Berichtgeving IJzeren Rijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Berichtgeving IJzeren Rijn

Bericht door JeePee »

Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed

Een Duitse alternatief voor (een deel van) het historische tracé van de IJzeren Rijn-goederenspoorlijn gooit hoge ogen. Verkeersminister Camiel Eurlings ziet deze route zitten, en naar zijn zeggen ook België. Hij zei donderdag in de Tweede Kamer te hopen dat deze variant, die Roermond en het natuurgebied de Meinweg ontziet, als beste uit de bus komt uit het onderzoek naar de heropening van de lijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied.

Het gaat om een tracé langs de Duitse autosnelweg A52 en bij Roermond langs de N280. Of die Duitse oplossing goedkoper uitvalt dan het historische tracé, is echter zeer de vraag. Duitsland zal aankloppen bij Nederland en België voor de extra kosten, verwacht de minister. 'Maar ik zal me stevig opstellen.'

Eurlings waarschuwde wel Weert en omgeving, die zinnen op een net zo veilige lijn als de Betuweroute met tunnels, niet door te slaan met hun eisen. België zal niet aan dure voorzieningen willen meebetalen en dan teruggrijpen naar het historische tracé. Dat de Belgen openstaan voor het Duitse alternatief, is volgens Eurlings winst.

De Tweede Kamer was overwegend positief. CDA'er Jos Hessels zag het licht aan het einde van de tunnel gloren in het slepende dossier van de IJzeren Rijn. GroenLinks en ChristenUnie drongen nog aan op serieus onderzoek naar de mogelijkheid van personenvervoer over de IJzeren Rijn. Eurlings zegde toe dat er naar dat aspect zal worden gekeken.

Het is de bedoeling dat Nederland, België en Duitsland rond de zomer definitief beslissen over het tracé voor de IJzeren Rijn.

Bron: Nieuwsblad Transport
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed

Bericht door Bastiaan »

Wat is het nut eigenlijk van de IJzeren Rijn, naast de Betuweroute en Lijn 24?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed

Bericht door Dubbele P »

Ja dat vraag ik me ook soms af. Het is al een jarenlange discussie (die ook zeker nog jaren gaat duren) over het wel of niet reactiveren van deze lijn. Al die tijd blijkt het toch al prima te gaan zonder, dus men heeft toch wel hoge verwachtingen van die lijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed

Bericht door Wubbo »

Lijn 24 (dat is toch Aachen - Montzen) kent veel beperkingen door hellingen en dergelijke. Wat dat betreft heeft de IJzeren Rijn absoluut een voordeel. En de Betuweroute is vanuit Antwerpen nauwelijks een alternatief: je kan er pas bij Meteren op, bij Kijfhoek moet je eerst kopmaken...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Lijn 24 (dat is toch Aachen - Montzen) kent veel beperkingen door hellingen en dergelijke.
nou ja, er wordt ook daarin fors geïnvesteerd de laatste jaren met die electrificatie. Het lijkt me niet dat ze de Montzenroute gaan afdanken of zo. Toch?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed

Bericht door Wubbo »

Afdanken lijkt me niet. Maar ook Belgenland kent volgens mij een groeiend goederenvervoer, en is dus op zoek naar extra capaciteit, al dan niet door langere (en zwaardere) treinen...

Als iemand me trouwens kan verbeteren, graag: ik teer nu op kennis van een jaar of 2 geleden, en gezien de ontwikkelingssnelheid van het railgoederenvervoer kan dat heel goed allang achterhaald zijn...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed

Bericht door Cookie »

Besluit tracé IJzeren Rijn valt binnenkort

ROTTERDAM
- Eind november of begin december wordt een definitief besluit genomen over het tracé van de IJzeren Rijn. Dat hebben de verkeersministers van Nederland, Duitsland en België bepaald tijdens een overleg in Den Haag. De landen bestuderen de komende tijd wat de beste route is voor het historische goederenspoor tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied. De treinen rijden nu over het gedeelte van de Belgische grens tot Roermond, maar het deel van Roermond tot de Duitse grens bij Vlodrop is sinds 1991 niet meer in gebruik. De oorspronkelijke IJzeren Rijn doorsnijdt twee natuurgebieden, waaronder nationaal park De Meinweg bij Roermond. Om het tracé daar te handhaven zijn dure maatregelen nodig tegen geluidsoverlast en om het milieu te beschermen.

Bron: NRC Next (papieren editie), pagina 12, 9-9-2008
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed

Bericht door Cookie »

Onderzoek naar elektrische variant IJzeren Rijn

DEN HAAG
- Op verzoek van België wordt bekeken wat de kosten zijn van elektrificatie van de IJzeren Rijn. CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer schrijft dat aan de Tweede Kamer. De IJzeren Rijn is de goederenspoorlijn van Antwerpen via onder meer Budel naar het Duitse Ruhrgebied.
Eind deze maand moet duidelijk zijn wat de maatschappelijke kosten en baten zijn van de heringebruikname van het historisch tracé, zo schrijft L1.

Daar komt nu de elektrificatievariant bij. De verwachting is dat die een stuk duurder is en ook langer gaat duren dan de andere varianten. Maar uit milieuoogpunt kan ze wel aantrekkelijk zijn.

Eind november nemen de verkeersministers van Nederland, België en Duitsland een besluit over het tracé voor de IJzeren Rijn.

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/10639 ... +Rijn.aspx
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Berichtgeving IJzeren Rijn

Bericht door Chauf21 »

Minister Eurlings heeft vandaag overleg gehad over het (alternatieve) tracé van de IJzeren Rijn. W. Uitkomst is dat Nederland niet met meer geld over de brug wil komen. Zie verder http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... zeren_Rijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Berichtgeving IJzeren Rijn

Bericht door Aking »

Ik hoor net op t nieuws dat er een tunnel komt onder natuurgebied de mijnweg, en dat er in 2018 treinen moeten rijden
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Berichtgeving IJzeren Rijn

Bericht door reisthijs »

Qoute daaruit, het plan wat nu dus op tafel ligt:
de Volkskrant schreef: Tussenvariant
Tenzij een van de landen voor 31 december alsnog de portemonnee trekt, is volgens Eurlings de eerder besproken tussenvariant nu weer terug op tafel. Die houdt in dat het spoor ten oosten van Roermond loopt en vervolgens met een tunnel onder natuurgebied De Meinweg door gaat. Daarna sluit de verbinding aan op het oude, nog bestaande tracé van de IJzerenRijn.

‘In plaats van een tweesporige lijn met driehonderd treinen per dag gaan we nu voor een bescheiden kippenlijntje met maximaal zeventig treinen per dag’, aldus Eurlings.

De capaciteit is zo beperkt, omdat de tunnel enkelsporig zal zijn. Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar. ‘Er zal nog heel wat water door de Maas vloeien, voordat de eerste trein rijdt.’
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Berichtgeving IJzeren Rijn

Bericht door Wubbo »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten