Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Suus »

Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals
Een Duitse lijnbus heeft voor grote ravage gezorgd in Vaals toen de chauffeur uitweek voor een loslopende hond op de rijweg. De bus raakte daarbij vier geparkeerde auto's.

Een van de auto's belandde door de harde klap in een boom. De andere drie voertuigen raakten flink beschadigd.

De bus was op het moment van het ongeluk leeg, niemand raakte gewond. Ook de hond bleef ongedeerd.
Bron: NOS
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Jef400 »

Heb het gelezen. Dat is dus de buslijn waar in ik waarschijnlijk zaterdag instap richting Aachen
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Ennes »

op nu.nl staan een aantal foto´s

KLIK
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door TLP »

Tjow die auto's zijn lekker naar de klote. Gezien de chauffeur geen passagiers had kon hij gewoon beter op de rem trappen. Maximale remkracht van een bus is volgens mij +/- 4 m/s2 dus dat had geen probleem moeten zijn als hij een kilometertje of 50 reed... :N
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Ronald »

Met hard remmen kun je ook behoorlijke problemen veroorzaken, voor iemand die achter de bus rijdt. Ik snap dat je intuïtief op de rem trapt of uitwijkt bij een overstekend dier, maar je kunt beter gewoon doorrijden (zeker met een bus). Het klinkt bot, maar het middel is vaak erger dan de kwaal. Je wilt niet weten hoeveel bestuurders hun auto in elkaar jagen voor een overstekende eend -o- .
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door AppleMoose »

Achja, het zijn maar dieren natuurlijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door find_your_spot »

Als je in de rijopleiding zit voor het rijbewijs D wordt je daarom altijd geleerd: Nooit uitwijken, niet remmen. Alleen gas los laten.

Jammer dan voor die hond, kat, eend, egel of ander overstekend wild.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Als je in de rijopleiding zit voor het rijbewijs D wordt je daarom altijd geleerd: Nooit uitwijken, niet remmen. Alleen gas los laten.

Jammer dan voor die hond, kat, eend, egel of ander overstekend wild.
Alleen zo jammer dat ze een reflex van iemand niet kunnen uitschakelen tijdens een opleiding, want hoe ervaren je ook bent, je zal ten alle tijden in een reflex de neiging hebben om uitwijken of remmen :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef:je zal ten alle tijden in een reflex de neiging hebben om uitwijken of remmen :wink:
Inmiddels al 3 konijnen plat gereden op Schiphol, maar nog nooit een reflex gehad om te willen remmen of uitwijken.

Het is de keuze: Een plat konijn OF 60 gewonden passagiers in de bus.
Dan heb ik al snel besloten om niks te doen. :Y

Je wilt niet weten wat er kan gebeuren als ik uitwijk en een andere bus frontaal zou rammen... Dan leeft het konijn nog, maar ben ik + een collega dood. Nee, bedankt! :6
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Caspar »

Ik wist wel dat jij zo zou reageren :lol: Doorgaans hebben de meeste mensen reflexen die niet aan of af te leren zijn in zulke gevallen. Dat 95% van de mensen geneigd is om een manoeuvre te maken is volgens mij iets wat niet te sturen valt.
En tja dan heb je nog een paar mensen die misschien denken ha een dier, laat ik maar even extra gas geven, weg met dat kreng op mijn weg! :wink:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef:je zal ten alle tijden in een reflex de neiging hebben om uitwijken of remmen :wink:
Inmiddels al 3 konijnen plat gereden op Schiphol, maar nog nooit een reflex gehad om te willen remmen of uitwijken.

Het is de keuze: Een plat konijn OF 60 gewonden passagiers in de bus.
Dan heb ik al snel besloten om niks te doen. :Y

Je wilt niet weten wat er kan gebeuren als ik uitwijk en een andere bus frontaal zou rammen... Dan leeft het konijn nog, maar ben ik + een collega dood. Nee, bedankt! :6
Tja als ik sommige van jou posts lees, heb ik ook de neiging tot bepaalde reflexen, maar gelukkig kan ik die ook vaak onderdrukken, en besluiten om het niet te doen. :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door R-Flow »

Ronaldussen schreef:Achja, het zijn maar dieren natuurlijk.
:roll:

Hoe je het ook wendt of keert het is bewezen dat plotseling uitwijken voor een overstekend dier het aller gevaarlijkste is wat je kan doen in zo'n situatie. Zo ook hier weer. Er hadden voetgangers kunnen lopen, kinderen kunnen spelen, mensen in de bus kunnen staan/zitten, mensen in de geparkeerde auto's kunnen zitten, tussen de geparkeerde auto's kunnen staan etc. etc.

Maar goed, laten we lekker politiek correct doen vooral niet nadenken over wat de echte gevolgen hadden kunnen zijn en opgelucht ademhalen dat tenminste Fikkie het overleefd heeft. :D
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door AppleMoose »

Ach, het zijn maar mensen. Lopen er toch zo'n 7 miljard van rond op deze wereld. Een paar kunnen we wel missen toch?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Suus »

De meeste mensen hebben een hart en vinden er erg lastig zo niet onmogelijk om dieren zomaar dood te rijden. Dat is heel normaal, alleen FYS is een soort robot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De meeste mensen hebben een hart en vinden er erg lastig zo niet onmogelijk om dieren zomaar dood te rijden. Dat is heel normaal, alleen FYS is een soort robot.
Interessante manier van zaken verdraaien.
Ronaldussen schreef:Ach, het zijn maar mensen. Lopen er toch zo'n 7 miljard van rond op deze wereld. Een paar kunnen we wel missen toch?
Biedt je jezelf dan gelijk als eerste aan? :wink:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Dat 95% van de mensen geneigd is om een manoeuvre te maken is volgens mij iets wat niet te sturen valt.
Heb jij een autorijbewijs?
Ennes schreef: Tja als ik sommige van jou posts lees, heb ik ook de neiging tot bepaalde reflexen, maar gelukkig kan ik die ook vaak onderdrukken, en besluiten om het niet te doen. :roll:
Je rijdt liever mensen dood dan een hond?
Bee schreef:De meeste mensen hebben een hart en vinden er erg lastig zo niet onmogelijk om dieren zomaar dood te rijden. Dat is heel normaal, alleen FYS is een soort robot.
Heb jij een autorijbewijs?

Een dier dood rijden is geen keuze! Wat kan ik eraan doen als een konijntje 4 meter van te voren de weg over springt?

Zal je verbazen, maar de meeste buschauffeurs zijn robotten. Ken er geen die het stuur volledig omgooien en vol zullen remmen.
Blijkbaar heb je liever allemaal kapotte auto's, dode mensen en een dode buschauffeur.
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door VIRM »

Voor zover ik zie (maar ik mag natuurlijk nooit autorijden) is het een bewust of onbewust 'afweging' (naar woord in dit geval, maar ik kom op niks beters):
1. Reflex. Er steekt een dier over, dus je remt af/wijkt uit.
2. Ratio. Uitwijken/remmen kan nog veel grotere problemen opleveren, zoals al bekend is. FYS die houdt zich hier aan vast. Hoe naar het ook is om over een dier te rijden (ik neem aan dat FYS dat ook niet voor z'n lol doet), kan je hem in dat geval als chauffeur met een lading passagiers ongelijk geven?
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door iljitsch »

Nee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Suus »

Als ik plotseling iets voor mij zie op de fiets is toch het eerste wat ik probeer te doen snel te remmen of uit te wijken maar achteraf weet ik niet waarom ik voor datgene heb gekozen. Ik kan mij niet voorstellen dat die reflex met een bus anders zal zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat die reflex met een bus anders zal zijn.
Zucht...

1. Weegt jouw fiets 10.000 kilo?
2. Is jouw fiets 18 meter lang?
3. Toevallig ook 2,55 meter breed?
4. Zitten er 120 mensen bij jou achterop je bagagedrager?
5. Kan jij ook tot 299 paardenkracht trappen?
6. Is je maximale snelheid op de fiets ook 100 km/u?
7. Kostte jouw fiets ook 270.000 euro?

Bij deze nodig ik je van harte uit om met mij een ritje mee te rijden. Dan zal ik speciaal voor jou een noodstop maken en net doen alsof ik iets ontwijk.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Suus »

Dat jij zo reageert wil niet zeggen dat iedereen zo reageert, anders was dit topic er niet geweest :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door STF »

Ik heb al vaak genoeg van dat soort situaties gehad terwijl ik achter het stuur zat, en eerlijk gezegd is het nooit en te nimmer in me opgekomen om te gaan uitwijken. Ik doe totaal niets met het stuur tijdens zo'n situatie, trap alleen de rem stevig in.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Chauf21 »

Jongens, gaan we nu echt alles onder een vergrootglas leggen?
Die buschauffeur is gewoon een mens.
Die hond kwam, laten we even aannemen, onverwachts de weg op.
Instinctief wil je een aanrijding voorkomen.
Een buschauffeur is echter geleerd om bij groot gevaar, indien mogelijk, uitwijken te verkiezen boven hard remmen.
Rationeel gezien zou niet remmen of uitwijken voor (kleine) dieren verstandiger zijn.

Die chauffeur moet in een paar seconden reageren op het voorval. Natuurlijk probeer je dan alles goed af te wegen, maar er is hier sprake van een onverwachte gebeurtenis (en dus niet van een geplande noodstop of bewust niet uitwijken) en dan kan je een reflex maar moeilijk onderdrukken. De marges die je bij het rijden hebt, zijn al niet groot en een klein foutje kan dus al snel flinke gevolgen hebben. Het is heel vervelend dat dit nu zo uitpakt, maar die chauffeur heeft dit vast niet zo gewild.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door Vinny »

Kom kom. De hond heeft het overleefd en er zijn geen gewonden gevallen. Heel jammer van een stel koekblikken, maar dat is in principe gewoon oud ijzer en een beetje staal hoor. Dat lijkt mij veel minder erg: een auto is vervangbaar, een huisdier niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bus ontwijkt hond: ravage in Vaals

Bericht door AppleMoose »

R-Flow schreef:
Ronaldussen schreef:Ach, het zijn maar mensen. Lopen er toch zo'n 7 miljard van rond op deze wereld. Een paar kunnen we wel missen toch?
Biedt je jezelf dan gelijk als eerste aan? :wink:
Begrijp je um niet, of wil je het niet begrijpen? :wink:

Maarr, om maar antwoord te geven, voor sommige zal het een zegen zijn.
Als het gebeurt, dan gebeurt het, doe je verder niks aan. Pech gehad dus. *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten