Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Daniel »

Nadat ze het op wonderbaarlijke wijze toch nog zo'n 9 jaar hebben volgehouden valt binnenkort het doek voor een aanzienlijk deel van de Wrights van Arriva op de streeklijnen in het DAV-gebied.

Op korte termijn worden 38 stuks afgevoerd en vervangen door de tien 12-meter Scania's en de Ambassadors die zijn vrijgekomen na het verlies van de concessie Waterland. Overigens schijnen er ook gelede Scania's naar het DAV-gebied te komen ter vervanging van de gelede Citaro's die op de lijnen 81, 181 en 85 dienstdoen.

Eindelijk... :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Suus »

Of je blij moet zijn met Scania's is een ander verhaal :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Daniel »

Veel slechter dan een Wright kan niet hoor :P Dan heeft zelfs een Scania nog een handiger indeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Jef400 »

Jammer, vond Wright's altijd iets afwijkend koekblik, i.p.v. die andere het zelfde vormgegeven koekblikken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Veel slechter dan een Wright kan niet hoor :P Dan heeft zelfs een Scania nog een handiger indeling.
Okee, kwa comfort is een Wright gewoon hopeloos en ingericht met echt Engels plastic (lelijk dus), maar ze hebben wel een uitstekende wegligging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Michael 1988 »

In Brabant rijden er een of twee Wrights op de streeklijnen en dienen volgens mij al reserve (ze zijn niet overgeschilderd/bestickerd naar de Brabantse huisstijl). Ik heb er nog niet in kunnen zitten (reden steeds op lijnen die ik niet moest hebben), maar als ze worden vervangen wil ik wel een gelede wagen ervoor terug zien. Of in ieder geval een Scania, maar dan in de Brabantse huisstijl. Wil wel een zien hoe dat die er dan uit ziet en lijkt me wel fijn om een keer afwisseling te hebben i.p.v. een gambassador op de streekdienst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Daniel »

Die Wrights in Brabant zullen daar wel gewoon blijven...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door matje82 »

Dat zijn er inderdaad precies 38,

de Scania's ( 8071 t/m 8080), 10 stuks
de Ambassadors (8020, 8026, 8027, 8030 t/m 8054), 28 stuks
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door matje82 »

En de 7810 t/m 7816 uit Meerkerk zullen waarschijnlijk net als de Citaro G's uit Purmerend naar Zweden gaan en daardoor vervangen worden door gelede Scania's. Weet niet of dat dan ook geldt voor de 7809 (en 223 en 227) in de Achterhoek.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:Die Wrights in Brabant zullen daar wel gewoon blijven...
De Wrights zijn best oud. Hopelijk worden ze wel ooit eens vervangen. Al hoewel.... Er rijden ook een aantal Ex-NoordNed Amba's en ander oud materieel rond in Brabant. Ouder dan de Amba's uit 2007 die oorspronkelijk in Brabant rijden. De Wrights komen uit 2002 (kan ik zien aan de LCD-filmbak) en de andere Amba's uit 2004.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door groningen »

De Wright-bussen waren toch die bussen in noord Nederland, waarvan de reizigers dachten: "wanneer stijgt deze bus nu op".
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Stefan »

Niet alleen in het noorden hoor. :) :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Meltrain »

Hoeveel Wright's blijven dan nog over?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Michael 1988 »

Minimaal 16. 15 in Lelystad en 1 (zoiezo) in Brabant. Maar kunnen ook meer zijn (in Rivierenland en Achterhoek zitten er misschien ook nog een paar).

Btw, Nummer 5991 doet dienst in Brabant. En volgens mij doet er ook nog 1 dienst in Rivierenland, maar heb die al een tijdje niet meer in 's-Hertogenbosch gezien (of op foto's).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Daniel »

Er blijven er nog wel wat meer over hoor... in DAV reden er (bij de start van de concessie in 2007) 101 rond: de 6200 t/m 6301. Daarvan worden dit jaar naast de 38 stuks in DAV uiteindelijk ook nog de 15 wagens van Lelystad afgevoerd, dus dan heb je er nog altijd 48 over :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Michael 1988 »

Uhum... Lees even goed, er zijn in Brabant en Rivierenland ook nog een aantal Wrights ;) (al dan niet als reservebus). In Brabant rijdt zoiezo de 5991. Volgens Wikipedia zijn er in totaal 10 Wrights in 2002 naar Rivierenland toegestuurd (5989-5999), daarvan rijdt er dus 1 in Brabant, dus er zullen er zoiezo meer Wrights in Nederland die nog dienst doen. Ik meende dat er een aantal van die serie al waren afgevoerd (serie 6200-6301). Maar de eerste nieuwe bussen in Lelystad zouden volgens mij pas in de tweede helft van 2012 in dienst komen. Want ze zijn nu nog proeven aan het doen met bussen (Irisbus Crossway en Optare Solo rijden/reden deze maand al rond in Lelystad), dus die blijven voorlopig nog even daar rondrijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Daniel »

Die Wrights uit Rivierenland rijden al zo ongeveer een half jaar in Portugal rond hoor... op een enkele verdwaalde 5900 na is de serie 6200 - 6301 de enige serie Wrights die nog in Nederland aanwezig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Er blijven er nog wel wat meer over hoor... in DAV reden er (bij de start van de concessie in 2007) 101 rond: de 6200 t/m 6301.
Dat zijn er 102 trouwens. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door TLP »

Meltrain schreef:
Daniel schreef:Er blijven er nog wel wat meer over hoor... in DAV reden er (bij de start van de concessie in 2007) 101 rond: de 6200 t/m 6301.
Dat zijn er 102 trouwens. :P
Leuke instinker hé :P :wink:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Michael 1988 »

Dan zijn er dus 49 over in DAV ;), 1 in Brabant, 15 in Lelystad en (als die nog dienst doet) 1 als infobus OV-chipkaart.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door greyhound »

Daniel schreef:Veel slechter dan een Wright kan niet hoor :P Dan heeft zelfs een Scania nog een handiger indeling.
De Wrights hebben zich de afgelopen 9 jaar bewezen als betrouwbare werkpaarden. Zat gisteren in een nieuwe EBS scania, die rammelde al een stuk harder dan de gemiddelde Wright na 9 jaar. Qua rijeigenschappen prefereer ik de Wright ook zeker boven de Ambasador. De binnenkant ziet er een beetje gedateerd uit, maar de opbouw is verder gebaseerd op geavanceerde Zwitserse techniek. Wright wordt in de UK gezien als een innovatieve bussenbouwer waar bedrijven graag iets meer voor betalen.

Tenslotte is er naar mijn weten in Nederland nog nooit een wright in de brand gevlogen......

Ik zal ze missen. Hopelijk komt Arriva met een leuke nieuwe vervanger voor de rest van het wagenpark
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Daniel »

greyhound schreef:De Wrights hebben zich de afgelopen 9 jaar bewezen als betrouwbare werkpaarden. Zat gisteren in een nieuwe EBS scania, die rammelde al een stuk harder dan de gemiddelde Wright na 9 jaar.
Dan zou ik als ik jou was even aan EBS doorgeven in welke bus ze nog wat schroefjes vast moeten draaien. Eergisteren in diverse EBS Scania's gezeten waarvan er geeneen rammelde.
De binnenkant ziet er een beetje gedateerd uit
Da's nog nieteens het ergste aan de binnenkant... Rare verhoginkjes voorin (achter de voorwielen) die vrij breed zijn en daarmee de doorgang voor dingen die mensen nu eenmaal weleens meenemen in de bus (buggy, boodschappenkarretje) blokkeren. En her en der nog een raar krap zijwaarts stoeltje ertussen gepropt.
Tenslotte is er naar mijn weten in Nederland nog nooit een wright in de brand gevlogen......
Ook nooit een Arriva-Ambassador trouwens, busbrandjes zijn vooral talrijk bij Connexxion.

Ik heb trouwens over andere bussen ook nooit gehoord dat ze geregeld spontaan alle koelvloeistof verliezen... of die na een aantal ritten binnen een stad danwel zonder hogere snelheden ertussen niet meer willen starten doordat de brandstofverstuivers verstopt zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door greyhound »

Tja, als je dingen alleen zwart wil zien......
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 30 dec 2011, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, is vorige bericht
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Michael »

Michael 1988 schreef:(als die nog dienst doet) 1 als infobus OV-chipkaart.
Die doet nog dienst. Stond op 10 december nog op de open dag bij Veolia in Oosterhout.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Afvoer deel Wright-bussen Arriva

Bericht door Michael 1988 »

Dat maakt dan nu al 66 in totaal (na afvoer van die 38 uit DAV), biedt iemand meer :P?

Btw. Dit was ik steeds vergeten, maar meende dat ik het al had gevraagd hier. Wat is je bron? Ik kan nergens anders info vinden over de afvoer van de Wrights en het gebruik van de wagens uit Waterland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten