Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphia

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Wubbo »

Rick Visser schreef:Op die manier kun je er zelfs wel 10 per minuut, ofwel 600 per uur laten vertrekken! En toch heeft iedereen alle tijd om rustig in te stappen. Als je je er niets bij voor kunt stellen, kijk dan eens naar dit filmpje, dan begrijp je meteen wat ik bedoel. http://www.youtube.com/watch?v=w8VqlW1sIpc
Ik zie er daar geen 600 per uur vertrekken. Bovendien geloof ik niet dat reizigers zo keurig in een rijtje zullen gaan staan als op deze animatie, ze hebben namelijk nog bij geen enkel voertuig blijk gegeven dat te kunnen. Ook in de achtbaan (met gescheiden rijen) zie je ophopingen bij het eerste en het laatste poortje. Bij het eerste poortje ben je er namelijk het snelst, dat gaat dus iedereen doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat een PRT-voertuig maar 20.000 euro zou kosten, dat is nog goedkoper dan een beetje luxe auto terwijl die wagentjes vol zitten met computers. Volgens mij moet je toch eens goed naar je cijfertjes kijken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

Dat filmpje klopt ook niet, de klok rechtsonder in de animatie loopt niet synchroon met de tijd die verstrijkt bij het bekijken van het filmpje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

De site van Ultra, de maker van die PRT systemen spreekt trouwens van slechts 120 vertrekken per uur per station en van slechts 4 zitplaatsen per wagentje. Dat komt dus neer op slechts 480 passagiers per station per uur. Zelfs al zou je twee stations bij het station plaatsen dan kan je slechts 960 passagiers per uur verwerken. Hoe je in vredesnaam op 5000 reizigers per uur komt is mij een groot raadsel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Vinny »

Over Amstelveen gesproken: is het nou zo moeilijk om de rails van de tram / metro 700 meter door te trekken naar het busstation?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:De site van Ultra, de maker van die PRT systemen spreekt trouwens van slechts 120 vertrekken per uur per station en van slechts 4 zitplaatsen per wagentje.(...) Hoe je in vredesnaam op 5000 reizigers per uur komt is mij een groot raadsel.
Veel mensen zijn van mening dat het nooit iets kan worden met PRT omdat je op geen enkele manier een fatsoenlijke capaciteit kunt bereiken. Met het rekenvoorbeeld wil ik aantonen dat er in principe veel mogelijk is: met kleine voertuigjes kun je dezelfde capaciteit behalen als met bussen en trams, als je het maar goed inricht. Het filmpje demonstreert een manier van in- en uitstappen waar veel mensen niet aan denken, maar die wel grote aantallen mogelijk maakt zonder dat er meteen een giga station voor nodig is.

Op dit moment behaalt Ultra in Londen meteen al een capaciteit van 120 voertuigen per uur. Vergeet niet dat het een pilot-projekt is! Bij een volgend project (zoals waarschijnlijk in Amritsar) zullen ze het centrale station mogelijk anders inrichten waardoor grotere aantallen behaald kunnen worden. De eerste 'snel'trein ging niet sneller dan 50 km/uur. Het eerste commerciele vliegtuig had slechts een capaciteit van een handvol passagiers. Nieuwe technieken moeten zich eerst ontwikkelen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Suus »

Wat heeft het voor zin dan zo'n systeem in Breda aan te leggen waar nu al veel meer reizigers vervoerd moeten worden, dan is het toch logischer om terug te vallen op bewezen technieken die meteen keer de mogelijkheid bieden om grote reizigeraantallen te vervoeren. Dan kan je deze technieken beter de komende jaren nog op kleinschaligere projecten inzetten en dan kijken of het iets is.

Ik betwijfel overigens nog steeds de kosten van 20.000 euro per voertuig, heb je cijfers die dat kunnen onderbouwen, de site van Ultra is ook heel vaag en houdt het tussen 7 en 15 miljoen per kilometer afhankelijk van hoe je het uitvoert. Nu er een werkend systeem is had ik toch op zijn minst betere informatie verwacht.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 08 jan 2012, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Michael 1988 »

Niet alleen de cijfers zijn onbetrouwbaar, zoals al is gezegd hopen studenten zich graag op. En dat doen de busjes in het filmpje ook. Is er een busje halfvol dan vertrekt die niet al staat die als eerste en zijn alles bussen achter hem vol. Dat lijkt mij niet echt een betrouwbaar en efficient iets.

Btw. Rick, ben je soms op enige manier betrokken bij ultra of de gemeente Breda, want je geeft wel een heel erg grote verkooppraat hier over een systeem dat zich eerst nog moet bewijzen.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Rick Visser »

Michael 1988 schreef:Btw. Rick, ben je soms op enige manier betrokken bij ultra of de gemeente Breda, want je geeft wel een heel erg grote verkooppraat hier over een systeem dat zich eerst nog moet bewijzen.
Ik ben werkzaam in het onderwijs en niet betrokken bij welk bedrijf dan ook. Ik irriteer me al jaren aan de verstopte wegen en de steden vol blik. Ik heb de hoop dat een sterk verbeterd openbaar vervoer het gebruik van de auto kan verminderen, zodat de steden weer leefbaar en de wegen weer berijdbaar worden...

Ik heb veel vertrouwen in de mogelijkheden van PRT, maar zou dat graag bewezen willen zien. Daarom zou ik graag willen dat het ergens in Nederland op redelijke schaal wordt geïmplementeerd. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. Het is een gok: als het allemaal tegenvalt dan is dat geld misschien niet zo goed besteed. Maar als het wél werkt: wauw, dan hebben we iets moois in handen!
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door waldo79 »

Ik heb de hoop dat een sterk verbeterd openbaar vervoer het gebruik van de auto kan verminderen, zodat de steden weer leefbaar en de wegen weer berijdbaar worden...
Dat is een wel heel dromerig wereldbeeld.
De wegen weer berijdbaar worden: met welke voertuigen?
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Rick Visser »

waldo79 schreef:
De wegen weer berijdbaar worden: met welke voertuigen?
Gewoon: met de auto. Voor als je zin hebt om weer eens te rijden. Of omdat het soms toch handiger is om zelf te rijden. Als je je eigen auto net hebt weggedaan omdat het openbaar vervoer zo goed is ( :) ) dan huur je er gewoon een. Heb je meteen een nieuw model met alle technische snufjes, zoals Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Aid, etc. Heerlijk ontspannen rijden zonder files!

Dromerig? Ach: 'I have a dream...' :wink:
Laatst gewijzigd door Rick Visser op zo 08 jan 2012, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door webguy »

We hebben zoiets toch op redelijke schaal geprobeerd? In Capelle a/d Ijssel hebben we de Parkshuttle. Nee, dat ging echt goed he?
Daarvoor heeft hetzelfde bedrijf overigens zoiets op Schiphol gedaan, rijdt dat nog? (EDIT: Volgens Wikipedia is het gewoon weer parkeerruimte)
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door TLP »

Vinny schreef:Over Amstelveen gesproken: is het nou zo moeilijk om de rails van de tram / metro 700 meter door te trekken naar het busstation?
Ik zat er zelf ook al aan te denken, de metrobaan naar het busstation betekent omleggen naar de Keizer Karelweg en dat is simpelweg bijna onmogelijk dus dat wordt 'm echt ff niet. De trambaan doortrekken zou een ander verhaal zijn, ik had zelf een erg creatief idee om een keerlus aan te leggen voor de bieb maar geloof dat men geen Amsterdamse-binnenstad-situatie wil. Keren op het busstation zelf zou hinderlijk zijn voor de bussen en kopeindpunt van 2 sporen bij het appartementencomplexje ernaast wordt 'm echt niet. Daarom kwam het idee van PRT spontaan bij mij op toen ik dit artikel weer eens las.
Rick Visser schreef:De Beneluxbaan? Dat is toch die levensgevaarlijke trambaan waar al drie doden zijn gevallen? Als je gaat pleiten voor PRT kun je misschien ook voorstellen om die tramlijn te vervangen door PRT: rails weg, asfalt eroverheen, stations een heel klein beetje aanpassen, klaar!

... en een PRT-halte binnen in het winkelcentrum: hoeven de reizigers helemaal niet meer te lopen... de voertuigjes zijn klein en elektrisch, dus dat kan allemaal...
Ja, maar iedere 15 seconden een PRT waar vier mannetjes in kunnen zorgt voor slechts 960 reizigers per uur wat de lijn acuut onrendabel maakt.

Ik bedoelde eigenlijk dat die PRT-wagentjes over de openbare weg beide knooppunten zouden verbinden. Via het winkelcentrum zou ook kunnen, maar dan gaan de wagentjes in ieder geval voor een deel over de 'winkelstraat' en de software registreert volgens mij geen dametjes met van die hoge hakjes die vrijwel continue tussen beide delen van de straat 'oversteken'... (WAAH HELP IK WORD AANGEREDEN! WAT IS DIT NU WEER VOOR GEK DING! WAAH HELP!!)
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Rick Visser »

webguy schreef:We hebben zoiets toch op redelijke schaal geprobeerd? In Capelle a/d Ijssel hebben we de Parkshuttle. Nee, dat ging echt goed he?
Daarvoor heeft hetzelfde bedrijf overigens zoiets op Schiphol gedaan, rijdt dat nog? (EDIT: Volgens Wikipedia is het gewoon weer parkeerruimte)
In de aanloopfase is er één keer iets mis gegaan. Dat leidde toen tot een paar flinke deuken. Een domme denkfout van een bedienend technicus. Technisch is er voor zover ik begrijp niets mis met het systeem. Het systeem heeft er een hele tijd uitgelegen, maar dat had te maken met constructiewerkzaamheden in de omgeving, niet met het systeem zelf. Sinds 5 december zijn die werkzaamheden afgerond en is het systeem weer in bedrijf. En het functioneert gewoon goed.

Wat Schiphol betreft: de shuttle-service daar is in 2004 gestopt, hoewel de passagiers er zeer tevreden over waren. De achtergrond daarvan ken ik niet. Blijkbaar vindt Schiphol het niet erg dat de passagiers nu weer (maximaal) 1500 meter moeten lopen naar de auto. Schiphol is te klein om de voordelen goed te laten uitkomen.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Rick Visser »

TLP schreef: Via het winkelcentrum zou ook kunnen, maar dan gaan de wagentjes in ieder geval voor een deel over de 'winkelstraat' en de software registreert volgens mij geen dametjes met van die hoge hakjes die vrijwel continue tussen beide delen van de straat 'oversteken'... (WAAH HELP IK WORD AANGEREDEN! WAT IS DIT NU WEER VOOR GEK DING! WAAH HELP!!)
1. Als je zo'n stationnetjes plaatst aan de rand van het winkelcentrum heb je nergens last van.
2. Er worden jaarlijks mensen aangereden door 'gekke dingen' (trams, bussen, auto's): dat is nooit een reden geweest om die dingen niet meer te laten rijden. Zelfs niet als het heel erg slecht afloopt (3x dodelijk slachtoffer op de Beneluxbaan).
3. Het zal je verbazen: maar de software registreert tegenwoordig wél dametjes op hoge hakken: http://webwereld.nl/video/107435/auto-s ... ideo-.html
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door Jef400 »

Ofwel. Zorg voor een efficienter vervoerssysteem. Je kan toch ook met dubbelgelede bussen naar die universiteiten gaan rijden?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Breda: onderzoek monorail tussen station, Avans en Amphi

Bericht door TLP »

Rick Visser schreef:Als je zo'n stationnetjes plaatst aan de rand van het winkelcentrum heb je nergens last van.
Dat was inderdaad mijn plan. Aan de rand van het winkelcentrum loopt een openbare weg dat door diverse verkeersverboden voornamelijk bereden word door bussen. Ik laat wel even wat plaatjes zien:

-Hier zie je het busstation waar de PRT zou moeten beginnen.
-Hier zou ongeveer het eerste station moeten komen.
-En hier het laatste station.
Als je wilt kijken welke route de bus zou rijden, moet je bij plaatje 1 180 graden draaien en bij plaatje 3 90 graden. Heb je nog vragen/opmerkingen, dan hoor ik het wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten