kunnen?
Vinny schreef:Wel is het zo dat het binnenstedelijke OV dan een forse tariefsverhoging zal ondergaan, want te treintarieven zullen niet echt goedkoper kunnen worden.
Waarom, je kan toch best een ander km-tarief rekenen voor de trein dan voor de bus? Dat doet Veolia nu tenslotte ook al. Het scheelt al een hoop als je geen dubbel basistarief hoeft te betalen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Bericht door Vinny »

Er is alleen geen basistarief voor de trein, maar een degressief kilometertarief. Het enige dat je kan doen is 75 cent* korting geven aan hen die binnen 20 minuten overstapen van een (streek)bus op een trein. zal erg leuk zijn, maar die 75 ct moet wel ergens vandaan komen, want daar hadden in veruit de meeste gevallen reizigers vroeger ook geen recht op, en bovendien ligt in de praktijk de prijs van een nieuwe incheck veel hoger..., dus het lost ook nog eens niet het probleem voor de reiziger trein NS - trein regionale vervoerder op. De NS moet namelijk bij een nieuwe incheck gewoon niet opnieuw beginnen te tellen bij km 0, en dat kost ze dus geld, en dus moet de tarievenstructuur worden aangepast.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten