Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door Suus »

TLP schreef: Serieus? Nou da's lekker dan. Waar heb je die informatie vandaan dan kan ik het volgen.
Heerlijk, met 5 jaar iedere 4 minuten rechtstreeks van A'dam Zuid naar A'dam Noord... *O*
Over de frequentie is nog niets officieel bekend, maar ik verwacht niet dat het 4 minuten wordt. De voortgang van de bouw kan je bekijken op http://www.hierzijnwij.nu en de huidige nog steeds correcte planning als PDF vind je hierrrr.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk dat je het me nog een keer moet uitleggen wat je bedoelt met dat fietstunneltje...
Wat ik bedoelde is juist dat als de metro op Asa aankomt, hij via een spoor (naar rechts afbuigend) naar achteren kan rijden (zeg maar op de tunnel). Daar keert hij en komt dan terug via de andere kant van de tunnelbuis terug op Asa.

Het treinspoor richting Utrecht is denk ik ver genoeg van de tunnel, maar die richting Asd niet dus daarom zei ik dat die verschoven moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Het fietstunneltje bestaat uit drie delen. De twee buitenste delen zijn voor de trein, het middelste deel is voor de metro. Het deel van de metro ligt lager dan het deel voor de trein, waardoor je het tunneltje dus niet kan ombouwen. Het betonnen dak van de metro ligt hoger dan de grond er omheen en je hebt ook nog te maken met het profiel van vrije ruimte van de trein, waardoor ook de westkant van de tunnelingang niet geschikt is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Dat tunneltje moet je dan ook afbreken... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Bee schreef:Nog veel schokkender vind ik het feit dat men dus een tramlijn Amstel - Amstelveen wil realiseren die tussen Station RAI en Station Zuid parallel loopt met de spoorbaan en de metrolijn. Ik bedoel, hoeveel spoorverbindingen kan je parallel laten lopen aan elkaar, want dan komt deze toch wel in aanmerking voor de hoofdprijs
Bee, nee. Idee is dat we een opgewardeerde lijn 51 krijgen, ingekort tot Amstel, gewoon de eigen route en dankzij een aantal niet al te complexe aanpassingen aan het tracé in Amstelveen zo hup door kan naar Westwijk. Eventueel haltes weg ivm de ideale halteafstand en klaar is Kees. Grondlegging komt van R-Flow, de aanpassingen heb ik bedacht want dat is gewoon noodzaak. Ik vind het al met al niet eens zo slecht idee, we moeten toch ergens naartoe want de lijn staat gewoon op instorten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

De reactie van Paolie of in dit topic of in het vorige topic die het over de planning bij de Stadsregio heeft wijst toch heel duidelijk op een tramlijn die parallel ligt tussen de stations RAI en Zuid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Klopt. Idee is Schönberglaan-Beethovenstraat-De Boelelaan-Europaboulevard-Rooseveltlaan-Amstel.

Gestudeerd wordt nog op een eventuele ontsluiting via het Gelderlandplein. Dat zou ook eventueel met de 16/24 kunnen of de 4.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Bee schreef:De reactie van Paolie of in dit topic of in het vorige topic die het over de planning bij de Stadsregio heeft wijst toch heel duidelijk op een tramlijn die parallel ligt tussen de stations RAI en Zuid.
Sorry, heb ik over het hoofd gezien.
R-Flow schreef:Volgens mij zijn we het er allebei over eens dat er gewoon metro's moeten blijven rijden en dat deze niet vervangen moeten worden door (regio)trams. Als dat niet het geval is weet ik helemaal niet meer waar je het over hebt.
Ter bevestiging: inderdaad, zeker nadat ik begrepen heb dat andere alternatieven niet door de bocht kunnen...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Keerpunt: of je moet de Benelux aanpassen of de perrons versmallen. Als ik 's ochtends op de Amstelveenseweg nog ff snel een metro wil halen naar Isolatorweg gaat dat 9 van de 10 keer niet lukken aangezien uitstappende reizigers het perron blokkeren. Dat heeft mede te maken met de situatie daar, maar de eilandperrons van lijn 51 zijn al niet zo breed, hebben geen roltrap en maar 1 vrij smalle trap dus daar kan je het denk ik wel enigszins mee vergelijken. Zijperrons zijn al helemaal chaotisch.
En die treeplanken zijn volgens mij het allergrootste probleem niet...
Metro 51 is gelukkig minder druk dan de 50. :P

Het komt neer op deze vraag: gooi je liever Westwijk-Zuid op de schop voor metrovoertuigen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt of Westwijk-CS+traject naar Amstel voor een regiotram waar je in ieder opzicht alleen maar op achteruit gaat.

Volgens mij is dat simpel gezegd de strekking van het verhaal tot nu toe. Of je laat de situatie hoe die nu is uiteraard, dat kan ook.
Bee schreef:Nog veel schokkender vind ik het feit dat men dus een tramlijn Amstel - Amstelveen wil realiseren die tussen Station RAI en Station Zuid parallel loopt met de spoorbaan en de metrolijn. Ik bedoel, hoeveel spoorverbindingen kan je parallel laten lopen aan elkaar, want dan komt deze toch wel in aanmerking voor de hoofdprijs :')
Een directe treinverbinding Zuid-Amstel heb je niet en daarnaast dienen treinen een heel ander publiek. Als regio stuur je mensen niet vanaf de metro/tram de trein in om binnen de stad te reizen. Onlangs merkte iemand anders dit ook al naar je op. Een directe metroverbinding van Zuid naar Amstel komt met het verdwijnen van de 51 óók te vervallen dus hou je niks over, behalve 2x een overstap om van Amstelveen naar Amstel te komen.

Bij het regiotram-plan gaat het er natuurlijk om dat je mensen zo snel mogelijk van Zuid naar Amstel krijgt vergelijkbaar met de M51 nu, dus tja dan ga je al snel paralel aan de spoorlijn zitten. Al ben ik het compleet met je eens dat dit gewoon geld wegsmijten is omdat er al een prima verbinding ligt. Als je dan al met alle geweld een regiotram wil hebben kan je toch ook gewoon de bovenleidingen van Zuid tot Spaklerweg doortrekken boven het bestaande metrospoor? Enige wat je verder hoeft te doen is vier metrostations deels geschikt maken voor die trams. Vergelijkbaar hoe RR3en/of 4 ook spoor met de E deelt. Waarom zou je in godsnaam een heel nieuw traject aanleggen door de stad?

Maar goed, ik vergeet telkens weer dat wat in andere steden wél normaal kan en goed werkt om welke reden dan ook in Amsterdam niet toepasbaar is. :wink:
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Het komt neer op deze vraag: gooi je liever Westwijk-Zuid op de schop voor metrovoertuigen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt of Westwijk-CS+traject naar Amstel voor een regiotram waar je in ieder opzicht alleen maar op achteruit gaat.
Volgens mij is dat simpel gezegd de strekking van het verhaal tot nu toe. Of je laat de situatie hoe die nu is uiteraard, dat kan ook.
Vergeet Regiotram. Er is momenteel nog maar één plan, en dat is het vertrammen van de Amstelveenlijn tot stadstram. Alleen mogelijk met langer materieel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Kortom vergeet de toekomstvisie, hou de situatie zoals die nu is en blijf lekker door slakken met het OV. Zo haal je natuurlijk nooit een marktaandeel van 70% (wat de ambitie is van de stadsregio als ik de documenten eens vluchtig bekijk)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Tsja, helemaal met je eens. SRA zet voor zover ik kan beoordelen in op HOV-buslijnen voor de regio, maar de infrastructurele inpassing daarvan is wellicht nog ingewikkelder dan wanneer ingezet zou worden op rail.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Infrastructurele inpassing: een R-net halte bouwen op Amstelveen-Sacharovlaan en een bordje: zoek het vanaf hier lekker zelf maar uit... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

R-Flow schreef:Metro 51 is gelukkig minder druk dan de 50.

Het komt neer op deze vraag: gooi je liever Westwijk-Zuid op de schop voor metrovoertuigen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt of Westwijk-CS+traject naar Amstel voor een regiotram waar je in ieder opzicht alleen maar op achteruit gaat.

Volgens mij is dat simpel gezegd de strekking van het verhaal tot nu toe. Of je laat de situatie hoe die nu is uiteraard, dat kan ook.
Om eerlijk te zijn: wat ik eigenlijk al de hele tijd probeerde uit te leggen (en dat is mede ook naar RoelZ1 en Bee toe), is dat wanneer je sneltrams wilt behouden op de lijn, het zeker niet in de huidige situatie zo door kan gaan. Maar als je dus hooguit 1 extra tram per dienst koppelt, krijg je dus eenheden van 90 meter. Dan zijn geen achtelijk hoge frequenties van 30 trams per uur meer nodig, maar dan kun je het op de huidige of net iets hogere frequenties houden, maximaal 10x/uur in de spits ofzoiets. Dan zijn slagbomen al een stuk optioneler omdat het de overige verkeersstromen al veel minder ophoudt. Aangezien de tram HOV is, kun je dus de beveiliging afstellen ten gunste van de trams. Dat betekent dat je wanneer een tram bij een halte halteert, je al moet zorgen dat alle kruisingen die worden gepasseerd tot de volgende halte moet dichtgooien, zodat de tram er geen hinder van heeft. Uiteraard heeft het autoverkeer er nog steeds nadeel van, maar dat kan ook reizigerstrekkend zijn. Ik verwacht dus dat deze lijn met die oplossing al met twee opzichten een stuk rendabeler wordt, iets wat volgens mij vrij goedkoop is.
Bovendien wil ik nog even reageren op dit commentaar:
R-Flow schreef:Waarom je met sneltrams wilt blijven zitten t.o.v. gewoon 3 meter brede metro's zie ik het nut niet van in.
Om nog een reden te geven: het maakt volgens mij weinig uit of je met 2,65 m of 3 m materieel rijdt. Qua capaciteit scheelt het nauwelijks iets. Dat zie je ook met de Rotterdamse Citadis: de nieuwe versie is een halve meter korter maar het scheelt echt niks aan de capaciteit.
Bee schreef:Bij een trambaan in de huidige opzet is het niet mogelijk om spoorbomen te installeren, omdat de spoorbomen die moeten voorkomen dat auto's de trambaan kunnen oversteken ook de route van de auto's blokkeert die van de trambaan afkomen en andersom. Je zal dus een langere ontruimingstijd moeten hebben waardoor de veiligheid misschien wel verbeterd maar met negatieve gevolgen op de rijtijden en dus ook de snelheid van de trams. [...]

Nederland is geen Duitsland.

Om even een idee te geven van de gevolgen van de slagbomen: Je moet eerder beginnen met het ontruimen van de kruising want de slagbomen kunnen pas naar beneden op het moment dat de kruising vrij is. Daarna heb je nog een periode totdat het voertuig de kruising (vaak langzaam) passeert en daarna moeten de slagbomen weer omhoog. Ga je uit van ongeveer een minuut voor het passeren van een tram dan kan dat betekenen dat je met de huidige frequenties ongeveer een half uur per uur kwijt bent aan het laten oversteken van trams op de kruising.
Quote 1: Sowieso kunnen auto's die van de trambaan afgaan niet oversteken, want zij worden evenwel gehinderd door de tram. Die statement klopt dus voor geen meter. Als je dus de trambaan naar de zijkant van de weg haalt heeft het grootste gedeelte van alle verkeer daar voordelen van, maar het verkeer dat nu uitgerekend van en naar de weg moet die de trambaan kruist heeft alle nadelen. Dan krijg je dus ongelijkmatige spreiding en met name het verkeer dat van de weg komt die de trambaan kruist, heeft er veel last van. Ik zie zo een file op de Laan Walcheren ontstaan omdat het verkeer dat de trambaan wil oversteken maar niet kan rijden omdat het gehinderd wordt door een passerende tram en alle overige verkeer. Bij een middenligging heb je die situatie niet.
Quote 2: Als je kijkt naar mijn idee is dit al een stuk minder. De tram passeert sowieso op een hogere snelheid de kruisingen waardoor de minuut passeertijd al wegvalt. Daarnaast heb je nu al bij de huidige situatie dat dat ding al begint te knipperen en te loeien terwijl er nog geen tram in de buurt is. Volgens mij dusdanig lang dat de slagbomen bij een trein al naar beneden aan het gaan zijn. Het enige nadeel is dat de slagbomen omhoog laten gaan ook tijd kost en dit dus langer duurt dat het alarm na de passage van een tram nog afgaat. Bovendien kost het extra tijd indien er meerdere trams tegelijk de kruising passeren om de slagbomen weer omlaag te laten gaan. Maar in ieder geval verwacht ik dat dit een stuk minder tijdverlies is omdat de voorwaarde van één minuut tram laten passeren wegvalt en de frequenties al een stuk lager zijn dan nu ivm het dan wegvallen van lijn 5.
paolie schreef:Vergeet Regiotram. Er is momenteel nog maar één plan, en dat is het vertrammen van de Amstelveenlijn tot stadstram. Alleen mogelijk met langer materieel.
Bovenstaande tekst is ook maar een idee. Dat de betrokken overheden nu neigen naar een besluit voor een stadstram kan zelfs positief uitpakken voor de Amstelveenlijn zelf ivm de betere rijtijden van een stadstram en de geringere aanpassingen die hiervoor dan nodig zijn. Alleen komt het de gehele verbinding dus niet ten goede omdat de tram daarna dus door de stad gaat welke route dus onbetrouwbaarder is.
Vinny schreef:Kortom vergeet de toekomstvisie, hou de situatie zoals die nu is en blijf lekker door slakken met het OV. Zo haal je natuurlijk nooit een marktaandeel van 70% (wat de ambitie is van de stadsregio als ik de documenten eens vluchtig bekijk)
We zouden eigenlijk zelf daar eens aan tafel moeten schuiven en vertellen hoe het dan volgens ons wel moet. Ben benieuwd wat ze dan gaan zeggen... :twisted:
paolie schreef:Tsja, helemaal met je eens. SRA zet voor zover ik kan beoordelen in op HOV-buslijnen voor de regio, maar de infrastructurele inpassing daarvan is wellicht nog ingewikkelder dan wanneer ingezet zou worden op rail.
Zeker in de Amsterdamse binnenstad. Daar zijn de trajecten zo bochtig dat het niet eens geschikt is voor R-netbussen. Trams zijn wat dat aan gaat veel wendbaarder. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Ik denk dat het even tijd wordt om de discussie over spoorbomen te staken aangezien we met een veel groter probleem zitten, namelijk dat de Stadsregio bezig is om de spoorverbinding naar Amstelveen praktisch gezien de nek volledig om te draaien en daarnaast ook nodig bezig is met het parallel laten lopen van een tweede "hoogwaardige" OV-verbinding terwijl men met een investering in de trambaan een nog veel hoogwaardiger OV-systeem had kunnen introduceren voor de volledige regio.

Er zou nu een protestactie moeten komen om deze waanzin tot stilstand te brengen voordat het te laat is. En dan maakt het mij niet zo heel veel uit wat er komt (al heb ik mijn voorkeuren natuurlijk), wel weet ik dat met stadstrams op de Amstelveenlijn de tijd wordt teruggedraaid in plaats van vooruitgedraaid. Het is tijd voor actie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Klaasje »

Eens.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Maar in ieder geval verwacht ik dat dit een stuk minder tijdverlies is omdat de voorwaarde van één minuut tram laten passeren wegvalt en de frequenties al een stuk lager zijn dan nu ivm het dan wegvallen van lijn 5.
Dit statement verbaast me nog het meest. Er zitten reizigers in tram 5. Moeten die gaan vliegen of zo? De frequentie KAN toch helemaal niet naar beneden van de sneltrambaan, tenzij er grotere voertuigen worden ingezet en er dus toch een ombouw nodig is?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Alargule »

Bee schreef:Het is tijd voor actie.
Als jij nou met een megafoon over de Beneluxbaan gaat lopen, loop ik wel met een protestbordje achter je aan. Moet alleen nog wat bedenken om erop te schrijven.

:mrgreen:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Wederom een heel verhaal over kruisingen
Dat debat over wel/geen slagbomen heb ik nu wel klein beetje gehad hoor... ;)
TLP schreef:Om nog een reden te geven: het maakt volgens mij weinig uit of je met 2,65 m of 3 m materieel rijdt. Qua capaciteit scheelt het nauwelijks iets. Dat zie je ook met de Rotterdamse Citadis: de nieuwe versie is een halve meter korter maar het scheelt echt niks aan de capaciteit.
Het scheelt dat je niet met die treeplanken hoeft te werken wat weer een extra component is dat vatbaar is voor storingen... Daarnaast scheelt het ook dat al het materieel universeel inzetbaar is.

EDIT Daar wou ik nog effe bij vermelden dat 2,65 vs 3 meter wel degelijk scheelt. De nieuwe Rotterdamse metro's hebben ongelofelijk krappe gangpaden door dubbele stoelen aan beide zijden. In de spits of op zondag/'s avonds als ze met enkele wagens rijden echt niet relaxed. De Zilvermeeuwen hebben dat ook, maar daar alle ruimte om te lopen omdat ze net een stukje breder zijn.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 04 jan 2012, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:[...] wel weet ik dat met stadstrams op de Amstelveenlijn de tijd wordt teruggedraaid in plaats van vooruitgedraaid. Het is tijd voor actie.
Dat is ook een apart voorstel waarvan ik totaal geen idee heb wat de regio ermee hoopt te bereiken. Ik denk dat bestuurders wederom als de dood zijn om aanleg van een nieuwe metroroute groen licht te geven met de Oost- en Noord/Zuidlijn in het achterhoofd. Dus wordt er maar weer teruggegrepen naar een veilig concept waar in Amsterdam relatief weinig problemen mee zijn geweest: de tram.

In het kader van de Noord/Zuidlijn en de elende waarmee de stad al sinds 2002/2003 opgescheept zit vind ik het wel ronduit schandalig dat die lijn niet binnen afzienbare tijd zal doorrijden tot Westwijk en/of Schiphol. Zeecontainers met geld weggesmeten, enorme risico's genomen en gigantische overlast voor een knullig trajectje van nog geen 10 KM waar maar een fractie van de regio plezier van zal hebben. Ondertussen verloederd de rest van het meteronet, is er voor nieuwe investeringen vrijwel geen geld beschikbaar en mogen ze vanuit Amstelveen straks met de tram naar Amstel en voor CS overstappen op Zuid. :D

Kortom: wij van de regio Amsterdam leggen een astronomisch dure metro aan die er bijna voor zorgt dat we failliet gaan maar puur van Buitslotermeerplein tot Zuid. Het leeuwendeel van Stadsdeel Noord, Amstelveen, Schiphol, Hoofddorp, Almere, Purmerend, Zaandam, Uithoorn, etc. mogen het gewoon lekker uitzoeken met hun busjes. Maar wees niet getreurd, we geven alles een gezellig nieuw kleurtje en noemen het flitsend R-net zodat het net lijkt alsof we toch nog wat verbeterd hebben! ;)
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

R-Flow schreef:
TLP schreef:Wederom een heel verhaal over kruisingen
Dat debat over wel/geen slagbomen heb ik nu wel klein beetje gehad hoor...
Is goed, laten we het daar bij houden. Maar ik MOET toch ff hieronder op reageren:
Vinny schreef:
TLP schreef:Maar in ieder geval verwacht ik dat dit een stuk minder tijdverlies is omdat de voorwaarde van één minuut tram laten passeren wegvalt en de frequenties al een stuk lager zijn dan nu ivm het dan wegvallen van lijn 5.
Dit statement verbaast me nog het meest. Er zitten reizigers in tram 5. Moeten die gaan vliegen of zo? De frequentie KAN toch helemaal niet naar beneden van de sneltrambaan, tenzij er grotere voertuigen worden ingezet en er dus toch een ombouw nodig is?
Ik heb het toch iig over LANGERE voertuigen? Bovendien, de capaciteit gaat sowieso omhoog aangezien de sneltrams maximaal 64 staanplaatsen hebben en een onbekend aantal maar iig meer dan 160 staanplaatsen (bron), t.o.v. 52 zit- en 98 staanplaatsen voor de 11G (bron). Die capaciteit kun je dus heel makkelijk opvangen door deze reizigers in die derde sneltram te stoppen. Zoals R-Flow wel zei over het verschil in breedte: ik heb het nog eens nagelezen en de LHB heeft meer zit- en staanplaatsen dan de CAF, maar een BN-sneltram kan in ieder geval een hele 11G opvangen aan capaciteit. Of dat genoeg is, weet ik niet, maar ik weeg geen 3m breed sneltrammaterieel af tegenover de kosten van een behoorlijke ombouw die daarvoor noodzakelijk is, aangezien het traject al niet zo ruim is opgezet.
Het is tijd voor actie.
Het besluit is nog niet eens officieel genomen! Ik weet zeker dat men ons voor gek verklaart, op welke manier we ook gaan demonstreren. :N
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Klaasje »

Je moet vooraf een goed plan indienen om überhaubt invloed te hebben. Je hoeft inderdaad niet meteen te protesteren maar een beetje meedenken in een vroeg stadium wordt meestal gewaardeerd. Soms kan een plan van een stelletje "onwetenden" het zelfs tot in adviezen aan de Minister redden. (Er is een mooi voorbeeld in de studie naar de IJmeerverbinding waar ook meer onderzoek gedaan wordt naar een variant van de stichting Almere Bereikbaar, dat is hier verder alleen off-topic)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:[...]tenzij er grotere voertuigen worden ingezet en er dus toch een ombouw nodig is?
Daar hebben we het constant over gehad. Aan ombouw ontkom je toch niet, tenzij je alles laat bij hoe het is. Denk dat je met oog op de toekomst (en qua gemak) beter Westwijk-Zuid kan ombouwen voor echt metromaterieel dan Zuid-Leidseplein-CS/Zuid-Oud-Zuid-Amstel voor een regiotram waar je geen moer mee opschiet. 8-)
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door OVAMS »

Het OV in Amsterdam

Tram: 1 (IJburg) Strandeiland - via: Midden, Haven, Steiger, en Zeeburgeiland, Rietlandpark, Muziekgebouw,
Centraal Station(5 min Pauze), Binnenstad, Marnixstraat, Kinkerbuurt, De Baarsjes, Surinameplein, Slotervaart, Meer en Vaart, Osdorp de Aker
Tram: 2 Nieuw Sloten - via: Slotervaart Zuid, Willemsparkweg, Museumplein, Johannes Vermeerstraat, Albert Cuyp, Weteringcircuit, Vijzelgracht, Binnenstad - Centraal Station
Tram: 3 Flevopark - via: Muiderpoortstation, Beukenweg, Weesperplein, Weteringcircuit, Leidseplein - Van Hallstraat
Tram: 4 Centraal Station - via: Utrechtsestraat, Van Woustraat, Rijnstraat - President Kennedylaan
Tram: 5 Centraal Station - Station Zuid (route ingekort)
Tram: 7 Slotermeer - via: Bos en Lommer(plein), De Baarsjes, Kinkerbuurt, Leidseplein, Weteringcircuit, Weesperplein, Oosterpark, Dapperbuurt, Muiderpoortstation - Flevopark
Tram: 9 Centraal Station - Diemen SNIEP (route NIET gewijzigd)
Tram: 10 Slotermeer - via: Bos en Lommer(plein), Willem de Zwijgerlaan, De Clercqstraat, Museumplein, De Pijp, Beukenweg, Hoogtekadijk, Rietlandpark - Azartplein
Tram: 12 Amstelstation - via: Churchilllaan, Ferdinand Bolstraat, Museumplein, De Clercqstraat - Zoutkeetsgracht
Tram: 13 Lambertus Zijlplein - Centraal Station (route NIET gewijzigd)
Tram: 14 Station Sloterdijk - via: Bos en Lommer, De Baarsjes, Marnixstraat, Binnenstad, Plantagebuurt - Flevopark
Bus 15: Station Sloterdijk - Station Zuid (route NIET gewijzigd)
Tram 16: (Deze lijn wordt overgenomen door tram 2, bus 170 en 199, en metro 52)
Tram 17: Centraal Station - Osdorp Dijkgraafplein (route NIET gewijzigd)
Bus 18: CS IJSEI - Slotervaart(ziekenhuis)
Bus 21: Oosterdokskade(OBA Amsterdam), via: CS IJSEI, Haarlemmerplein, Van Limburg Stirumstraat, Van Hallstraat, Bos en Lommer(plein), Slotermeer - De Savornin Lohmanstraat
Bus 22: CS IJSEI - via: Prins Hendrikkade, Witten en Oostenburgergracht, Mauritskade, Oosterpark, Dapperstraat, Molukkenstraat, Javaplein - Th. K.van Lohuizenlaan
Tram 24: (Deze lijn wordt overgenomen door tram 5, bus 142 en 172, en metro 52)
Tram 25: (Deze lijn wordt overgenomen door tram 4 en metro 52)
Tram 26: (Deze lijn wordt overgenomen door tram 1)
Bus 32: (Deze lijn wordt overgenomen door metro 52, bus 34 en 35)
Bus 33: (Deze lijn wordt overgenomen door metro 52, bus 34 en 35)
Bus 34: Volendammerweg - via: IJdoornlaan, Beemsterstraat, Werengouw, Th. Weeversweg, J.H. Van Heekweg, H. Cleyndertweg, Metrostation: Buikslotermeerplein, IJdoornlaan, Oosterlengte, Westerlengte, Banne Buikslootlaan, Banne Buiksloot (Fluitschipstraat)
Bus 35: Molenwijk - via: Stellingweg, Tuindorp Oostzaan (Meteorenweg), Werktuigstraat, Atatürk, Klaprozenweg, Floraweg, Kamperfoelieweg, Metrostation: Johan van Hasseltweg, Tuindorp Buiksloot (waddenweg), Tuindorp Nieuwendam (purmerweg), Volendammerweg
Bus 36: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 61)
Bus 37: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 41)
Bus 38: Tuindorp Oostzaan(Hardwareweg) - via: Cornelis Douwesweg, Klaprozenweg, NDSM Straat, Ms van Riemsdijkweg, Klaprozenweg, Ridderspoorweg, OVERHOEKS, Buiksloterwegveer, Van der Pekstraat, Metrostation: Johan van Hasseltweg, Nieuwe leeuwarderweg, Metrostation: Buikslotermeerplein
Bus 40: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 41 en 65)
Bus 41: Gaasperplas - Hugo de Vrieslaan, en dan via: Amstelstation(5 min Pauze), Kamerlingh Onneslaan(afrit: Gooiseweg), Krugerplein, Beukenplein, Wijttenbachstraat, Muiderpoortstation, Insulindeweg, Zeeburgereiland(Zuiderzeeweg), IJdoornlaan, Beemsterstraat, Werengouw, Th. Weeversweg, J.H. Van Heekweg, H. Cleyndertweg - Metrostation: Buikslotermeerplein
Bus 44: Diemen Noord - Station Bijlmer Arena
Bus 45: Station Holendrecht - Station Bijlmer Arena (route NIET gewijzigd)
Bus 46: Amstelstation - Diemen Noord
Bus 47: Station Holendrecht - Station Bijlmer Arena (route NIET gewijzigd)
Bus 48: Station Sloterdijk- Westpoort, Oostzaanstraat, Nova Zemblastraat, Domela Nieuwenhuisplatsoen, Houtmankade, Westerdok, CS IJSEI, Muziekgebouw, Java Eiland, Azartplein - Borneo Eiland
Bus 49: Station Bijlmer Arena - Station Weesp
Metro 50: Isolatorweg - via: Van de Madeweg, met overstap op metro 54 - Gaasperplas (route NIET gewijzigd)
Sneltram 51: (Deze lijn wordt overgenomen door metro 50, 52, en 54)
Metro 52: Buikslotermeerplein - via: Centraal Station, Station Zuid, Amstelveen - Westwijk
Metro 53: (Deze lijn wordt overgenomen door metro 50 en 54)
Metro 54: Centraal Station - Gein (route NIET gewijzigd)
Bus 61: Volendammerweg - via: IJdoornlaan, Metrostation: Buikslotermeerplein, IJdoornlaan, Vorticellaweg, Lange Vonder, Stellingweg, Appelweg, Pomonastraat, Meteorenweg, Kometensingel, Molennaarsweg, Verlengde Stellingweg, A10 - Station Sloterdijk, Slotermeer, Geuzenveld, Osdorp - Slotervaart
Bus 62: Osdorp de Aker - via: Station lelylaan - Haarlemmermeerstation
Bus 63: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 62)
Bus 64: Station Sloterdijk - via: Station Lelylaan - Haarlemmermeerstation
Bus 65: KNSM Eiland - via: Borneo laan, Indische buurt, Science Park Amsterdam, Kruislaan, Middenweg, Hugo de Vrieslaan, Amstelstation, Rivierenbuurt, Station Zuid - A10 - A4 - Schiphol Plaza
Bus 66: (Deze lijn wordt overgenomen door bus 300)
Bus 69: Station Sloterdijk - Schiphol Plaza (route NIET gewijzigd)

R-Net//Zuidtagent:
Bus 300: (IJburg) Strandeiland - via: Bijlmermeer, Amstelveen, Schiphol - Haarlem NS

Connexxion:
Bus 192 en 195: (Deze lijnen worden opgeheven)
Bus 170: CS IJSEI - Binnenstad, Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, De Lairessestraat, Haarlemmermeerstation, Stadionplein, Amstelveenseweg, Amstelveen - Uithoorn
Bus 172: CS IJSEI - Binnenstad, Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, Beethovenstraat, Stadionweg, Olympiaplein , Stadionplein, Amstelveenseweg, Amstelveen - Aalsmeer/Kudelstaart
Bus 142 Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, Beethovenstraat, Stadionweg, Olympiaplein , Stadionplein, Amstelveenseweg, Amstelveen - Wilnis
Bus 199 Marnixstraat, Leidseplein, Museumplein, De Lairessestraat, Haarlemmermeerstation, Stadionplein, Amstelveenseweg, Amstelveen - Uithoorn

:D Ik hoop dat het Amsterdamse OV in 2018 er ONGEVEER zo uit komt de zien *bus*
Laatst gewijzigd door OVAMS op zo 29 jan 2012, 16:17, 12 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Er zitten wat inconsequentheden in de lijst. Waar heb je deze vandaan?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten