Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Geert »

Passagier dood door botsing tram op lijnbus
Geplaatst op: zaterdag 7 januari 2012 23:24
Laatst bijgewerkt: zaterdag 7 januari 2012 23:25


Een buspassagier is zaterdagavond in Amstelveen omgekomen door een aanrijding tussen een sneltram en een lijnbus.

De sneltram raakte op de Poortwachter de achterkant van de bus.

Dat heeft een woordvoerder van de politie gezegd. Hij wist nog niet of er verder nog mensen gewond zijn geraakt.
Lees verder
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Lange_Dre »

Ik lees hier redelijk veel kritiek op de sneltrams van lijn 3 en 4 in Den Haag (randstadrail) Maar er gebeuren wel redelijk vaak erge aanrijding tussen trams en sneltrams en bussen, waarna de trams redelijk vaak vlink ontsporen...
Hoe zou dit komen? Door de hoge snelheid waar mee de trams in Amsterdam rijden/ racen? Of licht de oorzaak meestal ergens anders aan?



voor meer info:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/71639/Passag ... ram+op+bus
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op za 07 jan 2012, 23:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Geert »

Hier meer: http://www.rtvnh.nl/nieuws/71639/Passag ... 20op%20bus
Ook foto's. Volgens mij is het erg zeldzaam dat buspassagiers om het leven komen :(
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Vinny »

Dat moet hier gebeurd zijn:
http://maps.google.nl/?ll=52.283125,4.8 ... 44,,0,8.08
Het is vlak na halte poortwachter. Hoewel de bus natuurlijk de overgang vrij had moeten houden, vraag ik me toch af waarom de sneltrambestuurder niet heeft kunnen remmen. Hij komt net van de halte af..., of het moet een leeg mat. rit geweest zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Reiziger Delft »

De tram die betrokken was bij de aanrijding kwam niet van de halte, maar van de andere kant; is op de website van De Telegraaf te zien.

In 2008 is er ook een ernstige aanrijding geweest tussen tram 5 en een bus van Connexxion in Amstelveen. Hier (PDF) staat het rapport van IVW over dat ongeluk.
Martin A
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 23:34

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Martin A »

De tram kwam net uit de bocht en reed richting Poortwachter. Dat is hier beter te zien.

http://www.blikop112.nl/bericht/19905/b ... lveen.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

Ik snap niet hoe die passagier tussen de bus en tram terecht is gekomen. Als de tram aan de ene kant de bus ramt kom je er toch aan de andere kant uit in plaats van aan de kant waar de tram ramt?

Het lijkt mij op het eerste gezicht een een gevalletje "negeren van rood licht" tenzij de signalering defect was (maar dan was dat toch al wel opgevallen?)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Gekko123 »

Ik vind het niet heel verwonderlijk. Je zou misschien verwachten dat ie de andere kant op wordt geslingerd, maar dat is natuurkundig gezien onmogelijk (massa is traag en komt minder snel in beweging, je schiet zelf ook naar voren toe bij een botsing).

Sterkte aan de nabestaanden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

Maar als jouw auto van achteren wordt aangereden schiet je naar voren en niet naar achteren toch? Dat is wel wat ik er uit begrijp als ik de tekst "het slachtoffer zat bekneld tussen bus en tram" lees.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door find_your_spot »

Wat verschrikkelijk om dit te lezen.

Mijn gedachte gaan uit naar de familie en vrienden van dit persoon.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Fles »

Bee schreef:Het lijkt mij op het eerste gezicht een een gevalletje "negeren van rood licht" tenzij de signalering defect was (maar dan was dat toch al wel opgevallen?)
Die tram staat nog niet stil of er wordt alweer met een vingertje gewezen :X :N :neg:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Maar als jouw auto van achteren wordt aangereden schiet je naar voren en niet naar achteren toch?
Je auto schiet naar voren waardoor jij ten opzichte van de auto naar achter schiet. De hoofdsteunen zijn bedoeld om nekletsel (whiplash) te voorkomen bij een aanrijding van achter.

Heb ik er overheen gelezen of zitten er in dat rapport van 2008 geen aanbevelingen? Is er sindsdien wel wat veranderd? Mijn eerste gedachte was om de bussen geen voorrang meer te geven maar met het gewone verkeer mee te laten rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

Fles schreef:
Bee schreef:Het lijkt mij op het eerste gezicht een een gevalletje "negeren van rood licht" tenzij de signalering defect was (maar dan was dat toch al wel opgevallen?)
Die tram staat nog niet stil of er wordt alweer met een vingertje gewezen :X :N :neg:
Het laatste tramongeluk in Amstelveen dat niet door het negeren van rood licht kwam is alweer jaren geleden en dat was vanwege openbare dronkenschap :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door fred1954 »

Er is een filmpje op Youtube van een cabinerit van lijn 51 van CS naar Westwijk:

Doorspoelen naar 31:45, dan zie je de situatie op de kruising gezien vanaf de stoel van de metrobestuurder (bij daglicht)

http://www.youtube.com/watch?v=tuvlgSkWEow
VIRM
Berichten: 7600
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door VIRM »

Hoeveel ongelukken gebeuren eigenlijk op de Amstelveenlijn? Ben ik het, of zijn het er relatief veel?
Beul van de blindegeleidelijn
Yup
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 18:49
Locatie: Wilnis

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Yup »

Bij de de kruisingen bij Poortwachter moet je altijd ontzettend goed opppassen. De sneltram komt daar uit een flauwe bocht richting de overgang en is niet te zien door het groen. Je kunt dus eigenlijk alleen maar afgaan op de lichtsignalen.

Bij Poortwachter zijn al meerdere keren aanrijdingen geweest. Twee jaar geleden knalde, iets verderop, een lijnbus op tegen een scooter, op de kruising van de Bovenkerkerweg met de Poortwachter. Het soms net alsof mensen niet verwachten dat er echt wel verkeer is op dat stukje busbaan.

Ook een paar keer gezien dat auto's beschadigd werden door daar over de bussluis te gaan rijden. :? Het lijkt me vreemd dat een buschauffeur de situatie daar niet kent en de lichten heeft genegeerd. Ben heel benieuwd wat de oorzaak is.

Je denkt in zo'n grote bus in Nederland wel veilig te zitten...
:cry: Dame van 25.
Laatst gewijzigd door Yup op zo 08 jan 2012, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

Diep treurig. 25 jaar... :N Als je ziet hoeveel schade zo'n sneltram/metro kan aanrichten lijkt het me toch erg belangrijk om de weg dusdanig in te richten dat je slagbomen kan plaatsen.

EDIT Ik zie tot m'n grote verbazing dat bij Spinnerij slagbomen staan. Waarom alleen daar??
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door hauptbahnhof »

Omdat het metrotraject daar over het terrein van Canon loopt en zij eisten slagbomen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

Verstandig van Canon. Spijtig dat een dergelijk inzicht bij de locale regering ontbreekt. Wel weer typisch.
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 08 jan 2012, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door hauptbahnhof »

Of wellicht de wil om geld ervoor uit te geven.

Overigens, de metro's richting Westwijk hebben voor de kruising van Poortwachter ook een voorfase-lamp dus wat wellicht kan zijn gebeurd is die lamp brandde en de metrobestuurder dus daarom niet (al te veel) heeft geremd omdat hij toch wit licht zal krijgen. Als de bus dan net door oranje is gereden, dan zal dat de oorzaak kunnen zijn, aangezien er niet altijd tijd tussen het rood worden van een verkeerslicht zit en wit van een 9-oog (sommige plekken verandert het ene licht al als de andere op oranje springt).
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 08 jan 2012, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

Dat is ook een vorm van inzicht toch? Hoe dan ook, spijtig.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Stefan »

hauptbahnhof schreef:Of wellicht de wil om geld ervoor uit te geven.

Overigens, de metro's richting Westwijk hebben voor de kruising van Poortwachter ook een voorfase-lamp dus wat wellicht kan zijn gebeurd is die lamp brandde en de metrobestuurder dus daarom niet (al te veel) heeft geremd omdat hij toch wit licht zal krijgen. Als de bus dan net door oranje is gereden, dan zal dat de oorzaak kunnen zijn, aangezien er niet altijd tijd tussen het rood worden van een verkeerslicht zit en wit van een 9-oog (sommige plekken verandert het ene licht al als de andere op oranje springt).
Inderdaad, deze situatie heb ik ook al in gedachten gehad.

Desondanks komt dit wel érg dichtbij voor mij, bleuh.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door hauptbahnhof »

erg dichtbij voor jou? stort je hartje maar uit... :|
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Stefan »

Ik kende haar niet echt persoonlijk.. Maar 't was de vriendin van iemand die ik ken.. Goed, het kan iedereen overkomen, maar toch...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
VIRM
Berichten: 7600
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door VIRM »

Totdat het traject (ooit) wordt gemetrofiseerd, zou je met een aantal relatief eenvoudige maatregelen ongevallen niet kunnen beperken?

1. Spoorbomen
2. Betere afstelling tussen stoplichten
3. Is er ook een snelheidsbegrenzing voor metro's en trams mogelijk bij het GVB op bepaalde punten op een traject? Als de snelheid kan worden beperkt bij het naderen van gelijkvloerse kruisingen, kan dat wellicht ongevallen verminderen/vermijden.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten