OVer je OV-Chipkaart #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Vinny »

Bij het GVB staat het in de algemene voorwaarden volgens mij. Je kunt alleen restitutie krijgen bij bedragen groter dan 5 euro en met een aftrek van 2 euro administratiekosten. Afijn lekker boeiend. Je moet toch voor 12,50 een nieuwe chipkaart kopen (staat dan wel weer 5 euro saldo op), dan maakt mij die 1,21 die ik eventueel nog op de kaart heb staan ook niet meer zoveel uit. Ik ben meer van mening dat als de houdbaarheidsdatum van de kaart nog niet verstreken is dat je dan gewoon een nieuwe moet kunnen krijgen zonder 7,50 neer te tellen. Dat zou ik een veel grotere vooruitgang vinden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Meltrain »

Maar ja, dan gaat iedereen steeds drie dagen voordat zijn kaart verlopen is, een nieuwe aanvragen, omdat ze dan geen €7,50 hoeven te betalen. Nee, daar worden de vervoerders / TLS blij van. :P
Wat wel kan, is een systeem à la MOBIB (bijde MIVB in Brussel): je betaalt €7,50 voor een kaart van 5 jaar en voor elk jaar dat je er niet mee gereisd hebt, krijg je €1,50 korting op de aanschaf van een nieuwe kaart. Om fraude tegen te gaan, kan dit dan wel alleen werken bij persoonlijke OV-Chipkaarten en ook alleen als de "vermiste" echt OV-C geblokkeerd is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Vinny »

Ja laten we het vooral ingewikkeld en administratief gaan maken. Dat is nog duurder voor de vervoerder en nog klantonvriendelijker. :roll:
Als je een chipkaart hebt met een looptijd tot 2015 en hij is in 2010 kapot dan is heel duidelijk sprake van een falend product. In plaats van heel veel moeite doen met formulieren enzo kan de lokettist ook een nieuwe anonieme chipkaart van de stapel pakken :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

Gister vergeten uit te checken, nou staan de plane op Hilversum ook niet duidelijk aangegeven. Ja als je naar beneden kijkt, maar met mijn bijna 2 meter lengte zie je nog wel eens dingen over het hoofd. 4 uur later was ik er weer terug en kon ik als nog uitchecken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Tja, als de HTM zo met geld om gaat dan winnen ze natuurlijk nooit een aanbesteding... kreeg vandaag een brief van ze dat ik 14 cent restitutie krijg. Die postzegel kost ze meer dan het restitutiebedrag zelf :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Justin »

Hmmm, als ik zo kijk op mijn transactieoverzicht van mijn chipkaart, dan zie ik dat Sliedrecht Baanhoek als station nog niet bekend is in het systeem...

Afbeelding
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Wat is het transactieoverzicht op ov-chipkaart.nl toch ongelooflijk traag momenteel... transacties zouden de volgende dag na 14.00 uur zichtbaar moeten zijn, maar bij m'n "oude" kaart lopen ze nog altijd slechts tot 30 december vorig jaar (en dan ook slechts de helft van de reizen op die dag).
Nog een tikkeltje erger is het bij m'n "nieuwe" kaart. Had 'm al toegevoegd voor ik 'm ging gebruiken en kan zodoende ook zien dat ik er op 22 december automatisch opladen en wat saldo op gezet heb, maar een reis die ik er op 22 december mee maakte is nogsteeds niet zichtbaar :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Klaasje »

Mijn reizen van 1 januari en 31 december zijn gewoon te zien in het transactieoverzicht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Raar, dan zou het aan de vervoerder moeten liggen ofzo... Alle missende transacties op m'n "oude" kaart zijn wel reizen met Arriva, maar in totaal verschillende regio's (eentje in de Achterhoek, rest in Dordrecht). De missende van 22 december op m'n "nieuwe" kaart is echter juist weer een reis met Connexxion. En de oplaadtransacties van die dag, bij een NS-automaat, staan er wel op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tochjo »

Er heeft vorige week op het overzicht gestaan dat transacties vanaf 22 december door een storing niet getoond zouden kunnen worden, en dat men zijn best ging doen om dat zo snel mogelijk op te lossen. De tekst is verdwenen, maar ik mis ook nog twee check-outs bij NS van donderdag 22 december en een hele busreis met QBuzz op zaterdag 24 december.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door waldo79 »

Ik mis een check-out van 22 december. Op die dag is er een omvangrijke storing geweest bij ov-chipkaart.nl 8-)
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door midnet »

Vinny schreef:Ja laten we het vooral ingewikkeld en administratief gaan maken. Dat is nog duurder voor de vervoerder en nog klantonvriendelijker. :roll:
Als je een chipkaart hebt met een looptijd tot 2015 en hij is in 2010 kapot dan is heel duidelijk sprake van een falend product. In plaats van heel veel moeite doen met formulieren enzo kan de lokettist ook een nieuwe anonieme chipkaart van de stapel pakken :Y
Ja, ja-en natuurlijk hoeft die lokettist/e niet een verantwoording af te leggen of aantallen voorraad te tellen etc-en kan zo de hele stapel omruilen aan vrienden en bekenden?? Je hebt geen weet van hoeveel administratie dat met zich mee brengt. Maar het is een veelgehoorde en overbekende klachjt; de reiziger is altijd de schuldige en nooit de vervoerder. Plus dat anonieme kaarten niet echt van een bepaalde vervoerder zijn-dus lekker afschuiven.
Overigens zijn er bij de MoBIB geen persooonlijke kaarten zoals wij die hebben met foto-omdat belzen al sinds jaar+dag gewend zijn hun eenzelvigheidskaart bij zich te dragen, is net als die Oyster in London voldoende het nr van de kaart aan je ID-kaart te koppelen. En het is (was?) 5 €/ af te lossen met 1€/jaar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Vinny »

Ik word daar nou zo moe van: problemen maken van dingen die dat niet hoeven te zijn. Stel je hebt een oude kaart die loopt tot 2015. Deze gaat stuk in 2010. Dan pakt de lokketist een nieuwe anonieme kaart van de stapel, en neemt de oude in. Hij schrijft in zijn Grote Verantwoordigsboek op dat hij een kaart heeft meegegeven omdat de oude stuk was. Leidinggevende ziet dat er één nieuwe kaart minder is en één oude kaart meer. Opgelost...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

GVB had een tijdje die coulanceregeling. Alleen was het aantal zo hoog dat het weer werd stopgezet.
Bovendien, bij sommige mensen gaan de kaarten veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sneller stuk...

Overigens, dat is een voorwaarde van de A-kaart. Enige wat je ermee kunt is op saldo reizen of evt. een dagkaart o.i.d. erop laden. Verder heb je nergens recht op. Wil je wel die rechten hebben, neem een persoonlijke kaart. Heel makkelijk...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Raymond »

Iemand trouwens een idee wat TLS doet in de situatie dat de (persoonlijke) chipkaart bij de eerste keer dat je er uberhaupt saldo op wilt zetten al niet blijkt te functioneren? Wordt er zonder morren gratis een nieuwe geregeld of durven ze ook nog 7,50 ervoor te vragen (Praktijktest volgt binnenkort, de defecte chipkaart ligt hier al)?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door M57 »

Waarom vraag je dat niet gewoon op de website van ov-chipjaart?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door find_your_spot »

midnet schreef: Overigens zijn er bij de MoBIB geen persooonlijke kaarten zoals wij die hebben met foto-omdat belzen al sinds jaar+dag gewend zijn hun eenzelvigheidskaart bij zich te dragen,
Onzin!

Mobib kaarten worden alleen maar als persoonlijke kaarten uitgegeven.
Zie hieronder mijn kaart die ik al sinds 2008 in bezit heb.
Afbeelding

Anonieme Mobib kaarten bestaan niet.
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door VIRM »

*zucht* Webformulier van ov-chipkaart.nl doet het niet echt. Stuur je een mailtje, krijg je een automatische ontvangstbevestiging dat je het webformulier moet gebruiken. Vul je die in en klik je op 'verzenden', is de volgende pagina blanco en krijg je geen ontvangstbevestiging... Hoe moeilijk kan het zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door MdJ »

In mijn transactieoverzicht kan ik zien dat ik 10 euro saldo op mijn kaart heb gezet om 16:56, en ingecheckt heb bij de NS om 16:55.

Dus of de paaltjes hebben een andere tijd, of de kaartautomaat van de NS... (nee, geen automatisch opwaarderen aanstaan)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door ODRAIL »

MdJ schreef:In mijn transactieoverzicht kan ik zien dat ik 10 euro saldo op mijn kaart heb gezet om 16:56, en ingecheckt heb bij de NS om 16:55.

Dus of de paaltjes hebben een andere tijd, of de kaartautomaat van de NS... (nee, geen automatisch opwaarderen aanstaan)
Hetzelfde heb ik ooit een keertje gehad bij de RET (ik dacht dat dit in juni 2011 gebeurde). Het gaf toen geen problemen.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tochjo »

Weet iemand hoe het zit bij de tarieven van concessiegrensoverschrijdende lijnen die nu eens door de concessiehouder van de ene concessie, dan weer door de concessiehouder van de andere concessie worden uitgevoerd? De reis van Doesburg naar Arnhem, die ik gisteren met lijn 27 maakte, kostte mij 21 cent meer dan 9292.nl aangaf. Ik vermoed doordat die rit door Arriva gereden werd, en de kilometerprijs van de concessie Achterhoek/Rivierenland wat hoger ligt dan die van de concessie Arnhem/Nijmegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

Verschilt per concessieverlener en concessiehouder. In de meeste gevallen zal er sprake zijn dat de concessiehouder haar eigen tarief hanteert ook buiten het concessiegebied.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Hmm, ik dacht ooit gelezen te hebben dat het samenloopprobleempje van die twee concesies opgelost was... het speelt ook op lijn 42/85 Tiel - Druten - Nijmegen en daar wordt als ik me niet vergis tegenwoordig gewoon het tarief gerekend wat bij de concessie hoort onafhankelijk van de vervoerder.
Je vermoeden dat het tarief in Achterhoek-Rivierenland hoger is klopt wel trouwens, al weet ik niet hoe groot het verschil is aangezien het tarief van 2012 in het SAN me nog niet bekend is. (Arriva zit op 13,2 ct/km)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tochjo »

Nou, zodra de rit in het transactieoverzicht verschenen is en ik kan verifiëren dat de haltes in ieder geval kloppen, zal ik eens contact opnemen met wat klantenservices dan.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

Daniel schreef:Hmm, ik dacht ooit gelezen te hebben dat het samenloopprobleempje van die twee concesies opgelost was...
Nee en ja. Het ligt dus aan de verschillende samenloopprobleempjes. bv samenloop Twente/Cxx met Arriva kan opgelost zijn, maar bv Twente/Cxx met Syntus niet. Kan per geval anders zijn.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten