Hef Laan van NOI op als treinstation!

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Reiziger Delft »

"Probleem" hier was altijd dat er veel treinen rijden tussen Leiden en Rotterdam, maar je toch op veel verbindingen slechts halfuurdiensten had.

Lokaal:
De ene stoptrein ging naar Centraal (de s5100), de andere reed door en sloeg Centraal over (de oude s5000). Reizigers vanaf de stoptreinstations naar Den Haag Centraal (met goede overstaps op stadstram en -bus + dichtbij centrum) hadden dus maar een halfuurdienst.

Interregionaal:
De s2200 stopte in Schiedam Centrum en Laan van NOI voor een overstap op metro/Randstadrail. In de ene richting prima, omdat metro/Randstadrail zeer frequent rijden. De andere kant op moest je echter nauwkeurig mikken op de stoppende s2200, omdat je anders lang moest wachten.

Tenslotte was er op de verbinding Delft-Leiden een halfuurdienst, wat toch een veel gebruikte verbinding is door studenten, vanwege bijvoorbeeld studies die over beide universiteiten gespreid zijn.

In de nieuwe dienstregeling zijn er overal kwartierdiensten ingevoerd, waardoor bijna iedereen elke kwartier naar z'n bestemming kan. Een blik in de reisplanner is minder snel nodig; gemiddelde wachttijd als je zomaar naar het station gaat is flink afgenomen. Een flinke verbetering dus.

Wat ik wel als nadeel zie is dat er geen knoop Leiden is tussen de intercity's, waardoor daar lange overstaptijden ontstaan. Ook slecht is de overstap van de s2100 / s2200 uit Rotterdam op de sprinters vanuit Laan van NOI naar Mariahoeve, Voorschoten en De Vink. Als het mogelijk is deze overstaps verbeteren zouden veel klachten volgens mij al opgelost zijn. Voorlopig is dat lastig vanwege de verbouwingen in vooral Den Haag Centraal. (beperkt spoorgebruik)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Wat dat laatste betreft: er zijn nu twee sporen aan de RET gegeven terwijl ze er maar één echt gebruiken. Kan spoor 11 niet gewoon terug naar de NS?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Suus »

Het is voor de RET wel erg prettig om twee sporen te hebben voor eventuele bedrijfsstoringen of defect materieel. Alle overige eindpunten in het metronet zijn om die reden ook met twee sporen uitgerust, zelfs als er in de dienstregeling maar een gebruikt wordt.

CS en Slinge zijn een uitzondering omdat die niet als fysiek eindpunt dienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Wubbo »

Perroncapaciteit in Den Haag Centraal is niet direct een probleem. Dat was het wel toen de plannen gemaakt werden voor dit jaar (als ik me niet vergis zou er een project aan de stadsverwarming icm wisselvernieuwing en een nieuw eindpunt voor lijn E worden uitgevoerd, maar dat is uitgesteld), vandaar de huidige ligging van de treinen op Den Haag Centraal. In principe heeft dat station nu altijd 2 sporen vrij (3 en 6 of 7 meestal).

Voor komend jaar zit in de plannen om de knoop Leiden te herstellen, maar of dat ook gerealiseerd wordt is nog afwachten (het is ook afwachten wat er met dat project op Den Haag gaat gebeuren).
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door VIRM »

Uhm, ik zie 1 of 2 mensen zeggen dat de s2100 en s2200 sneller kunnen door een stop Heemstede-Aerdenhout te schrappen, of de stop Laan van NOI. Dat gaat sowieso niet gebeuren, tenzij het hele station wordt benoemd. Redenen zijn een goede bediening en de Fyra.
Beul van de blindegeleidelijn
citadis
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 jan 2012, 10:42

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door citadis »

Gaat dat dure project van het nieuwe eindpunt van RR E nog wel door?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Vinny »

Het probleem in Den Haag is, dat de sporen als een driehoek zijn geconfigureerd. In de jaren '60 en '70 wilde de NS overigens van Den Haag HS het nieuwe Centraal maken. De Binckhorstboog zou dan fors worden uitgebreid, en een deel van Laakhaven zou gesloopt moeten worden.
Wikipedia schreef:Toen de Nederlandse Spoorwegen (NS) begin jaren 70 een Centraal Station voor Den Haag wilden bouwen, lag het vanuit spoorwegexploitatie het meest voor de hand dat op de plek van Den Haag HS te bouwen. Hier kwamen immers de doorgaande treinen van Amsterdam naar Rotterdam. De verbindingsboog van Voorburg naar Den Haag HS moest dan worden uitgebreid, station SS zou worden opgeheven, en alle treinen zouden in Den Haag HS komen. De gemeente Den Haag verzette zich echter hiertegen, omdat zij graag een station dicht bij het centrum wilde. Toen is besloten het Centraal Station te bouwen op de plek van Den Haag SS.

Ik vind dat dus een blunder van de eerste orde :6
Natuurlijk is het minder prettig dat het Centraal Station ietsje verder uit het centrum is dan in veel andere steden, maar met een goede inbedding in het regionale OV zou het voor bijna alle reizigers een significant betere situatie hebben opgeleverd dan nu het geval is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Het plan was dus ook om het helemaal op te heffen als treinstation en de reizigers met randstadrail, tram of bus naar CS of HS te sturen, wat maar één of twee haltes is, waar ze dan een ruime selectie aan intercity's, sneltreinen en stoptreinen wacht.
Wat is het voordeel van het schrappen van de stop op Laan van NOI?
Ik denk dat je per saldo slechter af bent.

De extra tijd die je kwijt bent aan de stop valt heel erg mee. De snelheid van de trein is er immers toch al uit en het in- en uitstappen kan gemakkelijk binnen een minuut gebeuren. Te meer omdat er nu twee minder grote reizigersstromen (=betere doorstroming) zijn.
Kijk je naar een aantal jaren terug, dan zie je dat de 2200-serie in de spitsen niet op Laan van NOI stopte maar in de daluren wel. Dat pastte prima in de rijtijden, want de vertrektijden op HS en Leiden waren niet anders indien er wel of niet op Laan van NOI werd gestopt.
Het wordt opmerkelijker als je de dienstregelingstijden tussen Leiden en HS van toen (13 minuten) vergelijkt met de huidige tijd: 11 minuten. Men kan nu inclusief stop sneller rijden dan voorheen zonder stop. Anders gezegd: het wel of niet stoppen op Laan van NOI zal de trein niet sneller maken, maar zadelt tienduizenden reizigers wel op met extra reistijd en/of extra overstappen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Een trein die even snel is als-ie wel stopt als wanneer-ie niet stopt. Dat klinkt mij toch wat vreemd in de oren.

Maar meer nog dan het feit dat de treinen zo sneller rijden is het argument dat de reizigers meer hebben aan een overstap tussen RR en trein op HS. Op HS komen nu eenmaal meer treinen (en trams!) dan op LvNOI.

Ik meen me overigens te herinneren dat in de tijd dat ik daar nog studeerde de trein van HS naar Leiden dit stuk in 9 of 10 minuten deed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Suus »

Zelfs al zou je de RandstadRail verplaatsen naar Den Haag HS, als je daar al geld en ruimte voor vind, dan nog is het geen goed idee om Laan van NOI op te heffen als treinstation, want je bent dan nog altijd minstens 6 minuten langer bezig om de afstand van HS naar Laan van NOI af te leggen en dan weer met de RandstadRail terug te rijden naar Laan van NOI of verder. Je dupeert er misschien wel net zo veel mensen mee als mensen die voordeel hebben van station Laan van NOI.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Als je richting Rotterdam gaat maakt het in principe niet uit want je gaat de goede kant op. Richting Leiden is je reis inderdaad wat langer. (Dit kan je nu uittesten met overstappen op LvNOI vs CS, in het verleden was tussen Leiden en Nootdorp via LvNOI een stuk sneller omdat je dan een aansluiting haalde die op CS niet lukte maar ik geloof dat dat nu met de hogere frequentie niet meer het geval is.)

Maar het hangt allemaal van de snelheden en de dienstregelingen af. Trams/metro's stoppen meestal korter en trekken aanzienlijk sneller op dan veel treinmaterieel, dus waarschijnlijk is een extra tram/metrostop beter dan een extra treinstop. Maar het grote voordeel is dat je op HS veel meer overstapmogelijkheden hebt, dit gekoppeld aan het feit dat je ook zo op CS bent maakt LvNOI overbodig. Alleen mensen die geen voor/navervoer vanaf LvNOI hebben gaan er een klein beetje op achteruit. Voor de mensen die toch al in de tram/metro zaten maakt het niet uit en voor alle treinreizigers betekent het weer een minuut minder reistijd. Bovendien scheelt het de kosten van een station open houden.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door RoelZ1 »

iljitsch schreef:Een trein die even snel is als-ie wel stopt als wanneer-ie niet stopt. Dat klinkt mij toch wat vreemd in de oren.

Maar meer nog dan het feit dat de treinen zo sneller rijden is het argument dat de reizigers meer hebben aan een overstap tussen RR en trein op HS. Op HS komen nu eenmaal meer treinen (en trams!) dan op LvNOI.
In de huidige situatie (waarbij Randstadrail op Centraal en laan van NOI komt) biedt je al een overstap op alle treinen. Op de treinen naar Utrecht, de s1900, s5000 / s5100, s2600 en s3700 op CS en de s2100, s2200, s4300 en s6300 op laan van NOI. Meer overstappen dan direct op alle treinseries kan niet.

Ook kan er vanaf RR3 en 4 al op alle tramlijnen worden overgestapt, hetzij op CS, bij het Spui, of bij de kruisingen met lijn 11 en 12.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Klaasje »

iljitsch schreef:Maar het hangt allemaal van de snelheden en de dienstregelingen af. Trams/metro's stoppen meestal korter en trekken aanzienlijk sneller op dan veel treinmaterieel, dus waarschijnlijk is een extra tram/metrostop beter dan een extra treinstop. Maar het grote voordeel is dat je op HS veel meer overstapmogelijkheden hebt, dit gekoppeld aan het feit dat je ook zo op CS bent maakt LvNOI overbodig. Alleen mensen die geen voor/navervoer vanaf LvNOI hebben gaan er een klein beetje op achteruit. Voor de mensen die toch al in de tram/metro zaten maakt het niet uit en voor alle treinreizigers betekent het weer een minuut minder reistijd. Bovendien scheelt het de kosten van een station open houden.
Wat je vergeet is dat je voor goed ov niet alleen snelle verbindingen moet hebben maar juist net zo hard dekking. Omdat er in de directe nabijheid van NOI veel inwoners wonen en arbeidsplaatsen zijn is dat station gewoon handig en ook nuttig voor IC's om te stoppen. Sterker nog, door de aanwezigheid van RRail is het een overstapstation voor reizigers uit Randstadrail richting Leiden en Rotterdam. Mooi toch? Ik zie het hele nut van de discussie niet afgezien van het feit dat de stop toevallig niet in jouw straatje past en hij daarom moet verdwijnen. Van mij hoeft een treinserie als de s4900 ook niet te stoppen op Amm en Ndb als ik als reiziger in de trein zit. Toch stopt dat ding met een reden. Dat is hier ook het geval. Als het je niet zint heb je vier keuzes: De Fyra, een auto, fietsen of lopen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Klaasje schreef:Wat je vergeet is dat je voor goed ov niet alleen snelle verbindingen moet hebben maar juist net zo hard dekking. Omdat er in de directe nabijheid van NOI veel inwoners wonen en arbeidsplaatsen zijn is dat station gewoon handig en ook nuttig voor IC's om te stoppen.
Volgens die logica kan je dus wel om de 700 meter een station openen in steden.

Als LvNOI nog niet bestond zou niemand op het idee komen het te openen. Voor "dekking" heb je 't niet nodig met niet minder dan VIER frequente tram/sneltram/metrolijnen die aldaar stoppen en je binnen enkele minuten naar het centraal station brengen (en in mijn plan ook naar HS).

In goed Engels: everything has to urn its keep. Ik geloof niet dat Laa meer opbrengt dan het kost.

Wat betreft fyra en auto: stopt niet in Den Haag en ik heb geen rijbewijs. Fietsen en lopen doe ik vaak genoeg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Suus »

Ik zou daar zo een station openen. Ik bedoel: Drie tramlijnen, een metrolijn en dat allemaal naast en onder een spoorlijn bij elkaar. Dat vraagt om een station!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Klaasje »

iljitsch schreef: Volgens die logica kan je dus wel om de 700 meter een station openen in steden.
In Japan is dat heel gewoon en daar is het spoor kostendekkend en heeft het ov een veel groter aandeel in de modal-split dan hier. De dichtheden zijn daar gemiddeld wat hoger dan hier maar Den Haag is ook behoorlijk dicht bebouwd voor Nederlandse begrippen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Lange_Dre »

Bee schreef:Ik zou daar zo een station openen. Ik bedoel: Drie tramlijnen, een metrolijn en dat allemaal naast en onder een spoorlijn bij elkaar. Dat vraagt om een station!
Eens! Daarnaast, er stopt nog een belangrijke haagse buslijn en in de na beiheid ook nog streek bus lijnen.. ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Vinny »

700 meter is wellicht wat weinig, maar voor stadsgewestelijk vervoer wordt een stationsdichtheid van een station per kilometer wel als wenselijk gezien. De reden om NOI een intercity status te geven is natuurlijk vanwege de goede overstapmogelijkheden richting Zoetermeer en Pijnacker/Nootdorp.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:In goed Engels: everything has to urn its keep. Ik geloof niet dat Laa meer opbrengt dan het kost.
Ik denk anders dat HS aanzienlijk duurder is in onderhoud, met al dat schilderwerk om de zoveel jaar.

Face it: Laan van NOI is gewoon een nuttig station, zowel voor buurtbewoners als voor mensen die er werken als voor overstappers uit de richting Leiden en verder naar Leidschendam/Zoetermeer/Nootdorp en verder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:
iljitsch schreef: Volgens die logica kan je dus wel om de 700 meter een station openen in steden.
In Japan is dat heel gewoon en daar is het spoor kostendekkend en heeft het ov een veel groter aandeel in de modal-split dan hier. De dichtheden zijn daar gemiddeld wat hoger dan hier maar Den Haag is ook behoorlijk dicht bebouwd voor Nederlandse begrippen.
De theorie achter de trein is in Japan, of eigenlijk in Groot-Tokyo natuurlijk wel anders dan in Nederland. De bedrijven die in Tokyo spoorwegen exploiteren zijn ook de bezitters van grote winkelcentrums die in de buurt van hun belangrijkste treinstations liggen. Door overal een station aan te leggen krijgen de mensen dan vlakbij hun huis een goede verbinding naar het winkelcentrum waardoor ze hopen dat die reizigers ook daar hun inkopen gaan doen. Om ervoor te zorgen dat men ook daar hun inkopen gaan doen is het van cruciaal belang dat het imago van de spoorwegen extreem goed is dus zal men er alles aan doen om frequent en op tijd te rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Vinny »

Het begrip "bahnhofshopping" staat in Nederland (ondanks het succes van Hoog Catherijne) nog een beetje in de kinderschoenen. In Warschau is ook een heel ondergronds winkelcentrum verrezen bij het centrale station daar. Ook in veel Duitse en Zwitserse steden is dat het geval. Ik vind dat overigens eerder pleiten om rondom Laan van NOI wat centrumstedelijke functies en winkelcentra te gaan realiseren dan om het station op te heffen. Het is geen Vlughtlaan... :roll:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Am ... _Vlugtlaan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Ik vind dat overigens eerder pleiten om rondom Laan van NOI wat centrumstedelijke functies en winkelcentra te gaan realiseren
Ha, als je Laa aan de verkeerde kant verlaat sta je in Voorburg, probeer daar maar eens iets stedelijks te realiseren!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door Chauf21 »

De bevolkingsdichtheid van het aanliggende gebied in Voorburg is vergelijkbaar met dat van het Haagse, dus wat dat betreft maakt het weinig uit aan welke kant je het station verlaat.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door RoelZ1 »

Dat wel, maar wat betreft de mentaliteit van de bewoners en gemeente zeker niet ;).
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Hef Laan van NOI op als treinstation!

Bericht door hm00 »

Drie intercity stations op een gebied van minder dan één vierkante kilometer is echt teveel. Niet iedereen kan een intercity voor de deur hebben. Dus voorstander om dit toch anders in te richten, bijvoorbeeld door van Laan van NOI uitsluitend een sneltramstation te maken of anders een stoptreinstation.

Lijn E kan dan eventueel naar Den Haag HS.

En reizigers vanuit Berkel, Pijnacker hebben daarnaast ook een goede mogelijkheid om naar Delft te reizen per bus en kunnen in Delft op de trein te stappen.

Reizigers vanuit Zoetermeer naar Leiden, Haarlem of Amsterdam kunnen met de hoogfrequente snelbus vanuit Zoetermeer naar Leiden reizen en daar op de trein stappen.

Reizigers vanuit Zoetermeer kunnen in Pijnacker overstappen op Randstadrail en later ook nog met de nieuwe ZORO-snelbus naar Rotterdam reizen.

En de intercity 2100 (en bij voorkeur ook 2200) kan sneller worden door haltes Laan van NOI, en Heemstede-Aerdenhout en Schiedam te schrappen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten