OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door VIRM »

Even nieuwsgierig: wat gebeurt er met OV-personeel en -materieel tijdens Oud en Nieuw?
Ik weet bijvoorbeeld dat de NS de dienstregeling een paar uur stillegt, maar wat gebeurt er met materieel en personeel? Gaat het materieel bijvoorbeeld naar het rangeerterrein en wordt het later weer terug in dienst genomen voor het nachtvervoer, of blijft het op het station staan? Hoe zit dat met trams/metro's/bussen/treinen van andere vervoerders? En wordt er tijdens de avond nog iets leuks voor het personeel gedaan dat moet werken of een paar uur niet rijdt?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Geert »

Ik denk dat een deel op een groot station blijft staan, dat gebeurt in andere nachten ook wel (en de rest wordt afgevoerd naar een rangeerterrein).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Wubbo »

Er is nauwelijks tot geen NS-personeel aanwezig aangezien er toch niks rijdt. Stations worden ook afgesloten (het is de enige nacht in het jaar dat Utrecht Centraal dicht is).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Caspar »

Volgens mij wordt Amsterdam Centraal niet afgesloten. Heb nog wel eens een PLP op een verdwaald gezin afgestuurd wat al een tijdje te vergeefs op een trein stond te wachten. Het station was verder geheel leeg, maar dat was verder blijkbaar geen hint voor die mensen dat er iets anders was dan normaal.

Bij nader inzien is er dus in ieder geval een PLP aanwezig op Asd :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Er is nauwelijks tot geen NS-personeel aanwezig aangezien er toch niks rijdt. Stations worden ook afgesloten (het is de enige nacht in het jaar dat Utrecht Centraal dicht is).
Lijkt me erg knap als om 01.00 het nachtnet weer op gang komt. Volgens mij doet dat ook Utrecht Centraal aan. ProRail personeel speelt trouwens kaartspelletjes op de post heb ik me laten vertellen, er rijdt namelijk altijd nog wel wat leeg mat., goederenvervoer of een incidentele vertraagde skitrein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door hauptbahnhof »

Bij GVB is het zo dat er een kennisgeving wordt uitgebracht met per wagendienst hoe laat en van waar hun laatste rit is en hoe laat ze dan naar de remise moeten. Het personeel is natuurlijk gekoppeld op aan die wagen dus op het moment dat die wagen naar binnen is gebracht, is het betreffende personeel ook klaar.

Zelfde geldt voor mensen van de verkeersleiding. Als alles netjes op zijn plek is, dan kunnen die ook naar huis, natuurlijk wel enkele die bereikbaar zijn met telefoon- en pieperdienst.
Oud forumgebruiker

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Oud forumgebruiker »

toen ik nog op het regelcentrum in rotterdam werkte heb ik ook een paar keer nacht gehad tijdens oud en nieuw.
1 keer ben ik geko,en en 1 keer mocht ik thuis blijven.
treinpersoneel hoeft pas te komen vlak voordat het eerste nachtnet weer rijdt.
een paar functies die 24 uur bezetting hebben zijn aanwezig, maarzo min mogelijk.

bij m'n huidige werk gaan de mensen die rijdiensten hebben, tegen 21 uur naar huis en wij reden geen nachtbussen...
hiervoor waren speciale diensten gemaakt, zodat alles wat betreft het inrukken al geregeld was...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:
Wubbo schreef:Er is nauwelijks tot geen NS-personeel aanwezig aangezien er toch niks rijdt. Stations worden ook afgesloten (het is de enige nacht in het jaar dat Utrecht Centraal dicht is).
Lijkt me erg knap als om 01.00 het nachtnet weer op gang komt. Volgens mij doet dat ook Utrecht Centraal aan. ProRail personeel speelt trouwens kaartspelletjes op de post heb ik me laten vertellen, er rijdt namelijk altijd nog wel wat leeg mat., goederenvervoer of een incidentele vertraagde skitrein.
ProRail werkt inderdaad met een minimale bezetting. Utrecht Centraal is dicht, alleen vlak voor het nachtnet vertrekt gaat 1 ingang tijdelijk open.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Gekko123 »

De afgelopen jaarwisseling was Utrecht Centraal afgesloten tussen 22.00 uur en 00.30 uur. Daarna was alleen de ingang bij busstation Zuid open.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Ennes »

In grote lijnen kan je stellen dat er een soort vervroegde einde dienst is op 31 dec. De laatste treinen rijden rond 20.00 uur, diensten zijn ingekort/aangepast om het personeel op tijd richting standplaats te krijgen. Daarna is er zeer beperkt personeel aanwezig, waaronder rangeerdiensten. Het nachtnet begint rond 01.00 uur en het personeel daarvoor begint meestal iets voor middernacht, om te zorgen dat ze voor het vuurwerkgeweld op standplaats zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OV personeel en materieel tijdens Oud en Nieuw

Bericht door Dexter »

In aanvulling op Ennes: Er is inderdaad op elke standplaats nog wat personeel aanwezig, zoals rangeermachinisten, plp-ers en storingsmonteurs. Die hebben rond 0:00 uur inderdaad niet zoveel te doen, dat komt pas als het nachtnet of de reguliere treindienst weer op gang komt.

Op materieelgebied worden tijdens de Oud & Nieuwjaarsnacht de treinen op een bijzondere manier weggezet: Niet zoals normaal in de parkeerstand of bedrijfsvaardig, maar helemaal 'plat' met de stroomafnemers neergelaten. Dit is uit voorzorg zodat er niets kan gebeuren als er een stel malloten mee aan de haal zou willen gaan. (Normaal gebeurt dit alleen als tijdens werkzaamheden een emplacement spanningsloos wordt gemaakt.) Daarnaast is er dus zoals ik al schreef altijd personeel aanwezig om een oogje in het zeil te houden.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten