Toekomstvisie Amsterdams OV
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
http://www.amstelveenlijn.nl/vragen-en- ... s-en-route
Het is op zich best toegankelijk. Een website, een contactformulier, een projectbureau waar je op een vrije woensdagmiddag naar toe kunt gaan. Alleen heeft iedereen over het project een andere mening. Van wethouder in Amsterdam tot omwonende in Amstelveen, waardoor de informatie diffuus overkomt... :Y
Het is op zich best toegankelijk. Een website, een contactformulier, een projectbureau waar je op een vrije woensdagmiddag naar toe kunt gaan. Alleen heeft iedereen over het project een andere mening. Van wethouder in Amsterdam tot omwonende in Amstelveen, waardoor de informatie diffuus overkomt... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Ik verwacht niet dat je daar nog veel zal aantreffen want het staat te huur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Een Combino met een zeecontainer vergelijken slaat dan ook nergens op. Als je het nou over de Citaro's of Zilvermeeuwen hebt dan geef ik je groot gelijk.JeffreyMeijer schreef:Echt niemand is het vandaag met mij eens hé
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Ze zijn al weer weg daar?
Bijzonder, een projectbureau dat wordt opgeheven voordat er ook maar één schop de grond in gegaan is...
Bijzonder, een projectbureau dat wordt opgeheven voordat er ook maar één schop de grond in gegaan is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Daarom snap ik ook totaal niet dat ze de Amstelveenlijn niet gewoon naar Rotterdams voorbeeld vernieuwen. Tram weg daar, bewaakte overgangen (met slagbomen dus), haltes fuseren en klaar.Vinny schreef:Nadeel van de versie van het projectbureau is dat ze lijn 51 zodanig willen ombouwen tot metro dat het echt veel geld kost: namelijk een herprofilering van de Beneluxbaan zodat het metroprofiel op de spoorlijn past, het afschaffen van alle gelijkvloerse kruisingen en het vervangen van alle haltes/stations. Ja dan is het geen wonder dat de politiek daar geen trek in heeft...
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Dat zou tussen Station Zuid en Gondel neerkomen dat je de tram naast de rijbaan wil leggen in plaats van in het midden? Opzich is dat misschien nog wel het beste voor daar, maar kwa kosten zal dat amper meer onderdoen voor een metro vrees ik omdat je met heel wat viaducten zit die dan zo'n beetje opnieuw gebouwd moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Ja je hebt gelijk. Iets te vrijdenkend denk. Handrem eraf. Maar ik blijf het een lelijkerd vindenR-Flow schreef:Een Combino met een zeecontainer vergelijken slaat dan ook nergens op. Als je het nou over de Citaro's of Zilvermeeuwen hebt dan geef ik je groot gelijk.JeffreyMeijer schreef:Echt niemand is het vandaag met mij eens hé
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Waarom moet er naast een metro überhaupt nog een tram exact dezelfde route rijden?Bee schreef:Dat zou tussen Station Zuid en Gondel neerkomen dat je de tram naast de rijbaan wil leggen in plaats van in het midden? Opzich is dat misschien nog wel het beste voor daar, maar kwa kosten zal dat amper meer onderdoen voor een metro vrees ik omdat je met heel wat viaducten zit die dan zo'n beetje opnieuw gebouwd moeten worden.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Ik bedoel, als je toch de trambaan uit het midden van de weg gaat halen (zo voorkom je een groot deel van het kruisend verkeer en kan je de kruisingen van slagbomen voorzien) kan je eigenlijk net zo goed iets meer investeren en meteen maar een metro gaan bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Ik zie dan zelf meer in een verhoogde betonnen baan. Het voordeel is dat je tijdens de aanleg zo min mogelijk overlast hebt voor het verkeer, terwijl je veel goedkoper af bent dan met een tunnel :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Maarja, die wil je ook niet voor de deur hebben natuurlijk
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Nou, ik heb op youtube al filmpjes gezien van verontwaardigde reizigers die al spontaan acties aan het organiseren waren omdat "hun" halte opgeheven zou worden volgens de plannen, en dat ze dan 5 minuten verder van huis zouden moeten lopen! Nou dat wordt hem dus waarschijnlijk niethaltes fuseren en klaar.je kunt namelijk haltes opheffen...
I beg you pardon :?Bee schreef:Dat zou tussen Station Zuid en Gondel neerkomen dat je de tram naast de rijbaan wil leggen in plaats van in het midden?
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Minder overstekende gehaaste reizigers. Veiliger..
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Ik zie het al helemaal voor me. Zie je als onschuldige voetganger/fietser opeens een tram naast je, wijk je uit, word je ook nog eens geschept door dat ding! Bovendien krijg je dan eenrichtingsverkeer: sta je op de parkeerplaats bij de BCC om weer veilig naar huis te gaan komt er opeens een tram voor je langs welke je bijna schept. En aan de andere kant is de Van Boshuizenstraat allang weer leeg omdat alle auto's al door groen licht zijn gereden.
Sorry, ben wat melig (er komt uiteraard wel beveiliging) maar alsnog vind ik het maar een raar gezicht, een tram naast de Beneluxbaan...
Sorry, ben wat melig (er komt uiteraard wel beveiliging) maar alsnog vind ik het maar een raar gezicht, een tram naast de Beneluxbaan...
Als je kijkt naar het kosten-batenprincipe vraag ik me inderdaad af of een trambaan naast de weg het wel waard is...Bee schreef:Ik bedoel, als je toch de trambaan uit het midden van de weg gaat halen (zo voorkom je een groot deel van het kruisend verkeer en kan je de kruisingen van slagbomen voorzien) kan je eigenlijk net zo goed iets meer investeren en meteen maar een metro gaan bouwen.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Ik wil niet wereldvreemd doen hoor, maar de situatie die je schets is totale onzin, als je de sneltram naast de Beneluxbaan legt krijg je ongeveer de situatie zoals met de Prins Alexanderlaan in Rotterdam of de Slemdalsveien in Oslo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Ik wil het feest niet verpesten hoor maar 'alleen' de baan van positie veranderen zal echt niet gebeuren. Dat kost zo enorm veel geld en het is crisis weet u nog? De BN sneltrams kunnen ook 'gewoon' vervangen worden door nieuwe gelijksoortige wagens. Om de snelheid te verhogen kan er een stop/sneltrein principe worden ingevoerd waarbij er sneller witlicht wordt gegeven. In combinatie met wat extra spoorbomen ben je zo het goedkoopste uit.
Honderen miljoenen in de grond stoppen zie ik in deze tijd niet echt voor me. Komend voorjaar worden waarschijnlijk 5 tot 10 miljard euro aan extra bezuinigingen bekent gemaakt. Get real. Ooit ingeboekte budgetten worden net zo makkelijk weer teruggeboekt.
Honderen miljoenen in de grond stoppen zie ik in deze tijd niet echt voor me. Komend voorjaar worden waarschijnlijk 5 tot 10 miljard euro aan extra bezuinigingen bekent gemaakt. Get real. Ooit ingeboekte budgetten worden net zo makkelijk weer teruggeboekt.
immer kwaliteits posts
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Nee hoor.
Kijk maar hier. Je ziet een fietspad en daarnaast een stoep. Ik zie daar absoluut geen tram. Aan de overkant precies hetzelfde. Als je op deze foto kijkt, zie je dat de Prins Alexanderlaan veel ruimer opgezet is en daar dus veel beter een sneltram in het straatbeeld past.
Kijk maar hier. Je ziet een fietspad en daarnaast een stoep. Ik zie daar absoluut geen tram. Aan de overkant precies hetzelfde. Als je op deze foto kijkt, zie je dat de Prins Alexanderlaan veel ruimer opgezet is en daar dus veel beter een sneltram in het straatbeeld past.
Laatst gewijzigd door TLP op vr 30 dec 2011, 11:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Kan je ook normaal reageren?
Ik heb allang aangegeven dat het onzin is maar dat het gebaseerd is op de theorie van R-Flow. Hoe wil je een spoorbaan die in het midden van de weg ligt voorzien van spoorbomen? Juist ja: Dat lukt niet.
Ik heb allang aangegeven dat het onzin is maar dat het gebaseerd is op de theorie van R-Flow. Hoe wil je een spoorbaan die in het midden van de weg ligt voorzien van spoorbomen? Juist ja: Dat lukt niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Waarom begin je steeds over het weghalen van de rails uit de middenberm? Daar heb ik het helemaal niet over gehad...Bee schreef:Ik bedoel, als je toch de trambaan uit het midden van de weg gaat halen (zo voorkom je een groot deel van het kruisend verkeer en kan je de kruisingen van slagbomen voorzien) kan je eigenlijk net zo goed iets meer investeren en meteen maar een metro gaan bouwen.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Oh nee?Bee schreef:Kan je ook normaal reageren?
Ik heb allang aangegeven dat het onzin is maar dat het gebaseerd is op de theorie van R-Flow. Hoe wil je een spoorbaan die in het midden van de weg ligt voorzien van spoorbomen? Juist ja: Dat lukt niet.
Door de kruispunten iets aan te passen tot mini-verkeerspleinen (linksafslaand verkeer gaat achterlangs in plaats van voorlangs krijg je alleen overwegen die in 1 richting worden bereden en dus voorzien kunnen worden van spoorbomen.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Dat hebben ze leuk bedacht, alleen jammer dat het op de meeste plaatsen nogal schort aan ruimte voor zo'n grote kruising...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Niet elke kruising hoeft volledig behouden te blijven. Sommigen kunnen opgeheven worden, omgevormd worden tot een aansluiting (alleen nog maar rechtsafslaan, het oversteken van de baan wordt onmogelijk) of omgevormd worden tot een koude kruising (een kruising zonder uitwisseling van verkeer, rechtsaf en rechtdoor kunnen mogelijk blijven, maar linksafslaan niet meer). Het zorgt wel voor minder duidelijkheid. Overigens zijn voor een 'light-metro' zoals in Rotterdam spoorbomen niet verplicht. De metro in Rotterdam heeft tijden lang zonder rondgereden en nog steeds zijn enkele kruisingen alleen voorzien van verkeerslichten:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51. ... 9,,0,17.17
De middenligging kan dus in alle varianten met gelijkvloerse kruisingen behouden blijven. In het zuiden van Amstelveen is de middenligging zelfs erg fijn omdat daar al veel ongelijkvloerse kruisingen zijn. Bij een zijligging zullen die allemaal gelijkvloers moeten worden.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51. ... 9,,0,17.17
De middenligging kan dus in alle varianten met gelijkvloerse kruisingen behouden blijven. In het zuiden van Amstelveen is de middenligging zelfs erg fijn omdat daar al veel ongelijkvloerse kruisingen zijn. Bij een zijligging zullen die allemaal gelijkvloers moeten worden.
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Sorry, was wat laaiend gisteravond.Bee schreef:Kan je ook normaal reageren?
@ RoelZ1: met wat aanpassingen aan de situatie op de Van Boshuizenstraat (voetgangersverkeerslichten wat meer richting Uilenstede) is die situatie die jij schetst makkelijk realiseerbaar. Bee heeft wel gelijk dat ik zo 1-2-3 geen andere kruising kan bedenken waar dat ook zou kunnen. Die aansluitingen en koude kruisingen waar jij het over had kan ik me even geen beeld bij vormen.
Die middenligging in Amstelveen-Zuid is inderdaad erg fijn omdat daar nb geinvesteerd is in het ongelijkvloers maken van de kruising bij Spinnerij en daar überhaupt minder kruisingen zijn dan op de Beneluxbaan het geval is. :D
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Je kunt er natuurlijk heel wat creatieve fantasie op loslaten ja. Feit is, dat wanneer je de sneltram gaat ombouwen tot spoorlijn met slagbomen je dus niet de tramrails in de middenberm kan laten liggen. Het is dan fundamenteel onmogelijk om aan de eis van conflictvrij vervoer te voldoen, omdat slagbomen niet inpasbaar zijn op de meeste kruisingen.
Als je de tram rechts van de weg legt, is dat iets makkelijker omdat de kruisingen voor het wegverkeer compacter kunnen worden vormgegeven waardoor er voldoende opstelruimte kan worden gecreëerd. Een ander voordeel is dat het oversteken van de weg en de metrobaan niet meer in één loop hoeft, zodat de situatie inherent veiliger wordt.
Ben zelf overigens meer van mening dat de kruisingen met de Boelelaan en de van Nijenrodeweg ongelijkvloers gemaakt moeten worden. De andere kruisingen kunnen worden gereconstrueerd zodat linksafslaan voor autoverkeer niet meer mogelijk is in combinatie met voetgangerstunneltjes onder de Buitenveldertselaan en de sneltrambaan.
Als je de tram rechts van de weg legt, is dat iets makkelijker omdat de kruisingen voor het wegverkeer compacter kunnen worden vormgegeven waardoor er voldoende opstelruimte kan worden gecreëerd. Een ander voordeel is dat het oversteken van de weg en de metrobaan niet meer in één loop hoeft, zodat de situatie inherent veiliger wordt.
Wat er wel of niet zal gaan gebeuren is afhankelijk van de politieke besluitvorming. Ik leg alleen maar uit dat de consequenties van "niets doen" betekent dat de lijn niet zal voldoen aan de eisen die de politiek zichzelf oplegt aan een metroverbinding (veilig, comfortabel, snel). Er zal dan wel wat moeten gebeuren, en als een spoortunnel of een betonnen viaduct te duur of te lelijk wordt gevonden, dan is dit dus een alternatief.Ik wil het feest niet verpesten hoor maar 'alleen' de baan van positie veranderen zal echt niet gebeuren. Dat kost zo enorm veel geld en het is crisis weet u nog?
Ben zelf overigens meer van mening dat de kruisingen met de Boelelaan en de van Nijenrodeweg ongelijkvloers gemaakt moeten worden. De andere kruisingen kunnen worden gereconstrueerd zodat linksafslaan voor autoverkeer niet meer mogelijk is in combinatie met voetgangerstunneltjes onder de Buitenveldertselaan en de sneltrambaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Toekomstvisie Amsterdams OV
Twee plaatjes voor de duidelijkheid:TLP schreef: @ RoelZ1: met wat aanpassingen aan de situatie op de Van Boshuizenstraat (voetgangersverkeerslichten wat meer richting Uilenstede) is die situatie die jij schetst makkelijk realiseerbaar. Bee heeft wel gelijk dat ik zo 1-2-3 geen andere kruising kan bedenken waar dat ook zou kunnen. Die aansluitingen en koude kruisingen waar jij het over had kan ik me even geen beeld bij vormen.
Aansluiting:
Koude Kruising icm middenligging:
Bij de aansluiting zal er ergens anders een kruisingsmogelijkheid moeten worden gerealiseerd. Bij de koude kruising zijn twee rotondes op de zijwegen genoeg om alle verbindingen mogelijk te maken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten