VIRM schreef:Overigens vraag ik mij nog steeds af wat voor functie de 398 nu precies heeft.
Beetje hetzelfde als Bizzliners 371 t/m 374 van EBS, om de belangrijkste locaties voor forenzen in A'dam een directe verbinding met het thuisfront te geven dus. Maar mij kun je idd ook niet wijsmaken dat die lijn in de huidige toestand veel toegevoegde waarde geeft. Zou me ook niets verbazen als deze in de nabije toekomst tegelijkertijd met diezelfde Bizzliners mag vertrekken uit A'dam West en je wordt aangewezen op de metro.
huibf schreef:- 64, 67, 68 en 69 geheel schrappen.
- 63 na Krommenie Assendelft doortrekken (over 68/69) naar Wormerveer en dia 67 naar Samsonweg.
- 63 neemt stukje van 64 over in Zaandam/Koog aan de Zaan, maar dan wel weer 'westelijk' door Westerkoog.
De 65 zou je kunnen behouden, maar als extra oostelijk lang de zaan (69) via NS kogerveld naar het Ziekenhuis.
Ik mis nog een paar punten in je plan, zoals bijv. de ontsluiting van Zaandijk Rooswijk en het oosten van Kogerveld. Het zou een achteruitgang zijn als deze bewoners (en dat is zeker geen handjevol) gedwongen worden naar de NS-Stations te lopen, daar de trein te pakken, en vervolgens op Zaandam Station wéér moeten overstappen. De 63 extra laten pendelen door Kogerveld (zoals vroeger) lijkt me ook geen optie i.v.m. extra reistijd/chipkosten voor 't Kalf. Ook kan ik me nog niet helemaal goed een beeld schetsen van die nieuwe 69 waar je het over hebt. Dat moet dan wel een zeer lange kronkelroute worden, tenzij je de bewoners van de Westelijke Zaanoevers en de Weer geen verbinding met Zaandam Centrum gunt natuurlijk
Maar dat er verandering moet komen lijkt me duidelijk. ongeveer 4 slim uitgedachte stads-/streek(ring)lijnen + de R-Net corridors zou idd ruim voldoende moeten zijn. Ikzelf zou er voorstander van zijn als het R-net wordt uitgebreid richting het noorden. Denk daarbij als voorbeeld aan een 394 die de helft van het aantal ritten door zou rijden naar Krommenie-Assendelft via delen van de huidige 69, en een 392 die datzelfde doet via route 63 Westzaan/Assendelft (ik noem maar wat). Daar zouden nog interessante verbindingen met A'dam Noord uit kunnen komen (wat volop in bloei staat).
Tenslotte mis ook ik nog een paar belangrijke verbindingen, vooral ten westen & noorden van Zaanstad.
Een verbinding met bijv. de Rijp zou ook zeer welkom zijn, zeker als je kijkt naar de overstapmogelijkheden die dan kunnen onststaan. de relaties met Haarlem-IJmond verdienen ook verbetering, al is het maar het terugdraaien van het 's avonds rijden van de 59. Je kan iedereen wel als sardientjes in een stoptrein proppen (waarmee je in Uitgeest weer uit mag stappen), maar dan ben je d'r dus nog niet als reiziger. Een ritje van bijv. Assendelft Waterschot of Krommenie Willis naar Heemskerk? Dat wordt minimaal 2-3x overstappen, afhankelijk van je bestemming... Natuurlijk onacceptabel voor steden/dorpen die letterlijk buren van elkaar zijn.