Hef Laan van NOI op als treinstation!

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Ooit was Den Haag Laan van Nieuw Oost-Indië een relatief belangrijk overstapstation, waar je tussen de treinen van/naar Den Haag HS/Rotterdam, Den Haag CS, de Zoetermeer en Rotterdam Hofplein kon overstappen. Daar is met de verrandstadrailing al flink het klad in gekomen, en in de huidige dienstregeling is overstappen tussen treinen van/naar CS en HS ook zelden nuttig. De enige toegevoegde waarde die LvNOI biedt is voor mensen op loopafstand werken en degenen die van treinen tussen Rotterdam en Leiden naar Randstadrail willen overstappen, met name richting Zoetermeer.

Mijn voorstel: doek Den Haag Laan van NOI op als treinstation en trek Randstadrail door naar Den Haag HS. Dit geeft een veel betere overstap en geeft lucht in de treindienstregeling.

Dit betekent wel een teruggang naar tweesporigheid tussen LvNOI en HS voor de trein en een nieuwe flyover tussen CS en HS om de trein en RR te scheiden. Maar dan ben je ook gelijk van een conflict tussen doorgaande treinen en die richting CS af.

Het RR-spoor moet vrij steil naar beneden tussen de Rijswijkseweg en het stationsplein. Lijn 4 zou dan voor HS kunnen halteren en dan via de route van lijn 11 naar de Loosduinseweg om daar aan te sluiten op de bestaande route. (Er zijn ook andere opties denkbaar.)

Als je echt geld wilt besparen kan je dan lijn E naar HS omleggen en daar op spoor 1 laten keren, zodat er geen nieuwe netkous op CS boven het busstation nodig is.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Reiziger Delft »

Den Haag HS ligt veel ongunstiger ten opzichte van het centrum in Den Haag dan Den Haag Centraal. Bovendien rijden lijnen 3 en 4 nu door de tramtunnel dwars door het centrum heen. Randstadrail naar HS verleggen is dus zeer ongunstig voor reizigers vanuit Den Haag naar Zoetermeer/Pijnacker en verder.

Bovendien gaan reizigers vanuit Zoetermeer/Pijnacker richting Leiden er ook op achteruit qua reistijd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ooit was Den Haag Laan van Nieuw Oost-Indië een relatief belangrijk overstapstation, waar je tussen de treinen van/naar Den Haag HS/Rotterdam, Den Haag CS, de Zoetermeer en Rotterdam Hofplein kon overstappen. Daar is met de verrandstadrailing al flink het klad in gekomen, en in de huidige dienstregeling is overstappen tussen treinen van/naar CS en HS ook zelden nuttig. De enige toegevoegde waarde die LvNOI biedt is voor mensen op loopafstand werken en degenen die van treinen tussen Rotterdam en Leiden naar Randstadrail willen overstappen, met name richting Zoetermeer.
Niet alleen voor mensen die in de buurt werken, ook voor mensen die in de buurt wonen is Laan van NOI een nuttig station (zowel aan de Haagse kant voor Bezuidenhout als aan de Voorburgzijde). Bovendien is het niet waar dat er sinds de komst van RandstadRail de klad is gekomen in het aantal reizigers: het aantal reizigers op Laan van NOI is juist met duizenden per dag gestegen in de afgelopen jaren.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door RoelZ1 »

Die overstappen op NOI zijn nog steeds net zo belangrijk als vroeger. Het enige verschil is dat je nu van trein naar metro/sneltram overstapt in plaats van van trein naar trein. Sterker nog, de overstappen zijn alleen maar belangrijker geworden omdat de reizigersaantallen op de Hofplein- en Zoetermeerlijn sterk zijn gestegen sinds het RR is geworden.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door VIRM »

Even een suggestie.

Ik heb begrepen van een familielid (aangezien het voor mijn tijd was) dat de hele spoorindeling rondom Den Haag te maken had met de verdeling tussen het vroegere Staatsspoor en Hollands Spoor.

Nu heb ik zelf de indruk dat de stations Centraal, HS en LvN niet zover uit elkaar liggen.
Zou het niet een idee zijn om slechts één station te maken? Dit station zou dan (ongeveer) op de plek kunnen komen waar de spoorlijn LvN-HS de lijn Gouda-Den Haag Centraal kruist. Tussen dit nieuwe station en het oude Den Haag Centraal/centrum/verder moet je dan nog wel wat tramrails/busbanen en dergelijke aanleggen. Ook zou je de RR op dit nieuwe station kunnen laten stoppen.
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Milco »

Daar heb ik ook wel eens over zitten nadenken: een nieuw (groot) station bij de kruising van de twee spoorlijnen.
Desnoods zou je het huidige Centraal kunnen gebruiken om treinen te keren, om tijdens lange keringen perrons vrij te spelen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

VIRM: dit is een logische gedachte, maar helaas is dit niet gebeurd op het moment dat de kans van slagen aanzienlijk groter was dan nu.

Dat nieuwe station zou vrij ver van alles vandaan liggen, de locatie ligt nu ingebed in een zooi spoorbogen met eigenlijk niks interessants binnen loopafstand. Het ligt ook nog verder van het centrum dan HS waar boven al over geklaagd wordt. HS kan je ook niet echt sluiten, ik mag aannemen dat het wel op een monumentenlijst of twee staat. Ook komt er uiteraard geen enkele tramlijn in de buurt en zit je met het autoverkeer over het prins bernhardviadukt precies tussen het nieuwe station en het centrum.

Als ze nu 30 jaar geleden ofzo deze richting ingeslagen waren voordat al die nieuwbouw rond CS uit de grond gestampt was had dit een goede optie kunnen zijn, maar nu die nieuwbouw er al staat en er dus enorme reizigersstromen naartoe getrokken worden (ambtenaren willen natuurlijk niet in Den Haag werken) en er minder ruimte is voor nieuwe infrastructuur is die kans toch grotendeels verkeken, in mijn optiek.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door VIRM »

Het zou op zich kunnen:
1. Eventuele snelwegen die in de weg zetten stop je in een tunnel.
2. Voor de grote stroom naar het centrum: waar nu de spoorlijn viaduct-Den Haag Centraal loopt, leg je tram/RR-rails richting het centrum en zorg je voor een hoge frequentie, vooral in de spitsuren.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Ooit was Den Haag Laan van Nieuw Oost-Indië een relatief belangrijk overstapstation, waar je tussen de treinen van/naar Den Haag HS/Rotterdam, Den Haag CS, de Zoetermeer en Rotterdam Hofplein kon overstappen. Daar is met de verrandstadrailing al flink het klad in gekomen, en in de huidige dienstregeling is overstappen tussen treinen van/naar CS en HS ook zelden nuttig. De enige toegevoegde waarde die LvNOI biedt is voor mensen op loopafstand werken en degenen die van treinen tussen Rotterdam en Leiden naar Randstadrail willen overstappen, met name richting Zoetermeer.
Eh, dat nu een deel van de treinen door RandstadRail is vervangen betekend niet dat de overstappen niet meer bestaan :wink: Daarmee vervalt tegelijkertijd elke reden die er zou zijn om het station op te heffen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Vinny »

Milco1995 schreef:Daar heb ik ook wel eens over zitten nadenken: een nieuw (groot) station bij de kruising van de twee spoorlijnen.
Desnoods zou je het huidige Centraal kunnen gebruiken om treinen te keren, om tijdens lange keringen perrons vrij te spelen.
Het plan is er in de jaren '90 geweest. Helaas is dat destijds te duur bevonden (je moet ook niet vergeten dat je dan met Berlin Hauptbahnhof achtige taferelen zit). Uiteindelijk heeft men ervoor gekozen om Den Haag Centraal op te knappen, mede omdat de HSL Den Haag in zijn geheel is gaan overslaan...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Iedere verandering is natuurlijk altijd wel nadelig voor een paar mensen, maar in grote lijnen lijkt me een aansluiting naar HS veel voordeliger dan stoppen op LvNOI voor overstappers. Hiermee heb je toegang tot alle treinen die op zowel HS als CS stoppen, inclusief intercity's die niet op LvNOI stoppen. Ook zullen er nu al mensen door moeten reizen naar CS omdat er geen stoptreinen richting HS meer op LvNOI stoppen in de nieuwe dienstregeling.

Er wonen relatief weinig mensen op loopafstand van LvNOI en met RR en tram 2 zijn die mensen binnen een paar minuten op CS of HS waar ze dus veel meer opties hebben. Let op, ik heb het over het opheffen van dit station als treinstation, er blijven 3 RR-lijnen komen alsmede tram 2.

Het argument dat HS verder van het centrum ligt is irrelevant, je kan immers nog altijd rechtstreeks via CS naar het centrum van Den Haag (de tramtunnel) reizen.

Een bijkomend voordeel is dat er nu een alternatieve tramroute tussen het zuidwesten/centrum en Mariahoeve/Voorburg/Leidschendam is bij uitval van CS of de tramtunnel.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

VRIM: misschien is precies op de plek waar de sporen elkaar kruisen niet de beste plek. Wat dacht je hiervan: de sporen richting Voorburg iets langer langs de Utrechtsebaan laten lopen en dan laten afbuigen richting Rotterdam. En dan ter hoogte van de Binckhorstlaan het nieuwe station. Dan kunnen alle bogen en de uitlopers naar CS weg en heb je dus enorm veel ruimte voor nieuwe stadsontwikkeling.

Het nadeel van extra voor/navervoer naar locaties in het centrum (inclusief de Haagse Hogeschool) wordt waarschijnlijk grotendeels goedgemaakt doordat het nieuwe station sneller bereikbaar is dan Den Haag CS en je niet meer zit met de versnippering tussen CS en HS waardoor je meer treinen hebt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door reisthijs »

Op zich zou het niet zo'n gek idee zijn om lijn E naar HS te laten rijden, dat is dan eigenlijk een terugkeer naar de oude situatie voor CS werd gebouwd (toen ging alles van de Hofpleinlijn ook naar HS). Het lijkt alleen een enorme opgave om dat nog in te passen tussen LvNOI en HS. Aan de andere kant, de oplossing die ze nu hebben bedacht (een nieuwe hooggelegen eindhalte voor Randstadrail boven CS) is ook niet echt goedkoop...

Of je dan meteen LvNOI zou moeten sluiten als treinstation? Ik denk het niet, als tussenstop voor Sprinters blijft het nuttig maar je zou het het dan wel kunnen schrappen als IC-stop.
iljitsch schreef:Ook zullen er nu al mensen door moeten reizen naar CS omdat er geen stoptreinen richting HS meer op LvNOI stoppen in de nieuwe dienstregeling.
Hoezo, er rijden toch niet minder treinen HS en LvNOI als in de oude dienstregeling?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Bij nader inzien zal het feit dat er nu intercity's op LvNOI stoppen waarschijnlijk betekenen dat er meer overgestapt wordt aldaar. Wat mensen die tussen bijvoorbeeld Zoetermeer en Rijswijk reizen nu doen is me niet helemaal duidelijk, 9292.nl geeft me met name adviezen voor RR + bus, maar op zich is de overstap van de IC LvNOI - HS op de stopper richting Delft redelijk te doen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:VRIM: misschien is precies op de plek waar de sporen elkaar kruisen niet de beste plek. Wat dacht je hiervan: de sporen richting Voorburg iets langer langs de Utrechtsebaan laten lopen en dan laten afbuigen richting Rotterdam. En dan ter hoogte van de Binckhorstlaan het nieuwe station. Dan kunnen alle bogen en de uitlopers naar CS weg en heb je dus enorm veel ruimte voor nieuwe stadsontwikkeling.
Ja heel handig om het nieuwe station te verplaatsen naar een verpauperd industriegebied :lol: De huidige situatie is inderdaad niet heel handig, maar het CS (en HS) nu verplaatsen naar een andere locatie is nog veel onhandiger. Ten eerste zit je al met het gebied rondom de stations (veel kantoorgebouwen, dicht bij het centrum), de nieuwe locatie is aan de ene kant een woonwijk en aan de andere kant een industrieterrein. Als over HS nu al wordt geklaagd dat het te excentrisch ligt zal dat zeker niet verbeteren wanneer een nieuw, vervangend station gebouwd wordt dat nog verder van het centrum af ligt. Wat wil je bovendien met het stationsgebouw van HS doen?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door robert55 »

Het idee om één station op de kruising te maken is ouder, het is serieus bekeken in de jaren '60 [plan Jokinen of oz'n finse naam]

De Laan heeft tegenwoordig een duidelijke functie; hoewel ik niet blij ben met de stoptreinnificatie, zijn er als ik zo kijk behoorlijk wat in en uit stappers, zeker meer dan op dat andere station op de Oude lijn: Heemstede Aerdenhout.

Een verlegging van lijn E naar HS lijkt me zinvoller: creert een nieuwe verbinding en hoeft niet duurder te zijn dan die tweede netkous boven het busplatform van CS. Als de sporen bij het Schenkviaduct ooit overbouwd worden kan je daar ook een halte maken
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door R-Flow »

Het gaat er voor het plaatje vooral om dat je met lijn E zonder overstap in hartje Den Haag bent. Althans, dat bedenk ik zelf een beetje. Denk persoonlijk niet dat ze dat willen opgeven, al is HS qua aansluiting op andere lijnen praktischer.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Ik weet niet hoe jij "hartje Den Haag" definieert, maar wat mij betreft is dat niet het CS. Natuurlijk is het geen enorme wandeling naar bijvoorbeeld het Spui, maar ik durf toch de weddenschap wel aan dat de meeste mensen die niet direct op of naast CS hoeven te zijn wel even de overstap op RR3 of RR4 maken, dat kost je een dubbeltje extra aan reiskosten en het moet heel raar lopen dat je langer staat te wachten dan de tijd die je anders kwijt zou raken met lopen.

Met andere woorden: RR E heeft zo'n goede overstap richting CS en verder dat miljoenen uitgeven om CS als eindpunt te handhaven echt verspild geld is.

Er lopen zes sporen over de brug richting HS. Het rotte is dat de twee westelijke daarvan naar CS gaan en als je RR E perron 1 op HS wilt geven dan is die gelijkvloerse kruising natuurlijk een probleem, zelfs als je één van de vier sporen tussen LvNOI en HS zou kunnen/willen opofferen. Maar zoals ik al schreef, dat probleem oplossen zou als bijkomend voordeel kunnen hebben dat je conflictvrij HS -> CS en LvNOI -> HS kan vertrekken/binnenkomen, wat nu niet kan. (Wellicht is dat de reden dat die stoptrein HS - LvNOI gesneuveld is.)

En gaat lijn 11 niet helemaal over een eigen baan? Daar zou je dus hoge perrons aan kunnen leggen helemaal tot in Scheveningen als je dat zou willen. Nadeel is wel dat als je metro's door HS wilt laten rijden je een perron tekort komt. Dan zou je op een a/b constructie voor perron 1 moeten uitkomen om daar in beide richtingen te kunnen halteren. Met wat creatief flyoveren kan je dan het gelijkvloers kruisen van beide richtingen beperken tot binnen HS direct na het halteren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Suus »

Huh wa? Over welke brug naar HS lopen zes sporen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door R-Flow »

@iljitsch Als je nou even goed leest zie je dat het puur over het plaatje heb en niet over de werkelijke waarde ervan. Het idee dus wat mensen hebben bij Centraal vs HS qua naam alleen al. Daarnaast, het CS wordt compleet verbouwd en heeft straks meer allure (ga ik van uit) dan HS. Verder geef ik zelf al aan dat HS veel praktischer is qua overstap opties.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Huh wa? Over welke brug naar HS lopen zes sporen?
Trekvlietplein t/m rijswijkseweg.

kaart
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Meltrain »

Ik ben voor. :D Ik erger me ook altijd rot als ik met een Intercity in Laa moet stoppen. :roll:

Oké, nu serieus: waarom hebben de NS er eigenlijk voor gekozen om de s5000 naar Gvc om te leggen i.p.v. naar Ledn? Als de s5000 nu als vanouds naar Ledn gaat, kan deze de bediening van Laa deels overnemen, is er weer een rechstreekse verbinding van Gv naar Gvm (en verder) en hoeft de s2200 niet meer op Laa te stoppen. Dan wordt dat toch weer iets meer een Intercity.
(De s2100 kan dan wel blijven stoppen te Laa, omdat de frequentie anders wel erg rap omlaag gaat.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Mark »

Kun je toch beter de s2100 weer door laten rijden, dat is toch een intercity in tegenstelling tot de s2200 wat juist een sneltrein is.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Geert »

Maar wat is nu helemaal het probleem? Als je de s2200 en s2100 sneller wilt maken kun je beter de stop op Heemstede-Aerdenhout schrappen, daar worden minder mensen door getroffen. Ja, Laan van NOI ligt dicht bij station HS, maar gezien de reizigersaantallen is een stop van een snelle, doorgaande trein gerechtvaardigd. Laan van NOI is te groot om alleen met stoptreinen te bedienen en NS wil niet de sneltrein handhaven, dan is het dus logisch dat beide intercityseries (2100 en 2200) op Laan van NOI stoppen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Laan van NOI is te groot om alleen met stoptreinen te bedienen
Het plan was dus ook om het helemaal op te heffen als treinstation en de reizigers met randstadrail, tram of bus naar CS of HS te sturen, wat maar één of twee haltes is, waar ze dan een ruime selectie aan intercity's, sneltreinen en stoptreinen wacht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten