Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Michael »

Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

BREDA/AMSTERDAM - De snelle treinverbinding Fyra tussen Breda en Amsterdam ligt donderdag tot zeker 20.00 uur plat. Uit veiligheid heeft NS Hispeed besloten geen treinen te laten rijden op het HSL-spoor.

Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/algem ... um=twitter
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Ennes »

"Donderdagochtend is windkracht 11 gemeten", stelt woordvoerster Roos Teunissen van NS Hispeed dat de Fyra exploiteert. "Onze technische mannen concludeerden dat het niet verstandig was om dan met dergelijke snelheden te gaan rijden."
Welke snelheden? :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
NintendoC
Berichten: 417
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door NintendoC »

Dan rijdt men toch wat langzamer? Om nou de hele verbinding op te heffen, is ook weer wat.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Geert »

Met 140 km/h kan ook nog gereden worden op de meeste plekken. Is die 160 km/h van Fyra dan zo gevaarlijk? Ik kan me nog wel voorstellen dat Thalys niet > 200 km/h rijdt met die harde wind, maar Fyra is nou niet erg veel sneller dan een gewone trein...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Met 140 km/h kan ook nog gereden worden op de meeste plekken. Is die 160 km/h van Fyra dan zo gevaarlijk? Ik kan me nog wel voorstellen dat Thalys niet > 200 km/h rijdt met die harde wind, maar Fyra is nou niet erg veel sneller dan een gewone trein...
Fyra rijdt niet sneller, maar het klinkt sneller en dat is toch wel onverantwoord met deze wind :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Reiziger Delft »

Het ligt volgens mij vooral aan de Moerdijkbrug. Thalys reed ook niet via de HSL.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door ICE105 »

Michael schreef: Uit veiligheid heeft NS Hispeed besloten geen treinen te laten rijden op het HSL-spoor.
Bijzonder want het automatische windwaarschuwingssysteem is toch echt van ProRail. Vandaag gaf dit wonderlijke systeem een Vmax = 0 km/u af voor de HSL.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Vinny »

Nee, de sporen werden buiten dienst genomen. Dat gebeurt met een reguliere spoorlijn ook wel eens, maar dan genereert het niet zo veel media aandacht. Het specifieke probleem op de HSL noord is me overigens ontgaan, maar zou te maken kunnen hebben met de situatie bij Nieuw Vennep. Het is daar nogal een waaigat...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Geert »

Tja, dat was het op meer plekken in het land vandaag :')
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Caspar »

Ja en bij Zoetermeer ligt de lijn natuurlijk ook aardig hoog boven het maaiveld. Maar volgens mij vangen de treinen daar niet meer wind dan een trein in de kop van Noord Holland (of zoals Geert me net voor is, in de rest van het land), waar het sowieso iets harder waaide nog vandaag. Als je naar Den Helder rijdt vanaf Heerhugowaard is dat ook gewoon met 140km/u in de volle wind door het open land. Geen enkel probleem...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Wubbo »

Alkmaar - Den Helder was gisteren (ondertussen eergisteren, maar ik bedoel dus woensdag ;-)) ook van het normale net afgesneden omdat de treinen daar langzamer moesten rijden vanwege de wind. Ik kan me voorstellen dat je, als je een vrij vlot alternatief hebt (de spoorlijn via Leiden) makkelijker overgaat tot het platleggen van de treindienst dan als je geen alternatief meer hebt, zoals naar Den Helder. Als je met 40 km/h over de HSL moet gaan rijden kun je net zo goed niet rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Suus »

De brug over de Moerdijk lijkt mij inderdaad een zeer groot risico, er is geen enkele bescherming tegen de wind en de brug is behoorlijk hoog, op het noordelijke traject zijn er een aantal geluidsschermen die een deel van de wind toch wel tegen zullen houden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Caspar »

Vang je op de Moerdijkbrug meer wind dan op de brug bij bv Zaltbommel, Zwolle of ergens in het open land?
@ Wubbo, de financiële schade om de reizigers naar Den Helder te compenseren (bij vertraging) lijkt mij lager dan bij de Thalys (omrijden via Breukelen/ Gouda) /Fyra? Zeker als je ook de imago schade meeneemt in de berekeningen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Suus »

De Moerdijk is toch wel berucht om de forse windstoten. De wind heeft vanuit het westen 20 kilometer kunnen doorstoten zonder enige hindernis dan ook, terwijl je zelfs in lege gebieden niet 20 kilometer kan doorwaaien zonder hindernissen, er zullen vast wel bomen of struiken zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Vinny »

Ik neem aan dat men niet het spoor platlegt om reizigers te pesten, maar uit veiligheidsoverwegingen. :idea:
Er zal dus ongetwijfeld over nagedacht zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Ik neem aan dat men niet het spoor platlegt om reizigers te pesten, maar uit veiligheidsoverwegingen. :idea:
Er zal dus ongetwijfeld over nagedacht zijn.
Dat men besluit om de HSL tijdelijk stil te leggen kan ik nog wel begrijpen.
Alleen de berichtgeving erover! Dat het met name voor de Fyra onverantwoord is om met zulke snelheden te gaan rijden, komt nogal lachwekkend over.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Vinny »

Ik mis vooral de reden waarom de HSL noord buitendienst is genomen. Je stuurt de Thalys toch niet via Gouda/Breukelen als dat niet hoeft? In principe kan je ook een TSB afgeven tot 80 km/h afgegeven. Ook dat heb ik wel eens een keer eerder meegemaakt met een storm. Overigens reden er toen alleen nog stoptreinen tussen Den Haag en Leiden en tussen Leiden en Alphen aan de Rijn. Zo erg was het gisteren ook weer niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Thom91 »

Vorig jaar is dit ook gebeurd meen ik mij te herinneren:
Toen ging het om de brug bij Moerdijk. Deze
Zal waarschijnlijk weer zo geweest zijn, die licht namelijk ook een meter of 10 hoger dan het conventionele spoor.
Overigens denk ik dat de trein vol gas door Zoetermeer kan razen, dit omdat er over vrijwel de hele lengte bovengronds geluidsschermen zijn die nu dus als windscherm zouden kunnen dienen.
Komt wel goed schatje.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Fyra Breda - Amsterdam door storm niet zo snel meer.

Bericht door Justin »

Ik meen te herinneren dat het inderdaad specifiek om de Moerdijkbrug gaat. Deze brug staat immers wel hoger dan de normale bruggen boven het Hollandsch Diep, en zoals jullie al noemden, dit gedeelte pakt enorm veel wind.

Vorig jaar was dat ook een enkele keer gebeurd dat er niet gereden werd op het zuidelijk deel bij zeer harde wind ivm veiligheid.

Heb trouwens ook gisterenochtend de Kuifje Thalys op Zwd zien razen ri zuiden, dus tja...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten