Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Meltrain »

5% tot 10% vind ik nog best veel hoor. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

En het percentage dat in de kortingsperiode reist en nadelen ondervindt van het in/uitchecken ipv kaartje met korting is vele malen hoger.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:En even later: "Zorg daarom dat er voldoende saldo op je kaart staat (minimaal €10,-) en check altijd in en uit, óók in je vrij reizen periode."
De grootste fout in deze zin is nog steeds dat woordje "óók". De boodschap had moeten zijn "check altijd in en uit in je vrij reizen periode."
Meltrain schreef:(Verder klopt ook die €10,- niet, want met meer dan €6,- kun je al inchecken buiten je vrij reizen periode. :roll: )
NS noemt altijd en overal die 10 euro. Dat je met een paar euro minder ook kan inchecken houden ze blijkbaar liever geheim (zelfs het treinpersoneel weet vaak niet hoe het precies zit...).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Stéphane »

Ik heb zelfs gehoord dat je met negatief credit kan inchecken. :lol:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Suus »

Stéphane schreef:Ik heb zelfs gehoord dat je met negatief credit kan inchecken. :lol:
Alleen als je een reisproduct dat de hele reis vergoed en dat voor de volledige reis geldig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Edwin »

Op stations wordt nu omgeroepen dat alle studenten per 1-1-2012 verplicht bij NS én Connexxion moeten inchecken. Laten ze nu expres Arriva en Veolia erbuiten?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Raymond »

Daar is het al langer verplicht (al had men er dan beter van kunnen maken: "bij alle vervoerders").
Laatst gewijzigd door Raymond op wo 28 dec 2011, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Edwin schreef:Op stations wordt nu omgeroepen dat alle studenten per 1-1-2012 verplicht bij NS én Connexxion moeten inchecken. Laten ze nu expres Arriva en Veolia erbuiten?
Dat bericht is per regio anders denk ik, want juist in Arnhem en Nijmegen heb ik Arriva en Veolia gehoord...
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Lange_Dre »

Op de NS site staat nu het volgende:

Mag ik niet meer met een papieren treinkaartje reizen buiten mijn vrij-reizen periode?


Dat mag nog wel, maar we adviseren je om dat alleen te doen als je de grens overgaat of als je tijdens je treinreis gebruik maakt van meerdere vervoerders.


Dat betekend dus dat studenten buiten hun vrij reizen periode toch nog steeds met een papierenkaartje mogen reizen toch? En dat de ns dus adviseerd om ALTIJD in en uit te checken...
Met andere woorden je kan niet bestraft worden door de ns, als je als student in je niet vrij reis periode nog reist met een papieren kaartje. Of heb ik ht nu mis?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Je hebt het helemaal goed, de campagne van NS is dus te kort door de bocht. In- en uitchecken wordt alleen verplicht bij binnenlandse reizen in de vrij-reizen periode.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door M57 »

Raymond schreef:(al had men er dan beter van kunnen maken: "bij alle vervoerders")
Een vervoerder? Is dat een moeilijk woord voor trein? ;) "in alle treinen" in reizigerstaal bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

Dat is weer verwarrend omdat je juist niet in de trein incheckt, maar al op het station...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Suus »

NS scherpt in- en uitcheckplicht aan voor student en krijgt ruzie
Studenten moeten sinds 1 januari altijd in- en uitchecken met hun ov-studentenkaart, ook wanneer ze vrij mogen reizen. Volgens de Bredase filosofiestudent Jan van den Berg maakt die verplichting het privacynet dat om burgers wordt gespannen nóg fijnmaziger.

'Veel mensen zeggen: wat zou het? Maar waarom moet de NS per se weten wanneer studenten vrij reizen? Al die persoonsgegevens bij elkaar maken de burger erg kwetsbaar.'

Van den Berg schakelde onderwijsjurist Wilco Brussee in. Die ging in de kleine lettertjes kijken en vond in de NS-regelgeving noch in de Wet personenvervoer een juridische grondslag voor de nieuwe verplichting.

'Heel geraffineerd halen ze nu al die studenten door de scan. De NS moet zich gewoon aan de regels houden en dus niet heel hard roepen dat iets verplicht is terwijl het dat niet is', zegt Brussee.

Niets aan de hand
Volgens de NS is er niets aan de hand. 'Je hebt pas een geldig elektronisch vervoersbewijs als je bent ingecheckt', zegt een woordvoerder. 'Vergelijk het met het kaartje uit de automaat zonder datumstempel.'
Vervolg op de site van de Volkskrant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door VIRM »

Dus als je de redenatie van de NS doortrekt, reizen studenten al veel langer zwart? Er stond al immers veel langer een studentenreisproduct op de OV-chipkaarten.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Volgens de NS is er niets aan de hand. 'Je hebt pas een geldig elektronisch vervoersbewijs als je bent ingecheckt', zegt een woordvoerder. 'Vergelijk het met het kaartje uit de automaat zonder datumstempel.'
Die vergelijking slaat dus echt nergens op. Vergelijk het studentenreisproduct eens met een OV-jaarkaart, moet je daar elke dag een stempeltje op zetten? Ik dacht het toch niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

Verderop in het artikel:
Wennen aan de ov-chipkaart is bovendien geen overbodige luxe: 'Van de frequente NS-reizigers vergeet een half procent wel eens uit te checken en betaalt zo meer dan nodig. Bij de studenten is dat percentage liefst 7 procent.'
Tja, het was dan ook nog niet verplicht. Beetje vreemde vergelijking, en sowieso een raar argument om het dan maar te verplichten (als inchecken niet verplicht is kun je het immers ook niet vergeten).
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

Waarom zou je uitchecken als je reis duurder is dan de 10 euro borg?

Door stelsel matig niet uit te checken heb ik al 105,30 euro bespaard. *O*
Iemand een biertje op kosten van NS?
For Your Railroad Adventures
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door The best »

find_your_spot schreef:Waarom zou je uitchecken als je reis duurder is dan de 10 euro borg?

Door stelsel matig niet uit te checken heb ik al 105,30 euro bespaard. *O*
Iemand een biertje op kosten van NS?
Wordt dan ondertussen je kaart niet een keer geblokkeerd?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door huibf »

find_your_spot schreef:
VIRM schreef:Even een vraagje: als je niet bent ingecheckt met je SOV, wat krijg je dan precies? Een boete van 35 euro plus de ritprijs vol tarief aan je broek?
In jouw geval zal ik kosten wat het kots een verklaring regelen zwart op wit dat je niet hoeft in te checken. Als je zo goed als blind bent kunnen ze dat niet van je eisen.
Ze hebben voor blinden een vizieres abonnement....
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door huibf »

find_your_spot schreef:Waarom zou je uitchecken als je reis duurder is dan de 10 euro borg?

Door stelsel matig niet uit te checken heb ik al 105,30 euro bespaard. *O*
Iemand een biertje op kosten van NS?
Zozo, goed van je. Ik hoop dat ze je een keer pakken....
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Volgens de NS is er niets aan de hand. 'Je hebt pas een geldig elektronisch vervoersbewijs als je bent ingecheckt', zegt een woordvoerder. 'Vergelijk het met het kaartje uit de automaat zonder datumstempel.'
Die vergelijking slaat dus echt nergens op. Vergelijk het studentenreisproduct eens met een OV-jaarkaart, moet je daar elke dag een stempeltje op zetten? Ik dacht het toch niet.
Tijdens de gefaseerde invoering van het in en uitchecken met de chipkaart komt de ov-jaarkaart en de trajectkaart ook nog aan bod.

Maar waar hebben we het nou allemaal eigenlijk over, bij de bus moet je ook altijd in en uitchecken, en daar horen we vrijwel niemand over.
Overigens je bent natuurlijk niet verplicht om met je persoonlijke reisproduct te gaan reizen, als je er zo principieel op tegen bent dat ze de reisgegevens gebruiken, kan je altijd op een anonieme kaart gaan reizen. Okay je zal dan moeten gaan betalen per rit, maarja je moet er wat voor over hebben, voor bonuskaart en airmiles, freebees, de talloze geld terug acties enz enz, geven we maar al te graag onze gegevens door om maar korting te kunnen krijgen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door VIRM »

huibf schreef:
find_your_spot schreef:
VIRM schreef:Even een vraagje: als je niet bent ingecheckt met je SOV, wat krijg je dan precies? Een boete van 35 euro plus de ritprijs vol tarief aan je broek?
In jouw geval zal ik kosten wat het kots een verklaring regelen zwart op wit dat je niet hoeft in te checken. Als je zo goed als blind bent kunnen ze dat niet van je eisen.
Ze hebben voor blinden een vizieres abonnement....
Voor slechtzienden hebben ze overigens ook een Viziris-abonnement. ;)
Leuke is dat die niet in de trein geldt. En sowieso loop ik rond met een SOV-Week. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Reiziger Delft »

find_your_spot schreef:Waarom zou je uitchecken als je reis duurder is dan de 10 euro borg?
Misschien omdat het rijden van treinen toch ergens van betaald moet worden?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

huibf schreef: Zozo, goed van je. Ik hoop dat ze je een keer pakken....
LOL. Niet uitchecken is niet strafbaar. Hoe moeten ze mij dan pakken? :lol:
For Your Railroad Adventures
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door The best »

find_your_spot schreef:
huibf schreef: Zozo, goed van je. Ik hoop dat ze je een keer pakken....
LOL. Niet uitchecken is niet strafbaar. Hoe moeten ze mij dan pakken? :lol:
Laat ik het anders zeggen, dan mogen ze je kaart wel eens blokkeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten