OVer je reiservaringen in december 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Jef400 »

Nou, Minstens vergelijkbaar met de zaanlijn
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Suus »

De s2600 heeft best een krappe rijtijd op de Westtak. De treinen van Hispeed doen het in 14 of 15 minuten, de s2600 krijgt er 16 of 17 minuten voor. Daarna een kering in 8 minuten. Heb je een vertraging van 5 minuten dan houd je dus nog 3 minuten over, niet buitengewoon royaal.

Efficient en noodzakelijk, maar de treinserie is best gevoelig ingelegd zoals je ziet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Klaasje »

JeffreyMeijer schreef:Nou, Minstens vergelijkbaar met de zaanlijn
Op de Zaanlijn zijn de snelheidsverschillen door de grotere hoeveelheden stops en de overwegen bij een aantal haltes veel groter. Slecht voorbeeld. De Zaanlijn is daarmee "veel drukker".
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Zo druk is die hele westtak nou ook weer niet hoor.... Al gaat er wel iets goed fout, want drie stationnetjes achter een sprinter hangen zou niet voor bizar veel vertraging moeten zorgen. (Tenzij die ook weer notoir te laat vertrekt..)
Zo "bizar veel" is +9 t.o.v. +5 toch niet? 4 minuten extra vertraging, dat is ook wel ongeveer de tijd die een sprinter nodig heeft om te stoppen op 3 stations.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Caspar »

Ik zat vanochtend vroeg voor het eerst sinds maanden weer eens in een DDM1 trein. De HC beklaagde zich tegenover een collega dat het vertrekken van de trein iedere keer wat trager is dan gewend door het sluiten van de deuren wat zo lang duurt.
Ik weet 't niet, maar DDM1 heeft toch gewoon dezelfde vertrekprocedure als ander mat?
Ik weet ook niet of het een vooroordeel is, maar ik heb het idee dat een DDM1 van binnen een stuk stiller is tijdens het rijden dan een DDar.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Klaasje »

Bij DDM-1 gaan de deuren volgens mij inderdaad iets trager open en dicht dan bij DDAR. Al rijdt dat spul wel sneller dan VIRM. Netto zal het weinig uitmaken qua rijtijden denk ik.
Geert schreef:
Klaasje schreef:Zo druk is die hele westtak nou ook weer niet hoor.... Al gaat er wel iets goed fout, want drie stationnetjes achter een sprinter hangen zou niet voor bizar veel vertraging moeten zorgen. (Tenzij die ook weer notoir te laat vertrekt..)
Zo "bizar veel" is +9 t.o.v. +5 toch niet? 4 minuten extra vertraging, dat is ook wel ongeveer de tijd die een sprinter nodig heeft om te stoppen op 3 stations.
Het grote probleem is dat er elders al is geconstateerd dat het vrijwel dagelijk meerdere keren voorkomt. Daarmee zijn het niet bizar grote vertragingen maar komt het wel bizar vaak voor. (Zoals ik dus ook schreef)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door iljitsch »

Die stoptrein was volgens mij wel op tijd. Als mijn trein daar vlak achter zat had die toch makkelijk op schiphol voor kunnen gaan? Nogal onzinnig om die paar mensen naar Hoofddorp en Sassenheim blij te maken ten koste van een +8 voor een intercity. En in dit geval hadden ze waarschijnlijk beide de extra tijd er grotendeels weer uitk kunnen rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Klaasje »

Nu ik naar de BSO van Den Haag CS kijk valt me wel op dat de s4300 en de s6300 een niet al te ruime keertijd hebben op Den Haag Centraal. Die even laten wachten geeft eerder problemen dan dat je er problemen mee oplost. Het zit allemaal misschien wat kwetsbaar in elkaar waardoor bijsturen met een inhaling ook niet bepaald gewenst is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Caspar »

BSO? Is dat een soort spoorbezettingsgrafiek?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Klaasje »

Eigenlijk is het BSO (Basisspooropstelling) de basis van de Spoorbezettingsgrafiek als ik me niet vergis.. (eigenlijk keek ik dus niet naar de BSO.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Die stoptrein was volgens mij wel op tijd. Als mijn trein daar vlak achter zat had die toch makkelijk op schiphol voor kunnen gaan? Nogal onzinnig om die paar mensen naar Hoofddorp en Sassenheim blij te maken ten koste van een +8 voor een intercity. En in dit geval hadden ze waarschijnlijk beide de extra tijd er grotendeels weer uitk kunnen rijden.
Op die stations stappen ook weer mensen in die in Leiden met een andere trein verder willen.

@Klaasje: In de avonduren keert de s4300 op het keerspoor ten zuiden van Leiden Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Milco »

De 4300 rijdt 's avonds en in het weekend maar tot/vanaf Leiden Centraal en in de vakantieperioden (nu dus, kerstvakantie) ook doordeweeks.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Vinny »

Bee schreef:De s2600 heeft best een krappe rijtijd op de Westtak. De treinen van Hispeed doen het in 14 of 15 minuten, de s2600 krijgt er 16 of 17 minuten voor. Daarna een kering in 8 minuten. Heb je een vertraging van 5 minuten dan houd je dus nog 3 minuten over, niet buitengewoon royaal.

Efficient en noodzakelijk, maar de treinserie is best gevoelig ingelegd zoals je ziet.
Ik heb het idee dat hier wel wat verbeterd is, vroeger deed de Thays Amsterdam Centraal-Schiphol in 12 minuten, terwijl de sneltrein er 20 minuten over deed. Dat is 8 minuten rijtijdverschil voor twee stations..., nu is dat dichter bij elkaar getrokken en voor mijn gevoel rijdt het beter door. Verder is de oude lijn niet erg flexibel, tussen Hoofddorp en Leiden zijn zelfs amper overloopwissels, Nieuw Vennep en Sassenheim zijn haltes langs de vrije baan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Jurre »

Weet niet of het bericht hier goed staat, dan wel al gemeld is. Dinsdag 27-12 zag ik rond half 1 's middags op de A27 een Utrechtse sneltram (iets van 5017 meende ik) op een dieplader. Kwam uit Utrecht en reed t.h.v. afslag Hilversum, zo niet richting Hilversum dan verder richting de A1/A6.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door iljitsch »

s2100 in Schiedam richting Delft van16.57 u zit verre van vol met 8 bakken VIRM: heb een heel vierzitje voor mezelf.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Daniel »

In Amersfoort stond zo'n halfuur geleden een defecte trein aardig in de weg te staan, zo te zien een s5600 met DDAR die spoor 7 bezet hield.
Werd allemaal wel netjes opgelost: de NoordOost ri. Den Haag / Schiphol werd naar spoor 4a en 5a gestuurd waarbij de cross-platform overstap dus gehandhaafd bleef (na even wachten van de trein naar Schiphol aangezien beide treinen niet tegelijk naar dit afwijkende spoor konden doorwisselen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door lamar »

Vandaag verdacht veel Italiaans tegengekomen in de treinen!
Ook raad ik iedereen de bizzliners van EBS aan, top zetels daarin!
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Suus »

Amsterdam is op de een of andere manier een zeer aantrekkelijke stad voor zowel Italianen als Spanjaarden. Ik ken wel een aantal Italianen, ook een aantal die zich definitief gevestigd hebben in Nederland, die het ook altijd opvalt dat er tijdens de Italiaanse vakantieperiodes wel heel erg veel Italianen in Amsterdam rondlopen. Ik kon echter niet alle groepen identificeren als Italianen, maar dat blijken dan weer Spanjaarden, hoorde ik van een van de uitwisselingsstudenten die bij mij in het blok wonen. Ze had een hele grote Spaanse vlag in de woonkamer hangen dus ik vermoed dat ze wel iets van het land afweet :lol:

Overigens vermoed ik dat het toerisme uit Spanje de laatste tijd flink is ingezakt gezien de erg slechte economische omstandigheden daar, maar met cijfers kan ik het niet onderbouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Vinny »

Ik kan het verschil meestal wel opmaken aan de taal die ze spreken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door iljitsch »

Wat voor mij erg irritant is is dat de vluchten van Madrid naar schiphol altijd erg duur zijn als er in Spanje vrije dagen zijn. Blijkbaar is Amsterdam een populaire bestemming voor ze.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Michael »

Jurre schreef:Weet niet of het bericht hier goed staat, dan wel al gemeld is. Dinsdag 27-12 zag ik rond half 1 's middags op de A27 een Utrechtse sneltram (iets van 5017 meende ik) op een dieplader. Kwam uit Utrecht en reed t.h.v. afslag Hilversum, zo niet richting Hilversum dan verder richting de A1/A6.
Die zal waarschijnlijk onderweg naar VDL Berkhof in Heerenveen onderweg zijn geweest waar die trams verbouwd worden
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Bluearrow »

Je kan wel merken dat het kerstvakantie is. Connexxion reed op spitslijn 202 gisterochtend met de 3715 (Frysker). Kon ook makkelijk met wel drie passagiers aan boord. Ik werd door het ding ingehaald op de A1 net voor Muiden.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Ik zat vanochtend vroeg voor het eerst sinds maanden weer eens in een DDM1 trein. De HC beklaagde zich tegenover een collega dat het vertrekken van de trein iedere keer wat trager is dan gewend door het sluiten van de deuren wat zo lang duurt.
Ik weet 't niet, maar DDM1 heeft toch gewoon dezelfde vertrekprocedure als ander mat?
Ik weet ook niet of het een vooroordeel is, maar ik heb het idee dat een DDM1 van binnen een stuk stiller is tijdens het rijden dan een DDar.
Een DDM1 heeft exact dezelfde vertrekprocedure als ander materieel met een centrale deursluiting. Wat maakt dat het wat langer duurt, is dat de deuren iets trager zijn met sluiten ten opzichte van ander materieel en zelfs DDAR, terwijl het zo op het oog dezelfde deuren zijn. Als DDM1 langs een perron staat in een binnenboog, wil er ook nog weleens een deur blijven hangen en net niet in de vergrendeling vallen. Kennelijk is de deuraandrijving zwakker of gewoon oud aan het worden.

Wat wel anders is ten opzichte van ander materieel, is dat je in de cabine van zowel het stuurrijtuig als destijds de loc 1800 pas de gong en de groene lamp krijgt als ook de laatste deur dicht is. Bij ander mat hoor je de gong al als de hc voor de eerste keer begint met sleutelen.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door iljitsch »

Niks bijzonders te melden, maar ik wilde toch even vertellen dat de éénnalaatste stopper Roosendaal - Vlissingen van het jaar met mat'64 gereden wordt.

Eerder op de dag met SLTs van Ypenburg naar Terwijde en later Utrecht CS, en daarna VIRMs zonder wifi :-( naar Den Bosch en Roosendaal. Begon nog redelijk vol maar aan het eind was daar niks van OVer. In die laatste VIEM viel me op dat binnen zelfs geen display voor de bestemming was terwijl dat tussen Den Haag en Amsterdam al heel lang gebruikelijk is.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in december 2011

Bericht door MdJ »

iljitsch schreef:Niks bijzonders te melden, maar ik wilde toch even vertellen dat de éénnalaatste stopper Roosendaal - Vlissingen van het jaar met mat'64 gereden wordt.

Eerder op de dag met SLTs van Ypenburg naar Terwijde en later Utrecht CS, en daarna VIRMs zonder wifi :-( naar Den Bosch en Roosendaal. Begon nog redelijk vol maar aan het eind was daar niks van OVer. In die laatste VIEM viel me op dat binnen zelfs geen display voor de bestemming was terwijl dat tussen Den Haag en Amsterdam al heel lang gebruikelijk is.
Van allen VIRM-stellen hebben slechts 2 stellen pas OBIS/Wifi. De VIRM4-IV'tjes (9547+) hebben geen display's meer. De stellen worden niet gescheiden ingezet, dus overal waar VIRM-IV'tjes zijn ingedeeld kunnen ze rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten