Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Daniel »

Rover opent Meldpunt Volle Treinen
Geplaatst op: donderdag 29 december 2011 08:18
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 december 2011 08:18


Rover heeft een meldpunt gelanceerd om in kaart te brengen hoeveel reizigers te maken krijgen met overvolle NS-treinen. Er komen al enkele weken veel klachten binnen over dit probleem. Meld uw overvolle trein online via www.volletreinen.nl, via Twitter @volletreinen of door contact op te nemen met Rover.
Er is nog geen sneeuwvlokje gevallen, toch krijgt Rover evenveel klachten als vorige winter binnen over overvolle treinen. Rond het ingaan van de nieuwe dienstregeling is de klachtenstroom begonnen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Meldpunt 'Volle Treinen' plat door klachten

Bericht door Daniel »

Meldpunt 'Volle Treinen' plat door klachten
Geplaatst op: donderdag 29 december 2011 09:04
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 december 2011 09:05


AMSTERDAM Het meldpunt Volle Treinen van reizigersorganisatie Rover is op de openingsdag bezweken onder het aantal klachten.
De klachten komen vooral uit de spitsuren en op allerlei trajecten. "Veel uit de Randstad, maar ook uit Leeuwarden en Maastricht", zegt Rover.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Stefan »

Komt er nu ook een meldpunt waar je kunt melden dat het Meldpunt Volle Treinen plat ligt? :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door webguy »

Is overigens lekker om het nu te lanceren: deze week rijden er veel treinen bijna leeg, en waar dat niet zo is is het wel een blunder van de NS. Lijkt me dat het vooral plat ging door slechte techniek en te veel interesse.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door fogeltje »

Maar wat zijn volle treinen? Sommige mensen vinden een trein al vol als ze geen zitplek meer voor zichzelf hebben (dus naast iemand moeten gaan zitten).
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Edwin »

fogeltje schreef:Maar wat zijn volle treinen? Sommige mensen vinden een trein al vol als ze geen zitplek meer voor zichzelf hebben (dus naast iemand moeten gaan zitten).
Daarom de vraag om foto's en filmpjes mee te sturen.

Nu nog een meldpunt voor volle bussen, trams en metro's en de cirkel is weer rond.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door fogeltje »

Edwin schreef:Daarom de vraag om foto's en filmpjes mee te sturen.
Oh dat had ik niet gezien, stond er niet bij. Oh er stond een lees verder, over het hoofd gezien :)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door fogeltje »

Overigens geeft het dan nog geen geheel beeld, omdat het wel eens voorkomt dat een deel van de trein echt propvol is maar helemaal voorin nog plek genoeg is, ook zitplek, maar mensen gewoon niet doorlopen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Suus »

Precies, zolang de reizigers als domme schapen allemaal door de deur naast de ingang naar binnen gaan houd je volle treinen. Volle treinen zijn treinen die van voor tot achter volgepropt zitten. Die bestaan ook, dan mag je wel klagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Gekko123 »

Dat heb ik vandaag nog meegemaakt toen ik aan het werk was. Het treinstel waarin ik koffie moest verkopen was in de achterste 2 bakken goed vol, terwijl de derde en laatste bak leeg was (op 2 mensen na)... Had geen zin om weer terug te lopen, me weer langs iedereen te wurmen en mensen te wijzen op de lege zitplaatsen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door fogeltje »

Gekko123 schreef:Dat heb ik vandaag nog meegemaakt toen ik aan het werk was. Het treinstel waarin ik koffie moest verkopen was in de achterste 2 bakken goed vol, terwijl de derde en laatste bak leeg was (op 2 mensen na)... Had geen zin om weer terug te lopen, me weer langs iedereen te wurmen en mensen te wijzen op de lege zitplaatsen.
Dat is dan jouw taak ook niet vind ik :)

Ik hoorde vroeger conducteurs wel eens omroepen dat er voor- of achterin de trein nog genoeg zitplaatsen waren...en zelfs dan komt die schijtmeute niet in beweging en ik sta natuurlijk midden in een rijtuig vast (anders was ik allang achter aan gekomen). En als je jezelf dan een weg gaat banen krijg je nog onbeschofte opmerkingen terug ook. Wat dat betreft mis ik de trein niet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Ik hoorde vroeger conducteurs wel eens omroepen dat er voor- of achterin de trein nog genoeg zitplaatsen waren...
Nou zijn dat soort opmerkingen ook lang niet altijd op de realiteit gebaseerd... vaak genoeg situaties gehad waarin wordt omgeroepen dat er achterin nog voldoende zitplaatsen zijn terwijl alles daar ook al vol zit. Of juist een melding voor de reizigers die staan voorin de trein, waarna de reizigers voorin elkaar aan zitten te kijken van waar heeft 'ie het over :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Jef400 »

Wat jullie zeggen merkte ik in de 2100 van 7 oktober 17:02. Natuurlijk bij de ingang ingestapt maar naar achter gelopen en we hadden een zitplaats. Dus ik doe het wel die spaarzame keer dat ik in de trein zit.
Leuk was die zwartrijders scene voor station Haarlem maar dat hoort plaats in de Reiservaringen topic
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Suus »

Wat ook niet helpt zijn treinseries waar alles aan een kant van de trein gebeurt.

Bijvoorbeeld de s8800. In Leiden gaat iedereen achter zitten, in Leiden Lammenschans gaat iedereen achteraan zitten, in Alphen gaat iedereen achteraan zitten. In Bodegraven gaat men dan vooraan zitten, maar in Woerden gaat iedereen weer achteraan zitten. In Utrecht zit de uitgang echter aan de voorkant, met als gevolg dat als je vooraan zit bijna direct boven bent en vaak nog een zitplaats kon kiezen bij het instappen en daarna een enorme klont mensen krijgt die allemaal achterin zaten en moesten staan omdat de trein vol zat -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Wubbo »

Dat soort dingen speelt met name bij de sprinters uit de richting Houten. Die stoppen in Utrecht zo afschuwelijk ten opzichte van de trappen, dan moet je wel voorin instappen om je overstap te halen. Zelf al eens een overstap van 7 minuten van spoor 18b naar spoor 3 gemist (toegegeven, we kwamen ook 3 minuten te laat aan, maar dan nog...)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Geert »

Nou wordt dat soort kuddegedrag ook wel een beetje overdreven, sommige treinen zijn gewoon echt te vol en in de spits zijn reizigers meestal echt wel verdeeld over het perron (ze willen zelf immers ook graag een zitplaats). Wat dan weer niet helpt zijn enorm wisselende treinsamenstellingen (zoals de s1900, waarover vaak wordt gemopperd dat heel Delft achterin instapt, maar als je helemaal naar voren staat en er een VIRM-IV aankomt ben je ook niet blij). Ligt dat dan aan de reiziger of aan de zeer wisselende en onvoorspelbare materieelsamenstellingen van NS?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door webguy »

En sommige treinen zijn ook gewoon niet handig. De s7600 is sowieso vrij vol met 5 bakken, maar schijnen er niet meer te kunnen zijn, en de s3600 vertrek 7:54 uit Arnhem, en komt 8:15 aan in Nijmegen. Als je ergens in Nijmegen moet zijn rond 8:30 is dat dus de perfecte trein als je in die regio woont, alleen is dat vaak ICRm wat het instappen niet makkelijker maakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Suus »

Spoor 18b en 19b in Utrecht zijn ook vrij hopeloos inderdaad, het is te hopen dat het nog verbeterd wordt met de verbouwing aangezien het wel de definitieve sporen voor die treinen zijn. Al zijn de treinen daar vaak tot het einde nog wel goed gevuld...

@Geert: Het ligt ook zeker aan de reiziger die vaak niet tot halverwege de overkapping terwijl zelfs een korte trein vaak nog wel tot het einde van de overkapping komt, of het moet echt een laatste losse Plan V zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Daniel »

@Geert: Combinatie van beide. Zo merk ik met de NoordOost dat de reiziger in Utrecht zich vooral verspreid over de A-fase, waardoor je bij een lange trein alsnog grote drukte in het voorste stuk hebt ondanks dat niet persé iedereen op een kluitje staat, terwijl het achterste deel vaak (maar niet altijd) veel rustiger is. Als de trein dan kort is of gewoon ver doorrijdt ben je natuurlijk ook niet blij dan...
Nu is dat op zich ook wel weer logisch natuurlijk door waar de ingangen van het perron zich vooral bevinden.

Op andere stations zie je ook weleens situaties waarbij de bakborden bijvoorbeeld zodanig geplaatst zijn dat de trein altijd ongeveer in het midden van het perron stopt, maar waar dat niet noodzakelijkerwijs de meest logische plek is.
Als voorbeeld daarvan heb je bv. station Dordrecht: in de s1900 rijden tegenwoordig de nodige treinen van een bak of 6/7 die qua bakborden dan zo'n beetje met de achterkant bij de tunnel en de voorkant bij de loopbrug uitkomen. Ideaal zou je zeggen, maar overstappers uit de richting Gorinchem komen dan bijvoorbeeld massaal in de achterste bak terecht gezien hun trein juist achter de tunnel stopt. En ook reizigers vanuit de bussen komen daar het station binnen.
Verder naar achteren stoppen zou daar dus bijvoorbeeld al redelijk automatisch een betere verspreiding van de drukte opleveren.

Een onderschat puntje wat ook een rol speelt trouwens is het vaak abrupt niet meer aanwezig zijn van dingen als bankjes en schuilgelegenheden zodra je buiten de overkapping komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Klaasje »

Geert schreef:Nou wordt dat soort kuddegedrag ook wel een beetje overdreven, sommige treinen zijn gewoon echt te vol en in de spits zijn reizigers meestal echt wel verdeeld over het perron (ze willen zelf immers ook graag een zitplaats). Wat dan weer niet helpt zijn enorm wisselende treinsamenstellingen (zoals de s1900, waarover vaak wordt gemopperd dat heel Delft achterin instapt, maar als je helemaal naar voren staat en er een VIRM-IV aankomt ben je ook niet blij). Ligt dat dan aan de reiziger of aan de zeer wisselende en onvoorspelbare materieelsamenstellingen van NS?
Er is ook totaal geen reisinformatie over treinlengtes. Dat zou best beter mogen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Justin »

Zoiets als 'Train court/longue' als bij de RER in Parijs?
Of het toepassen van de huidige Fyra, Benelux en Thalys rijtuigenscherm op Asd, Shl en Rtd?

Alleen dan moet je net wel weten hoe exact de treinssamenstelling is. En als deze vrij variabel is, is dat best lastig... Maar dat neemt niet weg dat men wel op de treinlengte kan inspelen, als dat bekend is...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Vinny »

Vaste omlopen. Rondjes rond de kerk. Geen rijtuigen meer aankoppelen bij grote drukte.

Gewoon een meer Spartaans spoorsysteem dus. Dan kan het wel... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door midnet »

Justin schreef:Zoiets als 'Train court/longue' als bij de RER in Parijs?
Of het toepassen van de huidige Fyra, Benelux en Thalys rijtuigenscherm op Asd, Shl en Rtd?
...
Duiste S-bahn: hebben allemaal kurz/voll/langzug (die netten die met die 3-wagenstellen rijden)-vaak zelfs met kleuren langs het perron die het aanduiden. En bij de getrokken IC-treinen altijd omroepen waar zo'n beetje welke wagen komt-of de wagenstandanzieger.
Maar gewoon omroepen ''dat vandaag vanwege xyz problems de trein naar abc korter is en vooraan perron zal stoppen'' of gewoon-bij dat bijkoppelen in utrecht-er komt nog een treinstel bij over 2 minuutjes- zou toch ook al een deel van het kuddegedrag kunnen reguleren.
Gister: ri zuiden de hele trein naar Maastricht-vanwege de magie daar-ri Heerlen overstappen. Maar: de IC uit den haag in EHV had maar 3 bakken en was dus echt overvol-wat je soms op ''kruidvat''zondagen ziet vanaf Apeldoorn: opgepropt staan tot in alle hallen en de 1e klas- en dat rond 11uur- als ze het 1 kunnen vooruitzien, waarom dan niet het andere ook?
Of vanwege hun geldlust in deze kerstvak-voorheen was het mogelijk om enkel ook in deze week voor 9 uur met korting etc te reizen-nu krijg je dus vrijwel geen spitsdrukte en een enorme massa die om 9.01 binnenstormt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door fogeltje »

midnet schreef:Of vanwege hun geldlust in deze kerstvak-voorheen was het mogelijk om enkel ook in deze week voor 9 uur met korting etc te reizen-nu krijg je dus vrijwel geen spitsdrukte en een enorme massa die om 9.01 binnenstormt.
Mag dat met een ouderwetsch VDU ook niet meer?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Rover opent Meldpunt Volle Treinen

Bericht door Tochjo »

Jawel, zie deze pagina.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: PatrickM en 58 gasten